تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798406662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازش در مقابل حکومت، تنها راه نجات اسلام بود/ بهترین تفاسیر قرآن از زمان امام رضا(ع) است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سازش در مقابل حکومت، تنها راه نجات اسلام بود/ بهترین تفاسیر قرآن از زمان امام رضا(ع) است
سکوت و سازش امامان معصوم، همه محصول جریانی محافظه کارانه برای تبلیغ مذهب شیعه و دین اسلام در حکومت های پیشین بود.


همزمان با شهادت امام رضا(ع)، آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی کارشناس مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آماده سازی حکومت مأمون برای براندازی امامت شیعیان گفت: تحول و سیاست های هر برهه ی تاریخی برگرفته از زمانه ی پیشین خود است و حکومت هر زمانه با برنامه ريزي های مشخص شده و دولت جور قبل از خود مقایسه و بررسی می شود.


وی در ادامه در خصوص ادامه حکومت امام موسی الکاظم(ع) در دوره امامت حضرت علی‌بن‌موسی الرضا (ع)، بیان کرد: سکوت و سازش امامان همه محصول احتیاط بر سرجریان سازی اسلامی در حکومت های پیشین بود. بعد از رحلت حضرت رسول (ص)، جامعه از امامت حضرت امیر(ع) تا دوره امامت امام حسن مجتبی (ع) در سکوت پیش رفت، تا در امامت سالار شهيدان (ع) با انفجار و حادثه ای بزرگ ظلم و ستمگری حکومت اموی را برملا شد.


احمدی فقیه یزدی افزود: دوران خفقان و سکوت ائمه(ع) پس از واقعه عاشورا آغاز شد و هر کدام از معصومین(ع) شرایط را برای تبلیغ اسلام و مذهب شیعه در دوره امامت امام جعفر صادق(ع) رئیس مکتب شیعه آماده می کردند. اما پس از جاری ساختن سیره اهل بیت(ع) و محقق شدن تحولات فرهنگی، علمی و دینی در دوره امامت امام جعفر الصادق (ع)، حاکمان زمان تحمل رشد مذهب شیعه، ترویج دین اسلام را نداشتند و برای متوقف کردن این جریان عظیم شیعی، دست به آزار و اذیت امامان(ع) بعدی زدند.


وی در خصوص هجرت و مدیریت امام رضا(ع) مقابل دسیسه های مأمون اظهار داشت: ایشان با هجرت از مدینه تا به خراسان، بسیاری از مصائب دوری و تزویر ها را در مقابل موضع ظاهری و شرایط نامساعد مردم درخصوص پذیرش تحمل کردند. شرایطی که به ظاهر با موضع احترام به حضرت(ع) درصدد وارد کردن آخرین ضربه و شکل گیری زمینه برای از میان بردن نام امامت علی ابن موسی الرضا(ع) بود.


 احمدی فقیه یزدی ادامه داد: امام رضا(ع) زمانی که به ایران آمدند، از سوی حکومت مأمون، مخفی می شدند. مردم هم که به سبب نابسامانی ها دل خوشی از بنی عباس نداشتند، می خواستند که به امام رضا(ع) نزدیک شوند. وجود خفقان به نوعی توجه مردم را به ائمه(ع) بیشتر کرد. به گونه ای که بسیاری معتقدند امام رضا(ع) در دوران ولیعهدی تأثیر فراوانی در حفظ شیعه داشتند. بهترین تفاسیر قرآن کریم و جامع ترین آن ها و بسیاری از فعالیت های علمی پس از امام صادق(ع) به زمان امام رضا(ع) باز می گردد. 


این استاد حوزه و دانشگاه گفت: سیره عملی امام رضا(ع) از این نظر اهمیت دارد که ایشان ادامه دهنده راه اسلام ناب محمدی در یکی از خطرناک ترین برهه تاریخی هستند. می دانیم که پس از شهادت امام موسی بن جعفر(ع) عده ای امامت امام رضا(ع) را نپذیرفتند. از این رو مسیر اسلام داشت به انحراف کشیده می شد.


وی افزود: پس از چالشی که برای ایشان در زمان شهادت پدرشان به وجود آمد، موضوع مهم توجه تمامی مردم مسلمان به امام رضا(ع) بود. خفقانی که حکومت بنی امیه و بنی عباس پس از شهادت پیامبر(ص) برای اهل بیت(ع) به وجود آوردند، در زمان امام رضا(ع) مردم را بر آن داشت که برای پی بردن به علت این خفقان،  مجدد به خاندان اهل بیت(ع) توجه کنند.
 
وی اضافه کرد: همه فهمیده بودند، حکومت های ظالم، ائمه(ع) را مانعی بر فعالیت های شوم آن ها می دیدند که اینگونه آنان را از مردم مخفی می کنند. از جهتی ائمه اطهار(ع) معترضان صرف نبودند، بلکه برای مردم حقایق را روشن می کردند. حقایقی که شورش مردم و نابودی حکومت ها را در پی داشت.


این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: خفقان زمان امام رضا(ع) به سبب اعتراض مردم نسبت به حکومت ها کاهش یافت و در نتیجه امام هشتم(ع) از این فرصت برای آگاهی مردم و حفظ اسلام حقیقی استفاده کردند.


احمدی فقیه یزدی با اشاره به نحوه شهادت امام رضا (ع) خاطر نشان کرد: واضح است که شهادت تنها راه برای متوقف کردند امام رضا (ع) بود. بر همین اساس در روایات مختلف شهادت حضرت(ع) در دو نوبت و با میوه های زهر آلود نقل شده است که ابتدا حضرت را با انگوری مسموم از پای درآوردند و سپس برای اطمینان از شهادت هشتمین معصوم شیعیان به واسطه یکی از غلامان با زهرآگین کردن آب انار ایشان را به شهادت رساندند.





۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن