تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843057860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امام سجاد(ع)؛ احیاگر آموزه های انسان ساز عاشورا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: امام سجاد(ع)؛ احیاگر آموزه های انسان ساز عاشورا تهران- ایرنا- «امام سجاد(ع)؛ تجلی بندگی و عبودیت»،‌ «معلم؛ روشنایی بخش دنیای جهل و نادانی» و «ضرورت حفظ و پاسداری از میراث کهن و باستانی» از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های سه شنبه 12 اردیبهشت 1396 به آنها پرداختند.


مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح سه شنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.**امام سجاد(ع)؛ تجلی بندگی و عبودیتپنجم شعبان نویدبخش میلاد چهارمین اختر تابناک آسمان امامت است. امام همامی که با نیایش های خالصانه خویش اسوه ای راستین از بندگی و عبودیت را در برابر پیروانانش ترسیم کرد. موضوعی که باعث شد تا روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به تبیین شخصیت ایشان بپردازند.روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با انتشار عنوان «امام سجاد(ع)، قهرمان معنویت»، می نویسد: وجود مقدس زین‌العابدین(ع) قهرمان معنویت است، معنویت به معنی صحیح آن؛ یعنی یکی از فلسفه‌های وجودی فردی مثل علی بن الحسین این است که وقتی انسان خاندان پیغمبر را می‌نگرد، هرکدامشان را و علی بن الحسین را که یکی از آنهاست، می‌بیند معنویت اسلام یعنی حقیقت اسلام، آن ایمان به اسلام تا چه حد در خاندان پیغمبر نفوذ داشته است... باید توجه داشت که یکی از هدفها، بلکه هدف اصلی اسلام و یکی از عوامل نگهدارندة اسلام، معنویت یعنی تکوین انسان‌های صد درصد معنوی است. این انسان‌های معنوی در جبهه و جناح دیگر به اندازه جهادها و قیام‌های دلیرانه مؤثرند و محیی اسلامند. امام علی بن الحسین حامل معنویت اسلام است. در ادامه این گزارش آمده است: زین‌العابدین پیک محبت بود. راه می‌رفت، هرجا بی کسی را می‌دید، هر جا غریبی را می‌دید، فقیر و مستمندی را می‌دید، کسی را می‌دید که دیگران به او توجه ندارند به او محبت می‌کرد، او را نوازش می‌کرد و به خانه خودش می‌آورد. روزی یک عده جُذامی را دید. (همه از جذامی فرار می‌کنند و آن که فرار می‌کند از سرایت بیماریش می‌ترسد، ولی خوب اینها هم بنده خدا هستند.) از اینها دعوت کرد، اینها را به خانه خود آورد و در خانه خود از اینها پرستاری کرد. خانه زین‌العابدین خانه مسکینان و یتیمان و بیچارگان بود.روزنامه «ایران» در یادداشتی با قلم اسماعیل علوی و با انتشار عنوان «الگوی عاطفه‌ورزی در شرایط غلبه خشونت»، نوشت: هزاروچهارصد سال پیش در چنین روزی پنجم شعبان سال 38 هجری قمری چهارمین مشعل فروزان هدایت، امام علی بن الحسین، زین العابدین(ع) پا به عرصه وجود نهاد تا رسالت نبوی(ص) را استمرار بخشیده و اصالت‌های آن را به نسل‌های بعدی منتقل کند. همان امام همامی که مورخان با هر گرایش اعتقادی از وی به بزرگی یاد کرده والقاب و صفات نیک بسیاری را برایش برشمرده‌اند. امام سجاد(ع) در بحبوحه جنگ‌های داخلی به دنیا آمد وتقریباً تمام ایام نوجوانی خود را درکنار عمویش امام حسن مجتبی(ع) و در دوران کشمکش‌های سیاسی میان محور کوفه و شام به سر آورد. در ادامه این یادداشت می خوانیم: با شهادت امام حسن(ع) دوران پیچیده‌ای آغاز و با مرگ معاویه وارد مرحله خشونت شد که رخداد عاشورا طوفانی‌ترین آن بود. پس از شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و جمعی از اصحاب و پیروان صدیق مکتب اهل بیت(ع)، امام سجاد(ع) در نیمه دوم قرن اول هجری با نیاز سنجی اجتماع آن روز مسلمانان به تبلیغ جنبه‌های معنوی مکتب محمدی(ص) پرداخت و بتدریج میان خاستگاه پیشوایی دین و امت رابطه‌ای عاطفی ایجاد شد و مسلمانان در اغلب پیشامدها و مشکلات زندگی همچون تکیه‌گاه امنی به آن حضرت پناه می‌آوردند. روزنامه «آرمان» در یادداشتی با انتشار عنوان «سالروز ولادت امام سجاد (ع)»، نوشت: امام سجاد (ع) در پنجم شعبان سال 38 هجری قمری متولد شد. امام چهارم بدون آنکه نیازی به نیروی کار بردگان داشته باشد، آنها را می‌خرید و آزاد می‌کرد و برخی گفته اند: امام چهارم هزار برده را در راه خدا آزاد کرد. بردگانی که از این موضوع اطلاع داشتند، همواره خود را در معرض دید امام سجاد(ع) قرار می‌دادند تا شاید حضرت، آنان را خریداری و آزاد کند و آن بزرگوار، هر ماه و هر روز به آزاد کردن بردگان می‌پرداخت. آن حضرت با فقرا می‌نشست با آنان غذا می‌خورد از آنان دلجویی می‌کرد به آنان لطف داشت و پناه آنان بود و از آنان پذیرایی می‌نمود و درباره آنان به دیگران سفارش می‌کرد.تاریخ نویسان اقرار دارند که امام سجاد(ع)، دوست داشت فقیران، یتیمان و بینوایان سر سفره اش باشند و با آنها بنشیند، غذا برای آنها آماده کند و حتی غذا در دهان آنان بگذارد.در ادامه این یادداشت آمده است: امام باقر (ع)فرمود: پدرم، هیچ یک از نعمت‌های الهی را یاد نمی کرد، مگر آنکه سر به سجده می‌نهاد. هیچ حادثه ناگواری از او رد نمی شد، جز آنکه سجده می‌کرد.هیچ نیرنگ حیله گری از او دفع نمی‌گردید، مگر آنکه سر به سجده می‌نهاد. از هیچ نماز واجبی فراغت نمی‌یافت، مگر اینکه به سجود می‌رفت.هرگز موفق به اصلاح و آشتی بین دو نفر نمی شد، جز آنکه سجده شکر به جای می‌آورد. از این رو ایشان را «سجاد» نامیدند.روزنامه «خراسان» در گزارشی با انتشار عنوان «مناقب و فضایل امام سجاد(ع) به روایت علمای شیعه و سنی»، می نویسد: شیعیان، تنها گروهی از مسلمانان نیستند که شیفته شخصیت و سیره علمی و عملی امام سجاد(ع) هستند؛ کتاب‌های علمای مشهور اهل‌سنت نیز، مشحون از توصیف سجایای اخلاقی و عبادی امام زین‌العابدین(ع) است. بی‌تردید، این سجایای والای اخلاقی و انسانی، در کنار دعاهای روحبخش و سرشار از آموزه‌های ناب اسلامی، نقش مهمی در گسترش آموزه‌های راستین دینی و احیای اخلاق اسلامی، در دوران پراختناق اموی داشت.در ادامه این گزارش می خوانیم: امام سجاد(ع) خود را برتر از دیگران نمی‌دانست. آن حضرت با محرومان و بردگان نشست و برخاست می‌کرد و آن را عملی می‌دانست که رضایت خداوند را در پی دارد. «ذهبی» می‌نویسد: «علی بن حسین(ع) با مرکبش از مکه خارج شد و در راه، همنشین برده‌ای به نام أسلم بود. به او گفتند: قریش تو را دعوت کرده‌است و تو با غلامی از بنی‌عدی می‌نشینی. آن حضرت فرمود: مرد با کسی همنشین می‌شود که برای او منفعتی[رضای خدا] در پی داشته باشد.» امام سجاد(ع) در پاسخ به طعنه بدخواهان به ایشان، به دلیل همنشینی با محرومان، فرمودند:«خداوند هر پستی را با اسلام به بلندی تبدیل و هر نقصی را با آن کامل و هر لئیمی را در پرتو آن کریم کرد. پس هیچ فرد مسلمانی پست نیست و جز جاهلیت را پستی نتوان نامید.»روزنامه «قدس» در یادداشتی با قلم توحید فراهانی و با انتشار عنوان «راز و نیاز عاشقانه»، نوشت: چهارمین امام شیعیان در سال 38 هجری قمری در پنجمین روز از ماه شعبان دیده به جهان گشود. امام سجاد(ع) با تشکیل جلسه های درس و مباحثه در مسجد پیامبر(ص) رشته های مختلف علوم الهی از قبیل تفسیر، حدیث و فقه را در بین دوستداران دانش و معرفت گسترش دادند و دانش پژوهان را به درک عمیق دین و استنباط احکام ترغیب کردند.** معلم؛ روشنایی بخش دنیای جهل و نادانی 12 اردیبهشت همزمان با سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری روز معلم نامگذاری شده است. با توجه به رسالت مهمی که معلمان در علم آموزی، تعلیم و تربیت بر عهده دارند، نقشی اساسی را در مسیر تحول و توسعه کشور ایفا می کنند. روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به بررسی جایگاه و تبیین دغدغه های این قشر از جامعه پرداختند.روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «آموزگاری برای همه عمر...»، نوشت: سیمین نجفی مدیر دبیرستان داور تهران که دانش‌آموخته برنامه‌ریزی آموزشی است در برابر پرسش من که در کودکی اگر می‌دانستید حقوق معلمی ناچیز است باز آرزو می‌کردید آموزگار شوید؟ پاسخ می‌دهد: در برخی کشورهای پیشرفته جهان همه گرایش به آموزگاری دارند، زیرا در این کار، حقوق‌ معلمان بیش از شغل‌های دیگر است، ولی در کشور ما نه؛ بنابراین آموزگاران پیش از پانهادن به پهنه تدریس، آگاه بوده‌اند که حقوق آموزگاری از دیگر کارها کمتر است. در ادامه این گزارش آمده است: می‌خواهم بگویم که برای معلمان، بیش از معیشت یا به گفته شما «نیاز زیستی»، حفظ احترام و جایگاه آنان در محیط‌های مدرسه و جامعه و در میان مردم مهم است؛ که باید از سوی دولت، وزیران و نمایندگان مجلس، سفارش و پیگیری و فرهنگسازی شود؛ البته سازمان آموزش‌وپرورش باید نخست خودش در احترام به معلمان پیش‎قدم شود، چرا که بی‌احترامی، بیش‌از هر چیزی، معلمان را آزار می‌دهد.روزنامه «ایران»‌ در یادداشتی با قلم مسعود مشیدی کارشناس ارشد زبان‌شناسی و با درج عنوان «جایگاه معلم در نظام آموزشی کجاست؟»، می نویسد: باز هم 12 اردیبهشت، باز هم روز معلم، باز هم تعریف و تمجید از نقش و جایگاه تعلیم و تربیت وچند روز بعد باز هم سکوت و فراموشی و تکرار وضعیت گذشته. اگر اذعان کنیم که شهروندان آینده این کشور همین دانش‌آموزانی هستند که در کلاس‌های درس نشسته‌اند، بی‌شک نمی‌توان و نباید از کنار آموزش و پرورش بی‌تفاوت گذشت. در ادامه این یادداشت می خوانیم: آموزش و پرورش به لحاظ گستردگی تشکیلات اداری و آمار کارکنان (قریب به یک میلیون نفر) و دانش‌آموزان تحت پوشش خود (حدود 13 میلیون نفر) بزرگترین وزارتخانه کشور است. این چنین وزارتخانه عریض و طویلی که در دور افتاده‌ترین مناطق روستایی و عشایری کشور هم معلم و دانش‌آموز دارد و تقریباً تمامی خانواده‌ها با آن درگیر هستند نیازمند نگرش ویژه است. از جمله مسائل مبتلابه آموزش و پرورش که به روش‌های مختلف هدف و مأموریت آن را تحت‌الشعاع خود قرار داده است مسأله اقتصاد است. روزنامه «آرمان» در یادداشتی با انتخاب عنوان «روز معلم و خواسته‌های معلمان» که به قلم مهدی بهلولی عضو کانون صنفی معلمان استان تهران نوشته شد، آورد: دوازدهم اردیبهشت روز معلم و آغاز هفته معلم است. هفته معلم امسال با روزهای پایانی دولت یازدهم مصادف شده است. در این روزها که روزهای نزدیک شدن به دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری است بحث آموزش و پرورش و خواسته‌های صنفی فرهنگیان و همچنین ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در آموزش و پرورش در رسانه‌ها بازتاب بیشتری می‌یابد. در ادامه این یادداشت آمده است: در ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در آموزش و پرورش شاید مهم‌ترین بعد، به اقتصاد آموزش و پرورش برمی‌گردد. نگارنده به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم در زمینه آموزش و پرورش نمره قبولی می‌دهد، اما نه نمره خیلی بالایی. با توجه به وضعیت بحران اقتصادی در کشور به ویژه در آغاز دولت یازدهم، در یکی دو سال نخست چندان انتظاری از دولت نمی‌رفت که کار مهمی در زمینه اقتصاد و به ویژه بودجه آموزش و پرورش انجام دهد، اما پس از برجام انتظارات در حد بالاتری بود. روزنامه «اعتماد» در گزارشی با انتشار عنوان «روز و روزگار معلمی در روز معلم از زبان معلمان»، نوشت: هرچند ٥ اکتبر روز جهانی معلم است که فراتر از جغرافیا، مذهب، مسلک و ملیت، معلمان جهان به هم پیوند می‌خورند و در یک معنای مشترک از معلمی و زیبایی‌های این شغل سخن می‌رانند و از مسائل مشترک می‌گویند، اما در کشور ما ١٢ اردیبهشت بهانه و موعود زمانی و روز ملی معلم است تا معلمان کشورمان در این روز از معلمی بگویند و دانش‌آموزان و والدین این روز را بهانه‌ای کنند برای قدردانی از یک سال تلاش معلمان خود.در ادامه این گزارش می خوانیم: حرفه معلمی برای همه محسوس و ملموس است چرا که هرکس که ذره‌ای خواندن و نوشتن می‌داند به این معناست که روزی پای درس یک معلم نشسته است حالا او که تحصیلات خود را ادامه داده است صدها خاطره تلخ و شیرین از این روز دارد و نام‌های زیادی را به عنوان معلم در ذهن خود دارد؛ از معلم اول ابتدایی تا معلمان دوران دبیرستان، اما برای خود معلمان که باید ٣٠ سال معلمی کنند این حرفه محسوس‌تر و ملموس‌تر است چراکه قبل از اینکه ٣٠ سال معلمی کنند خود حداقل ١٢ سال برای دیپلم و چند سال هم برای ادامه تحصیل در دانشگاه شاگردی کرده‌اند لذا شاگردان دیروز و معلمان امروز بیش از هر کسی می‌توانند حال و هوای معلمی را در این روزها ترسیم کنند.روزنامه «جام جم» در گزارشی با انتشار عنوان «سایه‌روشن‌‌های آموزگاران عشق»، می نویسد: تنور انتخابات گرم است و اقشار گوناگون در این فرصت، مشکلات و مطالباتشان را با نامزدهای ریاست جمهوری مطرح می‌کنند به این امید که اگر روزی یکی از آن نامزدها بر مسند ریاست جمهوری نشست با اطلاع از چالش‌های زندگی هر قشر جامعه، بهتر و کاربردی‌تر چاره‌جویی کند. یکی از آن اقشاری که در این مدت پیگیر مطالبات‌شان بوده‌اند معلمان هستند و بیشترین خواسته‌های آنها در زمینه معیشت بوده است. در ادامه این گزارش آمده است: این در حالی است که «رفع مشکل معیشتی معلمان» و «اولویت دادن به بودجه آموزش‌وپرورش» از جمله موضوعات مهم مطرح شده در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش آموزش‌وپرورش است اما تاکنون برنامه اجرایی قوی و کاربردی برای حل این مشکل طراحی نشده است. وزارت آموزش‌وپرورش بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور است اما پیشقراولان اصلی آن یعنی معلمان، در مقایسه با جمعیت 13میلیون نفری دانش‌آموزان، سهم اندکی از استخدام در این وزارتخانه دارند؛ رقمی حدود یک میلیون نفر.روزنامه «ایران» در یادداشتی با قلم سیدکاظم اکرمی وزیر آموزش‌وپرورش در دولت دوم و با انتشار عنوان «تلاش دولت روحانی برای تأمین منزلت معلمان»، نوشت: بی‌شک ستون و شالوده اصلی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش را معلمان تشکیل می‌دهند و جایگاه، تعلیمات و منزلت اجتماعی آنان در میزان کارایی و تأثیرگذاری‌شان بسیار مهم خواهد بود. منزلت یا پایگاه اجتماعی، موقعیتی است که در ذهن آحاد جامعه درباره یک شغل یا جایگاه اجتماعی وجود دارد و در این بحث مقصود از منزلت معلم، احترامی است که افراد جامعه برای شغل معلمی قائل هستند. در ادامه این یادداشت می خوانیم: یافته‌های پژوهشی مبنی بر پایین‌بودن منزلت اجتماعی معلمان از نظر دانش‌آموزان، حاکی از وجود رابطه بین عوامل مادی، خصوصیات حرفه‌ای و پایگاه اجتماعی معلمان است و وجود شواهدی مبنی بر اینکه مشغولان به تحصیل در مرکز تربیت معلم به‌ندرت اولین انتخاب شغلی خود را معلمی قرار می‌دهند. در واقع برای رسیدن به جامعه ایده‌آل و آرمانی نیاز داریم شأن و منزلت فرهنگیان را روزبه‌روز افزایش دهیم. ** ضرورت حفظ و پاسداری از میراث کهن و باستانیضرورت حفظ و پاسداری از میراث کهن و باستانی، همچون آثار معماری و یادمان ها، بناهای تاریخی، اشیای تاریخی وهنری، موزه ها، محوطه های باستانی، صنایع دستی سبب شد تا روزنامه های امروز به انعکاس این موضوع بپردازند.روزنامه «ایران» در مطلبی با انتشار عنوان «ضرورت پژوهش‌های باستان شناسی در برج‌های تاریخی مراغه» به نقل از علی صدرایی رییس گروه دوران اسلامی پژوهشکده باستان شناسی، نوشت: در بخش‌های شمال غربی برج‌ها که به تازگی گود‌برداری شده، لایه‌های مختلف تاریخی و از همه مهم‌تر در قسمت‌های جدید علاوه بر حریم آثار، عرصه اثر و برج‌ها نیز مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است. در ادامه به نقل از این باستان شناس می خوانیم: آنچه مورد تعجب و تاسف مضاعف شده این که تمامی این اقدام‌های گود‌برداری با ماشین‌آلات سنگین و در جوار برج‌های تاریخی صورت گرفته است. علاوه بر عرصه فوق حریم این مجموعه و گود برداری‌های صورت گرفته، همه دارای لایه‌های باستانی و تاریخی بوده و در برش‌های تمام دیوارها آثار معماری و در لابه لای خاک‌ها آثار سفالی، آجر‌های لعاب دار و دیگر مواد فرهنگی دوران اسلامی کاملاً مشهود و قابل مشاهده است.روزنامه «ابتکار» در گزارشی با انتشار عنوان «خانه همکلاس میرزا کوچک خان زیر تیغ»، می نویسد: خانه خالی است و متروکه. غبار رویش را گرفته و شیشه‌هایش کمی ترک برداشته، هو هوی باد تنها صدایی است که گوش خانه حالا به آن عادت دارد. هنوز رد پای زندگی، همان پرده‌های حریر سفید چرک مرد پشت پنجره‌های نیمه باز با هر بادی به این سو و آن سوی لمبر می‌خورند. در آهنیش وصله ناجور خانه است، وصله‌ای که انگار صاحبانش بعدها یا شاید همین حوالی به آن زده‌اند. این خانه نظر کمتر عابری را که مسیر هر روزه‌اش این کوچه باشد به خود جلب می‌کند، مگر نظر اهالی قدیمی که سرگذشت این خانه را می‌دانند و زمان برو بیای «خانه میرزا یوسف خان شبان» را به خاطر دارند. در ادامه این گزارش آمده است: حالا اما دست تقدیر مهر تخریب را بر پیشانی این خانه حک کرده است. خانه‌ای که میان بودن و نبودن دست و پنجه نرم می‌کند. شنیده‌ها می‌گویند که خانه شبان، یکی از خانه‌های اولین شهردار فومن و نایب الحکومه منطقه فومنات آخرین روزهای زندگی‌اش را سپری می‌کند. خانه‌ای که روزگاری محل زندگی و نیز دفتر مراجعات مردمی میرزا یوسف خان شبان، هم دوره‌ای میرزا کوچک‌خان بوده است. روزنامه «اعتماد» در گزارشی با انتشار عنوان «خطر فروش کاخ ثبت ملی گچسر»، آورد: در پی انتشار خبری مربوط به فروش کاخ ثبت ملی شده گچسر در فضای مجازی به قیمت 15 میلیارد تومان، نگرانی‌های زیادی نسبت به تخریب این کاخ به جای مانده از دوران پهلوی اول که مورد استفاده رضاخان بوده به وجود آمده است؛ خبری که هنوز هیچ یک از دستگاه‌های مسوول نه در بنیاد مستضعفان و نه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به تایید یا تکذیب آن واکنش نشان نداده‌اند. در ادامه می خوانیم: طبق ماده ٥٦٥ قانون مجازات‌های اسلامی: «هر کس بر خلاف ترتیب مقرر در قانون حفظ آثار ملی، اموال فرهنگی-تاریخی غیرمنقول ثبت‌شده در فهرست آثار ملی را با علم و اطلاع از ثبت آن به نحوی به دیگران انتقال دهد به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می‌شود.»روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی با انتشار عنوان «نگاهی به میراث مغفول مانده خوزستان»، نوشت: تقریبا ماهی نیست که خبری غم‌انگیز درباره تخریب یا ویران شدن یک اثر تاریخی در خوزستان منتشر نشود و دل فعالان و دلسوزان حوزه میراث فرهنگی این مرز و بوم را لبریز از اندوه و تاثر نکند. مانند حوادث تلخ فرو ریختن کوشک نورآباد و بنای محوطه تاریخی طاق طویله در شهرستان ایذه در اواخر سال گذشته. جلگه خوزستان از دیرباز محل ظهور و استقرار تمدن‌های بزرگ بوده و آثار تاریخی فراوانی از دوره‌های مختلف تاریخی در سرتاسر این استان بر جای مانده است. در ادامه این گزارش آمده است: از جمله این تمدن‌ها می‌توان به الیماییان اشاره کرد که در زمان خود آنچنان قدرتمند بودند که به‌عنوان رقیب قدرتمند منطقه‌ای، با سلوکیان و بعدها با حکومت اشکانیان نبردهای طولانی داشتند. امروزه مصادیق فیزیکی این تمدن بزرگ به صورت گسترده در بخش‌هایی از استان خوزستان به چشم می‌خورد. مجموعه‌ای از کتیبه‌ها و نگار کندها، آرامگاه‌های سردابه‌ای، پرستشگاه‌ها و تپه‌های باستانی و... که به خاطر عدم تخصیص اعتبار کافی، بدون کوچک‌ترین معرفی و حفاظت و به حال خود رها شده‌اند و متاسفانه هیچ‌اقدام موثری در جهت مرمت و محوطه‌سازی و بهره‌برداری از این آثار جهت توسعه گردشگری استان صورت نگرفته است.*گروه اطلاع رسانیخبرنگار: مهسا شریفی**انتشار دهنده: شهربانو جمعهپژوهشم**2059**9131



12/02/1396





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن