تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817565260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خسروپناه در همایش بزرگداشت شیخ اشراق: شیخ اشراق عقل و شهود را با هم جمع کرد/ ۳ منتقد جدی فلسفه در اهل‌سنت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: خسروپناه در همایش بزرگداشت شیخ اشراق:شیخ اشراق عقل و شهود را با هم جمع کرد/ ۳ منتقد جدی فلسفه در اهل‌سنت
خبرگزاری فارس: شیخ اشراق عقل و شهود را با هم جمع کرد/ ۳ منتقد جدی فلسفه در اهل‌سنت
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: برخی بزرگان اهل سنت به نقد جدی فلسفه پرداختند از جمله ابوحامد غزالی، سپس شهاب‌الدین سهروردی، تیر خلاص را هم فخر رازی زده است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، همایش بزرگداشت روز شیخ اشراق (شهاب‌الدین سهروردی) با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه،‌ غلامحسین ابراهیمی دینانی، آیت‌الله یدالله یزدان‌پناه، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، غلامرضا اعوانی، رحیم اعوانی، نجفقلی حبیبی و جمعی دیگر از اساتید حوزه فلسفه و حکمت کشور، عصر روز گذشته (سه‌شنبه 5 مرداد) در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. حجت‌الاسلام خسروپناه در این همایش با موضوع روش‌شناسی حکمت اشراق طی سخنانی عنوان کرد: هر عالم و فیلسوفی روش خاصی برای بیان دیدگاه خود دارد. این طور نیست که شب بخوابد و صبح سخنی بیهوده بگوید. قطعاً دانش مبتنی بر استدلال است و شناخت آن روش اصطلاحاً روش‌شناسی تعبیر می‌شود. وی با اشاره به اینکه سخنان سهروردی هم تکمیل و هم نقد حکمت مشاء است، اظهار داشت: البته او هیولای مشائی را قبول نداشته و با متکلمان و متصوفه اختلاف‌نظر داشته است. برخی بزرگان اهل سنت به نقد جدی فلسفه پرداختند از جمله ابوحامد غزالی، سپس شهاب‌الدین سهروردی، تیر خلاص را هم فخر رازی زده است. این سه شخصیت ضربه مهلکی به فلسفه وارد کردند اما شیخ اشراق در این بین آمد و گفت می‌توان عقل و شهود را با هم جمع کرد و فلسفه و تصوف را با هم در آمیخت. خسروپناه با تقسیم‌بندی حکما از نظر سهروردی، گفت: دسته اول حکمایی هستند که فقط تهذیب نفس و کشف شهود فعال دارند، دوم حکمایی که فقط در استدلال و بحث قوی هستند، سوم حکیمی که در هر دو شاخه استدلال و تأله قوی است، چهارم حکیمی که هر دو را جمع کرده اما در تأله و تهذیب قوی ولی در بحث ضعیف است و پنجمین دسته عکس گروه چهارم هستند. وی در ادامه گفت: سهروردی، حکیمی را خلیفة‌الله می‌داند که هر دو استدلال و تهذیب را با هم جمع کند و در هر دو قوی باشد حال چطور این جمع اتفاق می‌افتد. سهروردی معتقد است که یکسری منابع معرفتی در جهان موجود است که باید همه اینها را با هم جمع کنیم. نخست فلسفه ایران باستان، دوم یونان باستان، سوم مشاء، چهارم عرفان و تصوف و پنجم کتاب آسمانی اسلام و سنت نبوی است. وی معتقد است زمانی که این حکمت شهود و اندیشه با هم جمع می‌شود که مجموع این پنج دسته منابع با هم ترکیب شوند. رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، اظهار داشت: سهروردی از هرمس، فیثاغورث، افلاطون، فلوطین، تستری، شاه کائنان ایرانی، کیومرث، فریدون، کیخسرو، بسطامی، منصور حلاج، خرقانی و غیره نام برده و معلوم می‌شود این شخصیت با این سن کم چقدر در منابع غور داشته و شخصیت‌ها را می‌شناخته است. وی می‌گوید که ما باید تک‌تک رویکرد این افراد را بشناسیم. رویکرد اول شهودی است، رویکرد دوم رمزی، رویکرد سوم نقلی و رویکرد چهارم رویکرد عقلی است. بنابراین اینجا مشخص می‌شود روش شهودی سهروردی مقدم بر عقلی او است. خسروپناه در پایان درباره فرآیند دستیابی به این رویکردها گفت: گام اول نفی شکاکیت مطلق است. وی سوفسطاییان را کنار می‌زند، گام دوم تمسک به سلوک است یعنی سهروردی معتقد است باید سلوک عرفانی و منازل عرفانی را تا دستیابی به شهود طی کنیم لذا چله نشسته و منازل عرفانی را طی می‌کنیم. توصیه‌هایی هم به دوستان و هم‌کیشانش دارد اول اینکه راه سلوک را طی کنیم، دوم عشق داشته باشیم و سوم مدت 40 روز ریاضت بکشیم. گام سوم با کمک بدیهیات و ابزار حس و عقل بتوانیم حقایق شهودی را مدلل کنیم پس روش حکمت اشراق مثل مشاء، متصوفه و متکلمه نیست اما حکمت اشراق جمع شهود، عقل و وحی است. انتهای پیام/ک

95/05/06 :: 08:29





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن