واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک مسئول اتاق ایران: نگاه صنعتی به هنرهای سنتی آسیب مهم در صادرات است بجنورد- ایرنا- دبیر کارگروه صنایع دستی کمیسیون صادرات اتاق ایران با اشاره به اینکه صادرات صنایع دستی در سال های اخیر رو به افول بوده است گفت: نگاه صنعتی به هنرهای سنتی آسیب مهم در صادرات این محصولات است.
به گزارش ایرنا، سیدمرتضی حاجی آقا میری چهارشنبه در همایش تخصصی گلیم سفره کردی خراسان شمالی اظهار داشت: متاسفانه وضعیت خوبی در صادرات تولیدات صنایع دستی از جمله دست بافته های داری نداریم به طوری که میزان صادرات صنایع دستی در دو دهه اخیر از یک میلیارد و 200 میلیون دلار به 300 میلیون دلار در وضعیت کنونی رسیده است. وی افزود: نیاز است تا با رویه و شیوه های جدید برای تولید صنایع دستی و رونق آن برنامه داشته باشیم.حاجی آقا میری با اشاره به اینکه اکنون هویت و اصالت برخی صنایع دستی خدشه دار شده است بیان داشت: در این زمینه بعضا محصولات ناقص الخلقه ای تولید می شود که نه هویت و اصالت دارند و نه با سلیقه های مشتری و بازار همخوان هستند. وی با تاکید بر اینکه آشنایی ها با اصالت و هویت لازمه احیای هنرهای سنتی است اظهار داشت: احیای این هنرها باید با نگاه مبتنی بر شناخت از آن باشد و برای دست یابی به توفیق در صادرات نیز باید بر اصالت و هویت آثار صنایع دستی تکیه کنیم. حاجی آقا میری گفت: توجه به هویت و اصالت می تواند با خلاقیت و نوآوری ها گره بخورد که البته در این زمینه ضعف داریم.مدیر طرح و برنامه معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم گفت: با وجود تنوع و غنای فرهنگی در تولیدات صنایع دستی، این بخش هم اکنون دچار خلا پژوهشی است.حجت الله مرادخانی ی اظهار داشت: تاکنون اقدام پژوهشی مکتوب در زمینه صنایع دستی و تولیدات این بخش انجام نشده است و منابع مکتوب که در این زمینه مرجع تحقیق و پژوهش باشند وجود ندارد. وی افزود: این یک خلاء برای صنایع دستی است البته در این باره تلاش داریم تا با کمک مراکز دانشگاهی در اقدام علمی، زمینه های انتشار مقاله های اختصاصی و نیز پایان نامه های مرتبط را فراهم کنیم. مرادخانی اظهار داشت: در استان های مختلف پژوهشگرانی، پژوهش هایی را انجام داده اند اما، هنوز به منصه ظهور نرسیده است. وی تصریح کرد: تلاش داریم تا با برقراری ارتباط میان ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان ها با مراکز آکادمیک بسترهای انجام پژوهش های علمی فراهم کنیم. مدیر طرح و برنامه معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: بدون پشتوانه علمی و تحقیقی نمی توان به اهداف مورد نظر دست یافت و در این زمینه دانش بنیان کردن تولیدات صنایع دستی نیز در این معاونت برنامه ریزی شده است.سفره کردی یک هنر خاص از بافته های منحصر به فرد زنان کرد عشایر خراسان شمالی است که به عنوان هنری وصف ناپذیر، نمادهای مذهبی و احساسی عشایر را نسبت به طبیعت در خود جای داده و نقش های آن نشانگر عظمت فرهنگ، اعتقادات، آداب و رسوم قوم کرد است. نمادها در سفره کردی همگی بیانگر شکر به درگاه خدا و نعمت الهی و احترام به طبیعت است. نگاره و نقوش گلیم کرمانجی در واقع نقش مایه های کهن هستند که در نوع خود بی نظیرند و بیان انتزاعی تصاویر گیاهان و حیوانات، نقوش هندسی به اضافه فرهنگ واژگان اصیل موجود از ویژگی های این نوع دستبافته است. نقش های بافته شده بر این سفره ها بیشتر حیوان و انسان است و نیز نقش انگشت ها در سفره، نماد دستهای بلند شده به درگاه خداوند جهت طلب رزق و روزی است و نقش های حوض و لاک پشت نیز نماد بارش باران و برکت هستند. این گلیم روزگاری به دلیل نقوش ویژه بهکار رفته در آن وسیلهای مقدس تلقی میشد اما امروزه به دلیل گرانی و وضعیت دشوار معیشتی افراد، به عنوان زیرانداز مورد استفاده قرار میگیرد.این زیرانداز که به خاطر نقوش زیبای حیوانات حلال گوشت، میوههای مختلف و غلات، به عنوان سفره ساکنان شهرستانهای خراسان شمالی مورد استفاده قرار میگرفت، امروزه کاربردی جز زیرانداز ندارد. این گلیم بسیار ظریف، پشمی است و رنگهای متنوعی نیز در آن به کار رفته است و شهرستان آشخانه به عنوان یکی از فعالترین شهرستانهای خراسان شمالی در تولید این دستبافته محسوب میشوند.استان 940هزارنفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قراردارد.6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
08/10/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]