تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829463153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاریکاتورِ طلاق عاطفی


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 کاریکاتورِ طلاق عاطفی
کاریکاتورِ طلاق عاطفی چرا « زیر سقف دودی » برغم داشتن سوژه ای ناب فیلم خوبی نیست؟


به گزارش فرهنگ نیوز،  اصل سوژه فیلم ،برگ برنده «زیر سقف دودی» است: این که یک زوج بعد از سال ها زندگی دچار بحران شده و طلاق عاطفی گرفته اند. در اطراف خود زیاد می بینیم زن و شوهرهایی که فقط زیر یک سقف زندگی می کنند و نسبتی بیش از این با هم ندارند. فرهاد اصلانی و مریلا زارعی در «زیر سقف دودی» چنین رابطه ای دارند و زندگی شان سوت و کور است. بحران به پسر بزرگ شان هم رسیده و او در آستانه تمرد قرار گرفته. فیلم به ماجراهای دیگر هم می پردازد و چند شخصیت فرعی دیگر دارد اما اصل، زن و مردی هستند که سال ها است گرفتار بحران عاطفی هستند.

نقطه ضعف

«زیر سقف دودی» نتوانسته ایده اش را در خدمت یک فیلم قصه گوی بدون شعار گسترش دهد. کمی که می گذرد دست کارگردان رو می شود و نقاط عطف فیلم غافلگیری دراماتیک ندارد. بدتر این که «زیر سقف دودی» تبدیل به مقاله سطحی شده که با حرف های رو و مستقیم قصد تنبیه خانواده ها را دارد. و بدتر این که بحران زوجین به طبقه و شرایط اجتماعی شان نمی خورد.

به عنوان نمونه ؛ آیا یک زن مرفه از طبقه بالای جامعه، سبک زندگی اش را طوری انتخاب می کند که بعد از چند سال زندگی متاهلی، شبیه زنان پا به سن گذاشته شود؟ یعنی او به همسرش و رفتار او شک نمی کند؟ یعنی بدهیات زندگی را باید یک مشاور به او یادآوری کند؟ فیلم، اهمیت مشاور را ناخواسته تقلیل داده، چون حرف های او همسطح پیام هایی است که در کتاب های درسی یافت می شود. افزون بر این دوز حماقت برخی کاراکترهای فیلم زیادی بالا است؛ پسر خانواده که پدرش عمر خود را در خرید و فروش ملک سپری کرده، آداب معامله را نمی داند و سرش کلاه می رود!

وقتی قرار است موضوع مهمی مثل بحران عاطفی و به تبع آن رابطه خراب فرزند و والدین در قالب اثری نمایشی روایت شود، ابتدا لازم است پایه های داستان محکم باشد. مخاطب «زیر سقف دودی» همه حرف هایی که در فیلم بیان می شود را بارها از برنامه های خانوادگی تلویزیون شنیده و هر روز در سایت ها و کانال های تلگرامی مشاهده می کند. وظیفه سینما عبور از این مرحله و طرح یک داستان است؛ در دل قصه ای پرکشش و بدون اشاره های مستقیم می توان حرف های عمیق و تاثیرگذار جا داد.

بازی ها

بازی های متوسط و گاهی ضعیف پاشنه آشیل دیگر فیلم است.فرهاد اصلانی ، مریلا زارعی ، بهنوش طباطبایی ، شهرام حقیقت دوست ، حسام نواب صفوی ، و آزیتا حاجیان ویترین جذابی برای یک فیلم هستند اما استفاده ای بهینه از آن ها نشده. اصلانی بدترین بازی سال های اخیرش را به نمایش گذاشته و در بازی خانم زارعی غافلگیری وجود ندارد. نمی توان از تلاش او برای ترسیم زنی فروریخته چشم پوشید اما این تلاش فدای ضعف های شخصیت می شود. حاجیان و نواب صفوی را پیش تر در چنین شمایلی دیده بودیم و «زیر سقف دودی» اثری رو به جلو در کارنامه شان نیست. شرایط بهنوش طباطبایی بهتر از دیگران است و تلاش او برای نمایش متفاوت «عشق دوم» خیلی زود به چشم می آید. روی مرزی باریک حرکت می کند و نقش را از دام کلیشه ها نجات می دهد. علاقمندی به مردی متاهل را نه صرفا در کلام و طنازی های اگزجره بلکه با زبان بدن و میمیک صورت به تصویر کشیده و با این شیوه نشان داده درک درستی از نقش داشته است.

 

منبع: تبیان


96/3/28 - 11:47 - 2017-6-18 11:47:32





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن