تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 2 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855621990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«زير سقف دودي» فيلمی با دغدغه دوست‌نداشتني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «زير سقف دودي» فيلمی با دغدغه دوست‌نداشتني
قصه و باز هم قصه اصل سينماست؛ ماجراجويي اگر توي فيلم نباشد، نهايتاً مي‌شود يک قاب‌بندي خشک روي مخ مخاطب.
نویسنده : محسن غلامي (قلعه‌سيدي) 


قصه و باز هم قصه اصل سينماست؛ ماجراجويي اگر توي فيلم نباشد، نهايتاً مي‌شود يک قاب‌بندي خشک روي مخ مخاطب. البته ترکيب اين فرم و داستان‌پردازي که برمي‌گردد به تکنيک فيلمساز نيز، مرد مي‌خواهد واقعاً! جنس داستان نيز مهم است؛ اينکه واقعاً توانايي کشش و ايجاد جذابيت را دارد يا نه؟ حالا فکر کن کسي براي نوشتن فيلمنامه از سر دغدغه حرص بخورد، توي جامعه برود و خودش را به هزار دردسر بيندازد. چنين فيلمي خود جنس است، حالا کيست که توان سينمايي کردنش را داشته باشد. «زير سقف دودي» اينچنين ماجرايي دارد. پوران درخشنده کليت فيلم‌هايش قصه‌گوست و از سر دغدغه، اما در مورد همين اثر سينمايي با اينکه دوستش دارم، ولي خوش ‌بر و روتر نيست. نمي‌فهمم چرا براي تعريف ماجراي اجتماعي، هرچه بدبختي هست را به عنوان خرده‌داستانک پهن مي‌کنيم به اين اميد که جذبه بسازيم و از اين حرف‌ها. ماجراي زوجي که به قول فيلمساز دچار طلاق عاطفي‌اند و طبق معمول سر و کله دختر جوان خوشگلي که اين وسط پيدا مي‌شود. بچه‌اي که دنبال نامزدبازي هست و کار و باري که يا سرشان کلاه رفته يا ورشکستگي و غيره. چقدر که باور مي‌کنيم!

اکثر آثار اجتماعي ما شده‌اند به اصطلاح فيلم‌هاي بالاشهري که درد پايين‌شهري دارند؛ يعني خانواده‌اي مرفه که توي بدبختي دست و پا مي‌زنند. اينجور فيلمنامه‌ها دارد روي دور تکرار مي‌افتند. البته «زير سقف دودي» خب روايتش را اجتماعي صرف نمي‌کند، توي دل خانواده مي‌رود و آسيب‌شناسي مي‌کند. در اين فيلم کارگرداني نسبتاً معقول و روايتي مناسب را از حال و هواي سوژه مي‌بينيم، ولي جاهايي مي‌لنگد از اين جهت که نقطه عطف و تعليق آنچناني ندارد. شخصاً معتقدم نياز است اين متن‌هاي ساده را کمي پيچيده‌تر کرد. چه ايرادي دارد کمي معما بچيني تا بيننده نيز حدس بزند؟

يکي، دو تا صحنه هلي‌شات الکي فيلم را نيز نمي‌فهمم، گرفتن اينجور نماهاي بي‌ربط مثل تصوير از بالا روي سقف ماشين با آن تکان‌هاي عجيب و غيرسينمايي از پوران درخشنده بعيد است. حيف اين ريتم کند معقول و منطبق با داستان که با کات‌هايي اينجوري بدريخت بشود. «زير سقف دودي» قصه دارد، اما کم دارد. خصوصاً اينکه چند سالي درگير نگارشش بوده‌اند. فقط چند تا تيپ مي‌بينيم که اصلاني‌اش حتي توي رختخواب و با زن دومش نيز عصبي‌ است و مريلا زارعي هم که كلاً دپرس. جز اينکه خلافش ثابت شود. در اينکه به هر حال فيلم سرپاست و طرح مسئله و نشانه‌شناسي مي‌كند، شکي نيست. در آخر نيز فيلم را هرز رها نمي‌کند لااقل ايده مي‌دهد، با اين وجود همين يکنواختي داستان و معلم شدنش، از جذابيت فيلم خيلي هم مي‌زند. بالاخره سرگرمي نيز چيز خوبي است!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن