تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834295655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«زنِ مرکز ثقل خانواده» غایب سینمای ملی | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: مسأله زن و خانواده در جامعه به طور عام و در سینمای ایران به طور خاص یکی از مباحثی است که صحبت کردن درباره آن بسیار ضروری و راه گشاست.

به گزارش تراز ، مسأله زن و خانواده در جامعه به طور عام و در سینمای ایران به طور خاص یکی از مباحثی است که صحبت کردن درباره آن بسیار ضروری و راه گشاست. درگفت وگویی که با دکتر محمد تقی کرمی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر در زمینه مطالعات زنان داشتیم، به بررسی نسبت سینما و مسأله زن و خانواده پرداختیم.به نظر شما مهم‌ترین ضعفی که سینمای ایران در به تصویر کشیدن زن ایرانی دارد چیست؟ضعفی که ما درباره حضور زن در سینما داریم فقدان موضوعات متنوع و موضوعاتی است که ریشه در زندگی مردم دارد، فقدان نقش‌های متفاوتی که زنان در سطوح دختری، مادری و همسری ایفا می‌کنند. ما در زندگی‌ها می‌بینیم که زنان در خیلی از خانواده‌ها در واقع لنگرگاه خانواده هستند. این لنگرگاه بودنشان هم به خاطر آن روحیه صبر، فداکاری، ایثار، گذشت و عامل وحدت بودن زنان ایرانی است. این مسأله در سینمای ما خیلی کمرنگ نشان داده می‌شود. یعنی موضوعات خیلی منحصرند در موضوعاتی که عمدتاً حول روابط عاشقانه، روابط خانوادگی، طلاق و دوستی‌های بین مرد و زن و یک سری از موضوعات محدود
این‌چنینی شکل می‌گیرد. این موضوعات وارداتی‌اند. موضوعاتی که معمولاً شبیه فیلم‌های سینمایی در غرب‌اند، در این جا یک نسخه ایرانی‌اش تهیه می‌شود و این مسأله به یک معنا، بیش از حد
نخبه زده بودن سینمای ایران است. یعنی گاهی اوقات مسأله یک گروه خاصی را دائماً تکرار می‌کنیم. آقای دکتر! امکان دارد در همین زمینه مثال‌های عینی‌تر بزنید، مثلاً انگاره‌های فمینیستی چقدر نفوذ دارند؟ کدام انگاره‌ها بیشتر در سینمای ایران پررنگ‌ترند؟ اگر من بخواهم مثال بزنم و ایده بدهم که سینمای ما از چه موضوعاتی غفلت کرده است باید بگویم سینمای ما از خلق یک داستان برای یک زن میان‌سالی که می‌تواند مرکز ثقل خانواده بشود ناتوان است. اکثر فیلم‌هایی که حول شخصیت و تیپ مادر در سینمای ایران وجود دارد، مادران زیر سی سال است. یعنی هنوز درواقع آن جاذبه‌های جوانی در محور دوربین است؛ اما این که چه انگاره‌های فمینیستی در سینمای ما وجود دارد خب قطعاً این انگاره‌ها وجود دارند و بنده انکار نمی‌کنم. ولی بارها و بارها گفته‌ام که ما بیش از آن که نگران انگاره‌های فمینیستی باشیم باید نگران انگاره‌های مدرن وارداتی باشیم و تحت عنوان این که باید برای زنان ارزش قائل باشیم، به زنان باید میدان دهیم، این دامنه تأثیرگذاری زنان و دامنه فعالیت زنان را در موضوعات خاصی قلمداد می‌کنند که بیرون از آن موضوعات گویی زنان نمی‌توانند آن فعالیت و یا آن تأثیر را داشته باشند. بله در کنار این‌ها انگاره‌های فمینیستی هم داریم.  تفاوت انگاره‌های فمینیستی با رویکردهای مدرن چیست؟انگاره‌های مدرن، انگاره‌هایی هستند که آن قدر در جامعه ما تکرار شده‌اند که الان جز ارزش‌های غالب ما درآمده‌اند. انگاره‌های فمینیستی از انگاره‌های مدرن پیشروترند، یعنی انتقادی‌ترند و اتفاقاً در انتقاد به مدرنیته غرب شکل گرفته‌اند. به عنوان مثال وقتی بحث حضور زنان در جامعه را به عنوان معیار تأثیرگذار بودن به لحاظ اجتماعی بزرگ و برجسته می‌کنیم، این یک معیار مدرن است. مثلاً وقتی می‌گوییم اگر زن در این حوزه‌ها بود، حتماً مؤثر است و اگر نبود قطعاً در جامعه مؤثر نیست. اما آموزه‌های فمینیستی از قبیل نفی نقش‌های جنسیتی و تأکید بر این که خانواده نهاد ستم است، خانواده تبعیض علیه زنان را بازتولید می‌کند. این چنین انگاره‌هایی را مشخصاً انگاره‌های فمنیستی می‌گوییم؛ اما بعضی اوقات در سطح جامعه می‌بینیم که چیزهایی انگاره‌های فمینیستی دانسته می‌شوند که این‌ها درواقع انگاره‌های مدرنیته‌اند. مدرنیته‌ای که ما داریم برای آن برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنیم.  درباره به تصویر کشیدن زن در سینما و مشخصاً سینمای ایران آیا باید زن ایده آل را به تصویر بکشیم یا باید زنی را که الان موجود و حاضر در جامعه است، تصویر کنیم؟یک فیلم در نهایت باید پیام داشته باشد. پیام یک فیلم باید از یک طرف عینیت داشته باشد و از طرف دیگر تعالی را سبب شود؛ یعنی نتیجه‌اش به تعالی و پیشرفت جامعه در مسیر ارزش‌های اخلاقی منجر بشود. گاهی می‌شود زن عینی جامعه را روایت کنیم و به آن پیام‌های اخلاقی برسیم و گاهی می‌شود زن ایده آل را تصویر کنیم و به آن پیام‌های اخلاقی برسیم. گاهی هم می‌شود هر دو را روایت کرد ولی به آن پیام نرسید. یعنی در واقع این قدر خط کشی ندارد که بگوییم سینما باید این را نشان دهد یا آن را. سینما باید به گونه‌ای باشد که وقتی من از پرده سینما فاصله می‌گیرم و از سالن سینما خارج می‌شوم، احساس کنم تمایل به اخلاقیات دارم؛ دقیقاً مثل قرآن کریم. قرآن کریم بیشترین وقت را برای روایت بنی اسرائیل می‌گذارد که پست‌ترین قوم روی زمین است. وقتی داستان بنی اسرائیل را گوش می‌دهید، حس می‌کنید که به اخلاقیات نزدیک شده‌اید. یا داستان زلیخا در قرآن کریم، داستان زنی است که قرآن آن را تخطئه می‌کند ولی شیرین‌ترین داستان قرآن کریم است و انسان احساس می‌کند که آخر داستان به معنویت نزدیک می‌شود.  یکی از بحث‌های خیلی مجادله برانگیز در بحث به تصویر کشیدن زن در سینما، موضوع حیاست. طبیعتاً حیا داشتن ملازم است با فاصله گرفتن از جلوه گری، فاصله گرفتن از به تصویر کشیدن و فاصله گرفتن از رخ نمایی کردن. حال ما چطور می‌توانیم هم حیا را نشان دهیم، هم این چیزی که با ذات حیا ناسازگار است؛ یعنی برای این به تصویر کشیدن فکری بکنیم؟دنیای سینما یک دنیای مجازی است. یعنی شما باید یک سری محدودیت‌های دنیای حقیقی را در دنیای مجازی کنار بگذارید تا بتوانید روایت بکنید. البته غیر از یک سری از خط قرمزهایی که وجود دارند. پیچیدگی کار هنر این است که شما امر
غیر اخلاقی را نشان بدهید و نتیجه اخلاقی بگیرید. این که چگونه می‌شود چنین کاری را کرد این به خلاقیت فیلمنامه نویس و کارگردان و ... برمی‌گردد. ولی به نظر من می‌شود چون قرآن کریم چنین کاری را کرده است. قرآن زلیخا را مثال می‌زند و نتیجه اخلاقی می‌گیرد.  عشق را چگونه می‌توان نشان داد؟ منظورم همین عشق زمینی است.اگر سینما عشق را نتواند نشان دهد اصلاً سینما نیست. ولی این که چطور نشان دهد را نمی‌دانم. به نظر من عشق مهم‌ترین موضوع قابل نمایش در سینماست.منتهی مسأله ما این است که همه سینما این نیست و مسأله این جاست که در عشق هم، ما به یک الگویی از عشق و آن هم عشق زمینی می‌پردازیم که نقیصه سینمای ماست. بخشی از سینمای ما باید به عشق زمینی بپردازد. اتفاقاً اگر بتوانند عشق به معنای عشق پاک یک مرد به یک زن و برعکس را نشان بدهند زمینه را برای بسیاری از اخلاقیات و عشق پاک، عشقی که در ادبیات کهن هم می‌بینیم اگر بتواند این عشق را که یک مفهومی است بسیار روحانی تا یک مفهوم جسمانی نمایش بدهد، سینمای ما موفق خواهد بود. سینمای ما در نشان دادن این عشق ضعیف است. 
 
 



منبع: صبح نو

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 13 بهمن 1395 - 08:38





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن