تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829277933




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افراطی گری نسخه امریکایی-عربستانی


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
افراطی گری نسخه امریکایی-عربستانی
تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر شیعیان پاکستان
افراطی گری نسخه امریکایی-عربستانی شیعیان پاکستان همواره با مسائل و مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تبعیض های مذهبی و عقیدتی مواجه بوده اند که از سوی حکومت های وقت و از جانب گروه های افراطی از جمله سپاه صحابه و طالبان اعمال می شود.


گروه فرهنگ آیین و اندیشه فرهنگ نیوز،کشتار شیعیان از سوی گروه‌های افراطی از مهم‌ترین تهدیدات متوجه جامعه شیعی پاکستان است.افراطیون از سال ۱۹۸۵ به این سوی، به صورت سازمان یافته و فعال مبارزه با شیعیان را آغاز کرده‌اند.تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر شیعیان پاکستانپیروزی انقلاب اسلامی ایران، تاثیر به سزایی بر جمعیت های شیعی کشورهای همسایه از جمله پاکستان گذاشت و موجب احیای حیات سیاسی و اجتماعی و هویت بخشی و خودآگاهی آنها شد. شیعیان پاکستان بعد از انقلاب ایران تشکیلاتی تر شده و خواسته‌های نوینی را طرح ریزی کردند. تدریس عقاید شیعی به دانش آموزان شیعه در مدارس دولتی؛ واگذاری امور اوقاف شیعیان به خودشان و حفاظت از عزارادی سیدالشهدا از جمله این اهداف بود. آنان همچنین به روند اسلامی سازی پاکستان توسط ضیا الحق که بر اساس فقه حنفی صورت می‌گرفت نیز معترض شده و در واکنش به این اقدام دولت "تحریک نفاذ فقه جعفری" را به رهبری علامه مفتی سید جعفر شروع کردند. این حرکت پس از درگذشت علامه مفتی جعفر حسین توسط عارف حسین حسینی در سال ۱۹۸۴ به یک حزب تمام عیار تبدیل گردید. در واکنش به تاسیس این حزب تندروهای ضد شیعه سپاه صحابه را راه‌اندازی کردند. نهایتا حرکت جعفری ممنوع اعلام شد. گروههای شیعه دیگری همچون احزاب دانشجویی و فدراسیون شیعه مذهبان، حزب دانشجویان امامیه، امامیه میشن، گروه امامیه اثنا عشر، هیئت علمای امامیه، مکتب انقلاب فکراسلامی و همچنین شیعیان هزاره نیز شیعه کنفرانس را راه‌اندازی کردند.امروزه نیز ارتباط شیعیان پاکستان با مقام معظم رهبری بسیار مستحکم و قوی است. مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری خود هم که به پاکستان رفته بودند با استقبال بسیار پرشکوهی از سوی مردم مواجه شدند. مردم آن قدر استقبال گرمی داشتند که به گفته شاهدان، مردم ماشینی را که ایشان و ضیاء الحق در آن بودند را بوس می کردند . در همان جا  ظاهرا ضیاء الحق به مقام معظم رهبری(در مقام ریاست جمهوری)ایران گفته بود که مثل اینکه مردم شما را خیلی دوست دارند. معقام معظم رهبری هم به او گفته بودند: این دوستی با من نیست بلکه دوستی با اسلام است. حضرت آيت الله خامنه اي همچنين در سال 1389 به دنبال خرابی های بسیار زیادی که در اثر سیل در این کشور بوجود آمده بودند در نماز عید فطر آن سال، سيل پاكستان را يك موضوع فوري و مصيبتي بزرگ توصيف كردند و جهان اسلام را به كمك به سيل زدگان پاكستان فراخواندند. مقام معظم رهبری در بیان این موضوع در نماز عید فطر بغض بسیار سنگینی را در گلو داشتند که منجر به گریه ایشان و دیگر نماز گزاران گردید که خود این مسئله در بین مسلمانان بخصوص شیعیان پاکستان بازتاب بسیار گسترده ای داشت و کسی نبود که این مسئله را بشنود و از اندوه ایشان اندوهگین نشود و از سوی دیگر خوشحال بودند که رهبری اینقدر به همه مسلمانان توجه دارد. این تحولات و قدرت گیری شیعیان می توانست منافع غرب و همپیمانان منطقه ای آنها را مورد تهدید جدی قرار دهد، از این رو آنها برای مقابله با خیزش شیعی به ایجاد گروه های شیعه ستیز مانند سپاه صحابه و طالبان پرداختند تا از طریق این گروه های تندرو به کشتار و ترور شیعیان پرداخته و مانع انسجام گروهی و قدرت گیری آنها در جامعه پاکستان گردند.چنانکه هنری کیسینجر در این باره می گوید:«بهترین راه برای جلوگیری از گسترش و نفوذ انقلاب اسلامی در میان سایر جوامع اسلامی این است که با ایجاد یک حرکت هدایت‌شده اسلامی در میان اهل سنت، که در عین حال مطابق سیاست‌ها و خواست‌های آمریکا باشد، به مقابله با انقلاب اسلامی برخیزیم».  از همین رو افراطیون از سال (1985 /1364) به این طرف، به صورت سازمان یافته و فعال مبارزه با شیعیان را آغاز کرده‌اند. تاکنون چهره های سیاسی، مذهبی و اجتماعی زیادی قربانی این ترور گردیده اند که از آن جمله، علامه عارف حسین الحسینی، دکتر محمدعلی نقوی، بنیانگذار سازمان دانشجویان امامیه، علامه حسن ترابی، عالم برجسته شیعی، سید ذوالفقار نقوی یکی از همرزمان شهید عارف حسینی، رضا عسکری، حقوقدان برجسته و مدافع اسرای شیعه و صدها شخصیت دیگر از جمله پزشکان، وکلاء و افسران عالی رتبه دیگر اشاره کرد. خطر تروریسم مذهبی با این که یکی از خطرات بسیار جدی کشور پاکستان است، اما دولت این کشور تاکنون نتوانسته بر این بحران غلبه پیدا کند.الف.عربستان و مدارس دینیگسترش فرقه دیوبندی و رواج تبلیغات وهابیت در پاکستان به ایجاد گروه‌های تندرو مذهبی (تحت عنوان گروهای جهانی) یاری رساند. مبانی جنبش دیوبندی عبارت است از پاکسازی اسلام از عناصر «ناپاک». آیین جهاد به عنوان یگانه راه مبارزه با کفر و شرک، به ویژه در مبارزه با مذهب شیعه و اولیای مقدس که در منطقه رواج دارد. آیین دیوبندی در تمام این نکات با وهابی گری مشترک است. آنها تا امروز بیش از ۴۰هزار مدرسه مذهبی در هند، پاکستان، آسیای مرکزی و همچنین افغانستان تاسیس کرده اند. اما فعالیت های دیوبندی ها به مدرسه دیوبند محدود نماند و آنها احزاب و گروه های سیاسی و مذهبی مختلفی تشکیل داده و بدین وسیله بر تحرکات خود افزوده اند.هواداران دیوبندی از نظر سیاسی در سازمان “جمعیت علمای اسلام ” که از مهم ترین احزاب پاکستان است، متشکل شده اند. جمعیت علمای اسلام به رهبری مؤسس جدید خود، “مولانا بشیر احمد عثمانی ” به حزب سیاسی مذهبی دیوبندی ها تبدیل شد. این حزب، امروز به دو گروه اکثریت و اقلیت تقسیم شده است. رهبری جناح اکثریت را “مولانا فضل الرحمان ” و رهبری جناح اقلیت را “مولانا سمیع الحق ” به عهده دارد. این دو رهبر، هر دو متعلق به گروه قومی پشتون هستند و از لحاظ فکری خود را طرفدار سرسخت قرآن و سنت و سیره خلفا و صحابه می دانند و معتقد به نظریات علمای سلف و مخالف با اجتهاد و تجدد هستند. روابط این دو رهبر پشتون تبار دیوبندی با گروه طالبان، عمیق و ریشه دار است.پس از استقلال پاکستان، چند عامل مهم در ترویج اندیشه وهابی در پاکستان مؤثر افتاد، که مهم ترین آنها روابط گسترده با عربستان بود. این روابط از دوره حکومت “ذوالفقار علی بوتو ” وارد مرحله نوینی شد و در دوره ژنرال “ضیاء الحق ” به اوج خود رسید. وهابیان سعودی از شهریورماه ۱۳۶۸، به بهانه کمک های آموزشی و انسان دوستانه به مهاجران افغان ایالت بلوچستان، مراکز متعددی تحت عنوان «موسسه الدعوه الاسلامیه»، «اداره الاسراء»، «موسسه مکه المکرمه الخیریه» و «موسسه مسلم» تأسیس کردند و از طریق کمک های مالی، فرهنگ ضدشیعی وهابیت و سیاست های خود را تبلیغ می کردند.احزاب و گروه های زیادی در پاکستان وجود دارند که طرفدار وهابیت هستند و عربستان سعودی نیز کمک های مالی زیادی به این احزاب می کند. حزب جماعت اسلامی، جمعیت اهل حدیث، جمعیت علمای اسلام، حرکت المجاهدین کشمیر، حزب جماعت اسلامی کشمیر و سپاه صحابه از جمله این احزاب هستند.ب.امریکا و پروژه شیعه هراسیمسئله شیعه هراسی بخشی از برنامه های دیپلماسی آمریکا و نشانگر اهمیت این موضوع برای غرب است. از جمله اهدافی که با این سیاست پیگیری می شود می توان به جلوگیری از شکل گیری ترتیبات امنیتی بومی با توجه به وجود اقلیت شیعی در کشورهای منطقه، انعکاس تصاویر غلط از جنبش های مقاومت شیعی و ارائه گزارش های انحرافی، تحریک و تشویق گروه های افراطی سلفی به انجام اقدامات تروریستی علیه شیعیان و نیز پیوند زدن تفکرات اهل سنت با وهابیون به منظور ایجاد جنگ فرقه ای میان شیعه و سنی اشاره کرد. از این رو نظام سلطه در کنار سیاست "اسلام هراسی" در سطح بین المللی که مشخصا پس از حملات 11 سپتامبر 2001/1380 کلید خورد، در سطح منطقه ای و در جهان اسلام نیز پروژه "شیعه هراسی" را در دستور کار قرار داده تا علاوه بر عملی کردن اهداف مذکور به تضعیف موج بیداری اسلامی و جلوگیری از گسترش ابعاد غرب ستیزانه آن بپردازد.در واقع مثلث اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی از جمله آفندهای عدم شکل گیری نظام امنیت منطقه ای پایدار و بومی است. افزایش اقدامات تعرضی وهابیون علیه شیعیان در پاراچنار پاکستان، تلاش برای ایجاد بی ثباتی امنیتی در شرق ایران، انفجارهای تروریستی متعدد در عتبات عالیات عراق و حمایت های خزنده سیاستمداران امارات متحده و عربستان از گروه های تکفیری ضرورت آسیب شناسی آفند تبلیغات شیعه هراسی را بیشتر نمایان می کند.ج.دشمنی طالبان با شیعه طالبان با پایان جنگ داخلی افغانستان توانست برای دوره کوتاهی زمام قدرت را در این کشور به دست گیرد و با به اجرا گذاشتن سیاست های افراطی، چهره واقعی بنیادگرایی دست ساز غرب را نمایان کند.آنچه که در این میان حائز اهمیت است، دشمنی آشکار طالبان با شیعیان و تفکر شیعی است. مسلما محیط اجتماعی پاکستان و استفاده ابزاری دولت های پاکستان از گروه های بنیادگرا و سرکردگان آنها در کنار مداخله خارجی به ویژه عربستان و ترویچ وهابیت بر ضدیت گروهای مذکور با شیعیان افزوده است. با این حال طالبانیسم جنبش متشکل از نیروهایی است که از لحاظ فکری از خارج از مرزهای پاکستان خصوصا از عربستان تغذیه می شود و این موضوع علت خصومت آن با شیعیان و نیز انقلاب اسلامی ایران را به خوبی مشخص می کند. پس از وقوع انقلاب اسلامی، جهان غرب با شوک بزرگی مواجه شد زیرا انقلاب ایران به سرعت اثرگذاری خود را در منطقه نشان داد و منافع غربی ها در معرض خطر قرار گفت. از جمله این خطرات روحیه انقلابی بود که از مرزهای ایران گذشته و کشورهای همسایه از جمله پاکستان را تحت تاثیر قرار داد. تحولاتی که پس از انقلاب ایران در جامعه پاکستان به ویژه شیعیان به وجود آورد، موجب احیای حیات سیاسی و اجتماعی و هویت بخشی و خودآگاهی آنها شد. از سوی دیگر روی کار آمدن حکومتی شیعی در ایران، عوامل موثر بر ژئوپلیتیک منطقه را دگرگون کرده و موازنه قوا را که در راستای سیاست های قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای بود، بر هم زد. از این رو حساسیت ها در مورد فعالیت کشورهایی که دارای جمعیت شیعه بودند، برانگیخته شد. در این میان اقدامات برای خنثی کردن فعالیت های شیعیان پاکستان که اهمیت ویژه ای برای غرب داشت شدت گرفت. این امر به واکنش ها و دخالت هایی در این کشور انجامید و ساختار فرقه ای جامعه پاکستان که با تحولات سیاسی این کشور در دهه 1970 به وجود آمد، این مداخلات را تسهیل کرد. 




95/9/2 - 14:47 - 2016-11-22 14:47:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن