واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کارگردان انیمیشن: انیمیشن برای موفقیت نیاز به تداوم تولید دارد تهران - ایرنا - کارگردان آثار انیمیشنی معتقد است، تداوم تولید، شرط موفقیت آثار تلویزیونی موفق در این حوزه است و باید اثر در ذهن دست کم یک نسل از مخاطبان ماندگار شود.
آثار تولیدشده در قالب انیمیشن یا پویانمایی به عنوان ژانری شناخته شده در دنیا هر ساله مخاطبان زیادی را جذب و سود سرشاری را نصیب سازندگان و شرکت های انیمیشن سازی می کند؛ در ایران نیز طی سال های اخیر تلاش های زیادی برای بهبود کیفیت آثار انیمیشنی تلویزیونی و سینمایی شده است. اکران چند انیمیشن سینمایی از جمله «رستم سهراب» به کارگردانی کیانوش دالوند، «شاهزاده روم» ساحته هادی محمدیان و «سرزمین مقدس» به کارگردانی محمدامین همدانی طی سال گذشته، ساخت مجموعه های انیمیشنی کوتاه و تلویزیونی موفق مانند مجموعه «درین درین» به کارگردانی علی درخشی، یا «شکرستان» ساخته فواد صفاریان پور همچنین انیمیشن «روبی و جوجهها» به کارگردانی بابک و بهنود نکویی و استقبال از این مجموعه ها برگ جدیدی در انیمیشن ایران را رقم زده است.«روبی و جوجه ها» که این روزها عید از تلویزیون پخش شد در دهمین جشنواره پویانمایی تهران در دو بخش ملی و بینالمللی تندیس بهترین انیمیشن تلویزیونی را کسب کرد. همچنین انیمیشن چهار دقیقه ای «استریپی»(Stripy) از برادران نکویی سال گذشته میلادی جزء 10 فیلم راه یافته به فهرست طولانی اسکار بود.با وجود همه این تلاش ها و موفقیت های جسته و گریخته انیمیشن سازان ایرانی در سراسر کشور، برادران نکویی معتقدند زیرساختهای تولید صنعتی انیمیشن در کشور فراهم نیست و تلاشهایی که صورت میگیرد، اولین گام های این مسیر است که با دشواری های بسیار و نبود تجربه کافی همراه است. بابک نکویی یکی از کارگردانان انیمیشن «روبی و جوجهها» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در این مورد گفت: یک انیمیشن تلویزیونی زمانی موفق خواهد بود که تداوم داشته باشد و در خاطره حداقل یک نسل ماندگار شود. بهنود نکویی نیز افزود: به عنوان سازندگان یک اثر انیمیشنی سعی کردهایم ملاکهای اولیه ماندگاری و تاثیرگذاری آن را فراهم کنیم و اثری با کیفیت و خلاقانه ارائه دهیم اما تداوم تولید منوط به فراهم بودن امکانات و بودجه کافی است. بابک نکویی تصریح کرد: تولید آثار انیمیشنی باکیفیت نیازمند خلاقیت است و باید نیروی انسانی و بودجه لازم فراهم باشد اما بسیاری استودیوهای انیمیشن سازی برای تامین بودجه و حفظ نیروهای توانمند و خلاق با مشکل روبرو هستند. نیروهای توانمند مهاجرت می کنند و تولیدکنندگان دغدعههای زیادی دارند. وی ادامه داد: شرایط خوب برای یک تولیدکننده انیمیشن این است که بودجه لازم را در اختیار داشته باشد و بتواند فارغ از هر مسئلهای به عنوان تهیهکننده و صاحب اثر تولید کند. بهنود نکویی ضمن تاکید بر ضرورت فراهم شدن زیرساختها، وضعیت انیمیشن ایران را متاثر از شرایط اقتصادی برشمرد و توضیح داد: رشد انیمیشن ایران در گرو رشد اقتصادی کشور است و راه پیشرفت آن زمانی هموار خواهد شد که تولید انیمیشن در ایران نیز مانند بسیاری کشورهای دنیا جدی گرفته شود. دنیا به این نتیجه رسیده که صنعت انیمیشن، سودآور است و ارزش سرمایهگذاری دارد. این نگاه باید در ایران نیز ایجاد و شرایط عرضه و اکران آثار انیمیشنی فراهم شود. بابک نکویی در رابطه با لزوم اکران آثار انیمیشنی معتقد است: مخاطبشناسی بخش مهمی از روند تولید یک اثر انیمیشنی است که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود. طبیعی است اثر تلویزیونی باید مبتنی بر مولفههای خاص باشد و اثر سینمایی مختصات دیگری دارد. بهنود نکویی افزود: چنانچه در روند تولید آثار انیمیشنی، خواست و نیاز مخاطبان در کنار خلاقیت و کیفیت مد نظر قرار بگیرد، مخاطب از این آثار استقبال خواهد کرد و به مرور روند اکران تسهیل خواهد شد. بابک نکویی تولید آثار خوب و باکیفیت را در این شرایط راهگشا و بهنود نکویی تغییر نگاه متولیان فرهنگی کشور به انیمیشن را زمینهساز بروز اتفاقات خوب و جان گرفتن انیمیشن ایران میداند. بابک و بهنود نکویی دانش آموخته رشته گرافیک هستند و بابک از سال 76 وارد عرصه انیمیشن سازی شده و برادر کوچک تر از سال 80 در این حوزه کار می کند. ساخت ووله های تلویزیونی و انیمیشن های کوتاه فراوان از جمله انیمیشن «پیلگون» کارهای آنهاست. فراهنگ ** 9157 ** خبرنگار: منصوره شوشتری * انتشار: امید غیاثوند
14/01/1396
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]