محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829445505
رازگریههای معنادار حضرت زهرا(س)
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
آموزهها و الگوهای رفتاری حضرت فاطمه(س) (2)
رازگریههای معنادار حضرت زهرا(س) «ازآنرو که «ولی« نام خداست، ولایت هرگز منقطع نمیشود و انبیا و اولیای الهی مظهر ولایت الهیاند، پس اطاعت و دفاع از ولایت آنان امری واجب و ضروری است»
گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز؛ولایت و ولایتپذیری یكی از اركان اصلی اسلام است كه در روایات، احادیث و آیات قرآن كریم به آن اشارهشده و اهتمام پیامبر اكرم (ص ) كه بارها از حضرت علی (ع) بهعنوان وصی و ولی مؤمنان پس از خود یادکردهاند بهخوبی اهمیت این جایگاه مهم را نشان میدهد.از سوی دیگر، ائمه معصومین در طول حیات طیبه خود همه سعی و تلاش خود در جهت تبیین اهمیت و جایگاه اصل ولایت در هدایت انسانها و تقرب بهسوی «احسن» بهکاربردهاند. اهمیت این موضوع زمانی به حد کمال خود را نشان میدهد که میبینیم خداوند متعال نیز در آیه 67 سوره «مائده» ابلاغ ولایت را روز اتمام و اكمال دین میشمارد.نگاهی به حیات بزرگان دینی نشان میدهد که یکی از مهمترین مصادیق برای دفاع از کیان و حریم ولایت، وجود مبارک حضرت صدیقه طاهره(س) است. مسئله امامت ولایت بهعنوان یکی از ارکان اساسی تشیع -که به اعتقاد شیعه همان فرقه بر حق از اسلام است - در دیدگاه حضرت زهرا دارای اهمیت بسیار زیاد بوده است. به همین دلیل ایشان از همان آغاز تغییر این جایگاه والای الهی از شیوههای مختلف وارد صحنه مبارزه با مخالفان میشوند.حضرت (س)، در معرفی جایگاه امامت و ولایت و ارزش آن به مردم هشدار میدهند آنجا که میفرمایند:«فجعل الله اطاعتنا نظاما للمله و امامتنا امانا للفرقه» خداوند اطلاعت از ما اهلبیت را سبب برقراری نظام اجتماعی در امت اسلامی، و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقهها قرار داده است و در تبیین منزلت امام میفرماید:«مثل الامام مثل الکعبه اذتوتی و لاتاتی»مثل امام مانند کعبه است که مردم بهسوی او (کعبه) دمی آیند و او بهسوی مردم نمیرود و درنهایت به مردم هشدار میدهد که «و هو الامام الربانی و الهیکل النورانی، قطب الاقطاب، و سلاله الطیاب الناطق و بالصواب نقطه دائره الامامه» علی امامی ربانی و الهی و هیکلی نورانی و مرکز توجه همه عارفان و خداپرستان و از خاندان پاک و گوینده حق و محور اصلی امامت است.سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که با توجه به رحلت پیامبر (ص)که مصیبت و داغ سنگینی بر حضرت زهرا(س) بود و از سوی با توجه به اجتماع سران مهاجر و انصار در سقیفه بنی ساعده و نادیده گرفتن، غدیر و وصایای پیامبر (ص)در مورد حضرت علی(ع)، و حضور جمعی انگشتشمار برگرد امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س) چگونه و با چه الگوهای به دفاع از حریم ولایت میپردازد؟. نکته کلیدی در فهم این مسئله این است که بدانیم دفاع حضرت از امیرالمؤمنین نباید با نقش همسری امیرالمؤمنین و یا داماد پیامبر بودنش و یا پسرعموی بودنش برای حضرت زهرا(س) خلط شود، چراکه این عنوان «نسبتهای قرابتی» است و موضوع ولایت و ولایتپذیری امری فراتر از این مسائل است.دفاع حضرت زهرا(س)، دفاع از شخص امیرالمؤمنین نیست، دفاع از حقانیت ولایت علی(ع) است. دفاع از اصل و اصول و ارزشهای متعالی دین است.ازاینرو حضرت از دو الگو که خود در بردارنده شاخههای مختلفی بود، به دفاع از حریم ولایت پرداخت که این محورها عبارتاند از:بخش اول: شامل سخنانی که ایشان در دفاع از امامت و ولایت و برای روشنگری و آگاه کردن مردم بیان فرمودهاند؛ که این موضوع ابعاد مختلفی از تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و دینی جامعه را دربرمی گیرد که در خطبه ارزشمند فدکیه متجلی شده است.بررسی این موضوع مجالی دیگر میطلبد که بدان در نوشتارهای آتی خواهیم پرداخت ولی همینقدر در باب اهمیت این خطبه اشارهکنیم که «علامه شرفالدین» میگوید: «اهمیت این خطبه چنان است که اهلبیت:، فرزندان خویش را ملزم به حفظ آن مینمودند، آنگونه که آنها را به حفظ قرآن دستور میدادند. این خطبه شاهد گویایی بر احتجاج به امامت امام علی(ع) هست».بخش دوم :بعد دیگری از فعالیت حضرت دربرگیرنده فعالیت سیاسی است که در مسیر دفاع از حریم ولایت،در الگوهای مختلف خود را نشان میدهد که به برخی از آنها اشاره میکنیم.1.سوگواری بر پیامبر(ص):حضرت زهرا در طول حیات خود شاهد سختیهای زیادی بودهاند ازجمله رحلت حضرت خدیجه و نیز سختیهای که بر حضرت رسول در دوران رسالت مکی گذشت ولی منابع تاریخی هرگز از بیتابی و بیقراری حضرت سخن نمیگویند پس چه اتفاقی رخ داد که بعد از رحلت پیامبر(ص)،فاطمه(س) اینقدر گریه و بیتابی میکرد مگر این نبود که حضرت بر فلسفه خلقت و آفرینش انسان، حیات ابدی و...واقف بودند پس علت این کارها چیست؟برداشتی که از این رویکرد حضرت میتوان داشت این است که وی با این اقدام میخواهد امری را متذکر شود، میخواهد پرده از حقیقتی بردارد، میخواهد شهادت بر امری تباهشده بدهد و...و آن چیزی نیست جز اینکه بعد از رحلت پیامبر(ص) امر ولایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) نادیده شده است. اگر گریه و بیتابی ایشان تنها جنبه عاطفی و غم از دست دادن پدر را داشت، دیگر لزومی نداشت که ایشان در ملاء عام و در بیت الاحزان به عزاداری و گریه برای پیامبر (ص) بپردازند. تحلیل این گریهها اثبات میکند که حضرت زهرا (س) در آن زمان سلاحی جز گریه برای دفاع از حق نداشتند.بنابراین گریههای حضرت زهرا (س) نیز جنبه سیاسی دارد. چراکه وقتی ایشان در معرض دید مردم گریه میکردند، مردم نیز بهطور ناخودآگاه راز این گریهها را میپرسیدند و این سرآغازی بود برای ورود حضرت زهرا (س) به مسائل سیاسی اجتماعی. تا مردم را از جهلی که در آن فرورفته بودند و ظلمی که پس از رحلت پیامبر(ص) رخداده بود مطلع کنند و این اقدام همان کاری است که سیدالساجدین امام زینالعابدین در شهادت امام حسین(ع) انجام میداد.گریه شبانهروزی بر شهادت نه شخص حسین بلکه شهادت بر امام زمان، شهادت ولی زمان، گمراهی و ضلالت مردم، انحراف دین، از بین رفتن ارزشهای دینی و...پس این گریهها،گواهی بر امری بزرگی است تا فهم و آگاهی و تفکر را به قلبهای خفته برگرداند و حجت را بر همگان تمام کند.2. انذار مردم:حضرت در چندین جای مختلف مردم را مورد انذار و هشدار قراردادند که چگونه میل به رفاه و آسایش دنیا، چشم و گوش آنها را بسته است و انتخابی شوم و ظلم بزرگی را برای خود برگزیدهاند. حضرت در خطبه خویش که در مسجد ایراد نمودند خطاب به مردم فرمودند: آری میبینم که شما میل به رفاه و آسایش دنیا نموده و دست ازآنچه شایسته تولیت و امامت است برداشتهاید، و خود را از مسئولیت تکالیف و حدود و وظایف دینی رها نموده و آزاد ساختید و هر آنچه را دیده و شنیده و میدانستید به دور انداختید.ای جماعت مسلمین که عجولانه مبادرت به انتخاب امری باطل و ناصواب نمودید، یا پیرامون آیات قرآن هیچ تدبر و تأمل نمیکنید؟...سوگند به خداوند«اذا کشف الغطاء و بان ما وراء الضراء »چون پرده از برابر دیدگان شما برداشته منظره بسیار هولناکی را خواهید دید.3. روشنگری برای انصار و مهاجر:انصار و مهاجر دو رکن اصلی جامعه اسلامی را تشکیل داده بودند. در بین دو گروه بخصوص روسای آنها کسانی بودند که هنوز باجان و دل ایمان نیاورده بودند و هنوز مظاهری از نخوت و شرک و غرور دوره جاهلی را در خود داشتند و این مظاهر بارحمت پیامبر(ص) بهسرعت خود را نشان داد. حضرت زهرا(س)در مسیر دفاع از حریم ولایت و برای بیدار کردن قلبهای خفته و یادآوری سیره و رفتار و وصایای پیامبر(ص) بر در خانه بزرگان انصار و مهاجر میرفت تا به آنان هشدار دهد و این هشدار نه برای به دست آوردن منافع دنیا بلکه برای اتمامحجت در برابر پروردگار بود تا عذری باقی نماند.ابنقتیبه مینویسد: «حضرت علی(ع)، شبها حضرت زهرا(س) را بر چهارپایی سوار میکرد و به خانههای انصار میبرد و از آنان یاری میطلبید. آنان در جواب میگفتند: «ای دختر رسول خدا(ص)! کار از کار گذشته است و ما با این مرد (ابیبکر) بیعت نمودهایم. اگر همسر و پسرعموی تو پیشازاین مرد نزد ما میآمد و از ما بیعت میخواست، ماکسی غیر او را انتخاب نمیکردیم». امام علی(ع) در جواب آنان میفرمود: «آیا من پیکر رسول خدا(ص) را در خانهاش روی زمین میگذاشتم و دفن نکرده به دنبال حکومت، به نزاع و دعوا برمیخاستم؟». حضرت زهرا(س)، در تأیید امام(ع) میفرمود: «ابوالحسن کاری غیر ازآنچه سزاوار و مناسب او بود، انجام نداد. آنان نیز کاری کردند که حسابشان باخداست و خداوند از آنان بازخواست خواهد نمود»». حضرت زهرا(س)، با صراحت اعلام داشت که پدرم، در غدیر خم علی(ع) را بهعنوان خلیفه و جانشینش معرفی نمود و امروز که بیعت با ابوبکر را بهانه قرار میدهید، عذر بدتر از گناه هست و هرگز از شما پذیرفته نیست.از دیگر شیوههای که حضرت برای پاسداری از حریم ولایت به کاربرد میتوان از موارد زیر نام برد:1. قهر و غضب بر برخی از بزرگان مهاجرین و انصار که یا حق ولایت را ضایع کردند و یا در برابر آن کوتاهی کردند.2. با وصیت به دفن مخفیانه، حضرت بهعنوان تنها فرزند پیامبر(ص) که جایگاه وی در سیره و رفتار پیامبر(ص) و درآیات و روایات متجلی شده، نشان داد که حضرت بر تحولات صورت گرفته رضایت ندارد و به همین خاطر دوس ندارد از آن گروهها کسی بر تشییعجنازه وی حاضر شود و چیزی پایمال نشده بود جز حق ولایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) و این رفتار حضرت زهرا برای کسانی که اهل بصیرت باشند،ضربهای سهمگین بود.مواردی گفتهشده، بخش از الگوهای رفتاری حضرت در حفظ و حراست از کیان ولایت بود که نهتنها منابع اهل تشیع، بلکه منابع متقدم اهل تسنن نیز بر این رفتارها گواهی میدهد.
95/12/8 - 11:33 - 2017-2-26 11:33:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
خطبه فدکیه، دغدغههای حضرت زهرا(س) است
حجتالاسلام مومنی خطبه فدکیه دغدغههای حضرت زهرا س است حجتالاسلام مومنی گفت من نام خطبهای که حضرت زهرا س در مسجد ایراد کردند و به نام خطبه فدکیه هم مشهور است دغدغههای فاطمه زهرا س میگذارم چراکه تمام دغدغههای ایشان در این خطبه بیان شده است به گزارش فرهنگ نیوز مبهترین اهالی بهشت در کلام حضرت زهرا(س)
بهترین اهالی بهشت در کلام حضرت زهرا س حضرت زهرا س در حدیثی به معرفی بهترین اهالی بهشت میپردازند به گزارش فرهنگ نیوز شیعه کسی است که با تمام ابعاد وجودی تبعیت محض از امام خود داشته باشد و پیوسته به سوی خواست او حرکت کند جالب است مفهوم شیعه آنقدر نزد خداوند از جایگاه والایی بشب شعر شاعران در رثای حضرت زهرا(س)
همزمان با اختتامیه سوگواره شعر کبود برگزار میشود شب شعر شاعران در رثای حضرت زهرا س شب شعری با موضوع فاطمیه روز پنجشنبه ۵ اسفندماه با حضور شاعران برگزار میشود در این مراسم از برگزیدگان سوگواره شعر کبود تجلیل میشود به گزارش فرهنگ نیوز مؤسسه فرهنگی و هنری اعراف نور با پایاننظر حضرت زهرا(س) درباره چرایی وجوب «امر به معروف و نهی از منکر»
نظر حضرت زهرا س درباره چرایی وجوب امر به معروف و نهی از منکر حضرت زهرا س در حدیثی به علت واجب شدن امر به معروف از جانب خدا و اثرگذاری آن اشاره میکنند به گزارش فرهنگ نیوز یکی از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ اسلامی که در قرآن و عترت بسیار بر آن تأکید شده است فریضه &laqارسال بیش از ۶۰۰ ستون صحن حضرت زهرا (س) به نجف اشرف
ارسال بیش از ۶۰۰ ستون صحن حضرت زهرا س به نجف اشرف ستاد بازسازی عتبات عالیات بیش از ۶۰۰ ستون از ۴ هزار ستون صحن حضرت زهرا س را به نجف اشرف منتقل کرد به گزارش فرهنگ نیوز صحن حضرت زهرا س حرم امیرالمومنین ع در نجف اشرف یکی از بزرگ ترین پروژه های جهان اسلام به شمار می رود کمرثیه ی قدیمی ترکی عثمانی در رسای حضرت زهرا(س)
تورقی بر دفتر شعر شاعران اهل سنت مرثیه ی قدیمی ترکی عثمانی در رسای حضرت زهرا س در طول تاریخ شاعران بسیاری برای اظهار محبت و ابراز مودت و عشق به حضرت زهرا س شاهکارهایی آفریده اند که در این میان برخی از این شعرها مربوط به شعرای اهل سنت می باشدکه ارادت خود را به حضرت نشان داده انزاهدترین و کوشاترین مردم در کلام حضرت زهرا(س)
زاهدترین و کوشاترین مردم در کلام حضرت زهرا س حضرت زهرا س در حدیثی به معرفی زاهدترین و کوشاترین مردم میپردازند به گزارش فرهنگ نیوز یکی از موضوعاتی که در جهان امروز زیاد دستخوش سوء برداشت و انحراف شده است بحث «زهد و زهدگرایی» است که ارائۀ تعریف صحیح اصولی و سادهفیلم/ تیزر زیبای مجیدی به احترام شهادت حضرت زهرا(س)
فیلم تیزر زیبای مجیدی به احترام شهادت حضرت زهرا س مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران تیزری به احترام ایام سوگواری حضرت زهرا س ساخت که پیش از اکران فیلم در سالن سینما به نمایش درمیآید به این مطلب امتیاز دهید شما قبلا به این مطلب رای داده اید 0 0 بازدید دانلود کلیدواژه ها حضحضرت زهرا (س) یک فعال اجتماعی است/سالنهای تئاتر ما از هویت خالی است
محمد رحمانیان حضرت زهرا س یک فعال اجتماعی است سالنهای تئاتر ما از هویت خالی است محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان گفت دیگر هرگز در رابطه با هیچ معصوم و امامی در تاریخ خودشان نمینویسم هرگز نمایشنامه زینب را با نام درخت چاپ نمیکنم تنها اشارات کوچکی در جهان معاصر خواهم کمیزان مهریه و جهیزیه حضرت زهرا(س) چقدر بود؟ | پایگاه خبری تراز
تراز مقدار پولی که در اختیار ما قرار گرفت ۶۳ درهم بود با این ۶۳ درهم ۱۹ رقم کالا مجموعا ۲۴ تکه خریداری شد به گزارش تراز در حدیثی از امام صادق ع که در صفحه 214 کتاب «معانی الأخبار» نقل شده آمده است پیغمبر خدا ص مهریه هیچ یک از همسران خود و همچنین مهریه هیچ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها