تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817556296




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حتی اگر تعریف کنم؛ کله‌ام می‌کنند/گریم ایران هیچ حرفی برای گفتن ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: بیژن محتشم در گفت‌وگو با ایلنا: حتی اگر تعریف کنم؛ کله‌ام می‌کنند/گریم ایران هیچ حرفی برای گفتن ندارد
حتی اگر تعریف کنم؛ کله‌ام می‌کنند/گریم ایران هیچ حرفی برای گفتن ندارد

بیژن محتشم: درباره بعضی از افراد مانند عبدالله اسکندری و جلال معیریان در وادی گریم خیلی خوب کار می‌کنند. حتی بعضی از کارهای آن‌ها خیلی بهتر از نمونه‌های خارجی است. به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بیژن محتشم؛ طراح و مجری گریم بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی‌ست که در مرز هشتاد سالگی قرار دارد. او چهره‌پردازی تئاتر را از سال ۱۳۳۴ شروع کرد و سپس سرپرست واحد چهره‌پردازی تلویزیون و تالار وحدت (رودکی) در سال ۱۳۴۵ شد. محتشم تدریس چهره‌پردازی را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۲ و در حوزه هنری ۱۳۷۱ آغاز کرد. او در فیلم سیاره میمون‌ها دستیار جان چمبرز چهره‌پرداز فیلم بود. فیلمی که توانست برنده جایزه اسکار بهترین چهره‌پردازی در سال ۱۹۶۸ شود. طراح گریم گیس بریده می‌گوید: من کارم را از دبستان روزبه شروع کردم. ما معلم‌های کمونیستی داشتیم که درس‌ها را می‌توانستیم تبدیل کنیم به تئا‌تر. آن‌ها معتقد بودند وقتی درس‌ها را به نمایش تبدیل کنیم در خاطرمان می‌ماند. در حال حاضر من تمامی درس‌های کلاس پنجم و... را به واسطه کارهای نمایشی در ذهنم مانده است. محتشم درباره زندگی هنری‌اش در مرز هشتادسالگی می‌گوید: من حدود هشتاد سال سن دارم و این روز‌ها مثل قبل کار گریم انجام نمی‌دهم. مگر نظارتی و آن‌هم نظارت بر طراح‌ها. آخرین فیلمی که کار کردم گیس بریده بود که در سال ۱۳۸۵ انجام دادم.. او درباره وضعیت گریم در کشور می‌گوید: اگر بخواهم وضعیت گریم در کشور را نقد کنم یا حتی اگر بخواهم از کسی تعریف کنم؛ بقیه کله‌ام را می‌کنند! چون توقع دارند از همه تعریف کنم و این امکان‌پذیر نیست. طراح گریم فیلم سینمایی همسر دلخواه من ادامه می‌دهد: خجالت می‌کشم از اینکه کسی در پروژه خاصی از من نظر بخواهد و من اصل نقدم را بگویم پس مجبورم مدام تعریف کنم. مگر اینکه پیشنهاداتی در لابلای تعریف‌هایم ارایه دهم که خالی از عریضه نباشد. هنوز با خیلی از بچه‌هایی که شاگردهای من بودند مانند عبدالله اسکندری، معیریان، خانم شیرازی و...  باهم جلسه داریم و با آنها آمد و شد داریم. آن‌ها بیشتر از دیگران روحیه نقد شنیدن؛ دارند. الان هم وقتی در مسئله حساسی گیر می‌کنند؛ اول به من رجوع می‌کنند. خوشبختانه شاگردان حرف‌گوش‌کنی دارم. محتشم از جایزه اسکار فیلم سیاره میمون‌ها هم اینگونه یاد می‌کند: بعد از اسکار سیاره میمون‌ها جایزه‌های بهتری در جشنواره مختلف ازجمله لندن به دست آوردم. وقتی انقلاب شد چندسالی در خارج از کشور به یادگیری پرداختم و بعد به ایران بازگشتم. امروز معتقدم گریم ایران نمی‌تواند در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد. نه می‌تواند و نه امکاناتش را دارد. چه در زمان انقلاب و چه قبل از انقلاب. وی از گریمورهای این روزهای سینمای ایران نیز اینگونه یاد می‌کند: بعضی از افراد مانند عبدالله اسکندری و جلال معیریان در وادی گریم خیلی خوب کار می‌کنند. حتی بعضی از کارهای آن‌ها بهتر از نمونه‌های خارجی است. جلال معیریان فیلم سینمایی کم کار می‌کند. شاید بقیه بچه‌ها هم بخواهند خوب کارکنند اما به دلیل بودجه کم نمی‌توانند وسایل لازم را برای یک اجرای تمام عیار بگیرند. اما معیریان و اسکندری ازجمله کسانی هستند که نقش قابل توجهی در گریم سینمای ایران دارند. محتشم درباره فیلم‌های تاریخی سال‌های اخیر هم می‌گوید: در اینگونه فیلم‌ها معمولا نیمی از گریم خوب است و نیمی واقعا قابل اعتنا نیست. نمی‌شود این نوع کار‌ها را با کارهای ایرانی و کارهای خارج از کشور مقایسه کرد. امکانات خارج از کشور از‌‌ همان ابتدا خیلی عالی بوده است. امروز وقتی گریمور می‌خواهد کار خاصی انجام بدهد؛ می‌گویند ولش کن یک جوری بزن بره...! من هم به عنوان گریمور وقتی این رفتار را می‌بینم؛ رویم نمی‌شود بگویم این فلان است و... او درباره نظام آموزشی حاکم در رشته گریم هم می‌گوید: آموزش گریم هرکی هرکی شده. هرکس برای خودش تدریس می‌کند. خب معلم‌های امروزی هم چیزی را که بلد هستند؛ درس می‌دهند که آنهم کاملا تجربی‌ست. جز چند نفر محدود؛ کسی دنبال آموزش آکادمیک و این مسائل نیست. نظام آموزشی ما در سینما؛ امثال اسکندری را نمی‌خواهد چون آنها پول بیشتری می‌خواهند و دانشگاه هم تن به این مبالغ نمی‌دهد.

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ ۰۹:۲۲:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن