واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
«آیتالله علیرضا اعرافی» ایجاد فقههای تخصصی را منوط به رعایت اصول و اسلوب فقه سنتی و اصیل دانست. به گزارش ایسنا، مدیر حوزههای علمیه روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه دوره تمهیدی رشته فقه الاقتصاد مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی گفت: مباحث فقه نوین به معنای از بین بردن گذشته نیست؛ بلکه مناهج فقهی هیچ وقت دگرگون نمیشود. وی افزود: پس از انقلاب اسلامی تحرکات خوبی در عرصه توسعه فقه آغاز شده که هدف آنها پایه ریزی ابواب جدید در عرصه فقه بوده است و پایه همه این فعالیتها نیز فقه دیرپای حوزوی است؛ البته افراط وتفریط در این گونه نظریهپردازی در برخورد با این مباحث وجود داشته که امام راحل و مقام معظم رهبری این برخوردها را قبول نداشتند و سعی داشتند با همان مبانی اصیل فقهی مباحث جدید را دنبال کنند. مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: اگر سخنی از فقه تخصصی به میان میآید منظور فقه بیریشه نیست بلکه عرصههای نوینی است که باید به آن پرداخته شود و نخستین نقطه عزیمت ما در عرصه های جدید فقهی، موضوع شناسی و آشنایی با تحولاتی است که در دنیای جدید در حوزه های متناظر به آن فقه انجام شود؛ در این راستا برای ورود در ابواب جدید فقه نیازمند فهم پرسشهای نو هستیم. وی گفت: اشکالی ندارد که برای پاسخ به پرسشهای نو در علوم و مکاتب گوناگون ابواب جدیدی ایجاد کنیم؛ اگر سؤالات و موضوعات علوم و مکاتب گوناگون را دریافت کرده و آنها را مورد مداقه قرار داده و پرسشهای نو را رویاروی فقه عظیم قرار دهیم، امری ممدوح بوده و بالاتر از آن، وظیفه حوزههای علمیه است؛ قطعا اگر حوزه ما علامه طباطبایی، علامه مطهری و شهید صدرها، نداشت که در مقابل امواج مکاتب الحادی و افکار انحرافی بایستند، نمیتوانستیم انقلاب اسلامی داشته باشیم. اعرافی با ذکر اهمیت ورود به عرصه فقههای تخصصی گفت: در این زمینه باید در اصول ناظر و قواعد فقهی به آن رشته ورود کنیم و زمانی می توانیم از فقههای تخصصی بهره ببریم که گامی از فقه موجود به سمت نظام سازی و فقه تمدنی برداریم، باید بر پایه اجتهاد عمیق و استوار، قدمی را برداریم که شهید صدر در کتاب اقتصادنا برداشت که متاسفانه این امر از سوی شاگردان ایشان مستمر نشد. وی اظهارکرد: غنی سازی ابواب موجود با مسائل نو و مستحدثه از راههای توسعه فقه است؛ برخی بر این گمان هستند که برای نوسازی و پیشبرد فقاهت باید به پایههای فقهی کم محلی کرد که سخنی نادرست است و در طرف مقابل نیز اگر فکر کنیم که منزگاه آخر ما همین فقه های موجود است، نیز غلط میباشد؛ در این عرصه باید دروس خارج غنی ما با مباحث نو و نظریههای جدید همراه شود تا بتوان به پیشبرد فقاهت کمک کرد. رئیس جامعهالمصطفی(ص)العالمیه بیان کرد: «اجتهاد مطلق با ترکیز بر یک باب یا عرصه تخصصی»، «اجتهاد مُتجزی» و «تربیت نیرو برای پاسخگویی به نیازهای روز داخل و خارج از کشور» سه نتیجهای است که میتوان از راهاندازی فقههای تخصصی گرفت؛ در این عرصه باید به اجتهاد مطلق در یک باب فقهی برسیم که یکی از راههای آن تلاش در جهت تربیت نیروی انسانی کارآمد در این زمینه است. مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: دو مدل برای پایه ریزی ابواب تخصصی فقه وجود دارد؛ نوع اول، ابواب فقهی جدید هستند که قسیم کتاب های موجود بوده و نوع دوم، باب هایی هستند که در کنار ابواب دیگر بوده و قسیم آنان نیستند؛ رشته فقه الاقتصاد از نوع دوم است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز بیش از ۳۰ کتاب فقهی موجود با فقه الاقتصاد ارتباط مستقیم داشته در مابقی کتب نیز به نحوی این ارتباط وجود دارد، طلاب باید در این رشته کمر همت را بسته و تمام توان خود را به کار ببندند تا در پایان کار خروجی مناسب با قوه اجتهادی بالا داشته باشیم.
انتهای پیام
یکشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]