تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817001156
«بهیموت» اثری در ضرورتِ تربیت سیاسی
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی یک کتاب؛ «بهیموت» اثری در ضرورتِ تربیت سیاسی تهران- ایرنا- «بهیموت یا پارلمان طولانی» عنوان کتابی کمتر شناخته شده از «توماس هابز» فیلسوف سیاسی سده هفدهم انگلیس است که به تازگی منتشر شده و سعی دارد از دریچه علم سیاست به وقایع این کشور در جنگ های داخلی از سال 1640 تا 1660 بپردازد. این کتاب ضرورت های آموزش و گسترش تربیت سیاسی را برجسته می سازد.
هابز نظریه پرداز نام آشنای سیاسی در دوره ای می زیست که کشورش انگلیس غرق در جنگ و ناآرامی بود، از این رو او راهِ رهایی از این وضعیت را در فلسفه سیاسی و آثار خود همچون «شهروند» و «لویاتان» مطرح کرد. «بهمیوت یا پارلمان طولانی» دیگر اثر او است که به اصول تربیت سیاسی می پردازد.کتاب یاد شده پس از سال ها و برای نخستین بار در ایران منتشر شد. این کتاب سعی دارد از دریچه علم سیاست به وقایع انگلیس در جنگ های داخلی از سال 1640 تا 1660 بپردازد. این کتاب به تولید «دانش سیاسی» میانجامد که میتوان از آن به عنوان آموزش یا تربیت سیاسی نام برد. این اثر ترجمه «حسین بشیریه» مدرس «مدرسهِ ماکسول» دانشگاه «سیراکیوز» است که پیشتر کتاب «لویاتان» دیگر اثر هابز را ترجمه کرده بود. شیوه ای که کتاب بهیموت انتخاب کرده مبتنی بر گفت وگویی است که میان شاگرد و استاد جریان می یابد. این کتاب توصیف روند قهقرایی یعنی فروپاشی حاکمیت و بازگشت به وضع طبیعی و جنگ همه بر ضد همه است.**ریشه یابی عنوان کتاب بهیموت (Behemoth) برگرفته از نام جانور بسیار تنومندی است که در تورات از آن نام برده شده است. بهیموت هیولایی در خشکی و لویاتان (Leviathan) هیولای دریایی است. همچنین پارلمان طولانی، پارلمانی بود که «چارلز اول»، پادشاه انگلیس پس از «پارلمان کوتاه» و در پی 12 سال حکومت بدون پارلمان تشکیل داد و این پارلمان تا مارس 1660 ادامه یافت.**لویاتان و بهیموت مترجم کتاب انگیزه خود از ترجمه بهیموت را به تحلیل علل، عوامل و شرح تاریخ انقلاب انگلیس بهعنوان نخستین انقلاب عصر مدرن محدود نمی کند بلکه علت آن را پیوند نظری بهیموت با کتاب لویاتان می داند. لویاتان کتابی است که در سال ۱۶۵۱ نوشته شده و بنیان بسیاری از نظریه های قرارداد اجتماعی را در فلسفه سیاسی به وجود آورده است.کتاب بهیموت در حقیقت استدلال عمومی و نظریه کلی کتابِ لویاتان در خصوص سرشت آدمی و دلایل و ضرورت تشکیل دولت و حاکمیت را آزمون می گذارد. به عبارت دیگر کتاب بهیموت وضع طبیعی پیش از پیدایش حکومت، حقوق و تکالیف حکام و اتباع در بستر تاریخی جنگ های داخلی یا انقلاب انگلیس از سال 1640 تا 1660 را بررسی می کند و می کوشد درستی نظریه عمومی لویاتان را در این دوره تاریخی نشان دهد. زمانی که هابز نگارش بهیموت را به پایان رساند، هشت سال از آغاز سلطنت «چارلز دوم» گذشته بود. این کتاب در سال 1668 میلادی نگارش یافت اما در سال 1681 منتشر شد.کتاب لویاتان توصیف و تحلیل گذار از وضع طبیعی به جامعه مدنی، دولت، استقرار قدرت، حاکمیت، تبعیت و فرمانبرداری است در حالی که بهیموت توصیف روند قهقرایی یعنی فروپاشی حاکمیت، دولت، گسترش نافرمانبرداری، بازگشت به وضع طبیعی و بازگشت ددمنشی و جنگ همه بر ضد همه است.**سازماندهی کتاب کتاب بهیموت گفت وگویی میان شاگرد و استاد است. گفت وگوی نخست درباره علت های انقلاب یا جنگ داخلی در انگلیس است و تحلیل رخدادهای سال های 1640 تا 1642 را در بر می گیرد. گفت وگوی دوم شرح و تفضیل جنگ های داخلی است. در گفت وگوی سوم، هابز از ظهور «الیور کرامول» و محاکمه و محکومیت پادشاه سخن می گوید. در گفت وگوی چهارم، حکومت کرامول به عنوان سرپرست کشور و پس از او حکومت پسرش ریچارد و کشمکش ها و بحران های درونی حکومت در دوره پایانی انقلاب و برقراری مجدد حکومت سلطنتی بررسی می شود.**نقطه عزیمت بهیموت بهیموت در واقع تنها موید نظریه عمومی لویاتان در یک نمونه خاص تاریخی نیست بلکه زمینه پیدایش حوزه فکری دیگری در اندیشه هابز را فراهم می کند و به تولید «دانش سیاسی» جدید میانجامد که میتوان از آن به عنوان آموزش یا تربیت سیاسی نام برد. آموزش سیاسی مانند آموزش اخلاقی و علمی مبحثی است که هابز گاه از آن به عنوان «علم وظیفه شناسی» یاد می کند که باید به عامه مردم آموزش داد. به عبارت دیگر مردم نه تنها باید تربیت مدنی و اخلاقی داشته باشند، بلکه باید «تربیت حکومتی» پیدا کنند. محور اصلی تربیت حکومتی یا آموزش سیاسی، شناخت تکالیف و وظایف است که برای حفظ نظم و آرامش بیش از شناخت حقوق اهمیت دارد. امروزه با مرجعیت گفتمان مردمسالاری، وقتی از آموزش مدنی و سیاسی سخن پیش می آید، به طور معمول تنها از حقوق بشر، حقوق افراد و گروه های اجتماعی گفت وگو می شود. با این حال از نظر هابز آن چه انسان را از شرارت و تباهی در وضع طبیعی به مدنیت رهنمون می سازد، شناخت و پذیرش تکلیف و وظیفه است نه حق و حقوق. البته این دیدگاه هابز در عصر مرجعیت گفتمان مردمسالاری، ممکن است «محافظه کارانه»، «ضد دموکراسی»، «سلطنت طلبانه»، «اشرافی ماب» و «بدبینانه» به نظر برسد. اما واقعیت این است که حکومت ها و دولت ها، همواره از هر شکل و نوعی با کاربرد ضمانت های اجرایی گوناگونِ قانونی، جزایی، اجتماعی و حقوقی اجرای تکالیف و وظایف آموزش سیاسی را تضمین می کنند.** هابز و اصول تربیت سیاسی هابز در بهیموت اصول تربیت سیاسی را نه از طریق طرح مفاهیم کلی بلکه از راه بررسی و تحلیل تاریخ سیاسی و آوردن مثال های تاریخی توضیح می دهد. به گمان او مردم از طریق فکر، تامل و تعقل به آن اصول نمی رسند بلکه آن اصول را باید به آن ها آموزش داد. هابز معتقد است بررسی تاریخ و روایت تاریخی درست، بهترین شیوه نشان دادن اصول است زیرا تاریخ، شرح طبیعت و سرشت بشر است. از این رو هابز معتقد است علم وظیفه شناسی را باید از طریق تاریخ به مردم آموخت نه از راه فلسفه.کتاب بهیموت مجموعه گفت و گوهایی است که در آن ها شخص اول یا استاد، حکایت وضع طبیعی و سرشت آدمی را از طریق گفت و گو برای شخص دوم یا شاگرد، شرح می دهد. از نظر هابز تربیت سیاسی لازمه برقراری و تداوم صلح، امنیت و ثبات است. هابز پس از تشخیص علل جنگ داخلی و بی نظمی، به تجویز راه چاره و درمان روی می آورد. او پی در پی یادآور می شود که مردم باید دانش وظیفه شناسی را بیاموزند.طرفه آن که بهیموت وضعیت معکوسی را تصویر می کند که در لویاتان به عنوان وضع مدنی و استقرار حاکمیت توصیف شده است. این کتاب تنها حاوی حوادث و رخدادهای جنگ داخلی انگلیس نیست بلکه تحلیل درباره ریشه ها و علل این جنگ است. از این منظر بهیموت کتابی در زمینه علم سیاست و نه تاریخ سیاسی است. به سخن دیگر بهیموت برای نشان دادن درستی استدلال لویاتان در فضا و فرایندی متفاوت با نگارش آن نوشته شده است.*گروه پژوهش و تحلیل خبری خبرنگار: محمدستاری**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی **پژوهشم**458 **9279
07/09/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
محمد سمیعیانی ,حمید رضا حاجی محمد جواد خشکه تبیین فرصت ها،چالش ها وکارکرد های فضای مجازی در ساحت تربیت سیاسی و
محمد سمیعیانی حمید رضا حاجی محمد جواد خشکهتبیین فرصت ها چالش ها وکارکرد های فضای مجازی در ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی گسترش روز افزون فضای مجازی فرصت ها و چالش هایی را برای ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی جامعه ایران فراهم ساخته است که اهمیت بحث پیرامون آن را ضرورت می بخشد چکیده مقانظام آموزشی و تربیتی فعلی، تنفر از کتاب را پیاده می کند/ کتاب خاطرات یکی از سیاسیون معاصر را مطالعه می کنم
عضو هیئت رئیسه مجلس معتقد است که شیوه آموزشی که سالهاست در آموزش و پرورش دنبال می شود شیوه ای است که دانش آموز را عاشق کتاب بار نمی آورد بلکه متنفر از کتاب بار می آورد محمدعلی وکیلی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در ایران گفت علت پایبررسی سینمای سیاسی با مهمانان غیرمتخصص در «هفت»
برنامه سینمایی هفت با موضوعیت سینمای سیاسی پی گرفته شد به گزارش تابناک برنامه سینمایی هفت این هفته در ساعت 22 30 با پخش گزارش حضور شماری از سینماگران ایران در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی آغاز شد برخی سینماگران کشورمان در این گزارش از شگفتیشان نسبت به عظمت چنین حرکتاثری دیدهنشده از پرویز کلانتری رونمایی میشود - ایسنا
نقاشی درویش بهعنوان یکی از نخستین کارهای پرویز کلانتری در مراسم بزرگداشت این هنرمند رونمایی میشود وحید ملک - مدیر مجموعه آرتسنتر - در گفتوگو با ایسنا دربارهی برگزاری بزرگداشت کلانتری و نمایشگاه آثار این هنرمند اظهار کرد آرتسنتر از بدو تأسیس برگزاری برنامهای را با عبررسی غیرتخصصی سینمای سیاسی در «هفت»
تابناک برنامه سینمایی هفت با موضوعیت سینمای سیاسی پی گرفته شد اما همچون سایر مباحث به دلیل اشتباه در انتخاب مهمانان برنامه تا حدودی به بیراهه رفت و بحثها جنبه شخصی پیدا کرد برنامه سینمایی هفت این هفته در ساعت 22 30 با پخش گزارش حضور شماری از سینماگران ایران در راهپیکنسرتهای رایگان کیهان کلهر در تربیتحیدریه و زاهدان/ تشکیل گروه کر آکادمیک
کنسرتهای رایگان کیهان کلهر در تربیتحیدریه و زاهدان تشکیل گروه کر آکادمیک نوازنده چیرهدست کمانچه با هدف ترویج موسیقی سنتی و اصیل ایرانی و حمایت از علاقهمندان به موسیقی در مناطق محروم ایران کنسرتهای رایگان برگزار میکند به گزارش ایلنا کیهان کلهر که در هفتههای آینده ببرگزاری طرح ملی «رحله» در استانها/ تربیت 1500 حافظ قرآن کریم در 2 ماه
برگزاری طرح ملی رحله در استانها تربیت 1500 حافظ قرآن کریم در 2 ماه دومین دوره طرح ملی رحله آغاز به کار کرد در این طرح یکهزار و 500 قرآنآموز در 2 ماه حافظ چهار جزء از قرآن کریم میشوند به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس طرح ملی رحله سال گذشته برای نخستینباربازخوانی اثری از فرهاد مهندسپور در پردیس چارسو
بازخوانی اثری از فرهاد مهندسپور در پردیس چارسو شناسهٔ خبر 3831297 - سهشنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۲۷ هنر > تئاتر jwplayer display inline-block; فیلم - تئاتر مکبت پس از ۱۶ سال از زمان اجرا در پردیس سینمایی چارسو اکران می شود به گزارش خبرگزاری مهر فیلم - تئاتر مکبت بازخووزیر ارشاد: سیاسیون از حوزه فرهنگ دور باشند
خبرگزاری ایلنا سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در جمع مدیران و کارکنان مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان اردبیل ضمن بیان این مطلب بر ضرورت شناخت و تعریف مرزهای فرهنگی در کشور تاکید کرد وی افزود تاکنون در شناخت و تعریف مرزهای فرهنگی غفلت شده و لاآغاز طرح تربیت مربی حفظ قرآن از ۱۶ مرداد - ایسنا
طرح تربیت مربی حفظ قرآن ویژه خواهران از شنبه ۱۶ مردادماه به مدت یک هفته به همت سازمان دارالقرآن الکریم و با همکاری بنیاد خاتمالاوصیاء ص برگزار میشود به گزارش ایسنا به نقل از سازمان دارالقرآن دوره تربیت مربی حفظ قرآن به همت این سازمان و با همکاری بنیاد خاتم الاوصیاء ص برگزا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها