واضح آرشیو وب فارسی:روضه نیوز: درسی که از زندگی حضرت زهرا(س) می توانیم بگیریم این است که ایشان فرزندانی تربیت کردند که هر کدام ستارگان درخشانی در انسانیت و ارزش های متعالی هستندبه گزارش روضه نیوز ؛حجت الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل پور،استاد حوزه علمیه در خصوص نقش ولایت مداری حضرت زهرا در ماندگاری دین گفت: جایگاه ولایت مداری بزرگ بانوی جهان بشریت در مانایی و پایایی دین وآموزه های حیاتش آن است که باید در پاسخ گفت: درنبوت ختمیه رسول اکرم(ص) رمزجاودان آن در پرتو ولایت و امامت است و باید در هرعصر و زمانی ولی الهی باشد تا پاسدار همیشه بیدار ارزشهای برآمده ازمتن دین و پیام رسول الله (ص) باشد و این موضوع را حضرت زهرا(س) به خوبی دریافته بودند تا آنجا که جان خود را در این را نهادند و به تعبیر مرحوم علامه امینی صاحب کتاب جهانی وجاودانی الغدیر «اولین شهیده راه ولایت شدند وجان خود را در این راه نهادند.» وی ادامه داد: ازجمله کارهای با اهمیت ایشان که نقش کلیدی را در فرهنگ فاطمی دارد خطابه شورانگیز حضرت زهرا(س) در احقاق حق و موضوع گرفتن فدک از دست کارگزاران حضرت بود. این مفسر قرآن کریم در پاسخ به این سؤال که درسی که باید بانوان و آقایان از حضرت زهرا بگیرند؟ تشریح کرد: زندگی حضرت زهرا (س ) سراسر افتخار وعظمت است و لحظه لحظه های زیستن آن بزرگ بانوی جهان هستی برای همه انسان ها در سراسر تاریخ ودر همه جغرافیای عالم درس آموز وزندگی سازاست. استاد حوزه علمیه نبی اکرم(ص) ادامه داد: در میان فراگیری درسها از زیستن آن بانوی نمونه درس فریادخواهی وعدالت طلبی ودفاع ازحق چونان خورشید می درخشد وشاهد آن خطابه آتشین آن حضرت درمدینه ودرحضور دستگاه حاکمه است. امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان اضافه کرد: درس دیگر درس مدیریت درنظام خانواده وتربیت فرزندانی که هرکدام ستارگان درخشانی هستند که در پرتو درخشش وجودی آنها و انسانیت و ارزشهای متعالی عینیت یافت و هرکدام درشرایط خاص خود تأثیرگذار بودند. حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل پور در پاسخ به این سؤال که یکی از القاب حضرت زهرا محدثه است، محدثه به چه معنا است و چرا به ایشان محدثه می گویند؟ تشریح کرد: محدثه به فتحه دال به بانویی می گویند که فرشته با او سخن می گوید ولی اگر به کسره دال خوانده شود به معنای کسی است سخن جدید می گوید. این مفسر قرآن کریم ادامه داد: در شرح حال حضرت فاطمه(س) نگاشته اند: بعد از رحلت جانگداز پیامبر(ص) جبرئیل(س) می آمد و جریانات تاریخی و حوادث آینده را برای ایشان بیان می کرد و در آن هنگام صدای ملک را می شنید ولی ایشان را نمی دیدند. البته این موضوع گسترده است فرصت دیگری می طلبد. استاد حوزه علمیه نبی اکرم(ص) در پاسخ به این سؤال که چرا جبرائیل پس از پیامبر بر حضرت زهرا نازل می شد؟ گفت: شاید برای موضوعاتی بوده که باید توسط ایشان به مردم برسد؛ حضرت، مجمع البحرین رسالت و امامت است و این موضوع جایگاه رفیع زهرای مرضیه (س) را می رساند و شایدآمدن جبرائیل جهت رفع تنهایی وغربت حضرت باشد. وی در پاسخ به این سؤال که صحیفه حضرت زهرا (س) مشتمل بر چیست؟ تشریح کرد: درصحیفه فاطمیه(س) حوادث تاریخی و جریانات اجتماعی ومعارفی وجود دارد که در قرآن نیست در حدیثی آمده است آنگاه که از امام صادق (ع) پرسیدند هر پرسشی را شما سریعا پاسخ می گویید بانک اطلاعات شماچیست؟ امام در پاسخ فرمودند:« از کتاب مادرمان حضرت فاطمه(س) است. این مفسر قرآن کریم در پاسخ به این سؤال لقب حجةُ الله ِعلی الحجج چه معنایی دارد؟گفت: امام حسن عسکری(ع) چنین گفته اند:«نحن حجج الله علی العباد و جدتی فاطمه(س) حجت الله علینا » ما حجت ها وپیشوایان مردم هستیم ولی پیشوا وحجت ما فاطمه(س) است. وی ادامه داد: این سخن اهمیت جایگاه و موقعیت ایشان را بیان می کند که مادرمان سمت ولایت دارند و هرچه مادر بگوید آنان اطاعت می کنند. حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل پور در پاسخ به این سؤال که حدیث لولاک چقدر معتبر است و اگر معتبر است معنای عبارت« لَولا فاطِمَةُ لَما خَلَقتُکُما» چیست؟ تشریح کرد: درزمینه حدیث «لولاک لماخلقت الافلاک» در نگاه حضرت رسول(ص) «فاطمه (س) فلسفه آفرینش است که اگرخداوند پیامبر و امام آفریده درپرتوعظمت وجودی ایشان است.» وی ادامه داد: به تعبیر مرحوم آیت الله محمدحسین غروی اصفهانی در انوارالقدسیه سروده اند: «فانها قطب رحی الوجودی فی قوسی النزول والصعودی، محورآسیای هستی زهرا است درقوس نزول وصعود» استاد حوزه علمیه نبی اکرم(ص) اضافه کرد: دراهمیت حدیث «لولاک» مرجع عالیقدر تشیع آیت الله گرامی کتاب مستقلی نگاشته اند. حجت الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل پور در پایان حدیثی را درمورد عظمت حضرت علی (ع) از زبان حضرت فاطمه(س) بیان کرد و افزود:قالَت فاطمه(س): وَهُوَ الإمامُ الرَبانى، وَالهَیکَلُ النُورانى، قُطبُ الأقطابِ، وَسُلالَهُ الاطیابِ، الناطِقُ بِالصَوابِ، نُقطَهُ دائِرَهِ الإمامَهِ.حضرت فاطمه زهرا (س) در تعریف همسر و امام زمانشان امیرالمؤمنین فرمود : او پیشوائى الهى و ربانى است، تجسم نور و روشنائى است، مرکز توجه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاک از خانواده پاکان می باشد، گوینده اى حق گو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبریت است. « ریاحین الشیعه جلد یک صفحه 93»
دوشنبه ، ۲۹خرداد۱۳۹۶
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روضه نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]