تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821223230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امکان رصد و نظارت بر بانکها وجود ندارد/ در تمام دنیا بانک شریک واقعی تسهیلات گیرنده است | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: رنجبر فلاح اظهار داشت: متاسفانه به دلیل همین اعتماد بانک ها و اعطای وکالت به تسهیلات گیرندگان است که انحراف رخ می دهد. وگرنه در بازار هایی که شفاف است با یک استعلام ساده می توان هزینه های پروژه را به دست آورد.

به گزارش تراز ،محمدرضا رنجبر فلاح کارشناس بانکی و مدیر عامل سابق بانک تجارت درباره مکانیسم ارائه تسهیلات   در بانکداری روز دنیا به خبرنگار تراز  گفت: اگر به بانکداری روز دنیا نگاه کنید، خواهید دید عمده بانک های دنیا در کشورهای توسعه یافته برای ارائه تسهیلات روی نرخ بازده داخلی پروژه ها تأکید دارند؛ چرا که در این موارد بانک خودش را به معنای واقعی کلمه شریک مشتری دانسته و  به تمام پرداخت های تسهیلات نظارت کافی دارد. وی در ادامه افزود: این بانک ها تا زمانی که توجیه اقتصادی یک طرح برایشان مشخص نشود اصلاً به آن حوزه و پرداخت تسهیلات به آن ورود پیدا نمی کند؛ اما اگر پروژه ای سود آور باشد خود را در کنار مشتری قرار داده و حتی به‌عنوان ریسک پروژه، هیچ وثیقه ای نیز، از مشتری نمی خواهند.این کارشناس بانکی اظهار داشت: این موضوع همان چیزی است که بانکداری اسلامی به دنبال آن است. یعنی در بانکداری اسلامی اصلاً اتفاقی که برای برخی بانک های ما افتاد معنا ندارد.وی با اشاره به زیان اخیر بانک ها در بازار سهام و بورس به تراز گفت: اگر بانکداری اسلامی پیاده می شد باید بخشی از زیان بانک ها از سوی سپرده گذار تأمین می شد؛ به نظرم یکی از دلایلی که نظارت لازم در خصوص اعطای تسهیلات رعایت نمی شود؛ این است که نظارت بر تمام این پروژه ها به قدری هزینه های بالاسری را افزایش می دهد که اصلاً امکان رصد و نظارت واقعی وجود ندارد؛ بنابراین بانک ها اقدام به اعطای وکالت به همراه تسهیلات می کنند تا مشتری به راحتی بتوانداز این تسهیلات استفاده کند.رنجبر فلاح در ادامه اظهار داشت: متاسفانه به دلیل همین اعتماد بانک ها و اعطای وکالت به تسهیلات گیرندگان است که انحراف رخ می دهد. وگرنه در بازار هایی که شفاف است با یک استعلام ساده می توان هزینه های پروژه را به دست آورد.مدیرعامل سابق بانک تجارت خاطرنشان کرد: حتی بانک ها اقدام به مشاوره می کنند که مثلاً فاکتور خریدی را که مشتری قصد دارد تسهیلات ارائه کند بررسی و مشاوره می دهد تا پروژه اقتصادی خود را با هزینه های کمتری انجام دهد. وی در خاتمه افزود: ضمن اینکه در یک نظام بانکداری اصولی دلیلی وجود ندارد که مشتری منابع را به دلیلی گرفته و  آن را به دلیل دیگری مصرف کند؛ یعنی هر پروژه ای برای خود آن پروژه تأمین مالی می شود.



تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 26 بهمن 1395 - 10:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن