تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820710252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محمدخاتمي در مجمع 2008 اسلو:صداي گفتگو در هياهوي افراط كمتر شنيده مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمدخاتمي در مجمع 2008 اسلو:صداي گفتگو در هياهوي افراط كمتر شنيده مي‌شود
رئيس مؤسسه بين المللي گفتگوي فرهنگها و تمدنها با اشاره به اينكه صداي گفتگو كه زبان خرد، فهم و صلح است در هياهوي افراط كه محصول نفرت و خشونت است كمتر شنيده مي‌شود، گفت: طرح گفتگوي فرهنگها و تمدنها كه مورد توجه و اجماع بين المللي قرار گرفت درصدد ارائه راهكاري است كه جهان را از وضعيت كنوني نجات دهد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از مؤسسه بين المللي گفتگوي فرهنگها و تمدنها، سيد محمد خاتمي طي سخنراني در مجمع ۲۰۰۸ اسلو براي ميانجيگران سازمان ملل متحد يادآور شد: گفتگو از زمان سقراط تا امروز تاريخي پر از فراز و نشيب داشته است. آنچه تذكر به آن در اين مجال لازم است اينكه تفاوت ميان گفتگو و ديگر گونه هاي ارتباط كلامي، فكري و احساسي را دريابيم، زيرا خلط ميان مفاهيم به ظاهر مشابه ولي داراي تفاوت بنيادي نظير گفتگو و مذاكره و مباحثه باعث سوء تفاهم مي شود.

وي با يادآوري اينكه مذاكره معمولاً در حوزه سياست معني دارد و حول محور كسب منفعت و دفع ضرر مي چرخد و مباحثه نيز عمدتاً در حوزه هاي علمي و ديني كاربرد دارد با گفتگو فرق دارد، افزود: گفتگو با هدف تفاهم و شناخت بهتر و بيشتر يكديگر صورت مي گيرد و روندي است كه از موضع مشترك براي رسيدن به همزباني و هدف مشترك آغاز مي شود.

خاتمي گفت: ميداندار گفتگو نه سياستمداران يا صاحبان ايدئولوژي از موضع ايدئولوژي، بلكه نمايندگان تمدنها و فرهنگ ها يعني اصحاب فكر و فرهنگ و هنر در جوامع هستند. ديالوگ سياسي نيست، گرچه مي تواند و بايد آثار سياسي بزرگ داشته باشد و از جمله خود سياست از مهمترين موضوعاتي است كه مي تواند و بايد مورد گفتگوي متفكراني كه قصد اصلاح دارند قرار گيرد.

رئيس مؤسسه بين المللي گفتگوي فرهنگها و تمدنها با اشاره به اينكه جهان براي زندگي امن و اميدوار به نگرشهاي نو و روش هاي جمعي تازه نياز دارد، افزود: برهمين اساس در پي طرح گفتگوي تمدنها، طرح ائتلاف جهاني براي صلح را به جاي ائتلاف براي جنگ مطرح كردم كه مكمل طرح گفتگوي تمدنها بود.

وي گفت: اين سخن در غوغاي خشونت بار جهاني طنين لازم را نداشت. اما هنوز بر اين باورم كه سازمان ملل متحد به رغم سالهاي هراس آميز و ناپايداري كه بشريت در شرق و غرب عالم براي آن هزينه هاي فراواني پرداخته مي تواند ائتلاف براي صلح بر مبناي عدالت را راهي براي خروج جهان كنوني از زندگي سرشار از افراط و خشونت و خطر قرار دهد.

خاتمي يادآور شد: به نظر من موفقيت غير گفتگويي و پويشهاي غيريت ساز كنوني برآمده از خود برتربيني و استيلاطلبي سياسي، نظامي و اقتصادي كنوني از يك سو و عقب ماندگي و تحقير شدگي و گرفتاري ملتها به حكومت هاي مستبدِ وابسته از سوي ديگر است.

وي با تأكيد بر اينكه براي هر انديشه و آرمان بزرگي بايد از مصاديق و موارد عملي آغاز كرد، گفت: براي تحقق گفتگو بايد تفاهم تمدنها، آشتي تمدنها و صلح تمدنها را تدبير كرد و اين فرايندي طولاني است كه نياز به اهتمام جامعه بين المللي و به ويژه تدارك سازوكاري مناسب در نهادهايي چون سازمان ملل متحد دارد و بايد به تناسب اين تغيير در ساختار و سازوكار آنها تحول حاصل شود.

خاتمي افزود: اگر گفتگو با هدف فهم يكديگر شكل مي گيرد اين فهم بايد مبناي عمل مشترك باشد، مي توان چشم انداز واقعي براي هدفهاي والايي چون صلح برپايه عدالت را ترسيم كرد.

وي تصريح كرد: اگر ما هدف را برقراري صلح در جهان قرار دهيم پيش از آن بايد دو امر تحقق يابد: يكي احساس عدالت از سوي همه ملتها و افراد بشر و اطمينان به استقرار آن و ديگر فرهنگ سازي براي تفاهم در برابر تخاصم و مهر و دوستي در برابر قهر و ستيز. طبيعي است كه گفتگو ميان نخبگان هر فرهنگ و تمدن در درجه اول و بسط و تبليغ تفاهم آنان در ميان جوامع در درجه دوم از اهميت برخوردار است.

رئيس مؤسسه بين المللي گفتگوي فرهنگها و تمدنها با تأكيد بر اينكه موانع بر سر راه اين مهم كم نيست، افزود: عقب ماندگي و استبداد و بخصوص تحقير شدگي در سويي از عالم و تحقير فرهنگ و تمدن ديگران از سوي وابستگان به تمدن نيرومند تر و نگاه به جهان توسعه نيافته به عنوان پايگاه استيلا و نفوذ و منبع ماده خام و انرژي و بازار مصرف و اعمال معيارهاي دوگانه براي حفظ و بسط استيلاي قدرتهاي بزرگ و بدبيني حاصل از آن از سوي ديگر است.

وي گفت: شرق مي تواند از فرهنگ و تمدن غرب براي توسعه و پيشرفت و آزادي خود بهره هاي فراوان بگيرد، همانگونه كه غرب مي تواند با رجوع به فرهنگ و تمدن شرق بسياري از خلاء هاي اخلاقي و معنوي خود كه موجب بحرانهاي بزرگ در ذهن و زندگي انسان مدرن شده را پر كند.
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن