تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815155185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشمندی که با وجود دانستن اسم اعظم منحرف شد! | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: امیرمومنان (ع) فرمود ببین کجای سقوط می کنی، همانجا اندازه و قدر توست. یعنی اگر با فلان مبلغ وام میلیاردی یا یا فلان مبلغ حقوق نجومی...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: یکی از خطرات بزرگی که جوامع انسانی را تهدید می کند خطر دانشمندان و بزرگان و حتی مسئولانی است که علم و دانش و تجربه خود را در اختیار هوای نفس خویش قرار داده اند. کسانی که دارای جایگاه اجتماعی والایی هستند و سخن و عملشان بر رفتار جامعه اثرگذار است و در عین حال به زرق و برق جهان مادی متمایل می شوند و بجای اینکه سرمایه علمی و تجربی خود را در اختیار پیشرفت جامعه قرار بدهند از آن برای منافع فردی یا پیشبرد اهداف طواغیت بهره می برند.
مصداق بارز این افراد بلعم باعورا دانشمند عصر حضرت موسی (ع) است لکن اين موضوع اختصاص به او نداشته بلکه بعد از عصر پيامبر اسلام (ص) و تا به امروز نيز ادامه دارد كه" بلعم باعوراها" و "بو راهب‏ها" و امية بن ابى الصلت‏ها" علم و دانش و نفوذ اجتماعى خود را در برابر درهم و دينار يا مقام می فروشند. لذا امیرمومنان (ع) فرمود ببین کجای سقوط می کنی، همانجا اندازه و قدر توست. یعنی اگر با فلان مبلغ وام میلیاردی یا یا فلان مبلغ حقوق نجومی یا پست و مقام خاصی خودت را باختی بدان قدر و ارزشت همان میزان است.
در آیات 175 و 176 سوره اعراف می خوانیم:
«و بر آنان، داستانِ آن كس (بَلعَم باعورا) را بخوان كه آيات خود (از علم به معارف و اجابت دعا و صدور برخى كرامات) را به او داده بوديم، پس او (ناسپاسانه) خود را از آن آيات جدا ساخت، پس شيطان او را در پى خويش كشيد تا از گمراهان شد.»
«و اگر می خواستيم، (قدر و ارزش) او را به وسيله آيات (و علومى كه به او داده بوديم) بالا مى برديم، ولى او به زمين (و مادّيات) چسبيد و از هوس خود پيروى كرد. پس مثل او مثل سگ است كه اگر به آن حمله كنى دهان باز كرده و پارس مى كند و زبان بيرون مى آورد و اگر او را واگذارى، باز چنين مى كند (هميشه دهان دنياپرستان باز است،) اين، مَثَل كسانى است كه آيات ما را تكذيب كردند. پس اين داستان را (برايشان) بازگو، باشد كه بينديشند.»
                                                                     ***
سه نکته:
* دانشمندی که با وجود دانستن اسم اعظم منحرف شد!
هرچند آیه برای تمام زمان هاست اما به داستان دانشمندى از بنى اسرائيل، به نام «بَلعَم باعورا» اشاره مى‏كند كه نخست در صف مؤمنان و حاملان آيات و علوم الهى بود، امّا با وسوسه‏ شيطان و طاغوت، منحرف شد. امام رضا عليه السلام فرمود: «بَلعَم فرزند باعور، اسم اعظم الهى را مى دانست و دعايش مستجاب مى‏ شد، ولى به دربار فرعون جذب شد و با آنكه در ابتداى كار، مبلّغ حضرت موسى عليه السلام بود، ولى سرانجام بر عليه موسى و ياران او اقدام كرده و بد عاقبت شد.» (تفاسير نور الثقلين و كنز الدقائق) آرى، زرق و برق دنيا و دربار، عامل سقوط علما و دانشمندان است.
** خطری که علما و مسئولان را بیشتر تهدید می کند
انسان هر چه بالا رود، نبايد مغرور شود، چون احتمال سقوط وجود دارد. نباید فراموش کرد که عاقبتِ كار مهم است. به عبارت دیگر جايگاه هر كس بالاتر، خطرش بيشتر! تفاوتی هم نمی کند در چه جایگاه و منصبی باشی آنكه از خدا جدا شود، طعمه‏ى شيطان مى گردد.
نردبان این جهان ما و منی است
عاقبت این نربان افتادنی است
لاجرم هرکس که بالاتر نشست
استخوانش سخت تر خواهد شکست
*** هواپرستی مقدم بر خداپرستی!
از امام باقر ع روايت شده كه فرمود:
«اصل آيه درباره بلعم است، سپس خداوند آن را به عنوان يك مثال درباره كسانى كه هواپرستى را بر خداپرستى و هدايت الهى در اين امت مقدم بشمرند، بيان كرده است.» (مجمع البيان جلد 4 صفحه 500)



تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 1 آذر 1395 - 05:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن