تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814682180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عذاب مخفیانه خدا! | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: گاهى نعمت‏هاى الهى، پرده پوشى‏هاى خداوند و ستايش هاى مردمى، همه و همه، از وسائل غرور و سرگرمى...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: یکی از انواع مجازات های دوزخیان كه به صورت يك سنت درباره بسيارى از گنهكاران سركش اجرا مى شود، "عذاب استدراج" است. استدراج در دو مورد از قرآن مجيد آمده است، يكى در آيات 182 و 183 سوره اعراف و ديگر آيه 44 سوره قلم و هر دو مورد درباره انكاركنندگان آيات الهى است.
به طورى كه اهل لغت گفته اند استدراج دو معنى دارد، يكى اينكه چيزى را تدريجا بگيرند (زيرا اصل اين ماده از "درجه" گرفته شده كه به معنى "پله" است، همانگونه كه انسان در صعود و نزول از طبقات پائين عمارت به بالا، يا به عكس، از پله ها استفاده مى كند، همچنين هرگاه چيزى را تدريجا و مرحله به مرحله بگيرند يا گرفتار سازند به اين عمل استدراج گفته مى شود).
معنى ديگر" استدراج"، "پيچيدن" است، همانگونه كه يك طومار را به هم مى پيچند (اين دو معنى را راغب در كتاب مفردات نيز آورده است) ولى با دقت روشن مى شود كه هر دو به يك مفهوم كلى و جامع يعنى" انجام تدريجى" باز مى گردند.
در آیات 182 و 183 سوره اعراف می خوانیم:
«وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ»
«وَ أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ»
«و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، به تدريج، آنان را از جايى كه ندانند، گرفتار خواهيم كرد.»
«و به آنان مهلت مى ‏دهم (تا پيمانه پر شود،) همانا تدبير من محكم و استوار است (و هيچ كس را قدرت فرار از آن نيست).»
                                                                         ***
سه نکته:
* هشداری برای آنها که در غرق در نعمتند
«استدراج» كه يكى از سنّت هاى الهى نسبت به مكذّبين و مُترفين است. یعنی تکذیب کنندگان و آنهایی که غرق در رفاه و خود فراموشی هستند ممکن است به این عذاب به ظاهر نعمت دچار شوند. حضرت على عليه السلام فرمود:
«آنان كه در رفاه و آسايش زندگى مى كنند، به فكر خطر استدراج باشند، مبادا نعمت ها وسيله‏ خواب و غفلت آنان شود.» (تفسير نور الثقلين)
همچنين فرمودند: «كسى كه در مواهب و امكانات بسيار زندگى كند و آن را مجازات استدراجى نداند، از نشانه‏هاى خطر غافل مانده است.» (تفسیر نمونه)
** عذاب مخفیانه خدا!
خداوند مهلت مى دهد، امّا اهمال نمى كند. حضرت على عليه السلام فرمود:
«هنگامى كه خداوند اراده خيرى براى بنده‏اى نمايد، به هنگام انجام گناه او را گوشمالى مى دهد تا توبه نمايد، ولى هنگامى كه بر اثر اعمالش، بدى و شرى مقدّر شود، هنگام گناه نعمتى به او مى بخشد تا توبه و استغفار را فراموش كند و به گناه ادامه دهد كه در واقع نوعى عذاب مخفيانه و به تدريج است.» (تفاسير نمونه و برهان)
*** وقتی ستایش مردم عذاب است!
گاهى نعمت‏هاى الهى، پرده پوشى‏هاى خداوند و ستايش هاى مردمى، همه و همه، از وسائل غرور و سرگرمى و به نحوى استدراج است.
امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند، دوستان خود را با تلخى‏ها هشدار مى ‏دهد و نااهلان را در رفاه، رها مى ‏كند. (تفسیر نمونه)



تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 3 آذر 1395 - 05:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن