تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829269191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آینده نگری ایرانیان در ضرب المثل جوجه ها را آخر پاییز می شمارند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آینده نگری ایرانیان در ضرب المثل جوجه ها را آخر پاییز می شمارند شهرکرد - ایرنا - در بین ایرانیان ضرب المثل یا پند نامه ای با عنوان "جوجه ها را آخر پاییز می شمارند" وجود داشته که حاکی از آینده نگری و خردگرایی آنان است.


کاربرد اجتماعی این مثل حکیمانه را باید در تاریخ معاصر ایران بررسی کرد، هر چند کارشناسان معتقدند که این گزاره از مناطق مرکزی ایران به دیگر مناطق کشور از جمله استانهای گرمسیری نیز سرایت کرده است.بازشناسی جامعه محوری این ضرب المثل نشان می دهد حتی برخی از افراد گاهی آن را به عنوان گزاره رجزخوانی و حوالت کردن به دیگر روز به کار برده اند.با این حال، همین گزاره و ضرب المثل ایرانی ریشه در آینده نگری و خرد گرایی افراد داشته است تا بتوان بواسطه رفتارهای پدافندی در برابر سرمای طاقت فرسای روزهای پاییز انداخته ای را حفظ کرد.مولانا جلال الدین درباره این پایان نگری و مصلحت اندیشی نیز ابیاتی نغز دارد "که هر که اول بنگرد پایان کار / اندر آخر او نگردد شرمسار" و او بر این عقیده است که "مرد آخر بین مبارک بنده‌ای است".این شمردن جوجه ها در آخر پاییز را مادرانی که خانه آنها دارای بافت و معماری سنتی بود انجام می دادند و تا عصر آخرین روز پاییزی جوجه ها را یکی یکی می شمردند و نتیجه 6 ماه زحمت خود را می دیدند.یک محقق و پژوهشگر حوزه تاریخ می گوید: در گذشته مرغ در فصل بهار یا تابستان در همان خانه های قدیمی جوجه آوری داشت و این جوجه ها برکت خانه محسوب می شد.بابک زمانی پور در گفت وگو با ایرنا افزود: بخشی از اقتصاد خانوار در گذشته از طریق دامپروری تامین می شد و داشتن مرغ نیز بخشی از تامین مایحتاج غذایی آنان محسوب می شد.به گفته وی از این رو حفظ تکثیر طیور برای خانواده ها از اهمیت بالایی برخوردار بود و تلاش برای زنده ماندن جوجه ها همیشه از سوی بانوان خانه دنبال می شد.وی گفت: در منطقه مرکزی ایران ماه آذر یا قوس دارای سرماهای سختی بوده است و این سرمای خشک گاهی باعث تلف شدن طیور و حتی دام خانوارها می شد.به گفته وی از این رو زنان خانه سعی می کردند تحت هر شرایطی از جوجه ها نگهداری کنند تا جوجه ها زنده بمانند و این زنده ماندن جوجه ها برای زنان و دختران خانه یک ارزش و امتیار محسوب می شد.زمانی پور می گوید: زنده ماندن جوجه ها و شمارش آنها در آخرین روز پاییز نشان می داد که زنان و دختران به اقتصاد خانوار توجه ویژه ای داشته باشند.به گفته وی از نظر فرهنگی نیز جوجه ها نماد آمال و آرزوهای انسان ها تلقی می شد و جوجه هرکسی به آخر پاییز رسیده بود، می گفتند که آرزوهایش رسیده است.وی گفت: پس از شمارش جوجه از سوی مادر خانواده، مراسم شب چله شروع می شد و این شب نمادی از وحدت و همدلی بین خانواده ها محسوب می شد که شعرخوانی، برپایی کرسی، استفاده از شب چره ها دستپخت زنان، آش کشک کدو، تفال زنده ها، شاهنامه خوانی ها، بهره گیری از کشمش های انگور آویز، خوردن سه محصول قرمز رنگ انار، هندوانه و سنجد در این شب باب بوده است.به گزارش ایرنا، اما این روزها برخی از ضرب المثل ها دیگر کارکرد اجتماعی خود را از دست داده و تنها به یک گزاره متن پر کنی تبدیل شده است.این ضرب المثل نشان می دهد که در گذشته آینده نگری و برنامه ریزی برای آینده یک اصل اجتماعی قلمداد می شد که اکنون کمتر مورد توجه قرار می گیرد و برخی خانواده ها تمام اندوخته و سرمایه خود را در زمان حال مصرف می کنند.گزارش: محمود رئیسی**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی 2097/6021



30/09/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن