تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817235081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ جالب حضرت علی (ع) در برابر درخواست خرید نسیه | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: از مقروض بودن و قرض گرفتن دوری كنید، چون دِین و بدهی، همّ و اندوه شما در شب (وقتی که به فکر بدهی ها می افتید) و ذلت و خواری شما در روز را (وقتی طلبكار را می‌بیند) در پی دارد.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: چندین سال است که خرید و فروش اجناس مختلف به صورت نسیه و قسطی در بین مردم کشورمان رواج چشمگیری یافته است. عده ای به خاطر عدم توان مالی و عده ای نیز برای تعدیل در اقتصاد یا مصلحت های اقتصادی از خرید قسطی استفاده می کنند.واقعیت این است که خرید اقساطی و نسیه خود معلول علتی دیگر است و آن حرکت جامعه به سوی مصرف گرایی است. وقتی جامعه کم طاقت و مصرف گرا شد دیگر برای رسیدن به آنچه دوست دارد بدان برسد صبر نمی کند و بلافاصله اولین گزینه او خرید نسیه است. بعد می بینیم که مردم به تدریج اسیر اقساط خود می شوند و این بدهکاری روح و روان آنها را دچار آشفتگی می کند. از چند روز مانده به سر ماه در حال حساب وکتاب اقساطند و هنوز حقوق نگرفته باید آن را تحویل بانکها و فروشگاههای بزرگ بدهند! این یعنی جامعه ای ناآرام و آشفته و بدهکار! اما نگاه اسلام به این مساله چگونه است؟ در همین ارتباط رویات زیبایی از مولای متقیان حضرت علی (ع) بیان شده که گویای دقیق نگاه شرع مقدس به این معضل است:
قال علی(ع): «إِیَّاكُمْ وَ الدَّیْنَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَارِ»
«از مقروض بودن و قرض گرفتن دوری كنید، چون دِین و بدهی، همّ و اندوه شما در شب (وقتی که به فکر بدهی ها می افتید) و ذلت و خواری شما در روز را (وقتی طلبكار را می‌بیند) در پی دارد.» (من لایحضره الفقیه، ج‏۳، ص‏۱۸۲)
                                                                                      *** 
سه نکته:
* بیماری مدرن دنیای اقتصاد!
بعضی می گویند مصرف گرایی یعنی استفاده از کالاها به منظور رفع نیازها و امیال. این عمل نه تنها شامل خرید کالاهای مادی، بلکه در برگیرنده خدمات نیز است. در جوامع نوین مصرف گرایی به یک فعالیت اجتماعی اصلی تبدیل شده است. برای مصرف گرایی مقدار زیادی وقت، انرژی، پول، خلاقیت و نوآوری تکنولوژیکی مصرف می شود. حتی مشاغل جدید نیز همگی به این بیماری مدرن دنیای اقتصاد دامن می زنند. مشاغلی همچون بازاریابی های شبکه ای و اینترنتی و غیره بیش از پیش جوامع را به سوی مقروض شدن و مصرف گرایی سوق می دهند.
 
** امان از رسانه ها و فروشگاه های بزرگ!
عوامل متعددی بر مصرف گرایی جوامع نقش موثر دارند. یکی از این عوامل رسانه های جمعی است. تبلیغات در رسانه ها خواسته یا ناخواسته فرهنگ مصرف گرایی را تبلیغ می کنند. حتی امروز بسیاری از شبکه ها به طور کل تنها همین وظیفه را دارند! عامل موثر بعدی نوع عرضه کالا در فروشگاه های بزرگ است. در این فروشگاه ها همه نوع کالا ارایه می شود مثلا از لوازم صوتی و تصویری گرفته تا پوشاک برای همه سنین. اینگونه از فروشگاهها ذهن مشتریان را با کالاها و تکنولوژی ها ی جدید درگیر می کند و آنها را بیشتر به سمت مصرف روزافزونتر سوق می دهد وبعضا مشتریان ناخواسته اجناسی می خرند که اصلا نیازی به آن ندارند!
 
*** پاسخ جالب حضرت علی (ع) در برابر درخواست خرید نسیه
رجوع به سیره اهل بیت نیز کمک شایانی به فهم موضوع می کند. نقل می کنند که امام علی (علیه السّلام) از مقابل دکان قصابی عبور می کرد. مرد قصاب که گوشت فربهی داشت به حضرت عرض کرد: از این گوشت پروار بخرید. فرمودند: فعلا پول ندارم. قصاب گفت: نسیه می دهم و برای دریافت قیمت آن صبر می کنم. امام (علیه السّلام) فرمودند: به جای صبر تو، من از خوردن گوشت صبر می نمایم. (لئالی الاخبار، ص 127)




تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 11 بهمن 1395 - 05:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن