تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817451643




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بگذارید سینه‌چاکان سلطنت از «معماي شاه» عصبانی باشند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بگذارید سینه‌چاکان سلطنت از «معماي شاه» عصبانی باشند
«معماي شاه» اثري ارزشمند و نجيب است. دغدغه‌مند است. كاري از سر بي‌دردي نيست. اين روزها زياد مي‌بينيم كه فيلم و سريال تند‌تند توليد مي‌شوند و به مصرف مي‌رسند...
نویسنده : محمدجواد اسديان 


«معماي شاه» اثري ارزشمند و نجيب است. دغدغه‌مند است. كاري از سر بي‌دردي نيست. اين روزها زياد مي‌بينيم كه فيلم و سريال تند‌تند توليد مي‌شوند و به مصرف مي‌رسند. بساز و بفروش هستند. اين آفت در آثار تلويزيوني هم زياد است. آثار بسياري كه در طول اين سال‌ها پخش شدند و مقاطعي گل كردند ولي بعد از مدتي براي هميشه فراموش شدند؛ «معماي شاه» اما اثري متفاوت است. درست است بعضاً فضاهايي عليه آن - جريان‌سازي شده- شكل گرفته و حب و بغض‌هايي عليه آن صورت گرفته است ولي اين سريال به دلايل مختلف ارزشمند، نجيب و ماندگار و قوام يافته است.
شكي نيست محمدرضا ورزي بعد از ده‌ها تجربه ساخت آثار تاريخي وقتي به سراغ چنين موضوع سخت و سنگيني مي‌آيد بلد است مي‌خواهد چيكار كند. اگر قرار بود صرفاً حواس جامعه را چند صباحي به سريال جذب كند مي‌رفت سراغ چهره‌ها و بازارگرم‌كن‌هاي بسياري كه اين روزها در بورس هستند. او اين كار را نكرد. سراغ سوپراستارها نرفت.
ورزي اگر پي ستاره‌ها مي‌رفت و قصه‌پردازي و دروغ‌پردازي را در درامي اشك‌آور و پرهيجان مي‌ساخت الان همه به‌به چه‌چه مي‌كردند، ولي نخواست اين كار را بكند. ترجيح داد اثري خلق كند منطبق بر واقعيت‌هاي تاريخي و مستندات واقعي. كار سخت‌تر را انتخاب كرد تا اثر ماندگارتر شود و بي‌بنيه و بي‌پايه و اساس نباشد.
ساختن سريالي چندين قسمتي بر اساس مقتضيات روز جامعه و ذائقه‌ها و سليقه‌هاي معمولي شايد آسان‌ترين كار باشد. دعوت از چند چهره روز سينما، انتخاب يك ايده عاشقانه يا مثلث عشقي، ناكامي و درد و اشك بر بستري تاريخي كار سختي نبود و ورزي هم آن‌را انتخاب نكرد.
ورزي سرش درد مي‌كرد براي دردسرهاي بزرگ، خلق يك تاريخ با تصاوير. بدون چاشني دروغ، بدون اضافات عامه پسند، بدون روابط دروغين و بدون عشق‌هاي بي‌دردانه. او خواست يك تاريخ پر از حوادث بزرگ، تاريخي مملو از مردان بزرگ و ضدقهرمانان بزرگ را بسازد. انصافاً درست هم ساخت. جوان و نوجوان امروز كه از تاريخ خبر ندارند و نمي‌دانند اين انقلاب اسلامي كه مدام از طريق مردم، مسئولان و رسانه‌ها گفته مي‌شود چيست؟ ماهيتش چيست؟ چرا و از كجا آمده است؟ گفتمانش چيست؟ آدم‌هاش كي بودند؟ و هزاران معماي ديگر، با اين مجموعه به رهاورد ارزشمندي دست پيدا مي‌كند. «معماي شاه» پاسخي به اين معماهاست. بي‌ايراد نيست. مثل همه آثاري كه همه اين سال‌ها ديده‌ايم و مي‌بينيم نقص‌هايي هم دارد. مجموعه‌اي از محاسن و معايب را در خود دارد ولي شكي نيست كه پاسخي به يك نياز بود. به ضرورتي كه به‌ناحق در باره آن غفلت شد. اداي ديني به تاريخ و همه بزرگمرداني است كه متأسفانه در هجوم پرحجم هجمه‌هاي ديوانه‌كننده رسانه‌هاي نظام سلطه و كارچاق‌كن‌هاي داخلي‌اش كم‌كم دارد از يادها مي‌روند.
بگذاريد مسعود بهنودها عصباني باشند. بگذاريد شهرام همايون‌ها فحاشي كنند. نترسيد. بگذاريد بوقچي‌هاي داخلي آنها و سينه‌چاكان سلطنت دردشان بيايد و بسوزند. اين نشان مي‌دهد تلويزيون اين بار انگشت بر جاي درستش گذاشته است. جايي كه دشمن را عصباني مي‌كند. سخن امام(ره) يادمان باشد كاري كه دشمن را خوشحال كند بايد به آن شك كرد. معماي شاه دشمن را عصباني كرد. وادار به واكنش كرد. انقدر برايش سخت بود تا اينكه دست به كار شد. شايد بيشترين فيلم و مستند و ويژه برنامه در‌باره خاندان پهلوي، رضاخان و فرح با هدف تطهير و تبرئه و اسطوره‌سازي از اين جرثومه‌هاي جنايت و فساد طي همين سال‌ها از سوي شبكه‌هاي بيگانه توليد شده است. اين نشان مي‌دهد كه ورزي كارش را درست انجام داده است.
كدام سريال تاريخي به پشتوانه بيش از ۵۶۰۰ سند و با تكيه بر ۱۵۰ كتاب و براساس مستندات، روايات و مشاهدات ده‌ها شخصيت زنده و سازنده تاريخ ساخته شده است؟
توليد كارهايي با محوريت تاريخ معاصر ايران هميشه درگير چالش‌هايي با تاريخ‌نگاران، جامعه‌شناسان و حتي مردم بوده است. دليلش هم بسيار ساده است؛ هنوز آدم‌هايي از دوراني كه يك فيلم يا سريال به آن پرداخته زنده‌اند و بنابراين ممكن است نوع نگاه يك كار تصويري با آنچه بسياري در ذهن دارند مغايرت داشته باشد و عكس‌العمل‌هايي را برانگيزد. اما آيا مي‌توانيد انكار كنيد طي همين مدتي كه سريال «معماي شاه» در حال پخش است آمار فروش كتاب‌هاي تاريخي افزايش يافته و در همه محافل و دورهمي‌ها درباره آن صحبت مي‌شود؟
بيشترين نقد و تحليل حول سريال معماي شاه مي‌چرخد. ريشه عصبانيت عده‌اي از ساخت اين مجموعه بزرگ چيست؟ چرا در همه سال‌هايي كه غفلت شده و كسي پا به ميدان نگذاشته كسي صدايش در نيامده بود؟ وقتي غفلت تا بدانجاست كه رهبري انقلاب هم ناگزير مي‌شود هشدار دهند تا درباره شخصيت‌هاي مهم و تاريخ معاصر توجه ويژه شود. معماي شاه پاسخي بود به نياز و ضرورت در اين زمينه و خوشبختانه از شواهد پيداست كه اضلاع و ساختار درست و بجا چيده شده و همه واكنش‌ها و بازتاب‌هاي داخلي و بين‌المللي نشان مي‌دهد كه اثر كارش را كرده و تأثيرش را گذاشته است. شك نكنيد اين سريال در حافظه مي‌ماند و هر چه از زمان و تاريخ وقايع دورتر مي‌شويم جذاب‌تر و خواستني‌تر مي‌شود.
 هوشمندي ورزي در اين بود كه فريب بازي‌هاي اغواگرانه را نخورد. نخواست مردم را فريب دهد. نخواست با چاشني دروغ، عشق و ديالوگ‌هاي خوشايند و سوپراستارهاي روز و چهره‌پردازي‌هاي ناهمگن مردم را پاي جعبه جادو بنشاند.
سعي كرد تاريخ را با ساختار‌هاي غني بصري و نمايشي روايت كند. صادقانه دست به ساخت آن زد. نخواست در تاريخ دستكاري كند. امروز بعد از گذشت سه دهه با شخصيت‌هايي چون شهيد نواب صفوي، آيت الله كاشاني، دكتر مصدق، آيت الله طالقاني، آيت الله مطهري، دكتر علي شريعتي، حضرت امام(ره) و... و در نقطه مقابل با شاه، فرح و ده‌ها وطن‌فروش و شخصيت‌هاي فسادگر خاندان پهلوي آشناتر شديم. دست‌هاي استعماري كه در تعيين سرفصل‌هاي مهم تاريخ معاصر حضور داشته‌اند و در طول قرون گذشته در حال چپاول اموال و ثروت‌هاي ملي اين سرزمين بوده‌اند. با همه اينها آشناتر شديم.  حضور ذهن پيدا كرديم. تاريخ مرور و يادآوري شده و براي نسل چهارم انقلاب درسي بزرگ از اين دايره‌المعارف تصويري حاصل مي‌شود. مگر قرار است يك سريال چه‌كار كندكه «معماي شاه» نكرده است؟

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن