واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جوان گرایی؛ ویژگی مهم جشنواره سی و پنجم فیلم فجر تهران- ایرنا- سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر که آیین گشایش آن ساعت 19 امشب نهم بهمن ماه در برج میلاد تهران برگزار می شود، با تغییراتی همراه است که نشان ازمتمایز بودن این دوره نسبت به سال های قبل و تقویت رویکرد جوان گرایی در این جشنواره سینمایی دارد.
به گزارش عصر شنبه گروه پژوهش و تحلیل خبری ، در این دوره از جشنواره که از دهم تا بیست و یکم بهمن ماه جاری برگزار می شود، امکان رقابت میان فیلمسازان جوان و تجربی با فیلمسازان پیشکسوت بیش از پیش فراهم است؛ روندی که در صورت تداوم در دوره های آتی جشنواره فیلم فجر، با ایجاد رقابت و انگیزش میان فیلمسازان، می تواند به تولید آثار ارزشمند سینمایی منجر شود.جشنواره سی و پنجم فیلم فجر در سه بخش «سودای سیمرغ» با حضور 33 اثر، «غیر رقابتی» (چشم انداز سینمای ایران) و «مستند» هر کدام با حضور 11 اثر برگزار خواهد شد. «محمدرضا هنرمند»، «شهرام اسدی»، «محمدمهدی دادگو»، «محمدرضا تخت کشیان»، «رویا نونهالی»، «ایرج رامین فر» و «اکبر نبوی» هیات داوران این دوره از جشنواره را تشکیل می دهند.** توجه ویژه جشنواره سی و پنجم به فیلم اولی هااهمیت به استعدادهای جوان و تازه کار در عرصه سینما یکی از شاخصه های مهم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر است که با ادغام بخش «نگاه نو» که در سال های گذشته به فیلم اولی ها اختصاص داشت در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال نمود بیرونی یافته است. این اتفاق به گفته خود فیلم اولی ها فرصت رقابت با کارگردانان پیشکسوت را به آنان داده و همزمان به تقویت اعتماد به نفس در فیلمسازان جوان کمک کرده است. فیلم اولی ها در جشنواره پارسال یعنی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز درخشش ویژه ای داشتند. در این جشنواره، برای نخستین بار سه اثر از آثار فیلم اولی ها یعنی «ایستاده در غبار» به کارگردانی «محمد حسین مهدویان»، «ابد و یک روز» به کارگردانی «سعید روستایی» و « مَن» به کارگردانی «سهیل بیرقی»، به دلیل ویژگی های مناسب کیفی که داشتند به بخش سودای سیمرغ راه یافتند. اهمیت این رویکرد ارزشمند و کیفی نگر در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر زمانی روشن تر شد که در آیین اختتامیه این جشنواره، 2 فیلم «ایستاده در غبار» و «ابد و یک روز» هر کدام به ترتیب با دریافت سه و هفت سیمرغ بلورین، شمار زیادی از جوایز جشنواره را به خود اختصاص دادند. به نظر می رسد، همین درخشش و موفقیت فیلم اولی ها در جشنواره پارسال بود که مدیران جشنواره سی و پنجم را به قرار دادن فیلم اولی ها در کنار فیلمسازان باتجربه در بخش سودای سیمرغ ترغیب کرده است. امسال آثار 9 فیلمساز جوان و تازه کار در کنار آثار 22 کارگردان پیشکسوت سینمای ایران و2 اثر از فیلمسازان بخش هنر و تجربه، در بخش رقابتی یا همان سودای سیمرغِ جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت و برای بردن سیمرغ های بلورین به رقابت با این آثار خواهند پرداخت. ** سودای سیمرغ و 2 نماینده از سینمای هنر و تجربهیکی دیگر از تغییرات جشنواره سی و پنجم، حضور 2 نماینده از سینمای هنر و تجربه در بخش سودای سیمرغ است. «کاظم ملایی» با نخستین ساخته بلند سینمایی خود با نام «کوپال» و «اصغر یوسفی نژاد» با فیلم «اِو» (خانه)، 2 نماینده از سینمای هنر و تجربه هستند که در پی تدابیر جدید، با حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال، می توانند به رقابت با فیلمسازان باتجربه سینمای ایران بپردازند. حضور 2 اثر از فیلمسازان بخش هنر و تجربه در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال اتفاقی خوشایند برای اهالی سینمای تجربی به شمار می رود. به باور کارگردان فیلم سینمایی کوپال در گفت وگویی که به تازگی با ایرنا داشته، رقابت آثار هنر و تجربه با دیگر فیلم های سینمای ایران، نشان می دهد که این فیلم ها دیگر در جشنواره فیلم فجر غریبه و عاریه ای نیستند. ملایی اگرچه این حضور را اندک شمار می داند اما معتقد است: آنچه حضور اندک فیلم های هنر و تجربه را تسکین می دهد همین شانس رقابت با بهترین هایِ سینما است. یعنی این آثار دیگر غریبه در میان سینمای ایران نیستند. ** سیمرغ مردمی؛ سیمرغی برای همه آثار از دیگر تغییرات مهم جشنواره سی و پنجم، سیمرغ مردمی بهترین فیلم است؛ سیمرغی که لزوما به آثاری که در بخش سودای سیمرغ حضور دارند تعلق نمی گیرد و 11 فیلم بخش غیر رقابتی یا همان «چشم انداز سینمای ایران» نیز می توانند این جایزه را نصیب خود کنند. به عبارت بهتر این جایزه می تواند هم به فیلم های حاضر در بخش رقابتی (سودای سیمرغ) و هم به آثار حاضر از بخش غیر رقابتی اختصاص یابد.امسال در بخش سینمای مردمی، سه فیلم برگزیده خواهد شد که به فیلم اول سیمرغ و به فیلم های دوم و سوم نیز دیپلم افتخار اهدا خواهد شد.کوتاه سخن آنکه تغییرات ایجاد شده در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، چشم انداز روشنی برای فیلمسازان در بخش های مختلف ایجاد کرده است. به موجب این تغییرات، فیلمسازان از جوان گرفته تا پیشکسوت و از تجاری گرفته تا تجربی، در بستری منصفانه تر از سال های گذشته، می توانند در بخش رقابتی جشنواره یا همان سودای سیمرغ حضور داشته باشند، دیده شوند و شانس خود را برای بردن سیمرغ های بلورین جشنواره امتحان کنند.پژوهشم**9282**1601**خبرنگار: مهتاب افشین نسب** انتشاردهنده : شهناز حسنی
09/11/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]