تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799416976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«حقيقت» حلقه گمشده در سی‌وپنجمین جشنواره فيلم فجر


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «حقيقت» حلقه گمشده در سی‌وپنجمین جشنواره فيلم فجر
ظاهراً حاشيه‌هاي هيئت انتخاب جشنواره فيلم فجر تمامي ندارد و در تازه‌ترين اين حاشيه‌ها مهدي رحماني کارگردان فيلم «کارت پرواز» عکسي از پيام دبيرخانه جشنواره منتشر كرده که از او خواسته شده بود در خصوص حضور فيلمش در بخش چشم‌انداز تصميم‌گيري کند، آن هم در حالي که فهرست پنج فيلم رزرو يک ساعت قبل به رسانه‌ها اعلام شده بود.
نویسنده : مهدي خرامان 


به گزارش «جوان»، هنوز بر صور جشنواره دميده نشده است، اما تناقضات نمايان شده است، ضديتي در انتخاب‌ها که از مأنوس شدن با سياست سرچشمه مي‌گيرد. انسان از ريشه «نسي» و صحيح‌تر آن از واژه«انس» گرفته شده است، اما مسئله بر چيستي آن است، فراموشي نسبت به چه چيزي و مأنوس شدن با چه کسي، که هر دو براساس انتخاب‌هاي انسان صورت مي‌پذيرد و اين اصل هميشه پايدار است حتي در انتخاب‌هاي جشنواره فجر، البته اصل‌هاي ديگر هم برقرار است مانند دروغگو‌ها هميشه فراموشکار هستند يا دروغ اول سرآغاز دروغ‌هاي ديگر مي‌شود.

ماجرا از آنجايي شروع مي‌شود که محمد حيدري تنها براساس دوستي با رئيس سازمان سينمايي که خود در گذشته رايزن فرهنگي در سفارتخانه‌ها بوده است دو دوره است که دبير مهم‌ترين جشنواره سينمايي کشور مي‌شود البته بماند که وزير فرهنگ کشور خود نيز يک نيروي امنيتي در گذشته بوده است، از چنين انتصاباتي بايد انتخاباتي بر اساس سياست انتظار داشت، انتخاب‌هايي که در تلاش هستند رنگ و بوي فرهنگي به آنها بدهند، اما ريشه انسان باعث نمايان شدن حقيقت مي‌شود.
دبير جشنواره ابتدا در حرکتي هوشمندانه و براي گرفتن بازخورد‌ها 28 فيلم بخش سوداي سيمرغ را معرفي مي‌کند و تمام بحث‌ها بر سر فيلم‌هايي چون «کاناپه» عياري و «لرد» محمد رسول اف محدود مي‌شود و اين زمان خوبي بود تا فيلم‌هايي همچون «فصل نرگس» (که با سرمايه‌گذاري حميدرضا عارف، فرزند محمدرضا عارف، نماينده اصلاح‌طلب مجلس ساخته شده) بدون هماهنگي هيئت انتخاب در ليست مسابقه قرار گيرد.

اما هيچ‌گاه خورشيد پشت ابر‌ها باقي نمي‌ماند و ابتدا عماد افروغ در مصاحبه خود از اين مسئله پرده‌برداري مي‌کند: «دو فيلم کارت پرواز و يه‌وا در ليست هيئت انتخاب بود، اما اينکه بعد از آن چه اتفاقي افتاد را بايد از جايي غير از هيئت انتخاب جست‌وجو کرد. وقتي اين دو فيلم در بخش مسابقه از سوي دبير جشنواره اعلام نشدند، تصميم گرفتند فيلم را از بخش چشم‌انداز هم خارج کنند و در جشنواره حضور نداشته باشند. اگر قرار بود به ليست ما توجه کنند بايد اين دو فيلم در بخش مسابقه حضور مي‌داشتند، اما اينکه در اين ميان چه اتفاقاتي افتاده است از حيطه اظهارنظر هيئت انتخاب خارج است.»

البته باز براي پوشاندن اين تناقضات تلاش‌هايي صورت مي‌گيرد و دبير جشنواره در مصاحبه خود مي‌گويد: ««اين دو فيلم در بخش چشم‌انداز (غيررقابتي) انتخاب شده بودند، اما تهيه‌کنندگان‌شان از حضور در اين بخش انصراف دادند.»
اما ماجرا همين جا پايان نمي‌يابد و در برنامه 35 محمدعلي حسين‌نژاد به جيراني مي‌گويد: «به نظر من «کارت پرواز» و «کارواجال» خيلي فيلم‌هاي خوبي هستند، ولي در ليست 28 فيلم ابتدايي ما نبودند. پس از آنکه قرار شد براي پرکردن جدول نمايش جشنواره فيلم‌ها به 33 عدد افزايش پيدا کند، از ما درخواست کردند که اجازه بدهيم از فيلم‌هاي رديف‌هاي بعد براي حضور در بخش مسابقه انتخاب شود. ما تعدادي از اين فيلم‌ها را به همين منظور در رزرو قرار داده بوديم. همچنين تلفني با همه اعضاي هيئت انتخاب تماس گرفتند و گفتند دو فيلمي که پروانه ساخت از شوراي سينمايي وزارت ارشاد را نداشتند توانسته‌اند اين مجوز را بگيرند و ما آن دو فيلم را اضافه کرديم و از آن فيلم‌هاي رزرو هم سه فيلم را انتخاب کرديم براي حضور در بخش مسابقه. در آن فهرست سه فيلمي ذخيره، اسمي از «کارت پرواز» و «کارواجال» نبود. بعد از ماجراهاي اخير براي خود ما هم سؤال شد که چرا اسم اين دو فيلم در ليست نبوده است که مسئولان جشنواره به ما گفتند کارگردان‌ها از حضور در بخش چشم‌انداز انصراف دادند و براي همين از فيلم‌هايي که در بخش چشم‌انداز بودند جايگزين اين دو فيلم شدند.»

اما مسئله‌اي که مشخص نشده اين است که چگونه زماني که نام يک فيلم در بخش سوداي سيمرغ بايد قرار مي‌گرفت از عوامل اثر سؤال از حضور در چشم‌انداز صورت مي‌گيرد که مهدي رحماني کارگردان و تهيه‌کننده فيلم «کارت پرواز» در اين‌باره مي‌گويد: «موضوع بحث ما درباره حذف اين فيلم از بخش رقابتي جشنواره است و استناد ما هم به مصاحبه رسمي آقاي عماد افروغ يکي از اعضاي هيئت انتخاب است که در آن صراحتاً اعلام کرده‌اند دليل حذف اين فيلم از بخش مسابقه را بايد از جايي غير از هيئت انتخاب جست‌وجو کرد.» البته رحماني با انتشار عکس پيامک دبير جشنواره که تاريخ آن يك ساعت بعد از اعلام پنج فيلم رزرو است، توضيحات شگرفي را بيان مي‌کند تا تغييرات سياسي که برگرفته از انس‌گيري با آقازاده‌هاي اصلاح‌طلب است کاملاً مشهود شود و در مصاحبه ديگر آب پاکي را روي دست دبير جشنواره مي‌ريزد و مي‌گويد: «تاريخ و ساعت پيغام از دبيرخانه جشنواره براي دعوت من در بخش خارج از مسابقه و پاسخ من کاملاً مکتوب و شفاف است. البته طبيعي است که اگر حق با آقاي دبير بود، تاکنون متن انصراف من را منتشر کرده بودند. ماجرا خيلي ساده‌تر از آن است که تصور مي‌شود، به اعضاي هيئت انتخاب به دروغ گفته‌اند که «کارت پرواز» انصراف داده است تا فيلم ديگري را به جايش به بخش مسابقه بفرستند.»

در هر حال اين تناقضات تنها تغييرات براساس سياست مسئولان را آشکار مي‌کند تا شايد بار ديگر قبل از آنکه به حساب‌شان رسيدگي شود خودشان اين مسير را آغاز کنند، شايد بهمن‌ماه و سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي که يکي از محوريت‌هاي آن عدالت‌خواهي است فرصت خوبي باشد براي تغيير رفتار و فراموش کردن اشتباهات و انس‌گيري با مردم که ميزبانان حقيقي دهه فجر هستند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن