واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بدون دستیابی به وحدت کلمه، ترسیم هر چشم اندازی برای امت اسلامی، امری غیر قابل حصول است سنندج- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه اسلام، همواره چشم اندازی از حیات زمینی و آخرتی را ارائه میکند، گفت: بدون دستیابی به وحدت کلمه بر اساس آموزههای دین اسلام، ترسیم هر چشم اندازی برای امت اسلامی، امری دشوار و غیر قابل حصول می نماید.
به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان، آیت سید محمد حسینی شاهرودی در کنفرانس "وحدت اسلامی؛ ضرورت ها و چشم انداز آینده" در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار شد، افزود: یکی از مهمترین گامهایی که باید در راستای تحقق چشمانداز جهان اسلام برداشته شود، ایجاد هم صدایی و وحدت میان امت اسلامی است.وی گفت: ضرورت و اهمیت بحث "وحدت اسلامی" همواره از جمله دغدغه های فکری و دیرینه رهبران و مصلحان دینی بوده و پیشگامان تقریب و وحدت اسلامی، جهت تحقق و عینیت "امت اسلامی" راهکار های مختلفی را ارائه کرده اند اما تاکنون با وجود این تلاش ها، این آرمان عالی همچنان در مرحله یک نظریه باقی مانده است.وی افزود: از سوی دیگر حضرت امام خمینی(ره) که توانست آمال و ایده حکومت اسلامی را در گوشه ای از سرزمین پهناور جهان اسلام عینیت بخشد، هیچگاه از دغدغه تشکیل امت بزرگ اسلامی در راستای ایجاد حکومت جهانی اسلام آرام نگرفت و همواره این موضوع را مورد تأکید و اهتمام قرار می داد و پس از او نیز همواره رهبر معظم انقلاب منادی آن بوده است.آیت الله حسینی شاهرودی اظهار کرد: شرایط کنونی جهان اسلام ما را در یک پیچ تاریخی و نقطه عطفی قرار داده است که یا به سوی ایجاد زمینه های تشکیل تمدن اسلامی پیش می رویم و یا به تجزیه مجدد و تضعیف بیشتر مبتلا خواهیم شد. وی اضافه کرد: همین حساسیت است که ما را برآن داشته تا در حد خود، با استعانت از خداوند متعال به تقویت آموزه های اصیل دینی پرداخته و به سوی امت واحد اسلامی حرکت کنیم.عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب اظهار کرد: در اسلام، وحدت، تنها از آن رو که وحدت است، مطلوب و پسندیده نیست؛ بلکه وحدتی از نظر اسلام درخور تجلیل است که گرد محور حق و اصول عالی انسانی و بر پایه نوامیس هستی باشد.آیت الله حسینی شاهرودی بیان کرد: وحدت و همبستگی در عناصر صرفاً مادی، هر قدر هم قوی باشد، نمیتواند مبنای یک زندگی مشترک با اهداف و مصالح مشترک قرار گیرد و سرانجام، تضاد خواستها، تباین افکار و در نتیجه، اختلاف نظر در تشخیص مصالح زندگی، شیرازه آن اجتماع را از هم میگسلد و وحدت اجتماعی و هماهنگی دسته جمعی را از میان خواهد برد.وی با بیان اینکه در تفکر دینی، هرگز مراد از وحدت کنار نهادن سایر مذاهب نیست بلکه وحدت اسلامی به کارگیری ابزار تحقق امت واحده به عنوان یک آرمان نهایی، در سطح جوامع و جهان اسلام است افزود: بنابراین از نظر مفهومی، وحدت اسلامی، از جهت روش و ابزار شامل تمامی تصمیم سازی ها، سیاست گذاری ها، اتخاذ روش های واحد، بهره گیری از امکانات مشترک و تدابیری می شود که نتیجه و پیامد آن، تحقق وحدت امت اسلامی است.وی اضافه کرد: وحدت و همسویی، نتیجه بیداری بوده و غفلت، مایه پراکندگی و آشفتگی است و مردمی که بر خواب دیرین و غفلتهای تاریخی خود غلبه کنند، به وحدت میگرایند و از هم جدا نمیشوند.نماینده ولی فقیه در استان کردستان به چالش های جهان اسلام اشاره کرد و گفت: چالش های جهان اسلام 2 نوع هستند که یکی چالش های درونی و دیگری چالش های بیرونی است. آیت الله حسینی شاهرودی افزود: از عوامل درونی تفرقه در جهان اسلام، میتوان به مواردی مانند اختلاف و عصبیتهای مذهبی، جهل متقابل مذاهب نسبت به یکدیگر، جعل و انتشار اتهامات یا اکاذیب و تبادل القاب و اوصاف نادرست، عصبیتهای قومی، انحطاط اخلاقی و سقوط در پرتگاه بی بند و باری، اختلافات و ادعاهای مرزی میان اکثر کشورهای اسلامی، اختلافات مسلکی سیاسی، توسعه طلبیهای نظامی و سیاسی و اختلاف سطح درآمد در کشورهای مختلف اسلامی اشاره کرد.وی به علل بیرونی تفرقه در جهان اسلام نیز اشاره کرد و افزود: تهاجم سیاسی، فرهنگی به منظور فروپاشی قدرت اسلام، سست کردن پیوندهای تودههای مسلمان با سنت اسلامی، قطع رابطه فرهنگی امتهای مسلمان با اسلام حقیقی، تضعیف زبانهای اسلامی، شکلگیری رژیم صهیونیستی به منزله دشمن وحدت مسلمین، تأسیس پایگاههای نظامی در نقاط مختلف کشورهای اسلامی و حضور نیروهای نظامی بیگانه در هوا و دریا به منظور تهدید مسلمانان از جمله این عوامل است. 7355/ 3020**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
13/09/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]