محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829447064
کارگردان معروف: میخورند و میبرند و آب از آب تکان نمیخورد/ چقدر من ساده و ابله هستم!
واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: کارگردان معروف: میخورند و میبرند و آب از آب تکان نمیخورد/ چقدر من ساده و ابله هستم!
تا زمانی که رفتار اجتماعی حاکمان با مردم درست نباشد و هر روز یک فساد مالی چند میلیاردی برملا شود؛ من بهعنوان شهروند میگویم چقدر من ساده و ابله هستم که همیشه سرم کلاه میرومد و کلاهم پس معرکه است. دیگران میخورند و میبرند و آب از آب تکان نمیخورد.
به گزارش آخرین نیوز؛ همایون اسعدیان با تازهترین ساخته خود فیلم سینمایی "یک روز بخصوص" در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است. فیلمی که مانند بسیاری از آثار سابق وی از یک دغدغه اجتماعی نشات میگیرد. این فیلم فردا؛ یکشنبه (17 بهمن ماه) برای اهالی رسانه به نمایش درمیآید. پیش از نمایش فیلم سراغ اسعدیان رفتهایم تا درباره فضای آن با او گفتگو کنیم. یک روز بخصوص چگونه شکل گرفت؟ وقتی ایدهای به ذهن فیلمساز میرسد تا رسیدن به مرحله فیلمنامه و فیلم؛ زمان زیادی را باید طی کند. طرح اولیه این فیلم هم از 4 سال پیش در ذهن من بود. درست از زمان حادثه میدان کاج و اتفاقی که در این میدان افتاد و اینکه هنگام قتل یک نفر؛ دیگران بهجای کمک کردن درحال فیلمبرداری با موبایل بودند. این ماجرا موجب شد طرح فیلم یک روز بخصوص را بنویسم. بعد از اتفاقات مشابه به این فکر کردم که وظیفه و مسئولیت اجتماعی ما در جامعه چیست؟ درست است که بسیاری موارد ازجمله اجرای قانون وظیفه دولت و پلیس است ولی وقتی پلیس نیست؛ مسئولیت ما چیست؟ براساس همین ایدهها بود که یک طرح شکل گرفت. در این قصه؛ زن و مردی در مسیری قرار گرفتند که باید تصمیم میگرفتند به وظیفه اجتماعی عمل کنند یا وظیفه شخصی. آنها باید یا مشکلات خود را حل میکردند یا دیگران را. این مسئولیتپذیری یک انتخاب برای ما بود و همین انتخاب مسیر بعدی زندگی آنها و ما را تعیین میکند. مسئله انتخاب بالاتر و مهمتر از مسئله مسئولیت اجتماعی برای ما شده است. مجموعه این مسائل در یک فرایند حدود 4 ساله با همکاری مجید قیصری تبدیل به فیلمنامه یک روز بخصوص شد و برای من در فیلمنامه مهم بود که تماشاگر در پایان فکر کند اگر به جای شخصیت اصلی فیلم بود؛ کدام مسیر را انتخاب میکرد. پاسخ به این سوال قطعا سخت است. مجید قیصری چگونه انتخاب شد؟ زمانی که من در شورای پروانه ساخت بودم؛ فیلمنامهای از مجید قیصری خوانده بودم به نام نگهبان تاریکی که قیصری از روی داستانهای خودش نوشته بود. بعد از اینکه این فیلمنامه را خواندم با او تماس گرفتم و او هم همکاری با فیلم را پذیرفت. باتوجه به داستان فیلم و تعریفی که شما از مسئولیتپذیری ارایه میکنید؛ مسئولیتپذیری پدیدهای شغلیست یا اجتماعی؟ درست است که قهرمان فیلم شغل مهمی دارد اما من میخواستم پای مسئولیتپذیری اجتماعی را به میان بکشم. مثلا ما درحال گذر از یک خیابان هستیم و به پیرمردی که میخواهد از خیابان عبور کند؛ کمک میکنیم تا رد شود. این کار مسئولیتپذیری اجتماعی است اما به دلیل ناهنجاریهای اجتماعی که هر روز درحال افزایش است؛ امروز ما ناگهان میبینیم که دو نفر درحال دزدی از یک زن با سلاح سرد هستند و من بهعنوان شهروند چه کار میکنم. اگر بروم جلو و مداخله کنم که خطرناک است و ممکن است خودم آسیب ببینیم ولی اگر جلو نروم و کاری نکنم؛ زن آسیب میبینید. حالا پلیس هم حضور ندارد پس باید کدام راه را انتخاب کرد. برای من این مسئله سوال است و از آن بدتر اینکه اگر نمیتوانم کمک کنم لااقل با موبایل فیلم نگیرم. وقتی دارم از این صحنه فیلم میگیرم یعنی از وجدان اجتماعی دور شدهام.
چرا جامعه از وجدان اجتماعی خود دور شده؟ ناهنجاریهای اجتماعی به شدت زیاد شده. نمونه واضح آن مثلا در امر رانندگی و ترافیک شهری است که هیچ قاعده و قانونی رعایت نمیشود و هر فردی هرگونه که دوست دارد؛ میراند و تخلف میکند. شرایط اجتماعی هم طوری شده که هرکدام از ما؛ صبح که از خواب بیدار میشویم؛ میدانیم قرار است تا شب جنگ داشته باشیم پس باید گلیم خود را از آب بیرون بکشیم. باید از صبح یک زره بپوشیم زیرا هیچکس به فکر من نیست و از من حمایت نمیکند. به دولت و نهادهای مدنی هم نمیتوانم اعتماد کنم پس مجبورم خودم زندگی خودم و خانوادهام را بچرخانم و از آسیبها دور نگه دارم. درست مانند یک عقاب که فقط به فکر شکار است. وقتی با این فکر از خانه خارج میشویم هیچ قاعدهای را رعایت نمیکنیم چون هدفمان حفظ موقعیت فعلیست. من یکبار به یکی از مدیران ترافیک گفتم بسیاری از تخلفات نه از روی اجبار بلکه با هدف دهنکجی به دولت و نهادهای مدنیست و یک واکنش و پاسخ به این سوال که چه کسی قانون را رعایت میکند که من رعایت کنم؟ این رفتار و دهنکجی در سایر موارد نیز وجود دارد مثلا من آشغال در شهر میریزم، نوبت را در صف رعایت نمیکنم، حقوق همسایگانم را رعایت نمیکنم و به نوعی همواره درگیر نوعی رفتار آنارشیستی هستم تا هم خودمان را نشان دهم و هم از منافع خودم دفاع کنم. دلیل اصلی این نوع رفتار هم در طول سالهای اخیر بوجود آمده. جامعه ما را آرام آرام تبدیل به یک فردگرای مطلق کرده. کسی که تنهاست و باید فقط و فقط به فکر خودش باشد. در این ماجرا؛ ما بهعنوان شهروند مقصریم یا نهادهای مدنی و دولت؟ مجموعهای از دلایل علت اصلی اینگونه رفتارهاست اما مجموعه نهادها در این مسئله مقصر هستند. امروز خود مسئولان هم نمیدانند چه کار کنند. تا زمانی که رفتار اجتماعی حاکمان با مردم درست نباشد و هر روز یک فساد مالی چند میلیاردی برملا شود؛ من بهعنوان شهروند میگویم چقدر من ساده و ابله هستم که همیشه سرم کلاه میرومد و کلاهم پس معرکه است. دیگران میخورند و میبرند و آب از آب تکان نمیخورد. بعد میگویم همه ارزشها و قوانین دروغ است. آنها این قوانین را تراشیدهاند تا مرا سر کار بگذارند و بعد سر فرصت خودشان جیبهایشان را پرکنند. اینطور میشود که تمام مفاهیم ارزشی زیرسوال میرود. وقتی یک دولت مدعی میشود که از زمان مادها پاکترین دولتها بوده؛ بعد هر روز یک مفسده اقتصادی و اخلاقی از او رو میشود؛ کمترین تاثیرش بر شهروندان این است که همه دروغ میگویند و همه به فکر خودشان هستند. من هم نباید فرصت را از دست بدهم. گرچه در این میان وقتی رفتارهای متضادی از برخی شهروندان در عایت ارزشها میبینیم؛ بارقههای امید در ما شکل میگیرد اما چندان دوامی ندارد و نگرانی از نهادینه شدن رفتارهای ناهنجار همچنان بیشتر و بیشتر میشود. مثلا اینکه شاید رفتاری که شهروندان بعداز حادثه پلاسکو نشان دادند و بازتابهای انسانی در کمک به آتشنشانان و حرمت گذاشتن به آنها؛ چیز دیگری را ثابت کند اما همانها ممکن است در ترافیک به ماشین آتشنشانی اجازه عبور ندهند. درواقع یک رفتار سانتیمانتالیسم همراه با ولع جهانی شدن در میان آمده که رفتارهای عقلانی و براساس حس مسئولیت اجتماعی را ناپیدا کرده است؟ البته مثل شما ناامیدانه نگاه نمیکنم و فکر میکنم خیلی زمان باقی مانده تا ما به جایی برسیم که همه حرکتهایمان نمایشی شود. مثلا در ماجرای پلاسکو همه مسائل باهم قاطی شد و اینگونه نبود که بگوییم مسولان به فکر نبودند یا فقط دنبال گرفتن عکس یادگاری بودند یا اینکه بعداز حادثه پلاسکو اعلام شد بیشتر ساکنان واحدهای تجاری اصلا دنبال بیمه نبودند و حتی به آینده خودشان فکر نکرده بودند. پس گاه دوست داریم همه تقصیرها را به گردن دیگران بیندازیم اما حرکتهای اجتماعی امیدوارکنندهای هم دیده میشود. گرچه به صورت کلی جامعه به سمتی میرود که نگرانکننده است و وظیفه ما هم این است که به مسئولان گوشزد کنیم چنین فضاهایی وجود دارد و هشدارهای لازم را بدهیم یک روز بخصوص به دو شغل تاکید دارد: پزشکان و روزنامهنگاران. درباره دلایل خود برای انتخاب این مشاغل صحبت میکنید؟ در این فیلم؛ شغل مسئله اصلی نیست اگر شغلِ شخصیت اصلی فیلم روزنامهنگاریست به این دلیل است که دنبال یک فرد آرمانگرا بودم و روزنامهنگاری یک شغل آرمانگراست. یک روزنامهنگار همیشه یک آرمان و اصولی دارد. ممکن است این وضعیت برای یک دبیر یا روحانی هم صادق باشد اما برای من تقابل آرمانهای ذهنی یک فرد با آنچه در جامعه رخ میدهد اهمیت دارد و اینکه درگیری بین دو مسئله میتواند فرد را نابود کند.
افرادی که اطراف شخصیت اصلی هستند فقط به او میگویند کاری که انجام میدهد اشتباه است ولی هیچ راهحلی ارایه نمیدهند. البته شخصیتهای فیلم میگویند زندگی خودت را بکن و به آرمانها کاری نداشته باش. دوست نداشتم شخصیت فیلم برای تصمیم و کاری که باید انجام بدهد؛ توضیح بدهد. در تمام طول فیلم هم او دردش را به درونش میریزد چون نمیخواستم او در فیلم سخنرانی کرده یا توجیهکننده باشد. دوست داشتم سه شخصیت را در موقیعتی قرار دهم که هر سه آدمهای خوبی باشند بدون هیچ خصومتی با هم اما به دلیل قرار گرفتن در یک موقعیت اجتماعی مشترک به چشم دشمن به یکدیگر نگاه میکنند. فیلم شما جز معدود فیلمهاییست که به فضای روزنامه و روزنامهنگاران با دیدی عادلانهتر نگاه شده؛ اما خیلی وارد مسئله نمیشوید که مثلا اگر روزنامهها اجازه فعالیت آزادانه داشته باشند بسیاری از مشکلات حل میشود؟ اصلا به این مسئله نپرداختم زیرا تبدیل به فیلم دیگری میشد. قطعا اگر نهادهای اجتماعی مانند رسانهها را در یک فضای شفاف قرار بدهیم و اجازه دهیم به همه جا سرک بکشند؛ قطعا فساد کم میشود و هرقدر رسانهها قدرت بیشتری داشته باشند جلوی مفاسد را میگیرند اما پرداختن به این مسئله نیاز به یک قصه جدا دارد. درباره بازیگران فیلم هم صحبتی دارید؟ سه سال پیش ابتدا با حامد بهداد صحبت کردم که خیلی هم فیلمنامه را دوست داشت اما بعد به دلایل مختلف امکان همکاری بوجود نیامد و مصطفی زمانی جایگزین او شد ولی فرهاد اصلانی و پریناز ایزدیار انتخاب اولهایی بودند که از همان ابتدا به آنها فکر کردم و دو شخصیت نیز براساس فراخوان و از میان بیش از 4 هزار فراخوانی که به دستمان رسید؛ انتخاب شدند. منبع: ایلنا
شنبه, 16 بهمن 1395 ساعت 15:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]
صفحات پیشنهادی
راز شوم کارگردان معروف در رابطه سیاه با هنرپیشه زن!
راز شوم کارگردان معروف در رابطه سیاه با هنرپیشه زن او سالها پیش پس از اینکه در سن ۳۱سالگی از همسرش جدا شد و یک دختر به نام ملانی داشت قرار داد بازی در یک فیلم را با الفرد هیچکاک بسته و اندکی بعد در حین بازی در فیلم پرندگان توسط آلفرد هیچکاک مورد آزار و اذیت قرار گرفت تیپی هدرنبا «ماجان» سينماي ملودرام تکان نميخورد
با ماجان سينماي ملودرام تکان نميخورد خيليها اين روزها در اين سينما از هر دري وارد ميشوند تا فيلم بسازند و شايد هم دستي توي نقد ببرند بالاخره انگار از نوشتن تا ساختن و جلوي دوربين بردن کار شاقي هم نيست نویسنده محسن غلامي قلعهسيدي اين را هم قبول داريم کنامه صریح کارگردان معروف سینما به قالیباف
نامه صریح کارگردان معروف سینما به قالیباف روز نو محمدحسین فرحبخش متنی را خطاب به محمد باقر قالیباف پیرامون وضعیت نمایش فیلمها در پردیسهای سینمایی شهرداری منتشر کرد در متن این کارگردان و تهیهکننده سینما Cinema خطاب به محمد باقر قالیباف شهردار تهران آمده است قطعاً جنابعالی بانتظار ده ساله کارگردان زن برای ساخت فیلمی که جشنواره فجر را تکان داد +عکس - باز خبر
کارگردان فیلم ویلایی ها گفت در فیلم های سینمایی زیادی به عنوان منشی صحنه حضور داشتم که البته تأثیرگذار بودم و خودم را یک فیلم اولی نمی دانم در ادامه طناز طباطبایی گفت به خاطر ارزش ها و اعتقادم اگر برای ویلایی ها سیمرغ بگیرم خوشحال می شومبازخبر نشست رسانه ای فیلم سینماییویطارمی: مردم خودشان یک نفر را بالا میبرند، بعد او را زمین میزنند!/عذرخواهی داور به درد نمیخورد
طارمی مردم خودشان یک نفر را بالا میبرند بعد او را زمین میزنند عذرخواهی داور به درد نمیخوردمهاجم تیم پرسپولیس گفت باید یک چیزی را بگویم و آن این است که نمیدانم چه داستانی است که مردم ما خودشان یک نفر را بالا میبرند بعد همین مردم سعی میکنند او را زمین بزنند تاریخ انتشافیلم ها فرزندان کارگردان ها هستند
فیلم ها فرزندان کارگردان ها هستند تیتراژ ابتدایی فیلم تابستان داغ خبر از مسیر هایی از زندگی انسان ها می دهد که در تقاطع هایی به یکدیگر می رسندتقاطع هایی بر اساس وظایف شخصی و اجتماعی افراد که بهم دیگر کره می خورند اما چرا به تازگی کارگردان ها که خالقان اثرهستند وباید مانند فرزندشاکارگردان فیلم سینمایی بچه های ابدی مهمان کافه فیلم شد
کارگردان فیلم سینمایی بچه های ابدی مهمان کافه فیلم شد فیلم سینمایی بچه های ابدی به کارگردانی وتهیه کنندگی پوران درخشنده روز پنج شنبه 30 دی از شبکه ای فیلم پخش میشود به گزارش روابط عمومی برنامه کافه فیلم فیلم سینمایی بچه های ابدی 30 دی ساعت 21 از شبکه ای فیلم پخش میشود و بعد ازانتقادهای تند کارگردان «دریاچه ماهی» در نشستخبری
جشنواره فیلم فجر- برج میلاد انتقادهای تند کارگردان دریاچه ماهی در نشستخبری نشستخبری فیلم دریاچه ماهی با حضور عوامل فیلم در سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد به گزارش خبرنگار ایلنا ابتدای این نشست مصطفی رستگاری فیلمنامهنویس با بیانپخش سریال رادیویی «سفر سرخ» به کارگردانی جواد پیشگر
پخش سریال رادیویی سفر سرخ به کارگردانی جواد پیشگر شناسهٔ خبر 3893044 - سهشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳ ۲۱ هنر > رادیو و تلویزیون jwplayer display inline-block; ۱۳ بهمن ماه پخش سریال رادیویی سفر سرخ به کارگردانی جواد پیشگر از رادیو نمایش آغاز می شود به گزارش خبرگزاری مهراعتراض بازیگر زن معروف به تهمتها و شایعات+عکس
بهاره افشاری با انتشار پستی در اینستاگرام به انتشار اخبار درباره فردی که او را در اینستاگرام تهدید کرده بود پاسخ داد به گزارش جام جم آنلاین بازیگر «او یک فرشته بود» در این باره در اینستاگرام نوشت «تجویز من برای برخی دوستان به ظاهر مطبوعاتی و ژورنالیست-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها