واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خطیب نماز جمعه تهران: راس جهادها، جهاد فرهنگی است تهران – ایرنا – خطیب نماز جمعه تهران می گوید: جهادگران نظامی اولیای خدا هستند ولی راس جهادها، جهاد فرهنگی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام کاظم صدیقی در خطبه اول نماز جمعه تهران که با محوریت دو موضوع تفسیر آیه مبارکه «ایا ک نعبد و ایا ک نستعین» و جهاد تبیین شد، اظهار کرد: جهاد در اسلام از ارکان و سنگر عزت است.وی افزود: جهاد بیمه گر و خیمه سرافرازی است و یکی از درهای هشتگانه بهشت باب اختصاصی مجاهدین نام دارد. بهشتی ها از هر در به جز آن برای ورود ایست و بازرسی دارند اما خداوند این در را برای اولیای خویش باز کرده است.صدیقی تاکید کرد: همیشه به سپاهیان، ارتشیان و نیروهای نظامی کشور نظری از عمق جان دارم چون اینها اولیای خدا هستند و خود را آماده فدا کردن جان کرده اند؛ این ها پیشمرگان ولایت و قرآن هستند.وی تصریح کرد: جهاد انواعی دارد و راس جهادها جهاد فرهنگی است. این نوای حق است که در عالم طنین می اندازد و خدا تا ابد از بندگانش می خواهد دین شناس شوند.خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: دین دفترچه راهنمای انسان است و از این جهت خدای متعال در قرآن، دین شناسی و ژرف نگری و ابلاغ دین را از مردم خواسته است. امام صادق (ع) فرموده اند:«اگر من حکومت داشتم تک تک شیعیان را به معرفت به دین وادار می کردم».صدیقی افزود: امروز خلا اخلاقی در جوامع بشری موج می زند و جامعه انسانی به جنگل تبدیل شده است. آدمها به همه چنگ و دندان نشان می دهند و علاج این مساله رجوع به دین است. خدا از شما می خواهد به او لبیک بگویید و از هر گروه، عده ای طلبه شوند.وی در تفسیر آیه چهارم سوره حمد نیز گفت: «ایاک» از نظر ادبی مفعول و ضمیر متکلم مع الغیر است و «نعبد» یعنی ما عبادت می کنیم. به طور معمول در عربی فعل و فاعل بر مفعول مقدم است و همه جا مفعول موخر؛ اما در این آیه از قرآن می گوییم«فقط تو را عبادت می کنیم و فقط از تو کمک می خواهیم». خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: علت اینکه در این آیه به طور استثنا «تو را» که مفعول است مقدم آمده است این است که در مکتب عشق، محبت و عرفان که از امتیازات اسلام است؛ عشق به او بالاتر از سایر انگیزه های عبادت است و همه چیز او است.صدیقی ادامه داد: انگیزه بالاتر یعنی عشق خدا برتر از ترس عذاب الهی و ترس از نکبت های دنیوی برای عبادت است. حضرت علی (ع) فرمودند:«مشتاق بهشت در بند شهوت نمی ماند و زنجیرهای شهوت را می گسلد و خود را از اسارت آن آزاد می کند.»وی خاطرنشان کرد: اگر کسی مشتاق بهشت باشد، عمل صالح انجام می دهد و انگیزه ای در کلاس بالاتر از این دو انگیزه خوف از نار و شوق بهشت برای عبادت دارد که همانا حب و عشق عبادت خداوند است که به یقین، مکتب اهل دل و سالکان راه عشق است.فراهنگ**3079** 1429خبرنگار: علی اسدی** انتشار:محسن طاهرزاده
25/01/1396
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]