تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798077476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راز ماندگاری سریال «امام علی(ع)»


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 راز ماندگاری سریال «امام علی(ع)»
راز ماندگاری سریال «امام علی(ع)» چرا روایت داود میرباقری از امام اول شیعیان بعد از دو دهه همچنان جذاب است و رنگ کهنگی نمی گیرد؟


به گزارش فرهنگ نیوز، درباره سریال «امام علی (ع)» زیاد گفته شده ؛ سریالی که سال 75 برای نخستین بار روی آنتن رفت و تبدیل به یکی از مجموعه های پرطرفدار تاریخ تلویزیون شد. این سریال بارها بازپخش شده و این شب ها روی آنتن آی فیلم است. رمز ماندگار سریال «امام علی (ع) چیست؟ به برخی موارد در این گزارش اشاره شده.

فیلمنامه

بیش از همه فیلمنامه جذاب داود میرباقری عامل موفقیت سریال است. او سال 70 فیلمنامه ای به نام «خاری در گلو» که اشاره به خطبه «شقشقیه» حضرت علی (ع) در نهج‌البللاغه دارد،نوشت اما مسولان وقت تلویزیون اصلاحیه های فراوانی به آن وارد کردند. بازنویسی دوباره فیلمنامه منجر به سریال «امام علی (ع)» شد و سال 73 کلید خورد. میرباقری برخلاف شیوه مرسوم سریال های تاریخی- مذهبی، همان قدر به عنصر شر توجه داشت که به قطب خیر. حتی برای جذابیت دراماتیک ماجرای ولید و قطام و عمر و عاص و دیگران را پررنگ کرد. این تمهید بر جذابیت سریال افزود. افزون بر این روند روایت داستان بخوبی شخصیت امام اول شیعیان را معرفی می کند. حتی نامه های ایشان به مالک اشتر به گونه ای روی تصویر جانمایی شده اند، که در خدمت درام است.

دیالوگ

داود میرباقری در دیالوگ نویسی صاحب فن است. او برای شخصیت های سریال«امام علی (ع)» به گونه ای  دیالوگ نوشت که در عین همه فهم بودن، دارای وزن،صلابت کلام و معنای خاص باشد. پس وقتی شخصیت ها (چه خیر و چه شر) حرف می زنند، گفته های شان معرف درونیات آن ها است. دیالوگ ها شبیه عمده آثار تاریخی که ثقیل حرف می زنند و مخاطب عام از آن سر در نمی آورد، نیست.

شخصیت ها

در سریال «امام علی (ع)» نقش ها در حد تیپ نماندند و تعریفی دیگر از بازی در نقش تاریخی به ثبت رسید. شخصیت ها همه شناسنامه دارند و حتی اگر بیننده ای درباره کسانی مثل ابوذر غفاری،مالک اشتر و دیگر یاران امام (ع) و نیز اردوگاه قطب شر مطالعه نداشته باشد با دیدن سریال پی به موقعیت هر شخصیت می برد. این فرمولی است که برخی آثار تاریخی نادیده اش می گیرند و گویی مخاطب ِبدون اطلاع را فراموش می کنند. میرباقری نه تنها شخصیت ها را واکاوی می کرد که رنگی تازه به آن ها می داد. از سوی دیگر با برجسته کردن شخصیتی مثل قطام و ولید دایره اطلاعات بیننده ها را بالا برد. در قدرت شخصیت پردازی سریال همین مقدار کافی است که بدانیم ابوذر غفاری تنها در یک اپیزود حضور داشت اما تصویرش چنان استوار و قوی است که در حافظه ها حک شده.

بازی ها

دیگر خصوصیت آثار میرباقری،بازی های درخشان است. او با وسواس سراغ انتخاب بازیگر می رود و در بازیگری سخت گیری می کند. بهترین انتخاب او داریوش ارجمند است برای نقش مالک اشتر. مالک نه قهرمانی اسطوره ای بود و نه از جنس قهرمان های تخیلی. اگر این شخصیت اندکی دچار افراط و تفریط می شد هرگز تصویرش در ذهن چند نسل باقی نمی ماند. این نقش در کارنامه ارجمند یگانه شده و برغم تلاش فراوان نتوانسته نقشی هم وزن مالک رقم بزند. روایت ارجمند از انتخاب برای نفش مالک خواندنی است:« من زمان ساخت «امام علی (ع)» مطلقا آقای میرباقری را نمی‌شناختم. یک روز من را صدا کرد و رفتم صحبتی شد. نگاهی انداختم به کسانی که قرار بود در این سریال ایفای نقش کنند. بعد هم رفتم به مشهد. خوب برای من که تاریخ خوانده‌ام و شاگرد دکتر شریعتی بودم و امام علی(ع) را از زبان او شنیدم و عظمت امام علی(ع) را از زبان او در دوران دانشجویی درک کرده‌ام، خیلی وحشت داشتم که این نقش را بازی کنم. چون آن موقع حداقل 50 دبیرستان در ایران وجود داشت که نام آن‌ها مالک اشتر بود، گروه هنری به نام مالک اشتر داشتیم، تیپ و لشکر در جبهه به اسم مالک اشتر بود، در مشهد چند مسجد به نام مالک اشتر بود، پادگان به این نام داشتیم. این آدم در ایران با فاصله زیادی از امام علی (ع‌) در رتبه دوم قرار دارد و به عنوان فردی که در رکاب ایشان بوده، شناخته می‌شود. وحشت داشتم به خاطر اینکه اگر آن شخصیت را بد بازی می‌کردم، قطعا بدانید که باید از ایران می‌رفتم. چون یک تصور ذهنی بزرگی از این سردار امام علی (ع) در ذهن شیعیان وجود داشت.»

موسیقی

وقتی ساختمان یک سریال محکم می شود که همه عناصر در حد اعلا باشد. تراز سریال «امام علی (ع)» از حیث نکات فنی بالا است ؛ از جمله موسیقی آن. بعد از دو دهه شنیدن موسیقی متن و تیتراژ سریال همچنان طراوت دارد و ذهن را به سمت مفهوم و داستان سریال «امام علی (ع)» سوق می دهد. استاد فرهاد فخرالدینی بر اساس عبدالقادر مراغه‌ای(موسیقی‌دان، نوازنده و هنرمند ایرانی قرن نهم هجری) موسیقی سریال را ساخت و حواسش بود که موسیقی متن گاهی باید حزین باشد و گاه شاد و تیتراژ ترکیبی از هر دو. صدیق تعریف آواز تیتراژ را خوانده:

کل صبحا و کل اشراقی / تبکی عینی به دمع مشتاقی

قد لسعت حیه الهوی کبدی /فلا طبیب لها و لا راقی

الا الحبیب الذی شفقت به /فعنده رویتی و تریاقی

زد مار هوی بر جگر غمناکم /سودی نکند فسونگر چالاکم

آن یار که عاشق جمالش شده ام/هم نزد وی است رقیه و تریاکم

کارگردانی

بازی ها، شخصیت ها و موسیقی که ذکرش رفت همه زیر شاخصه تعریفی است به نام کارگردانی. داود میرباقری علاوه بر موارد مذکور، در قاب بندی،دکوپاژ،میزانسن، طراحی صحنه و لباس، تدوین و ... دقتی فوق العاده داشت. این میزان از وسواس باعث موفقیت اولین سریال تاریخی – مذهبی تلویزیون در وسعت سریال «امام علی (ع)» شد. میرباقری در سریال های «گرگ ها» و «رعنا»توانش را به اثبات رسانده بود اما سریال «امام علی (ع)» اولین سریال تاریخی – مذهبی تلویزیون است که تولیدی بزرگ (بیگ پروداکشن) دارد. وانگهی حساسیت ها برای روایت زندگی امام معصوم بالا بود و کار میرباقری سخت تر. او از این آزمون موفق بیرون آمد و راه برای تولید سریال های مذهبی با موضوع زندگی ائمه و پیامبران باز شد. سهم خود میرباقری «مختارنامه» است اما سریال «امام علی (ع)» در کارنامه آثار تاریخی – مذهبی یگانه است.
 

منبع: تبیان


96/3/25 - 10:52 - 2017-6-15 10:52:54





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن