محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829286452
حضرت زهرا (س) یک فعال اجتماعی است/سالنهای تئاتر ما از هویت خالی است
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: محمد رحمانیان: حضرت زهرا (س) یک فعال اجتماعی است/سالنهای تئاتر ما از هویت خالی است
محمد رحمانیان (نویسنده و کارگردان) گفت: دیگر هرگز در رابطه با هیچ معصوم و امامی در تاریخ خودشان نمینویسم. هرگز نمایشنامه زینب را با نام «درخت» چاپ نمیکنم. تنها اشارات کوچکی در جهان معاصر خواهم کرد تا بگویم آن اسطورهها هنوز در جهان امروز کاربرد دارند و وقتی به آنها رجوع کنیم پاسخهایی برای امروز ما خواهند داشت. به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نمایش «نام تمام مادران» با حضور محمد رحمانیان (نویسنده و کارگردان)، هانا کامکار (بازیگر و همخوان) و جمعی از بازیگران این نمایش در سالن کنش معاصر برگزار شد. روایتی از زنانگی در همزمانی شب عید و تولد حضرت فاطمه(س) محمد رحمانیان با اشاره به متن نمایش «نام تمام مادران» گفت: پیش از این نمایش «شب سال نو» را نوشته بودم که آن را در ونکورر و در شب سال نو اجرا کردیم. داستان نمایش «نام تمام مادران» دقیقا در همین روزها میافتد. در زمانی که در ماه جمادیالثانی بر اساس گردش تقویم ماه قمری با ماه اسفند، یکسان شده است و تقریبا بیستم جمادیالثانی که ما در نمایش به آن خیلی اشاره میکنیم دقیقا با 29 اسفند و شب عید همزمان شده است. برای من این نزدیکی و مقاربت خیلی اهمیت داشت و شاید همین باعث شد این نمایش را بنویسم. رحمانیان خاطرنشان کرد: آئینهای اسطورهای که از دل دین اسلام گرفته شده و آئینهای اسطورهای ایران کهن همدیگر را کامل میکنند و بهم پاسخ میدهند. دقیقا منظورم اسطوره آناهیتا است که با آئینهای اسلامی مثل تولد حضرت زهرا در بیستم جمادیالثانی تطابق دارند. پیش از این نمایش «مجلسنامه» هم این تفاهم را جور دیگری نشان داده بودم. در نمایش «اسبها» هم آئین مهرگان را با آئین مربوط به حوادث عاشورا نمایش دادم. برای من درامنویسی و پژوهش در این زمینه خیلی جذاب است. او با اشاره به داستان این نمایش گفت: داستان در روز چهاردهم جمادیالثانی یعنی چند روز مانده به عید و تولد حضرت فاطمه در یک خانه قدیمی در جایی نزدیک مثل شهرک مختارنامه اتفاق میافتد. جایی که تلویزیون و سینما فیلمهایی میسازند. از جمله این فیلمها درباره حضرت زهرا است. این خانه قدیمی که پایگاه استقرار گروه فیلمبرداری شده هشت زن روایتهای خودشان را از زندگیشان برای ما میگویند. ارتباط خودشان را با موضوع زنانگی، مادری و همه آن چیزی که در آئین اسطورهای حضرت فاطمه با آن برخورد میکنیم. «نام تمام مادران» نمایشی به شدت زنانه است محمد رحمانیان نمایش «نام تمام مادران» را نمایشی به شدت زنانه خواند و گفت: اگر دست من بود میگفتم آقایان برای دیدن این نمایش نیایند! «نام تمام مادران» نه فقط موضوعی زنانه دارد بلکه درباره بروز احساسات زنانه است. حسهای زنانه در این کشور کتمان میشود. این حسها از یاد برده شده و کمتر اهمیت داده میشود. رحمانیان ادامه داد: بعد از نمایش «خروس» که آن را هم به مادران تقدیم کرده بودم به این فکر میکردم که حقیقت گمشدهای در مورد زنان تاریخ معاصر وجود دارد که باید آن را بنویسم. همزمانی 20 جمادیالثانی با نوروز امسال این امکان را به من داد که از قانونهای باروری در ایران کهن استفاده کنم و در باستان معاصر به آن بپردازم. یادمان نرود اسطورههای کهن ایرانی مثل ناهید، آناهیتا یا زهره خصوصیات خود را با زهرا که به معنای درخشانی و روشنایی است شریک هستند. این نویسنده و کارگردان یادآور شد: حیف بود این موضوع را با تکیه بر مضمون زنانگی و مادری مینویسند. خوشحالم بعد از مدتها چیزی نوشتم که آن را دوست دارم و با گروه به شدت حرفهای روی صحنه میآورم. سینما و تئاتر یک هنر است که از دل هم زاده میشوند رحمانیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «نام تمام مادران» مانند فیلم سینمایی «سینما – نیمکت» تلفیقی از سینما و تئاتر است، گفت: در فیلم سینما – نیمکت سعی کردم این را بگویم که سینما و تئاتر دو هنر نیست بلکه یک هنر است که از دل هم زاده میشوند. همانطور که در نمایش «مجلسنامه» هم قبلاً سعی کردم توضیح دهم که شبیهخوانی و مجلس تقلید یک نمایش است که از دل هم زاده میشود. رحمانیان با بیان اینکه آنچه در سینما میبینیم مدیون تئاتر و شگردهای تئاتری است، گفت: تفاوت زیادی بین سینما و تئاتر نمیبینم. این دو در نحوه روایت با هم فرق دارند اما این تفاوت مانند تفاوت داستان کوتاه با داستان بلند و رمان است که ریشه یکسانی دارند. اگر به سینما رویکردی دارم برخاسته از دل تجربههای تئاتری است. او با اشاره به اینکه استفاده متقابل سینما و تئاتر همیشه وجود داشته است، گفت: به نظر من این کار اتفاق عجیب و قریبی نیست. این هنر گاهی دو بعدی شده و روی صحنه نمایش داده میشود و گاهی به صورت سهبعدی روی پرده سینما. الهام چرخنده و فرشید نوابی آغازکننده موسیقی-نمایش ایراناند نویسنده و کارگردان «نام تمام مادران» با اشاره به استفاده از موسیقی در این نمایش مانند موسیقی نمایشهای پیشین خود گفت: موسیقی همیشه بخشی از روایت در تاریخ ما بوده و در واقع استفاده از آن بازگشت به همه چیزی است که در تئاتر قدیم مثل تئاتر یونان، ژاپن، هند، چین و ایران وجود داشته است و در شبیهخوانی ما هم استفاده میشده است. رحمانیان ادامه داد: با استفاده از موسیقی نمایش من کار جدیدی نکردم و از همان تجربههای پیشین استفاده کردم. برای مثال برای هنرمندی مثل برشت موسیقی آنقدر مهم بوده که در آثار ترجمه شده او نام آهنگساز کنار نام نویسنده میآید. او استفاده از موسیقی نمایش در کار خود را مربوط به ده سال پیش و نمایش «مسافران» خواند و گفت: تا جایی که به یاد دارم اولین موسیقی نمایش متعلق به فرشید نوایی و الهام چرخنده بود که در تئاتر شهر روی صحنه رفته و همین اصطلاح را داشت؛ در واقع من شروعکننده موسیقی نمایش در ایران نیستم. سالنهای تئاتر ما از هویت خالی است رحمانیان در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به تعدد سالنهای نمایشی در تهران گفت: با این موضوع که سالنها دارای هویت شدهاند مخالفم. هنوز هیچ سالنی هویت ندارد بلکه صرفاً مکانی برای اجرا هستند. گاهی بعضی از آنها بهتر و گاهی دارای نواقص بیشتری هستند. در حالی که در سالهای گذشته سالنی مثل سنگلچ، کارگاه نمایش و مولوی هویت داشتند اما امروزه در همه تالارها همه جور نمایشی اجرا میشود. این نویسنده و کارگردان یادآور شد: هیچ سالنی برنامهای برای هویتبخشی به تالار یا نمایشاش ندارد چرا که گروههایی شروع به سالنسازی خصوصی کردهاند تا بتوانند آن تئاتری را که میپسندند اجرا کنند اما اغلب با شکست مواجه شدند. رحمانیان خاطرنشان کرد: سالن مولوی که باید متعلق به دانشجویان باشد برای خیلی از دانشجوهای تئاتری قابل استفاده نیست چون به دست تیم بیعرضه و خنثی افتاده است که دانشجویان ما که حقشان است از این سالن استفاده کنند را محروم کردهاند و مولوی هم از هویت قبلی خود خارج شده است. او با بیان اینکه تئاتر شهر از ابتدا هم هویت نداشت تالار وحدت را هم با از بین رفتن باله و اپرا در ایران دیگر فاقد هویت خواند و گفت: امید ما به سالنهای خصوصی بود که بتوانند هویتبخشی کنند اما این سالنها تنها یکسری صندلی هستند البته همین هم بسیار اهمیت دارد چراکه از پارامترهای فرهنگ هر کشوری صندلیهای تئاتر آن است که وقتی صندلیها اضافه میشود یعنی ارتقای فرهنگی رخ داده است اما هویتبخشی فرهنگی در هیچ سالنی انجام نشده است. مشارکت اجتماعی زنان صدر اسلام شگفتانگیز است رحمانیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چطور شد که علیرغم اینکه گفته بود دیگر سراغ موضوعات مذهبی نمیرود در نمایش «نام تمام مادران» روایتی از زندگی حضرت زهرا دارد، گفت: این نمایش در دوره معاصر روایت شده و اشاراتی به مضمون زندگی حضرت فاطمه دارد؛ من حضرت زهرا را به عنوان یک فعال اجتماعی میشناسم. این نویسنده و کارگران خاطرنشان کرد: هربار اتفاقی افتاده حضرت فاطمه از خانه بیرون رفته است. ایشان از پیمان مباهله در جریان فعل و انفعالات دوره خود بوده است. یا در ماجرای فدکیه ساکت نمانده، سخنرانی و اعلام حضور کرده است. بارها حرف زده، دعوا کرده و توهین شنیده است؛ این میزان از مشارکت اجتماعی در زنان صدر اسلام برای من بسیار شگفتانگیز است. رحمانیان از حرکات اجتماعی ام البنین بعد از عاشورا به عنوان قیام مدینه یاد کرد و گفت: هرچند ایشان قیام نکرد اما هر سال نشستهایی با مادران شهدای کربلا داشته است. یا در واقعه حُره که داستان حرکات اجتماعی ایشان است هیچ کس نمیتواند نقش ایشان را نادیده بگیرد. ماجرایی که متاسفانه در سریال مختارنامه از آن به سرعت رد شدند. رحمانیان خاطرنشان کرد: همانطور که قبلاً گفتم دیگر هرگز در رابطه با هیچ معصوم و امامی در تاریخ خودشان نمینویسم. هرگز نمایشنامه زینب را با نام درخت چاپ نمیکنم. حصر خانگی حضرت معصومه را در قم روایت نمیکنم. تنها اشارات کوچکی در جهان معاصر خواهم کرد تا بگویم آن اسطورهها هنوز در جهان امروز کاربرد دارند و وقتی به آنها رجوع کنیم پاسخهایی برای امروز ما خواهند داشت. کارگردان نمایش «نام تمام مادران» با اشاره به ترانههای این نمایش گفت: یکی از ترانهها را عبدالجبار کاکائی سروده و ترانهسرای دو ترانه دیگر افشین مقدم است که علیرضا افکایر آنها را آماده کرده و سامان احتشامی مسئولیت گسترش ترانه و تبدیل آنها به آوای زمانه برای اجرا در این نمایش را به عهده دارند. نوشین اعتماد، رویا بختیاری، سیما تیرانداز، الهام دهقانی، سینا رازانی، سانیا سالاری، بهنوش طباطبایی، مبینا طبائی، هانا کامکار، آشا محرابی (به ترتیب الفبا) بازیگران نمایش «نام تمام مادران» هستند که از سوم اسفند در سالن کنش معاصر روی صحنه میرود.
۱۳۹۵/۱۱/۲۸ ۱۳:۲۴:۳۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]
صفحات پیشنهادی
فعالکردن سالنهای تئاتر در دستور کار کانون پرورش فکری
فعالکردن سالنهای تئاتر در دستور کار کانون پرورش فکری شناسهٔ خبر 3879429 - سهشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱ ۰۸ هنر > تئاتر jwplayer display inline-block; مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد که گسترش دامنه تولید تئاترهای حرفهای و فعالکردن سالنهای نمایشی در سربهترین اهالی بهشت در کلام حضرت زهرا(س)
بهترین اهالی بهشت در کلام حضرت زهرا س حضرت زهرا س در حدیثی به معرفی بهترین اهالی بهشت میپردازند به گزارش فرهنگ نیوز شیعه کسی است که با تمام ابعاد وجودی تبعیت محض از امام خود داشته باشد و پیوسته به سوی خواست او حرکت کند جالب است مفهوم شیعه آنقدر نزد خداوند از جایگاه والایی بتاریخ فعالیت تئاتر در مازندران کتاب می شود
تاریخ فعالیت تئاتر در مازندران کتاب می شود ساری – ایرنا – دبیراستانی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از تدوین اطلاعات و تاریخچه تئاتر در مازندران خبرداد و گفت که کتابی از اطلاعات مربوط به هنرمندان تئاتر این استان چاپ و به مرکز همایش های نمایش وزارت فرهنگ وارشاد تحویل دادمعادل امروزی مهریه حضرت زهرا(س) چند سکه است؟ | پایگاه خبری تراز
تراز طبق روایات اسلامی مهریه حضرت زهرا س حداکثر ۵۰۰ درهم نقره بوده است اما این میزان در حال حاضر برابر با چند سکه بهار آزادی است به گزارش تراز بارها در منابر و روضهها شنیدهایم که آب فرات را بر روی پسر فاطمه س بستند در حالی که مهر مادرش بوده است اما این موضوعحدیث روز؛ تعجب سلمان از لباس ساده حضرت زهرا (س) | پایگاه خبری تراز
تراز روزى فاطمه عليهاالسلام به محضر پيامبر صلي الله عليه و آله آمد و گفت يا رسول اللّه سلمان از لباس ساده من تعجب مى كند قسم به خدايى كه تو را به پيامبرى برانگيخته است مدت پنج سال است كه فَلَمَّا دَخَلَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ قَالَتْ «نامزدهای هویت بصری و پوستر جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
نامزدهای هویت بصری و پوستر جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند شناسهٔ خبر 3887218 - چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲ ۳۹ هنر > تئاتر jwplayer display inline-block; نامزدهای دو بخش هویت بصری و پوستر سی و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی شدند به گزارش خبرگزاری مهر نامزدهای بخشفیلم/ تیزر زیبای مجیدی به احترام شهادت حضرت زهرا(س)
فیلم تیزر زیبای مجیدی به احترام شهادت حضرت زهرا س مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران تیزری به احترام ایام سوگواری حضرت زهرا س ساخت که پیش از اکران فیلم در سالن سینما به نمایش درمیآید به این مطلب امتیاز دهید شما قبلا به این مطلب رای داده اید 0 0 بازدید دانلود کلیدواژه ها حضمیزان مهریه و جهیزیه حضرت زهرا(س) چقدر بود؟ | پایگاه خبری تراز
تراز مقدار پولی که در اختیار ما قرار گرفت ۶۳ درهم بود با این ۶۳ درهم ۱۹ رقم کالا مجموعا ۲۴ تکه خریداری شد به گزارش تراز در حدیثی از امام صادق ع که در صفحه 214 کتاب «معانی الأخبار» نقل شده آمده است پیغمبر خدا ص مهریه هیچ یک از همسران خود و همچنین مهریه هیچبهترین های پوستر، عکس و هویت بصری جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند/ اختتامیه ای با یاد آتش نشانان شهید
بهترین های پوستر عکس و هویت بصری جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند اختتامیه ای با یاد آتش نشانان شهید تهران- ایرنا- اختتامیه بخش عکس پوستر و هویت بصری سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر با یاد آتش نشانان شهید حادثه پلاسکو برگزار شد به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا در اینتئاتر زنگ خطر آسیب های اجتماعی را به صدا در می آورد
کارگردان نمایش سینماهای من در گفت وگو با ایرنا تئاتر زنگ خطر آسیب های اجتماعی را به صدا در می آورد تهران- ایرنا- کارگردان نمایش سینماهای من با بیان اینکه تئاتر می تواند مشکلات جامعه را به مسئولان یادآوری کند گفت این هنر تلاش کرده تا به وظیفه خود در زمینه آسیب های اجتماعی عم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها