تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817539427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاي ظريف دوباره به مجلس باز شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پاي ظريف دوباره به مجلس باز شد
بعد از حواشي شكل‌گرفته پيرامون جلسه محمدجوادظريف وزيرامورخارجه كشورمان با اعضاي كميسيون امنيت ملي و انتشار بخش مهمي از سخنان وي در اين جلسه، هيئت رئيسه مجلس سؤال هشت نماينده از وزير خارجه در مورد دلايل تلاش براي عضويت در كنوانسيون پالرمو و اينكه «آيا اين كار در راستاي تعهدات پنهاني در زمان مذاكرات است» را اعلام وصول كرد.
نویسنده : محمد اسماعيلي 


بعد از حواشي شكل‌گرفته پيرامون جلسه محمدجوادظريف وزيرامورخارجه كشورمان با اعضاي كميسيون امنيت ملي و انتشار بخش مهمي از سخنان وي در اين جلسه، هيئت رئيسه مجلس سؤال هشت نماينده از وزير خارجه در مورد دلايل تلاش براي عضويت در كنوانسيون پالرمو و اينكه «آيا اين كار در راستاي تعهدات پنهاني در زمان مذاكرات است» را اعلام وصول كرد.
سؤال نمايندگان مجلس نمايانگر اين مسئله است كه مجلس حواشي پيش آمده پس از اعتراف محمدجوادظريف در جلسه كميسيون امنيت را فراموش كرده و بدون توجه به جوسازي برخي از احزاب و رسانه‌ها همچنان تمايل دارد تا در جهت تأمين منافع ملي و انجام وظايف نمايندگي گام بردارد و سطح تعاملات خود با وزير امور خارجه را همچنان حفظ كند، كمااينكه پس از آنكه محمدجوادظريف از درز اظهارات خصوصي خود توسط جواد كريمي‌قدوسي ابراز ناراحتي كرد، گروهي از نمايندگان با انتشار نامه‌اي از وي دلجويي و انتشار بخشي از اعترافات وي را به نوعي توجيه كردند.
سؤال هشت نماينده از وزير امور خارجه پيرامون علت حمايت از دو ديپلمات فرانسوي و انگليسي در حال جاسوسي و عكسبرداري از مراكز نظامي اعلام وصول شد.
هيئت رئيسه مجلس همچنين سؤال هشت نماينده از وزير خارجه در مورد دلايل تلاش وزارت خارجه براي عضويت در كنوانسيون پالرمو و اينكه آيا اين كار در راستاي تعهدات پنهاني در زمان مذاكرات است؟ را اعلام وصول كرد. اين چندمين باري است كه محمدجواد ظريف در طول 40ماهي كه سكاندار دستگاه ديپلماسي كشور بوده تصميم دارد براي پاسخ به سؤالات منتخبان ملت در مجلس حضور پيدا كند و اكثر اوقاتي كه وي در جلسه كميسيون يا درصحن مجلس حاضر شده است با حواشي و اتفاقات خاصي همراه شده است.
در زمستان 92 بود كه اظهارات ظريف درباره به رسميت شناختن رژيم جعلي اسرائيل موجي از مخالفت‌ها و انتقادات را در جامعه به همراه داشت و نهايتاً منتهي به آن شد كه در ارديبهشت 93 وي در صحن علني پاسخگوي سؤالات برخي از نمايندگان شود، در آن جلسه يكي از نمايندگان مصاحبه ظريف با شبكه ABC امريكا را پخش كرد كه در آن ظريف موضوع هولوكاست را رد كرده بود و اين موضوع را به نظر مقام معظم رهبري نيز تعميم داده بود.
نمايندگان سؤال‌كننده از وزير امور خارجه همچنين به مصاحبه محمدجواد ظريف با شبكه 2 آلمان اشاره داشتند و مي‌گفتند كه وزير امور خارجه در اين مصاحبه گفته است اسرائيل را مردم فلسطين بايد به رسميت بشناسند و ما از آن منطقه دور هستيم.
 محمدجواد ظريف در آن روز پشت تريبون مجلس قرار گرفت كه با احسنت احسنت گفتن برخي از نمايندگان مانند بهروز نعمتي، كمال الدين پيرمؤذن، حسن تأميني، رمضانعلي سبحاني‌فر و حسين گروسي و مخالفت ابراهيم آقامحمدي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مجلس وارد حاشيه شد. در ادامه جلسه ظريف در پايان سخنان خود گفت كه «ما ملتي دلاور هستيم و نه دلواپس» كه يكي از منتخبان ملت در پاسخ به وي گفت: دلواپس بودن رمز ماندگاري انقلاب است و نه بالش پر زير سر گذاشتن.
در آن جلسه همچنين رئيس كميته مطالبات ملي مجلس شوراي اسلامي از فوت يك شهروند ايراني در آلمان به دليل كوتاهي سركنسولگري ايران در فرانكفورت خبر داد و از ظريف خواست تا دراين باره نيز توضيح ارائه كند.

  حضوري كه نتيجه مشخص نداشت
خرداد 94 حضور وزير امور خارجه و معاون وي عباس عراقچي در جلسه غير علني مجلس نيز حواشي پررنگي را به همراه داشت و با مشاجره محمدجواد ظريف و مهدي كوچك‌زاده به پايان رسيد اما حواشي آن تا روزها فضاي مطبوعات داخلي را رها نمي‌كرد. پس از جنجال شكل گرفته در مجلس حميد رسايي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به حواشي جلسه غيرعلني بهارستان و درگيري لفظي بين ظريف و كوچك‌زاده گفت: مشاجره به آن معني نبوده و طبيعي است كه بحثي بين آنها در مورد مذاكرات هسته‌اي رخ داده و هر طرف صحبت خود را كرده ‌است. ممكن است گاهي اوقات در مورد مباحث حساس و مهم بحث بين دو طرف جدي شود و هر طرف هم روي مباني و حرف‌هاي خود تكيه و تأكيد كنند و الا نمي‌شود اسمش را مشاجره گذاشت.
حواشي شكل‌گرفته در مجلس آن روز به صحن ختم نشد و واكنش‌هاي جالبي را از سوي سيدعباس عراقچي، مهدي كوچك‌زاده و حميد رسايي در صفحات اينستاگرامي‌ داشت.
سيدعباس عراقچي مذاكره كننده ارشد هسته‌اي كشورمان در صفحه شخصي اينستاگرام خود تصويري را تحت عنوان پذيرش بازرسي از مراكز نظامي منتشر كرد و واكنش جالبي به آن نشان داد.
 همچنين مهدي كوچك‌زاده در اينستاگرام خود نوشت: «تا كي مي‌توان چهره واقعي افراد را از ديد مردم پنهان كرد؟ تا كي‌مي‌توان همكاري‌هاي موجود در دولت را (به خصوص در بحث مذاكرات) با حاشيه‌سازي و جنجال رسانه‌اي پنهان كرد؟ چطور مي‌توان فريادهاي ديگران را به آوازخواني بلبل تشبيه كرد؟ آيا زمان آن نرسيده تا پرده از واقعيت‌ها برداريم و مردم را امين‌تر از غربي‌ها بدانيم؟» در جلسه غيرعلني ديروز مجلس كه با حضور آقايان ظريف و عراقچي براي تشريح روند مذاكرات برگزار شد، باز شاهد حاشيه‌سازي دوستاني بوديم كه ميانه‌اي با واقعيت ندارند و در حالي كه در پايان جلسه نمايندگان ملت براي توضيحات بيشتر با آقاي ظريف صحبت مي‌كردند، متأسفانه آقاي ظريف با صداي بلند و لحني تند شروع به توجيه كارهاي خود كرد. اين در حالي بود كه وقتي نوبت به بنده و ديگر دوستان رسيد، خبرنگاران وارد صحن مجلس شدند و تنها بازتابشان از صحبت‌هاي نمايندگان با آقاي وزير حاشيه‌سازي و بزرگنمايي صحبت‌هاي نمايندگان جهت افزايش بازديد سايت‌هايشان بود حال بايد پرسيد تا كي مي‌توان با تخريب ديگران و بد جلوه دادن چهره آنان، واقعيت را از ديد مردم فهيم و ملت بزرگ ايران اسلامي پنهان كرد؟
 در يكي ديگر از جلسات مجلس در تابستان 95 غلامرضا كاتب عضو هيئت رئيسه مجلس چهار سؤال نمايندگان مجلس از وزير امور خارجه را اعلام وصول مي‌كند: «سؤال ملي محمدرضا پورابراهيمي نماينده كرمان از وزير امور خارجه درباره علت عدم‌فعاليت وزارت خارجه در عرصه ديپلماسي اقتصادي، سه سؤال ملي جواد كريمي‌قدوسي نماينده مشهد از وزير خارجه كه اين سؤالات شامل اين است: تنظيم گزارش قانوني سه ماهه وزارت خارجه به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در موضوع اجراي برجام به دور از واقعيات، علت مخالفت وزير خارجه با برگزاري نمايشگاه افسانه هولوكاست و چرايي تغيير معاونت عربي‌آفريقايي وزارت خارجه در شرايط حساس منطقه.»
 
 حاشيه برجسته از متن
همانگونه كه اشاره شد حضور ظريف در صحن مجلس همواره آبستن حواشي بوده است كه منجر به آن شده تا اصل موضوعات مورد بحث در اين جلسات به حاشيه رود و حاشيه‌هاي پيش‌آمده جاي مسائل اصلي مطرح شده را بگيرد چراكه اكثر رسانه‌ها با نگاهي جناحي و سياسي به اينگونه جلسات مي‌نگرند بدون آنكه منافع مردم را در نظر بگيرند، به عنوان نمونه زماني كه اعضاي تيم مذاكره‌كننده كشورمان در جلسه كميسيون ويژه برجام نيز حاضر مي‌شدند تا نسبت به توافق هسته‌اي نظراتي را ارائه داده و انتقادات منتخبان ملت را بشنوند، برخي از رسانه‌ها نه تنها اصل حضور ظريف و تيم متبوعش در جلسات كميسيون ويژه را زير سؤال مي‌بردند بلكه هدف و مباحث مطرح شده در كميسيون را نيز به شدت تخريب مي‌كردند؛ در حالي كه امروز پس از گذشت نزديك به يك سال از روز اجراي برجام مسجل شده است كه بسياري از نظرات ارائه شده توسط منتقدان در جلسات كميسيون ويژه دلسوزانه و مبتني بر واقعيت‌هاي موجود بوده است.
به عنوان نمونه در همان مقطع زماني، آرمان روزنامه خانوادگي ‌هاشمي‌رفسنجاني ضمن تخريب مستمر اين كميسيون در يكي از گزارش‌هاي خود تحت عنوان «‌كميسيون كارشناسي يا محل تخريب سياسي‌» تلاش مي‌كند تا اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان را رودرروي منتخبان ملت قرار دهد و دوقطبي كاذب در جامعه را تشديد كند، آن هم با به كارگيري اين ادبيات: «‌آسمان همان آسمان است، موضوع هم همان كه بود، انرژي هسته‌اي، توافق، برجام، منافع ملي، غني‌سازي، تحريم و سانتريفيوژ، بازهم ديپلمات‌ها يك سوي ميز هستند، آماده و مصمم، اين بار اما عرصه چانه‌زني، خاك بيگانه نيست، حريم خانه خودي است، اين بار در برابر رقيب خارجي صف‌آرايي نكرده‌اند بلكه آمده‌اند تا در برابر نمايندگان، در خانه ملت از دستاوردها بگويند و نقد كارشناسي بشنوند اما باز هم مرغ دلواپسان يك پا دارد.»
به هر روي آنچه درباره حضور ظريف در مجلس بايد مورد توجه قرار بگيرد اين مسئله است كه منافع ملي نبايد در ميان دعواهاي مرسوم سياسي گم و جاي خود را به حمايت‌هاي متعصبانه از وزير امور خارجه دهد چراكه چنانچه در طول 40ماه گذشته اظهارات برخي از منتقدان دلسوز كشور – در مجلس يا بيرون از مجلس- به دور از حب و بغض‌هاي سياسي شنيده مي‌شد، امروز جامعه شاهد هزينه‌هاي روزافزون برجام نبود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن