تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 2 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مى‏گردد و چون به آن رسيد، آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855748858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیروزی انقلاب اسلامی وامدار حرکت های مسنجم مردمی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نگاه اجتماعی- فرهنگی روزنامه ها پیروزی انقلاب اسلامی وامدار حرکت های مسنجم مردمی تهران- ایرنا- روزنامه های چهارشنبه 13 بهمن 1395 به مسایل مهمی چون «نقش و استقامت مردم در پیروزی انقلاب»، «پیام‌های فراگیر شبکه ‌های اجتماعی در حادثه پلاسکو» و «نقش و جایگاه مهرورزی در تعامل های فردی و اجتماعی» پرداختند و این موضوع ها را از زاویه های مختلف بررسی کردند.


مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.گروه اطلاع رسانی ایرنا در گزارش پیش رو تلاش کرده است با رصد روزنامه های صبح چهارشنبه ایران، مهمترین محورهای اجتماعی- فرهنگی روزنامه ها را بازتاب دهد.** نقش و استقامت مردم در پیروزی انقلابمردم در هر انقلابی یکی از ارکان اصلی آن محسوب می شوند؛ به همین دلیل است که حضرت امام خمینی (ره) حضور یکپارچه مردم را در صحنه از عوامل موفقیت انقلاب می دانند. تداوم هر انقلابی نیز منوط به حضور مردم در صحنه است و مردم مسلمان ایران با توکل برخدا، جانفشانی، پی بردن به ارزش شهادت، حضور مستمر وحدت کلمه، حفظ ارزش های معنوی اسلامی، همبستگی، استقامت و وفاداری خود در پاسداشت ارزش ها و دستاوردهای انقلاب نشان داده اند. این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به این مهم پرداختند.روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی با عنوان «وجه مردمی انقلاب اسلامی» که به قلم امیرعباس میرزاخانی منتشر شد،‌ آورده است: سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مغتنمی است که این واقعه تاریخی تاثیرگذار مورد مطالعه بیش از پیش قرار گیرد. شاید در سال های گذشته در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی بیش از آنکه به تحلیل انقلاب اسلامی اختصاص یابد به تجلیل آن پرداخته شده است. از این رو ضروری است قریب به 40 سال، جنبه های تحلیلی آن هم از نظرگاه معرفتی در بازشناخت ریشه ها و عوامل موثر و نیز دستاوردها و پیامدهای این تحول تاریخی قوت گیرد. علت اصلی عقب ماندگی و بدبختی مردم برخی ملل جهان، در سرسپردگی و وابستگی حکومت های آنها به استکبار جهانی است و راه رهایی از این بدبختی، کسب استقلال است و انقلاب اسلامی مردم ایران با هدف «انقلاب علیه تحقیر» توانست بساط رژیم سرسپرده پهلوی را برچیند و در این میان تاثیر وجه مردمی بودن آن بر دیگر وجوه آن غلبه دارد. آنچه که روشن است انقلاب اسلامی محصول هم افزایی تمامی نیروهای اجتماعی آن دوره بود که در برابر قدرت سیاسی مستقر قرار داشتند و هریک به اندازه وزن خود در سقوط رژیم پهلوی سهم ونقش ایفا کردند، به همین دلیل اجزای مختلف توده ملت تحت تاثیر این اجماع نیروهای اجتماعی به سرعت بسیج شده و در میدان مبارزه با رژیم نقش ایفا کردند. از این روست که انقلاب اسلامی ایران مردمی ترین انقلاب جهان نام گرفته است.در ادامه این یادداشت می خوانیم:‌ جنبه مردمی انقلا‌ب اسلامی علت محدثه آن بوده است و طبیعی است که چنانچه تداوم و استمرار آرمان‌ها و اندیشه ها نضج یافته در انقلاب اسلامی مطلوب باشد همان علت محدثه باید علت مبقیه نیز باشد. با توجه به این مقدمه باید اذعان کرد که « تجلیل از انقلاب اسلامی» و برپایی «جشن و جشنواره‌ها» و برگزاری «یادمان‌ها و یادبودها» اگرچه ضروری است اما باید در کنار آن با روشنگری منصفانه، بی‌طرفانه و علمی و مبتنی بر روش های آموزشی موثر ذهن و اندیشه نسل هایی که تجربه انقلاب اسلامی و ... مبارزه علیه رژیم پهلوی در سال 57 را درک نکرده اند با روح انقلاب اسلامی هم داستان نمود و این تجلیل را به مورد تحلیل در نسل‌های دوم وسوم انقلاب درونی کرد.روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «بازخوانی آرمان‌های انقلاب با محوریت گفت‌وگوی ملی» نوشت: سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران فرصتی است تا به بازخوانی دستاوردهای این انقلاب ارزشی و مردمی بپردازیم. به نظرم انقلاب مبدا تحول برای نظام، جامعه و همه مردم ما بوده است. انقلاب اسلامی ایران واقعه بزرگی نه در ایران بلکه در منطقه و حتی در جهان بود. ملت بزرگوار ایران برای گذر از وضع ناگوار دوران رژیم پهلوی و رسیدن به وضعیت مطلوب قیام کرد، آن هم با دست‌های خالی ولی با هدایت معنوی امام عزیزمان که با رهبری بی‌نظیر خود مدیریت انقلاب را بر عهده داشتند. انقلاب اسلامی ایران برای رهایی انسان و برای برداشتن قیدها و زنجیرها و برای حرمت نهادن به آزادی‌های فردی و برای از بین بردن استبداد و وابستگی به بیگانه و عوامل عقب‌ماندگی کشور صورت گرفت. انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب آزاد‌کننده بود و این آزادی باید در همه عرصه‌ها باشد به همین دلیل در نظام جمهوری اسلامی، رای، آزادی، حرمت مردم و عدالت باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. در ادامه این یادداشت که به قلم حمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید منتشر شد، آمده است: در دهه پنجم انقلاب باید بیش از گذشته قدر انقلاب را بدانیم و به یاد بیاوریم که رمز توفیق ما در صحنه‌های مختلف وحدت و همبستگی ملی بوده است. وقتی از گفت‌وگوی تمدن‌ها و ادیان الهی در دنیا صحبت می‌کنیم باید در داخل نظام جمهوری اسلامی هم به این اصل مهم یعنی گفت‌وگوی ملی اعتقاد و باور داشته باشیم.روزنامه «جوان» با انتخاب عنوان «انقلاب با حفظ هویت دینی هر بحرانی را پشت سر می گذارد» روایت‌ها و تحلیل‌هایی از وقایع دوران اوج‌گیری انقلاب اسلامی را در گفت و گو با زنده ‌یاد علی شریعتمداری بررسی کرد و نوشت: این سال تلخ، بیشتر وقت این قلم را به مرثیه‌سرایی برای یاران و پیشگامان فکری و مبارزاتی انقلاب گذراند. آخرین بهانه این واگویه‌ های سوگمند، رحلت دانشمند ارجمند و گرانمایه‌، زنده‌یاد دکتر علی شریعتمداری بود. تحلیل‌های جنابعالی از عوامل تداوم انقلاب چیست. یکی از برجسته ‌ترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی، مردمی بودن آن است. به نظر حضرتعالی چگونه می‌ توان این ویژگی را حفظ کرد؟به نظر بنده این ویژگی، بیش از هر چیزی به اعتقاد مردم به حضرت امام به عنوان مرجع دینی مربوط می‌شد. مردم حقیقتاً اعتقاد راسخی به حضرت امام داشتند و بدون لحظه‌ای تأمل به توصیه‌های ایشان عمل می‌کردند، به همین دلیل هم به محض اینکه رژیم پهلوی اندکی دچار تزلزل شد، به اشاره حضرت امام تظاهرات میلیونی شروع شد. مردم واقعاً با اعتقاد قلبی با حضرت امام و انقلاب همراه شدند و حرکت آنها ناشی از باورهای دینی‌شان بود. انقلاب ما یک انقلاب دینی و معنوی و ملهم از تعالیم اسلامی است و لذا برای حفظ آن نیز، باید روی این ویژگی انقلاب تکیه شود. اگر مردم همچنان به انقلاب و آرمان‌های آن‌ وفادار بمانند، برای حفظ دستاوردهای انقلاب، از هیچ فداکاری و تلاشی فروگذار نخواهند کرد. با حفظ هویت دینی و اعتقادی انقلاب، هر بحرانی را می‌توان پشت سر گذاشت.در ادامه این گفت و گو می خوانیم: عزم راسخ مردم در پیروی از آموزه‌های اسلامی و قرآنی، به‌ خوبی در رأی بالای 98 درصد مردم به نظام جمهوری اسلامی مشاهده شد. در هیچ یک از انقلاب‌های دنیا سابقه نداشته است که رهبران انقلاب ظرف چنین مدت کوتاهی، رژیم جدید را آن هم با چنین رأی بالایی تثبیت کنند. این نتیجه شگفت‌انگیز همه مخالفان، از جمله حزب توده، منافقین، سلطنت ‌طلبان، ملی ‌گراها و دیگر معاندین را متوجه کرد که دیگر جایی در بین مردم ندارند، از همین رو برخی از آنها به مخالفت علنی با نظام جدید پرداختند و حتی کار را به رویارویی مسلحانه کشاندند.روزنامه «قدس» در یادداشتی با عنوان ‌«به انقلاب برگردیم» که به قلم سید حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان منتشر شد، نوشت: این دهه برای آنها که دوران انقلاب را به یاد دارند، سرشار از خاطرات تلخ و شیرینی است که شاید در تاریخ این کشور دیگر تکرار نشود. روزهایی که می‌شد همدلی و همبستگی را در اوج خود به تماشا نشست و فداکاری سکه رایج زندگی بود. در ادامه این مطلب آمده است: انقلاب اسلامی در چنان دورانی و بر پایه از خود گذشتگی ملتی به‌ پاخاسته و از جان گذشته محقق شد و مردم برای حفظ این موهبت الهی و گذر از هر بزنگاهش، هزینه‌ هایی بس سنگین پرداختند. پس امروز و هر روز وظیفه همه ما، مراقبت و محافظت از درخت تناوری است که بهترین‌های این آب و خاک، جان شیرین را برای به‌ثمر نشاندنش فدا کردند. ** فراگیری اخبار حادثه پلاسکو در شبکه های اجتماعینقش شبکه‌ های اجتماعی در تمام دنیا بسیار مهم است. رسانه جایگزین روایت‌ های جایگزینی را به وجود می‌آورد و امروزه این رسانه ها در کشور فراوان شده است و کسوت‌ گرایی در روایت ها به طوری که می توان به نقش شبکه های اجتماعی در حادثه پلاسکو اشاره کرد. نخستین مساله ‌ای که در شبکه‌های اجتماعی به وفور دیده می‌شد، جانفشانی آتش ‌نشان ‌ها بود. شبکه‌ های اجتماعی انعکاس بسیاری از زحمات و فداکاری آتش ‌نشان‌ ها داشتند اما این برجسته ‌سازی یک پیام باعث می‌شود که پیام‌های دیگر ضعیف شوند. موضوعی که روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به آن پرداختند.روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «کالبدشکافی«پلاسکو»» پیامدهای روانی- اجتماعی پوشش اخبار بحران در فضای مجازی را بررسی کرد و نوشت: پلاسکو تمام شد، آوارش را برداشتند، قربانیانش را دفن کردند و پلاسکو با همه چیزش دفن شد و حالا هرچه از آن مانده، انبوهی از خبرها و پیام‌هایی است که در دو هفته گذشته و از دقایق اولیه انتشار خبر ریزش ساختمان، آن ‌قدر دست به دست شد که دیگر، جایی برای خبرهای دیگر نگذاشت. فردین علیخواه، عضو هیأت علمی گروه جامعه ‌شناسی دانشگاه گیلان با اشاره به پیامدهای اجتماعی انعکاس اخبار حادثه می گوید: «این تعبیر، تمام معادله‌های رسانه ‌های سنتی را به هم ریخته و خیلی چیزها را زیر سوال برده، وضعیتی که بحث ‌های کلاسیک را هم به چالش کشیده است. درحال حاضر هیچ اتفاقی را نمی‌توان بررسی کرد بدون این‌که نقش شبکه‌های اجتماعی را هم در نظر گرفت، هم اکنون نقش این شبکه‌ها در جامعه ‌پذیری اجتماعی کاملا پذیرفته شده است، اتفاقی که حالا افتاده، این است که در بحث شهروند- خبرنگار به‌عنوان رسانه جایگزین نام برده می‌شود.» در ادامه آمده است:‌ احمد جلالی، رئیس انجمن روانپزشکی ایران، به پیامدهای روانی انعکاس اخبار پلاسکو، اشاره کرد و گفت: « متاسفانه این موضوع رعایت نمی‌شود که رسانه‌ ها چه چیزهایی را باید منعکس کنند تا مردم کمتر آسیب ببینند. اهالی خبر می‌گویند خبرِ خوب، خبرِ بد است. حادثه پلاسکو همان خبر بد بود که همه را جلوی تلویزیون میخکوب کرد، واقعا چه ضرورتی داشت که شبکه خبر، مدام تصاویر پلاسکو را نشان دهد، این یعنی انتقال استرس به مردم. ما نمی‌گوییم خبرها سانسور شوند، بلکه می‌گوییم، نفع جامعه را باید در نظر گرفت.» در رسانه ملی، حوادث ناخوشایند خیلی برجسته می‌شود و ما نمی‌دانیم این کار با چه هدفی انجام می‌شود، اقدامی که درنهایت ما را افرادی بی‌تفاوت بار می‌آورد، در رسانه‌هایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند هم وضع همین بود، این خبرها، آگاهانه یا ناآگاهانه، به سمتی می‌روند که حتما به سلامت روان جامعه صدمه می‌زند. روزنامه «قانون» در یادداشتی با عنوان «‌جای خالی خبرنگاری بحران» به قلم فرشید اسحاقی نوشت:‌ درحادثه اخیر پلاسکو، گروهی از نمایندگان رسانه‌ها، از هر فرد حقیقی و حقوقی حاضر محل بحران درباره تازه‌ترین خبر سوال می‌کردند و بلافاصله هم روی خروجی سایت، خبرگزاری، کانال تلگرام و ... قرار می گرفت. نتیجه این رفتار، تولید صدها خبر با ظاهر یکسان اما محتوای متفاوت بود که آسیب بسیار به مدیریت بحران می رساند. در ادامه این مطلب می خوانیم:‌ در کنار گستره شبکه ‌های اجتماعی و رشد شهروند خبرنگار، آسیب های اطلاع رسانی در حوادث را دو چندان کرده است. این در حالی است که رسانه ها موظف هستند با آموزش و تجهیز خبرنگاران به دانش و مهارت خبرنگاری بحران، نقش اصلی خود در مدیریت رسانه ای بحران ها را ایفا کنند. گروهی از نمایندگان رسانه‌ها، از هر فرد حقیقی و حقوقی حاضر محل بحران درباره تازه‌ترین خبر سوال می‌کردند و بلافاصله هم روی خروجی سایت، خبرگزاری، کانال تلگرام و ... قرار می گرفت. نتیجه این رفتار، تولید صدها خبر با ظاهر یکسان اما محتوای متفاوت بود که آسیب بسیار به مدیریت بحران می رساند.روزنامه «نوآوران» در گزارشی با عنوان «حساسیت زدایی از افراد نسبت به وقوع فاجعه» آورده است: در حادثه پلاسکو دیده شد که چگونه اهمیت ایمن سازی ساختمان ها، مسئولیت پذیری مدیران و مسائلی از این دست در میان مردم رواج یافت. در حوزه ارتباطات در چنین مواقعی آن چه که باید مورد توجه قرار بگیرد نه عدم پوشش اخبار که مساله چیستی اخبار است. در ادامه این مطلب آمده است: هادی خانیکی مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با پیامدهای اجتماعی و روانی پوشش اخبار حوادث معتقد است که باید ارتباطات مخاطره و ارتباطات بحران را از هم تفکیک کرد. نکته این جاست که ارتباطات مخاطره اثرات مثبتی دارد و این اثرات مثبت به آگاه سازی افراد در جامعه نسبت به خطرات احتمالی و حوادثی در اطرافشان رخ می دهد مربوط می شود. باید بدانیم که چه خبرهایی از حادثه را پوشش داد که به مردم آگاهی بدهد و آن ها را نسبت به مخاطرات اطراف هوشیار کند. اگر با اخبار پوششی به مردم آموزش داد که چگونه باید به مردم رفتار شهروندی و کمک به حل بحران و نه تشدید بحران را آموزش داد آثار سوئی نمی بینیم. مهم تفاوت و تفیکک ارتباطات مخاطره با ارتباطات بحران است.روزنامه «تفاهم» در یادداشتی با عنوان «حادثه پلاسکو و شهروند- خبرنگاران» نوشت: اگر بپذیریم ساختمان پلاسکو در معماری ایران نماد مدرنتیه است باید باور کنیم که موبایل (تلفن همراه) نیز به عنوان نماد پست مدرن شناخته می شود. در معماری شهری ایران، ساختمان پلاسکو به لحاظ بلند مرتبه سازی یکی از نمادهای مدرنتیه در این حوزه شناخته می شود، چه این که تا پیش از ساخت پلاسکو، در معماری و بافت شهری ایران ساختمانی به این شکل ساخته نشده بود.این ساختمان جدای اینکه ایمنی داشته یا نداشته است از نظر ساختار شهری ، به عنوان یک نماد شاخص برای بازار تهران قدیم شناخته می شد و از نظر بافت شهری نیز در حوزه معماری مدرن ایران مطرح بود. آتش سوزی این مکان تجاری و شهادت جمعی از آتش نشانان دل بسیاری از مردم را به درد آورد و جای بغض فراوان برای آن حادثه ناگوارا را به همراه گذاشت. اتفاقی بیرونی که در این حادثه رخ داد، رفتار تعدادی از مشایعت کنندگان این حادثه بود که اقدام به گرفتن تصاویر با حادثه کردند. هر چند این افراد مورد شماتت قرار گرفتند، اما باید پذیرفت که اخلاق پست مدرنتیه برای همه کشورها اخلاقی ابزارگراست، یعنی اینکه این اخلاق در دایره ابزار برای برخی از افراد تعریف می شود.در ادامه این یادداشت می خوانیم: در دهه 70 میلادی برخی از نظریه پردازان معتقد بودند که پست مدرن بر روی خرابه های مدرنتیه ساخته می شود یعنی هنگامی که خرابه های مدرنتیه پدیدار شد، جنبش پست مدرن هویدا می شود. اگر چه در حادثه پلاسکو افرادی که اقدام به فیلم گرفتن با موبایل خود می کردند ، مورد انتقاد قرار گرفتند، اما این افراد انگار در همان «آن ایستا» حادثه به دنبال تکثیر زمان و مکان رخداد بودند. یکی از ویژگی های تلفن همراه دوربین‌دار و وجود شبکه های گسترده مجازی این است که شهروندان در هر حادثه یا اتفاقی تمایل دارند به گونه شهروند - خبرنگار باشند.** نقش و جایگاه مهرورزی در تعامل های فردی و اجتماعیمهربانی و محبت ورزیدن از دیدگاه اسلام مایه قوام و برپایی جامعه انسانی است و بدون آن نظام اجتماع بشری، سرد و بی روح و زیبایی های زندگی به کام انسان تلخ و بی معنا است. مهرورزی به دیگران، یکی از معیارهای بزرگواری و ارزش آدمی و خود سرچشمه بسیاری از بزرگواری به شمار می رود و زمینه ارزش های والای انسانی را فراهم می آورد. اهمیت و نقش این موضوع سبب شد تا روزنامه های امروز در یادداشت ها و گزارش هایی به آن بپردازند.روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «خانواده های مهربان سالم ترند» نوشت: مهرورزیدن، محبت و عشق ورزی بدون چشم داشت و هر گونه توقعی را مهربانی می نامند. مهربانی در خانواده را می توان محبت، همراهی و توجه اعضای خانواده به یکدیگر تعریف کرد. مهربانی با خود علامتی از حمایت اجتماعی را به همراه دارد و زمانی که افراد با هم مهربانانه برخورد می کنند نوعی احساس حمایت شدن و درک متقابل را تجربه می کنند. در ادامه این گزارش که به قلم فرنگیس شریفی باستانی انتشار یافت، آمده است: در واقع حمایت از بعد عاطفی می تواند خود را به صورت ابراز توجه، محبت و همدردی، علاقه و دلسوزی نسبت به یکدیگر نشان دهد. برای مثال فردی که یکی از بستگانش را از دست داده است و دیگران او را تسلی می دهند، مورد حمایت عاطفی قرار می گیرد و چیزی که توسط فرد مورد نظر دریافت می شود، چیزی نیست جز ادراک مهمربانی. عملکرد احساس مهربانی در خانواده را می توان هم در بعد پیشگیرانه و هم در بعد مداخله گرانه در نظر گرفت. این روزنامه همچنین در گزارشی با عنوان «محبت به فرزندان از مسیر عشق به همسر می گذرد» نوشت: فرزندانی که در خردسالی مورد بی مهری والدین قرار می گیرند دچار طغیان شده و به آموزه های تربیتی والدین بی اعتنا می شوند. آنان همچنین با اطرافیان خود رفتار خصمانه خواهند داشت. قبل از هر چیزی محبت باید واقعی و با تمام وجود صورت بگیرد. کودک ما به همان اندازه که محبت می بیند باید بتواند مهرورزی کند چون ابراز محبت نیز به نوبه خود یک هنر است. والدین باید با عمل خود و گاهی با زبان به فرزندشان تفهیم کنند که محبت یک زنجیزه است و اگر محبت آنها را می خواهد خود نیز باید نسبت به دیگران از جمله خوهر و برادر کوچک ترش مهربان باشد.در ادامه این مطلب که به قلم مطهره علوی انتشار یافت می خوانیم: پرورش فرزند از محبت شوهر به همسرش آغاز می شود. هر مادری آن زمان مهر و محبتش را صرف فرزندش می کند که خودش از درون سرشار از عاطفه و محبت شده باشد. وظیفه این سرشار کردن نیز بر عهده همسر است. روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان‌ «ویژگی‌ های یک دوست خوب» نوشت: مهرورزی و داشتن دوست خوب از دستاوردها و موفقیت‌ هایمان محسوب می شود و البته کمکمان می کند که هرگز به خاطر داشته‌ ها ی‌ مان دچار غرور نشویم. حتما شما هم دوستانی دارید که از ایام قدیم یکدیگر را می‌شناسید و خیلی قبل‌تر از زمانی که در کسب‌ و‌ کارتان اسم و رسمی به هم بزنید، با هم دوست بوده‌اید. چنین دوستانی خودِ واقعی‌مان را می‌شناسند. در نتیجه نه تنها در موفقیت‌ها همراهیمان خواهند کرد، بلکه هر زمان که احساس کنند مغرور شده‌ایم، یادمان می‌اندازند که فروتنی پیشه کنیم.همه ما گاهی بدون اینکه متوجه باشیم، مرتکب خطاهایی می‌شویم که شاید در آینده برایمان گران تمام بشوند. دوست خوب می‌تواند چنین خطاهایی را تشخیص دهد و اشتباهاتمان را سر بزنگاه گوشزد کند، اما نه به منظور مچ‌گیری یا کینه‌توزی، بلکه از روی خیرخواهی. چنین صداقتی موجب شکل‌گیری دوستی‌ های واقعی می‌شود. در دوستی‌ های بی‌اساسی که مدت زیادی از شکل گرفتن ‌شان نمی‌گذرد و همچنین دوستی‌ های تصنعی، مطمئن باشید طرف مقابلتان چیزی جز خوشایندتان نخواهد گفت. اما در دوستی ‌های واقعی، طرف مقابل به خودش اجازه می‌دهد هرچه را در ذهنش می‌گذرد، روراست بیان کند. افراد صادق و قابل اعتماد می‌توانند تجربه یک دوستی واقعی را نصیب‌مان کنند.در ادامه این مطلب آمده است:‌ کسانی که از نعمتِ داشتن دوستان صمیمی برخوردار هستند، احساس خیلی بهتری نسبت به خودشان دارند، چرا که دوستان ‌شان باعث دلگرمی‌‌ شان می‌شوند و پشت‌ شان را خالی نمی‌کنند. دوست خوب می‌تواند اعتماد به نفس ‌مان را بالا ببرد. چنین افرادی وقتی کمک‌ مان می‌کنند که نسبت به خودمان احساس بهتری داشته باشیم، خودشان هم حسِ خیلی خوشایندی پیدا می‌کنند و حس مهربانی و مهرورزی را در وجودشان پرورش دهند. این روزنامه همچنین در مطلبی با عنوان «پایان شکست با مثبت  اندیشی و مهرورزی» آورده است: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر روز با موجی از اخبار ناخوشایند روبه‌رو می‌شویم؛ اما بارها در مقالات و کتاب‌های مختلف خوانده‌ایم که نباید بر افکار منفی و حوادث ناگوار متمرکز شویم و باید تفکر مثبت داشته باشیم؛ شاید معترض‌‌شویم که «این همه درباره مثبت ‌اندیشی خوانده‌ام ولی مشکلاتم همچنان پابرجاست یا اینکه من در کارم موفق نیستم و بارها شکست خورده‌ام. در ادامه این مطلب می خوانیم: امور معنوی و پیوندهای قلبی انسان با آن ها بسیار موثر و نقش زیادی در مهرورزی دارد. این پیوندها علاوه بر کمک به انسان در جهت داشتن نگرشی مثبت به زندگی به او کمک می‌کنند در شرایط سخت و منفی و آزار‌دهنده نیز تسلط بیشتری روی مسائل داشته باشند. انسان بدون معنویات و ارتباطش با این منابع بی ‌تکیه ‌گاه است. روزنامه «دنیای حقوق» در یادداشتی با عنوان «مهربانی را از پیامبر رحمت و عطوفت بیاموزیم» نوشت: عطوفت و مهرورزی رسول خدا بر هیچ کس پوشیده نیست و کسی نست که لقب پیامبر رحمت به گوشش نخورده باشد. همه در ادوار مختلف چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام چه در صدر اسلام و چه الان رسول خدا را به مهربانی و خوش خلقی می شناسند. در ادامه این مطلب می خوانیم: رسول مهربانی ها بخشنده ترین، دلیرترین، صادق ترین، خوش عهد و پیمان و نرمخوترین مردم و رفتارشان از همه بزرگوارانه تر بود. هر صفت نیکویی که به ذهن آید، پیامبر گرامی اسلام آن را در حد کمال دارا بود و از این جهت است که خدای مهربان می فرمایند: تو ای پیامبر سجایای اخلاقی عظیمی داری. خداوندی که مهربانی اش وضف ناپذیر است، پیامبر خود را وصف کرده از مهر او نسبت به مردم اینگونه سخن می گوید: ای مردم! پیغمبری از جنس خودتان آمده است. * گروه اطلاع رسانیخبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعهپژوهشم**9117**9131*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها – پژوهشکده ها - دانشکده ها - مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*Irnaarticle@



13/11/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن