تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817505708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«خفه‌گي»؛ اثري تقليدي که نسبتي با جامعه ايران ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 «خفه‌گي»؛ اثري تقليدي که نسبتي با جامعه ايران ندارد
«خفه‌گي»؛ اثري تقليدي که نسبتي با جامعه ايران ندارد فيلم داستان زن روان پرستاري به نام صحراست که الناز شاکر دوست با گريمي متفاوت به خوبي و درستي از عهده ايفاي اين نقش برآمده است. صحرا که در تيمارستاني قديمي و رنگ و رو رفته کار مي‌کند، روان پرستار زني بخت برگشته مي‌شود که از دست آزار و اذيت‌هاي شوهرش خود را به ديوانگي‌زده تا از خشونت‌ها و بدرفتاري‌هاي او در امان بماند


به گزارش فرهنگ نیوز، فيلم سينمايي «خفه‌گي» به نويسندگي، کارگرداني و تهيه‌کنندگي فريدون جيراني، فيلمساز و ژورناليست سينماي ايران در سالن همايش‌هاي برج ميلاد روي پرده رفت تا اهالي رسانه و منتقدين شاهد فيلمي متفاوت در سينماي کشورمان باشند، فيلمي که مي‌توان آن را زير ژانر نوآر و نيز تريلري مهيج ارزيابي کرد. فيلم تماماً سياه و سفيد است و از کنتراست‌هاي نوري در آن به خوبي استفاده شده و بافت‌هاي ايجاد شده در تصوير در خدمت بيان تصويري و نيز داستاني فيلم هستند.

فيلم داستان زن روان پرستاري به نام صحراست که الناز شاکر دوست با گريمي متفاوت به خوبي و درستي از عهده ايفاي اين نقش برآمده است. صحرا که در تيمارستاني قديمي و رنگ و رو رفته کار مي‌کند، روان پرستار زني بخت برگشته مي‌شود که از دست آزار و اذيت‌هاي شوهرش خود را به ديوانگي‌زده تا از خشونت‌ها و بدرفتاري‌هاي او در امان بماند.

زن بيمار که صحرا را فردي امين و مظلوم مي‌شناسد، او را محرم اسرار خود مي‌داند و سفره دلش را براي او باز مي‌کند، زن که از خانواده‌اي ثروتمند و با اصل و نسب است، دلش به حال دختر پرستار مي‌سوزد و با قول حمايت‌هاي مالي از او کمک مي‌خواهد تا بدون اطلاع شوهرش او را از اين منجلاب خلاصي بخشد. زن همچنين به او مي‌گويد که با مرگش تمام ثروت پدري‌اش به شوهرش مي‌رسد که با برادر شيادش در پي به دست آوردن آن هستند.

اما با رفتن دوربين به خانه مرد و نمايش روابط او با برادرش مشخص مي‌شود که مرد حقيقتاً همسرش را دوست دارد و حتي از فکر خيانت او نيز در مرز ديوانگي است، اما برادر او که گويي مسلط به زندگي و تصميمات برادر کوچک‌تر است با هدفي مشخص ذهن او را مسموم مي‌كند تا به هيچ وجه به فکر زندگي دوباره با همسرش نباشد.دختر بيمار به قولش عمل مي‌كند و صحرا را که تحت فشار مالي است و نمي‌تواند بيشتر از اين در ملک استيجاري دوستش زندگي کند به خانه خودش مي‌برد و با در اختيار گذاشتن کليدهاي خانه او را در کمک به رسيدن او به خواسته‌هايش مشتاق‌تر مي‌کند.صحرا که به دليل کک و مک‌هاي روي پوستش و نداشتن اعتماد به نفس در روابط اجتماعي تا به حال هيچ مردي را در زندگي‌اش نداشته است، خود را محتاج مردي مي‌داند که در شرايط ملتهب و در فشارهاي اجتماعي و اقتصادي زندگي‌اش حامي‌اش باشد. او رفته‌رفته در چند برخورد با شوهر زن بيمار واکنش‌هايي مثبت از او دريافت مي‌کند که به شروع رابطه و تعاملي مثبت به او اميدوار مي‌شود. مرد با فرستادن چند کادو براي او از پرستار تشنه محبت دلبري مي‌کند تا جايي که در ديداري به جواب خواستگاري او و بودن در عقد دائمي‌اش پاسخ مثبت مي‌دهد. با جدي شدن رابطه صحرا با مرد، او نه‌تنها کمک‌هايش را از زن بيمارنما دريغ مي‌کند، بلکه براي کاميابي شوهرش و رسيدن او به ثروتي که گويي حق مغفول مانده پدري‌اش نيز هست، زن را به مکر و حيله به مسلخ مرگ مي‌كشاند و در صحنه‌اي تلخ و سياه در جاده‌اي ناتمام از سردي بي‌پايان زمستان، زير چرخ‌هاي نفرت و حسادت له مي‌کند.

فيلم که در ژانر نوآر که اصطلاحي فرانسوي به معناي سياه است اجرا شده، محتوايي سياه‌تر را به مخاطب ايراني ارائه مي‌کند. اشخاص فيلم با آنکه عامدانه در دنيايي ساختگي و در ميان روابطي سياه و تلخ که ما به ازاي حقيقي در جامعه ندارند، زندگي مي‌کنند، اما نام‌هايي ايراني و رفتارهايي آشنا دارند. در حالي که در سينماي جهان معمولاً فيلم‌هاي نوآر و سياه در فضايي فانتزي و در دنيايي خيالي تصوير مي‌شوند تا دنيايي بي‌زمان و لامکان را براي مخاطبش تصوير نکند.

برخي روابط و نام‌هاي شخصيت و همچنين آدرس‌هاي برخي مکان‌ها که براي مخاطب ايراني آشناست، ذهن بيننده را از فضاي خيالي و وهم‌آلود اثر دور و دچار تنش و درگيري مي‌کند تا در ناخودآگاهش مابه‌ازايي را در جامعه و ميان مردمانش بيابد؛ رخدادي که بعيد به نظر مي‌رسد، فيلمسازي فيلمباز نظير جيراني از آن غافل و ناآگاه باشد و تصور مي‌شود با آگاهي طعنه‌وار و منتقدانه به سراغ اجراي آن رفته است. فيلم با آنکه پرداخت خوبي در اجراي درست صحنه‌ها، بازي‌ها و نور و صحنه دارد، اما از ضعف درام و ساختار نامنسجم ضربه مي‌خورد و بيننده را در اواسط فيلم تا مرز از دست رفتن تنزل مي‌دهد.
 

منبع: روزنامه جوان


95/11/19 - 11:52 - 2017-2-7 11:52:41





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن