محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846657610
عطشانی: فیلمم ربطی به زندگی ناصر محمدخانی ندارد
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
عطشانی: فیلمم ربطی به زندگی ناصر محمدخانی ندارد شباهت فیلم «یادم تو را فراموش» به کارگردانی علی عطشانی با داستان زندگی ناصر محمدخانی این روزها حاشیههایی را به وجود آورده، حاشیههایی که سازنده این اثر معتقد است هیچ کدام از آنها درست نیست.
به گزارش فرهنگ نیوز، یادم تو را فراموش» جدیدترین ساخته علی عطشانی است که به دلیل شباهتش با داستان زندگی ناصر محمدخانی و ماجرای اعدام شهلا جاهد، حواشی زیادی برایش به وجود آمده است. نظرات مختلفی درباره فیلم عطشانی که در جشنواره سی و پنجم فجر به نمایش درآمد، وجود دارد و حرف و حدیثها هم دربارهاش بسیار است. از سفارشی ساخته شدن این فیلم تا واکنشهای خانوادههای مرتبط با این موضوع و حتی شباهت فیلم به «خشم و هیاهو» ساخته هومن سیدی که امسال در سینماها اکران شد. علی عطشانی به همه سوالات، انتقادها و ابهامات به وجود آمده درباره «یادم تو را فراموش» پاسخ داده که در ادامه می خوانید.
شما پیش از این اعلام کرده بودید میخواهید یک فیلم عاشقانه بسازید، فکر میکنید در فیلم «یادم تو را فراموش» چقدر این حس به مخاطب القا می شود و اینکه اصلا چطور شد که سراغ این سوژه رفتید؟
من دنبال این بودم که بتوانم یک فیلم عاشقانه بسازم تا اینکه طرح این فیلم را خیلی اتفاقی از پیمان عباسی شنیدم و این فرصت را برای اینکه فیلمی عاشقانه بسازم مناسب دیدم. حالا اینکه مخاطب چقدر میتواند این عاشقانه را بفهمد بستگی به این دارد که تعبیر و تفسیرمان از فیلم عاشقانه چه باشد، تعبیری که من از فیلم عاشقانه داشتم فضای خلوت عاشقانه بین دو نفر بود. اینکه چقدر توانستم در این موفق باشم یک بحث دیگر است ولی آن چیزی که بعد از جشنواره به آن رسیدم این است که یک بازنگری در فیلم و تدوین آن باید انجام دهم. به نظرم الان یکسری سکانسها اضافه است و باعث می شود به آن عاشقانهای که ما در فکرش بودیم لطمه بزند. فکر می کنم اگر یک روتوشی روی فیلم صورت بگیرد می توانیم بگوییم «یادم تو را فراموش» با تعبیر من یک فیلم عاشقانه است.
نکته مهمی که درباره فیلم شما وجود دارد قصه و مضمون اصلی آن است که داستان زندگی ناصر محمدخانی و شهلا جاهد است. قبل از اینکه شما «یادم تو را فراموش» را بسازید فیلم سینمایی «خشم و هیاهو» هم با همین مضمون ساخته شد. اصلا چطور شد فکر کردید دوباره میشود سراغ این موضوع رفت و دوباره داستان زندگی محمدخانی را ساخت؟
نه من و نه کسانی که با من در این فیلم همراه بودند دنبال این نبودیم که فیلم زندگی ناصر محمدخانی را بسازیم. کمااینکه شما تغییرات و تفاوت های عمدهای در این فیلم میبینید، در آن داستانی که شما مثال می زنید خیلی مسائل متفاوت بود. آقای محمدخانی فرزند داشتند، اصلا در قصه فیلم ما فرزندی وجود ندارد، یا برای مثال سفر ده روزه اسپانیا وجود نداشته.
شاید به تناسب قصه و درام می طلبیده که این مسائل به قصه اضافه شوند...
اگر بخواهیم این فیلم را به ماجرای ناصر محمدخانی و آن اتفاقهایی که برایش افتاد را صرفا به واسطه اینکه فوتبالیست است نسبت دهیم، باید تمام فیلم هایی که مثلث عشقی و خیانت در قصه شان دارند را به این داستان و اتفاق ربط دهیم. به نظرم اینطور نیست، باید واقع بین باشیم، اگر این قصه داستان زمدگی ناصر محمدخانی است پس این همه تفاوت چیست؟ من نمی گوین پیمان عباسی نویسنده فیلمنامه این کار نگاهی به آن داستان نداشته، حتما مثل هر فیلمنامه نویس دیگری از اتفاقات واقعی که در جامعه اش افتاده استفاده کرده، گرته برداری کرده و این موضوع به نظرم طبیعی است، اما اینکه بگوییم این فیلم داستان زندگی شخص به خصوصی است به نظرم درست نیست.
خاطرم هست در نشست مطبوعاتی فیلم خود شما گفتید پیمان عباسی در همه جلسات دادگاه شهلا جاهد و ناصر محمدخانی حضور داشته، بنابراین به نظرم نمی توان موضوعی که مطرح کردم را رد کرد...
من الان هم میگویم و منکر این قضیه نمیشوم، اما پیمان عباسی تمام آن جلسات و نشست های دادگاه را رفته که از یک مسئله اجتماعی و یک بحر ان اجتماعی سرنخهایی به دست بیاورد و بعد در فیلمنامهاش از آنها استفاده کند. به نظرم این حق طبیعی هر نویسندهای است که وقتی اتفاقی می افتد آن را از طرق مختلف واکاوی کند و با دقت جوانب آن را بررسی کند که وقتی میخواهد سناریویی بنویسد از جهات مختلف نزدیک به واقعیت باشد. این مسئله نفی حرف قبلی من نیست. در واقع به نظرم پیمان عباسی اگر موقع نوشتن این فیلمنامه نیم نگاهی به آن داستان هم داشته در واقع تحقیقات کاملی انجام داده.
پس چرا اول فیلم پیش از تیتراژ اشاره میشود که این داستان یک داستان واقعی است؟ این مسئله دقیقا همان داستان محمدخانی را به ذهن متبادر می سازد...
یکی از نکاتی که در نسخه جدید آن را حذف می کنم حتما همین جمله خواهد بود، من فکر می کردم عنوان شدن اینکه این داستان واقعی هست کمک می کند به اینکه مخاطب ارتباط بهتری با فیلم برقرار کند و اما و اگرهای بی ربط در ذهن اش نیاید. اما الان متوجه شدم که این موضوع نتیجه عکس داده، یعنی به جای اینکه مخاطب بگوید چنین اتفاقی در گوشه ای از ایران افتاده حالا ببینیم مشکل اجتماعی است چیست و اساسا چرا چنین مسئله ای رخ داده و یا اینکه کدام یک از این طرفین اشتباه کردند و اصلا چرا ما در زندگی مان در چنین موقعیتی قرار می گیریم به این می پردازد که این قصه قصه زندگی چه کسی بوده که نوشته واقعی است، نکند داستان ناصر محمدخانی یا فلان کس بوده و ... متاسفانه برای ما همیشه حاشیه مهم تر از متن است.
«خشم و هیاهو» هم از برخی از همان تفاوتهایی که اشاه کردید فیلم شما با داستان واقعی داشته برخوردار بوده، این فیلم را قبل از اینکه «یادم تو را فراموش» را بسازید دیده بودید؟
نه، هنوز هم ندیدم.
چرا؟
زمانی که ما فیلمبرداری فیلم خودمان را شروع کردیم، فیلمبرداری آن فیلم تمام شد. من تنها کاری که کردم آن سناریو را خواندم و متوجه شدم که این دو هیچ ارتباطی به هم دیگر ندارند. سناریویی که ما کار می کنیم یک فضا دارد و آن فیلم فضایی دیگر. شما هر دو فیلم را دیدهاید؟
بله، دیدم منظور من جزئیات قصه یا فضای فیلم نیست. بحث من قصه است...
بحث قصه را هم اگر بخواهیم مطرح کنیم نتیجه این می شود که اگر کسی فیلمی درباره خیانت و مثلث عشقی ساخت، دیگر فرد دیگری نباید سراغ این موضوع برود چون قبلا به آن پرداخته شده.
این ذهنیت هنوز هم برای من وجود دارد که این قصه، قصه زندگی محمدخانی است و سوالم این است که چه لزومی داشته وقتی یک بار فیلمی با این مضمون و اشتراکات زیاد با داستان واقعی ساخته شده چرا باید یک کارگردان دیگر دوباره سراغ همان قصه برود؟
با توجه به تفاوت هایی که درباره قصه گفتم بر این باور بودم که حاشیه از متن پررنگ تر نمی شود و آن متن که کمک می کند برای رساندن هدف من. اما الان متاسفانه برعکس شده و همین هم باعث شده که شما الان این ذهنیت را داشته باشید. مثل اینکه آقای سیدی داشته دقیقا داستان زندگی ناصر محمدخانی را میساخته و دوباره یک نفر دیگر هم آمده و همان کار را کرده. ولی من می گویم اینطور نبوده، چون آن قصه هم به نظر من یک برداشت آزاد بوده فیلمنامه ما هم همینطور.
با همه این اوصاف با توجه به شباهتهای زیادی که قصه فیلم شما به آن داستان واقعی دارد چقدر منتظر واکنش از سوی ناصر محمدخانی یا خانوادهاش بودید، اصلا برای پرداختن به این داستان با آنها مشورتی کرده بودید؟
چون بر این باور بودم و هستم که شخصیت اصلی فیلم با ایشان تفاوت های خیلی زیاد و اساسی دارد مشورتی نکردم. این تفاوتها در پایان بندی فیلم هم کاملا مشهود است.
پایان فیلم هم که مثل قصه واقعی بود ...
منظورم اتفاق و صحنه قتل است، تفاوتها اینقدر زیاد است که من اصلا دلیلی نمی دیدم نگران باشم تا با کسی مشورت کنم. البته قبل از جشنواره یکی از خبرنگاران به من زنگ زدند و گفتند خانواده خانم سحرخیزان از قطر با ایشان تماس گرفتند و گفتند یک فیلمی با چنین موضوعی در جشنواره حضور دارد و گفتند می خواهند من را ببینند و با من صحبت کنند. من اعلام آمادگی کردم و گفتم مشکلی ندارم، حتی اگر خانواده خانم شهلا جاهد هم می خواستند صحبت کنند باز هم مشکلی نداشتم. ولی بعد دیگر خبری نشد و ما ملاقاتی نداشتیم.
اخیرا خانواده ناصر محمدخانی و به ویژه پسر ایشان نسبت به موضوع فیلم واکنش نشان داده اند و گفته اند قصد شکایت دارند، نظرتان در این باره چیست؟
من از این موضوع و حتی واکنشهایی که شما می گویید خبر ندارم، نمی دانم صحبتهای من با شما به گوششان میرسد یا نه اما اگر این حرف ها را بخوانند یا بشنوند میگویم که اینقدر تفاوتها در این فیلم فاحش هست که نشان میدهد قصد ما نشان دادن زندگی ایشان نبوده است. وقتی آن اتفاق افتاده است، ایشان فرزند داشته در صورتیکه در فیلم ما چنین قضیه ای وجود ندارد.
خیلی از کسانی فیلم را در جشنواره دیدهاند چه آنها که موافق بودند و چه مخالفان، بر این باورند که شما در این قصه خواستید به نوعی تقصیر را از گردن شخصیت اصلی قصه که با محمدخانی مقایسه می شود بردارید و بر گردن دختر قصه یا همان شخصیتی که جای شهلا جاهد در قصه است بیاندازید. با این تفاسیر صحبت از سفارشی ساخته شدن این کار نیز به میان آمد. نظر خودتان در این باره چیست؟
اتفاقا در همین مدت بعد از جشنواره من نقدهای زیادی درباره فیلم خواندم، جالب اینکه در فضای مجازی با نظرات کاملا متناقضی با هم برخورد می کردم. یکی همین نظری که شما گفتید و دیگر یک نظر کاملا متقاوت با این صحبت که اتفاقا من را متهم کرده بودند چرا شخصیت دختر قصه را اینطور نشان دادی و تو خیانت کردی و خدا ازت نگذرد و این حرف ها. نظرات مختلف همیشه وجود دارد.
پس سفارشی بودن کار را کاملا رد می کنید؟
سفارش از طرف چه کسی؟ اگر از طرف آقای محمدخانی باشد که نقض آن مسئله واکنش به فیلم است. ضمن اینکه من تا به حال نه آقای محمدخانی را از نزدیک دیده ام و نه حتی صدایشان را شنیدم. خانواده های آن دو مرحومه را هم تا به حال ندیدم و نه صدایی شنیدم. تا به حال هم هیچ گونه ارتباطی با کسی نداشتم. این فیلم یک فیلم کاملا مستقل جدای از خوب بودن یا بد بودنش است که با ذهنیت نویسندهاش پیمان عباسی و من ساخته شده و هیچ ارتباطی با هیچ کس نیز ندارد.
منبع: خبرانلاین
95/11/26 - 20:15 - 2017-2-14 20:15:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]
صفحات پیشنهادی
ناصر محمدخانی:زنم گفت کاری میکنم فیلم جدید از زندگیات بسازند!
ناصر محمدخانی زنم گفت کاری میکنم فیلم جدید از زندگیات بسازند تاریخ انتشار سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹ ۵۷ تماشاگران امروز نوشت ناصر محمدخانی از سوی همسرش تهدید شده بود ناصر محمدخاني روزي ستاره اول فوتبال ايران بود عنوان غزال تيزپا را اولينبار براي او استفاده ميبرداشتی از زندگی شهلا جاهد در یک فیلم/ اعتراض یک خبرنگار به قضاوت عطشانی
جشنواره فیلم فجر- برج میلاد برداشتی از زندگی شهلا جاهد در یک فیلم اعتراض یک خبرنگار به قضاوت عطشانی نشستخبری فیلم سینمایی یادم تو را فراموش با حضور عوامل فیلم در برج میلاد برگزار شد به گزارش خبرنگار ایلنا ابتدای این نشست علی عطشانی کارگردان فیلم «یادم تو را فراموش&raفیلم/ تیزر فیلمی درباره پرونده ناصر محمدخانی و شهلا جاهد
فیلم تیزر فیلمی درباره پرونده ناصر محمدخانی و شهلا جاهد شناسهٔ خبر 3883953 - یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱ ۴۸ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; دریافت 26 MB تیزر فیلم سینمایی یادم تورو فراموش به کارگردانی علی عطشانی رونمایی شد به گزارش خبرنگار مهر تیزر فیلعوامل تهدید زندگی بازیگران و فوتبالیستها/محمدخانی و شهلا جاهد روی پرده
گفتگو با کارگردان فیلم یادم تورا فراموش عوامل تهدید زندگی بازیگران و فوتبالیستها محمدخانی و شهلا جاهد روی پرده علی عطشانی میگوید در فیلم یادم تو را فراموش اصلا وارد داستان جنایی ناصر محمدخانی و شهلا جاهد نشده بلکه دنبال روایت یک داستان عاشقانه بوده است به گزارش خبرنگاناصر محمدخانی:زنم گفت کاری میکنم فیلم جدید از زندگیات بسازند!/ ميخواستند مجبورم كنند كه خواهرشان را عقد كنم
ناصر محمدخانی زنم گفت کاری میکنم فیلم جدید از زندگیات بسازند ميخواستند مجبورم كنند كه خواهرشان را عقد كنم من شاكي هستم جرم آنها هم آدمربايي است با دو ماشين و دو موتور مرا در اتوبان آزادگان دزديدند تعدادشان زياد بود ناصر محمدخانی از سوی همسرش تهدید شده بود به گزارش تماشاجنجال دوباره در زندگی یک پرسپولیسی؛ خانواده همسر ناصر محمدخانی شبانه وی را ربودند
جنجال دوباره در زندگی یک پرسپولیسی خانواده همسر ناصر محمدخانی شبانه وی را ربودند روز نو ناصر محمد خانی بامداد روز چهارشنبه وارد یکی از فرودگاههای تهران شد او دقایقی بعد برای خانوادهاش پیامکی فرستاد و عنوان کرد که بستگان همسرش او را با تهدید ربوده و قصد دارند به خانهاناصر محمدخانی از دست آدم ربایان نجات یافت
ناصر محمدخانی از دست آدم ربایان نجات یافت بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس وقتی از هواپیما پیاده شد فکرش را نمیکرد که افراد آشنا در کمین او نشسته و نقشه آدم ربایی در سر دارند به گزارش همشهری آنها با تهدید و اجبار این فوتبالیست مشهور را ربودند و چند ساعت در خانهای زندانی کناصر محمدخانی خواهرم را صیغه موقت کرد / ماجرای ربوده شدن او کذب محض است
ناصر محمدخانی خواهرم را صیغه موقت کرد ماجرای ربوده شدن او کذب محض است روز نو چند روز پس از ماجرایی که برای ناصر محمدخانی رخ داد و بار دیگر او را سر زبانها انداخت قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران اعلام کرد که ماجرا اختلاف خانوادگی بوده است اما این اختلافات چه بخواهر همسر موقت ناصر محمدخانی: گروگانگیری در کار نبود
خواهر همسر موقت ناصر محمدخانی گروگانگیری در کار نبود چند روز پس از ماجرایی که برای ناصر محمدخانی بازیکن سابق پرسپولیس و تیمملی ایران رخ داد و بار دیگر او را سر زبانها انداخت قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران اعلام کرد که ماجرا اختلاف خانوادگی بوده است آفتابنیوز بحاشیه دست از سر "ناصر سرخها" برنمیدارد/ شکایت پسر محمدخانی از یک فیلم
گیل نگاه پسر ناصر محمدخانی از عطشانی و یادم تو را فراموش شکایت میکند دوباره ناصر محمدخانی خبرساز شده است ستاره جنجالی سابق فوتبال ایران كه حاشیههای زندگی شخصیاش ماجرای فوت لاله سحرخیزان و قصه پیچیده شهلا جاهد بارها رسانهای شده دوباره خبرساز شده او كه همین حالا دو فیلم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها