تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 22 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852066596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

"سقاخانه" خالص ترین و مدرن ترین جنبش هنری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: درنشست نقد و بررسی "سقا خانه: یک جنبش ملی"مطرح شد؛ "سقاخانه" خالص ترین و مدرن ترین جنبش هنری ایران
"سقاخانه" خالص ترین و مدرن ترین جنبش هنری ایران

نشست نقد و بررسی "سقاخانه: یک جنبش ملی" به همت موسسه فرهنگی هنری و پژوهشی "صبا" فرهنگستان هنر برگزار شد. به گزارش ایلنا، در این نشست که شامگاه سه شنبه 25 آبان ماه در محل سالن همایش­های فرهنگستان هنر برگزار شد، جواد مجابی، ایرج اسکندری، بهنام کامرانی و مهدی حسینی ریشه­‌های شکل­‌گیری، بستر اجتماعی و تاثیر جنبش هنری "سقاخانه" در هنر معاصر ایران را از زوایای مختلف مطرح و بررسی کردند. نقاشی سقاخانه جریانی هنری بود که در دههٔ ۱۳۴۰ شمسی با استفاده از عنصرهایی از هنر مدرن و برخی از عنصرهای تزیینی هنرهای سنتی و دینی، در ایران شکل گرفت و تأثیر شگرفی بر دگرگونی‌های هنر نوگرای ایران و حتی نوآوری‌های عرصه خوشنویسی از خود باقی گذاشت. در ابتدای این نشست مهدی حسینی (مدیر پروژه برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان جنبش سقاخانه در موسسه فرهنگی هنری صبا) هدف از برگزاری این نمایشگاه را به نمایش گذاشتن آثار کمتر دیده شده­‌ی  هنرمندان این جنبش که در گنجینه­‌ی فرهنگستان هنر موجود بوده عنوان کرد. حسینی استفاده از عنوان "جنبش" به جای مکتب یا سبک هنری را برای این آثار شایسته­‌تر دانست و گفت: در اصطلاح حرفه­‌ای و دانشگاهی، رویدادهایی که حدود صد یا صد و ده سال استمرار داشته­‌اند را با عنوان مکتب یا سبک بررسی می­‌کنند. این در حالی­‌ست که شکل­‌گیری، شکوفایی و پایان فعالیت هنرمندان نقاش سقاخانه به بیش از دوازده سال نمی­‌رسد.  جواد مجابی با اشاره به تاریخچه­‌ی آثار سقاخانه، نقاشی را مانند دیگر هنرها و ادبیات دارای دو بعد جهانی و بومی دانست. مجابی  یادآور شد: بیان جهانی آثار از میراث بشری و نوعی برآیند و تاثیر فرهنگ­ها بر یکدیگر سخن می‌گویند اما بیان بومی، بازتابی ناب و خالص و مبتنی بر سنت­های یک جامعه است. او سقاخانه را بخش کوچکی از نقاشی ایران دانست و تاکید کرد: اصطلاح "نوآوران سنت گرا" یا "نوآوران آزاد" جایگزین­‌های بهتری برای درک آثار هنرمندان این جنبش است چرا که اصطلاح سقاخانه صرفا اصطلاحی بوده که "کریم امامی" در برخورد و مواجه‌ی خود با این آثار به کار برده و  این واژه  قادر به  تفسیر و تحلیل کلیت و تمام اندیشه و ابعاد آثار هنرمندانش نیست. این هنرمند و شاعر، نگاه و جنبش سقاخانه را تنها یک سیاست فرهنگی ندانست و از آن به عنوان امری ناگزیر در سیر طبیعی و رجعت ارزش­ها به گذشته تعبیر کرد. در ادامه ایرج اسکندری دیگر سخنران حاضر در این نشست از جنبش سقاخانه به عنوان مهمترین جنبش هنری طی سال­های 1320 تا امروز نام برد و گفت: جنبش سقاخانه با هدف تاکید بر تشخص ملی و هویت بومی و به نوعی مقابله با اقتباس از هنر غربی شکل گرفت. اسکندری از  تفاوت نگاه و گرایش­های متنوع هنرمندان این جنبش به عنوان مهمترین ویژگی آثار آن­ها نام برد و یادآور شد: جنبش سقاخانه بعد از انقلاب اسلامی باز هم مورد توجه قرار گرفته و با نگاه و عناصری متفاوت و نشات گرفته از جامعه و رویدادهای جدیدش ادامه پیدا می­‌کند. وی خاطر نشان کرد: مجموعه عوامل و ویژگی­هایی در این شیوه و رویکرد وجود دارد که بسیار قابل تامل است چرا که در دوره­های مختلف تاریخی، حتی بعد از دهه هفتاد باز هم توجه به این رویکرد در بین هنرمندان دیده می­‌شود. اسکندری بررسی جنبش سقاخانه را با ضرورت و تکیه به برخی موارد مانند پشتوانه­‌ی اعتقادی، نگاه دولت مردان و حمایت مدیران فرهنگی آن زمان و اهمیت دفاع و پر رنگ بودن این جنبش برای هنر ایران در مقطع های مختلف تاریخ ایران را ضروری دانست.  این نشست با موضوع "کشف زبانی" در آثار هنرمندان جنبش سقاخانه توسط بهنام کامرانی ادامه پیدا کرد. کامرانی سخنان خود را با اشاره به تاسیس دانشگاه هنرهای تزئینی و اهمیت و تاکید بانیان آن بر عناصر ملی و سنتی و از طرف دیگر حمایت حکومت وقت از ضرورت بازنگری  و شکل­گیری این جنبش آغاز کرد. این هنرمند هم تفاوت­ها و شباهت­های میان آثار این هنرمندان را نکته مهمی در تحلیل و تاویل این آثار دانست و خاطرنشان کرد: این تفاوت­ها جنبه­‌های زبانی خاصی را برای این آثار تعریف می­‌کند که زاویه­‌ای جدا از سفارشی یا دولتی بودن و نبودن این آثار را مطرح می­‌کند. کامرانی ضمن اشاره به استفاده از ابزار و مصالح معمولی و حتی بی­‌کیفیت در خلق این آثار به قدرت خاص در شیوه منحصر به فرد اجرایی و استفاده از موتیف­های منحصر به فرد در آثار هر کدام از هنرمندان جنبش سقاخانه اشاره کرد و گفت: تنوع و تفاوت­های نقوش و رویکرد هر هنرمند و شیوه­‌ی منحصر به فردش از این جنبش آثاری بوجود آورده که از آن­ها به عنوان خالص­ترین جنبه­‌های مدرنیسم در ایران می­‌توان نام برد. در ادامه این نشست مهدی حسینی ضمن انتقاد از تعریف و خاطره­‌ای که پرویز تناولی از شکل­‌گیری جنبش سقاخانه دارد اذعان داشت: از زمان به قدرت رسیدن پهلوی اول و دوم، سیاست فرهنگی به دنبال یک نگاه معاصر و ملی در فرهنگ تصویری ایران بود. وی افزود: تاسیس مدرسه­‌ی صنایع قدیمه درست در مقابل مدرسه صنایع مستظرفه مهمترین اقدام برای پایه­‌ریزی یک جریان مهم و تاثیر گذار و از طرفی تجربه‌ای نو بود. حسینی از  تاسیس دانشگاه هنرهای زیبا در سال 1319 به عنوان گامی دیگر در راستای رسیدن به هدف مورد نظر که همان داشتن هنری ملی بود نام برد. وی همچنین در بخشی از سخنانش به بیانیه(مانیفست) پایه­‌گذاران این جنبش که بسیار مستند و مستدل بود اشاره و بندهایی از آن را قرائت کرد. برقرای ارتباط سریع­تر میان مشاغل و مراکز هنری، ایجاد مرکزی برای پژوهش هنر ایرانی و کوشش برای شناسایی داشته­‌های خویش، داشتن هویت راستین و بی نیاز شدن هنرمند ایرانی از تقلید، بخش­هایی از بیانه‌ای بود که مهدی حسینی به آن اشاره کرد. این نشست با پرسش و پاسخ بین حاضرین و سخنران­های جلسه خاتمه یافت.

۱۳۹۵/۰۸/۲۶ ۱۴:۳۱:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن