تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817316102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا با گذشت 3/5 سال از دولت يازدهم مسكن مهر تمام نشد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چرا با گذشت 3/5 سال از دولت يازدهم مسكن مهر تمام نشد؟
اگر تمامي 30درصد باقي مانده از پروژه مسكن مهر، واحدهايي بودند كه در مرحله ابتدايي احداث قرار داشتند، علي‌القاعده بايد با گذشت بيش از 3/5 سال از دولت يازدهم به اتمام مي‌رسيد...
نویسنده : هادی غلامحسینی 


اگر تمامي 30درصد باقي مانده از پروژه مسكن مهر، واحدهايي بودند كه در مرحله ابتدايي احداث قرار داشتند، علي‌القاعده بايد با گذشت بيش از 3/5 سال از دولت يازدهم به اتمام مي‌رسيد، از اين گذشته دولت و بانك مركزي به بانك مسكن اجازه استمهال 20 ساله خط اعتباري 45هزار ميلياردي مسكن مهر را به بانك مسكن دادند يعني منابع حاصله از جمع‌آوري اقساط تسهيلات مسكن مهر كه در اختيار بانك مسكن است و باگذر زمان هم در حال رشد است، بايد به پروژه مسكن مهر تزريق مي‌شد كه مشخص نيست باگذشت 3/5 سال و امتياز استثنايي كه بانك مسكن داده شده چرا مهر اتمام به مسكن مهر نخورده است. ميانگين پايان يك پروژه مسكن حدود دو تا سه سال است، حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه پروژه مسكن مهر كه تا پايان دولت دهم 70درصدش به پايان رسيده بود چرا با گذشت 3/5 سال از دولت يازدهم به پايان نرسيده است، اين در حالي است كه طبق امتياز اعطايي بانك مركزي به بانك مسكن، اين بانك بايد منابعي كه از محل اقساط تسهيلات مسكن مهر جمع‌آوري مي‌شد را در جهت تكميل 30درصد باقي مانده از پروژه مسكن مهر به كار مي‌گرفت كه گويا اينگونه نشده است.
  
خلف وعده نهاد دولت و خدشه به اعتماد عمومي
دولت يازدهم و وزير راه و شهرسازي در پيشگاه نمايندگان مردم در خانه ملت متعهد شدند كه پروژه مسكن مهر را به پايان برسانند اما در ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم قرار داريم و هنوز بسياري از متقاضيان مسكن مهر واحدهاي مسكوني خود را تحويل نگرفته‌اند و مسئولان انواع بهانه را براي كم كاري خود بيان كرده‌اند.
  
بهانه‌هاي بني‌اسرائيلي مسئولان
به‌طور نمونه مهرآبادي نماينده تام‌الاختيار دو وزير راه و شهرسازي در مسكن مهر ( علي نيكزاد و عباس آخوندي) اوايل سال 94 مدعي بود، برخي از پروژه‌هاي مسكن مهر دير‌تر كليد خورده‌اند و سال عملياتي شدنشان به اوايل دهه 90 باز مي‌گردد، از اين رو دير‌تر تمام مي‌شوند يا اينكه مردم آورده نقدي خود را تكميل نمي‌كنند يا اينكه پروژه تكميل شده اما بدون انشعابات است و با اين اوضاع قابل واگذاري نيست يا اينكه منابع مالي براي اتمام طرح از سوي بانك مسكن به پروژه تزريق نمي‌شود و وزارتخانه‌هايي چون نيرو با وزارت راه همكاري لازم را ندارند كه به اين موارد بدون تقاضا بودن برخي از پروژه‌هاي مسكن مهر و. . . را بايد افزود.
  
حمله طيب‌نيا و آخوندي به نحوه تأمين مالي مسكن مهر
بگذريم كه بيش از 3/5 سال از دولت يازدهم گذشت و تكاليفي كه بايد براي به اتمام رسيدن 30 درصد باقي مانده از مسكن مهر به انجام مي‌رسيد، انجام نشد و در اين بين عده‌اي خلق‌الله كه به نهاد دولت اعتماد كردند و پس‌انداز خود را به دولت دادند تا براي مسكن مهر ساخته شود، به رغم گذشت چندين سال هنوز به مسكن مهر خود نرسيدند اما بحث بر سر اين است که اگر قرار نبود پروژه مسكن مهر تكميل شود چرا خط اعتباري 45هزار ميليارد توماني كه براي ساخت مسكن مهر از سوي بانك مركزي به بانك مسكن ارائه داده شد و از وزرايي چون اقتصاد دولت و وزير راه و شهرسازي اين خط اعتباري را عامل ايجاد تورم شديد در جامعه و جهش حجم نقدينگي مي‌دانستند، اين خط اعتباري را به بانك مركزي بازنگرداندند تا به واسطه معدوم شدن اين پول پرقدرت تورم و حجم نقدينگي كاهش يابد.
بانك مركزي خط اعتباري 45 هزار ميلياردي توماني براي تأمين مالي پروژه مسكن مهر را در اختيار بانك مسكن قرار داد تا بدين واسطه منابع براي ساخت بيش از 2ميليون واحد مسكوني مسكن مهر تأمين شود، در اين بين به دليل باقي ماندن برخي پروژه‌هاي مسكن مهر در پايان دولت دهم، بانك مركزي امتياز امهال خط اعتباري مسكن را به بانك مسكن داد، به طوري كه بانك مسكن از محل جمع‌آوري اقساط مسكن مهر، ديگر اين منابع را به بانك مركزي عودت ندهد و در تكميل پروژه‌هاي نيمه‌كاره مسكن مهر و همچنين افزايش وام مسكن مهر به كار گيرد.

همانطور كه گفته شد بانك مركزي در دولت يازدهم به بانك مسكن مهلت داد تاخط اعتباري 45 هزار ميليارد توماني مسكن مهر را 20 ساله بعد بازگرداند، يعني بانك مسكن از محل جمع‌آوري اقساط وام‌هايي كه به مسكن مهر تخصيص داده هر ماه منابع قابل ملاحظه‌اي به دست مي‌آورد كه بايد در جهت اتمام طرح مسكن مهر به كار مي‌گرفت.
در اين بين حدود 3/5 سال از دولت يازدهم مي‌گذرد و پروژه‌هاي مسكن مهر هنوز نيمه‌كاره زير باد و باران از بين مي‌رود و تكميل نشده است، اين در حالي است كه 3/5 سال زمان براي اتمام يك پروژه ساختماني كافي است و اگر 30 درصد پروژه باقي مانده از مسكن مهر، همگي در مرحله ابتدايي احداث بود علي القاعده ديگر بايد تا الان كه 3/5 سال از دولت يازدهم مي‌گذرد به پايان مي‌رسيد اما هزاران مسكن مهر كه سرمايه ملي و مردمي است نيمه‌كاره زير باد و باران از بين مي‌رود.
   
توضيحات جالب نيكزاد
علي نيكزاد وزير سابق راه و شهرسازي چندي پيش در گفت‌وگو با يك برنامه تلويزيوني با بيان اينكه خط اعتباري اختصاص يافته به مسكن مهر به يكباره ايجاد نشد، گفت:در هشت سال سالانه 5هزار ميليارد تومان خط اعتباري به مسكن مهر اختصاص يافت، بدين ترتيب به يكباره 40هزار ميليارد تومان خط اعتباري ايجاد نشد، از اين گذشته در جريان اين سال‌ها هر پروژه‌اي كه تكميل مي‌شد از محل اقساط مسكن مهر منابع به بانك بازمي‌گشت، بدين ترتيب اگر دولت يازدهم درست پروژه را پيش مي‌برد و واحدها را تحويل مردم مي‌داد، منابع جمع‌آوري و خط اعتباري به بانك مركزي بازمي‌گشت.
به گفته نيكراد، اقساط وصولي مسكن مهر ميلياردها تومان است. اين اقساط كه از مردم وصول مي‌شود، با 2/5 درصد سود بايد به بانك مركزي بازمي‌گشت و 2/5 درصد سود هم در جيب بانك مسكن مي‌ماند، اما دولت مصلحت ديد و يك استمهال ۲۰ساله از بانك مركزي گرفته است، يعني قسط‌هاي مسكن مهر از مردم اخذ مي‌شود، اصل و به اضافه 2/5 درصد در بانك مسكن مي‌ماند. الان آن پول‌ها چه شده است و چرا پروژه تكميل نشد؟ به نظر مي‌رسد بانك مسكن و همچنين وزير راه و شهرسازي بايد بيلان دقيق و جزئي از روند فني و همچنين تأمين مالي پروژه مسكن مهر را تهيه كند و جهت تنوير افكار عمومي منتشر كند و جلسه استيضاح وزير راه و شهر‌سازي موقعيت خوبي است تا كوتاهي‌هايي كه در اتمام طرح صورت گرفته است، افشا شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن