تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816963436
تعریف دقیقی از واژهی سینمای اسلامی نداریم - ایسنا
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
هفتمین نشست از سلسله نشستهای پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با موضوع «سینمای اسلامی درگستره ملی: فرصتهاوچالشها» عصر روز سهشنبه 12 مردادماه در محل مدرسه برگزار شد. به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی مدرسه ملی سینمای ایران، این نشست که عنوان آن برگرفته از پژوهش هادی باباییفلاح بود، با سخنرانی او، شهاب اسفندیاری و اصغر فهیمیفر برگزار شد و رامتین شهبازی نیز به عنوان مجری-کارشناس اداره جلسه را برعهده داشت. در بخش اول نشست، هادی باباییفلاح به توضیحاتی در مورد محتوای پژوهش خود پرداخت: «به خاطر فضایی که بعد ازانقلاب اسلامی ایجاد شد، موضوع سینمای اسلامی به یک آرمان تبدیل گشت؛ آرمانی که بنا داشتیم به آن برسیم و سینمای مبتذل قبل از انقلاب را پشت سر بگذاریم. در این پژوهش سعی بر بررسی چیزی به اسم سینمای اسلامی به عنوان یک هنر نوظهور بود که ببینیم قابلیت آن را دارد تا زیرمجموعه هنر اسلامی قرار بگیرد یا خیر. بحثهایی که تاکنون در مورد هنر اسلامی شده، بحثهای صرفاً فسلفی بوده که بدون اشاره به مصادیق وارد گود شدهاند و عموماً توسط فلاسفه و روحانیون انجام شده است. چالشهایی که بر سر واژه هنر اسلامی و ارائه یک تعریف دقیق از آن وجود دارد گستردگی تعاریف مغایر با هم، گستردگی هنرهای زیرمجموعه و متفاوت با هم، تناقض برخی از آثار هنری با فرهنگ اسلامی و دشواریهای برداشت صریح از قرآن کریم و روایات از هنر هستند. در دهههای گذشته دید خوبی نسبت به سینما وجود نداشت و عموم نگاهها خاصیت سلبی داشتند. خاطرم هست که در دهه۶۰و۷۰شمسی،اینگونه گفته میشد که سینمای تارکوفسکی سینمای دینی وعرفانی است. از همین رو، واژه سینمای اسلامی نیز به نوعی روی هواست و تعریف دقیقی از آن که همه جوانب را در نظر بگیرد، نداریم.» دکتر شهاب اسفندیاری مدیر گروه سینمای دانشکده سینماتئاتر دانشگاه هنر سخنران بعدی نشست بررسی سینمای اسلامی بود. اسفندیاری صحبت خود را اینگونه آغاز کرد: «اول تعجب خودم از برگزاری چنین نشستی با موضوع سینمای اسلامی را ابراز میکنم چون به نظر میرسید چنین موضوعی نهایتاً در دهه 70 فراموش شده و حالا انگار صحبت از سینمای اسلامی، در غرب، راحتتر از کشور خودمان است و خارجیها سادهتر به این مقوله ورود میکنند. حتی متاسفانه در گفتمانهای نقد فیلم و گفتمانهای آکادمیک ما، نوعی سرکوب سیستماتیک مطالعات و ادبیات دینی را شاهد هستیم.» وی ادامه داد: «با وجود تاکید به اسلامی بودن همهچیز در اوایل انقلاب، اما،از دورهای سیاستگذاریهای سینما همیشه در فرار از مفهوم سینمای اسلامی به سمت دیگر مسائل بوده است؛ زمانی به سمت سینمای عرفانی، دورهای سینمای معناگرا، ملی، مشرقزمین، سعادت و انواع دیگر عناوین و اسامی که انگار نشاندهنده هراس ما از واژه سینمای اسلامی است. تنداندیشیها نیز در این اتفاق سهم زیادی داشتهاند. رفته رفته هم سینماگران و هم پژوهشگرانی که میخواستند سینمای اسلامی را مورد بررسی قرار دهند به نوعی خجالت میکشیدند و همین منجر به محاق رفتن اصل قضیه در این دو دهه بود. ما هم از لحاظ درون دینی شاهد مخالفت با سینمای اسلامی هستیم و هم برون دینی. یک سری افراد با نگاه دینی معتقد بودند که ذات سینما سکولار و شیطانی است و اساسا با دین و اسلام هیچ نسبتی ندارد و عدهای هم از منظر برون دینی معتقد بودند که سینما پدیدهای مدرن است که نمیتوان اسلام را به آن ربط داد. از فضلای حوزه علمیهی ما چند نفر در مورد سینما کتاب نوشتهاند؟ چند نفر تحقیق و نظریه در مورد آن ارائه دادهاند؟ در غرب ما شاهد آن هستیم که تعداد بسیار زیادی از کسانی که در مورد سینما و دین کار کردهاند اساتید سینما نیستند بلکه در حوزه الهیات صاحبنظرند. من هم معتقدم که تعریف سینمای اسلامی در این سالها بین یک امر ایدهآل و یک امر مبتذل معلق مانده است. که یا تعریف خیلی سفت و سخت از آن داریم، و یا از آن طرف سادهانگارانه در مورد آن اسیر تفریط هستیم». بخش پایانی سخنرانی کارشناسان به صحبتهای دکتر اصغر فهیمیفر اختصاص داشت که او گفت: «من هم از بحث در مورد سینمای دینی به مثابه یک رویکرد مطالعاتی استقبال میکنم و این کار هم البته فقط در دانشکدههای سینمایی و هنری امکانپذیر نیست چون سینما هنر جامعی است و ابعاد بسیار متفاوتی دارد». فهیمیفر دو مقوله سینمای دینی و سینمای اسلامی را متفاوت از یکدیگر برشمرد و افزود: «کمتر دیدهام که تمایز یا شباهت این دو تحقیق شده باشد. هر سینمای اسلامی، سینمای دینی هست اما برعکس آن نه. آثار دینی را میتوانیم حتی در بین فیلمسازان شمال اروپا هم ببینیم. البته نباید خودمان را خیلی درگیر ارائه یک تعریف از سینمای اسلامی کنیم. مثال میزنم: در مورد فلسفه هزاران تعریف ارائه شده است. هدف ما هم دادن یک تعریف دقیق از سینمای اسلامی نیست، بلکه احصای ویژگیها، قابلیتها و تواناییها و ویژگیهای زیباییشناختی این نوع سینماست وگرنه قطعا نمیتوانیم یک تعریف عامشمول که مورد قبول همه باشد ارائه دهیم. باید ببینیم ماهیت این سینما چیست و آن را به زبان سینما نشان دهیم. اگر بخواهیم به سوال اینکه سینمای اسلامی چیست بپردازیم باید ببینیم اساسا تلقی ما از اسلام چیست. آیا ساختار را در نظر داریم یا محتوا را، یا هر دو. وقتی با سینمای اسلامی مواجهیم، سینمایی روبهروی ماست که دارای یک کالبد و ویژگیهای زیباییشناختی است؛ یعنی بیان و صورت است؛ صورتی که ترجمان ساختارها و زیرساختارهای ایدئولوژیک و فرهنگی است. اما ما به این شکل با سینمای اسلامی برخورد نمیکنیم چون هنوز در مورد ریشههای فرهنگی نمیتوانیم بحث کنیم. حتی حین بحث در مورد سینمای دینی هم فقط به دو بعد اخلاقی و فقهی آن میپردازیم که از نظر من هیچ سینمایی که فقط قائل به رعایت چنین چیزهایی مثل حجاب زن، و حفظ شئونات بین زن و مرد باشد، سینمای دینی نمیشود. البته که سینمای اخلاقی میتواند مبدأیی برای سینمای دینی باشد، اما به خودی خود، سینمای دینی محسوب نمیشود». در این نشست پژوهشی سعید پوراسماعیلی معاون اجرایی مدرسه ملی سینمای ایران، اعضای دپارتمانهای آموزشی مدرسه، امیر اسفندیاری، محمدحسین تمجیدی، اساتید و دانشجوهای دانشگاههای مختلف و سینماگرانی نظیر مسعود آبپرور حضور داشتند. انتهای پیام
چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]
صفحات پیشنهادی
نشستی برای «سینمای اسلامی در گستره ملی» - ایسنا
نشست تخصصی با عنوان سینمای اسلامی در گستره ملی فرصتها و چالشها برپا میشود به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مدرسه ملی سینما هفتمین جلسه از سلسله نشستهای پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با عنوان سینمای اسلامی در گستره ملی فرصتها و چالشها بر اساس پژوهشی از هادی باباتماشای سینمای 3بعدی بدون عینک ممکن شد - ایسنا
محققان دانشگاه MIT موفق به ساخت صفحه نمایش سهبُعدی سینما شدند که دیگر نیازی به استفاده از عینکهای ویژه ندارد به گزارش ایسنا گاردین نوشت یک صفحه نمایش بزرگ با نام سینما 3 بعدی که قابلیت ارائه تصاویر سهبعدی را بدون استفاده از عینکهای ویژه دارد توسط محققان موسسه فناوری ماناگفتههای دبیر قدیمیترین رویداد سینمایی جهان - ایسنا
آلبرتو بارابادا دبیر باسابقه جشنوارهی فیلم ونیز از مهمترین فیلمها حاضر در جشنواره امسال کشف بزرگ امسال رقابت با سایر رویدادهای سینمایی و همچنین شانس بزرگ اسکار امسال سخن گفت به گزارش ایسنا با اعلام فهرست فیلمهای هفتاد و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز آلبرتونمایش فیلمهای هنروتجربه در مدرسه اسلامی هنر قم - ایسنا
برنامه نمایش فیلمهای هنروتجربه بهزودی در تالار آیه مدرسه اسلامی هنر قم شروع میشود به گزارش ایسنا طبق اعلام روابط عمومی هنر و تجربه این مدرسه با در نظر داشتن اهدافی همچون تثبیت جایگاه هنر در حوزههای علمیه شناخت ظرفیت قالبهای هنری و آمیختن تعهد حوزوی با تخصص هنری فعالیتهایجدیدترین تفاهمنامههای بنیاد سینمایی فارابی - ایسنا
بنیاد سینمایی فارابی با انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران در زمینه نگارش فیلمنامه و تولید فیلم سینمایی تفاهم نامه همکاری امضا کرد به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی این تفاهمنامهها در نشستهای جداگانهای با حضورجمهوری اسلامی دشمنان را در بغداد و دمشق ناکام گذاشت - ایسنا
امام جمعه موقت اهواز گفت عزت و اقتدار امروزی ما مرهون خون شهدا است اگر کمک جمهوری اسلامی نبود گروههای تکفیری بغداد را میگرفتند و این اتفاق در دمشق نیز میافتاد ولی جمهوری اسلامی تحت هر عنوانی که باشد به میدان آمد و دشمنان را ناکام گذاشت به گزارش ایسنا آیتالله سیدابوالحسن حرئیس بنیاد شهید: ثبات نظام اسلامی مدیون شهداست - ایسنا
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور خطاب به اولین یادواره شهید شاخص سال 1395 ساوه سردار شهید حاج مهدی نظرفخاری" و بسیجی شهید "مهدی غفاری پیامی صادر کرد به گزارش ایسنا متن این پیام در یادواره این شهیدان که با سخنرانی حجتالاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران در حسدامنه امت اسلامی منحصر به مرزهای جغرافیایی نیست - ایسنا
در اسلام تعریف دولت و ملت با تلقی کنونی از دولت و ملت متفاوت است زیرا در این تعریف اصل عناصر فیزیکی و سرزمینی و است ولی در اسلام سرزمین به مفهوم امروزی مطرح نیست بلکه شاخصترین عنصر حیثیت ایدئولوژیک دارد به گزارش ایسنا آیتالله علیاکبر رشاد امروز - سهشنبه 12 مردادبیل کلینتون تا میتوانست از هیلاری تعریف کرد - ایسنا
بیل کلینتون همسر هیلاری کلینتون نامزد دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در جمع هواداران همسرش در کنوانسیون دموکراتها در فیلادلفیا درباره خوبیها و بدیها و روزهای سخت و دشوار زندگی خودش و همسرش و همچنین فعالیتهای سیاسیشان صحبت کرد به گزارش ایسنا به نوشته روزنادبیرکل جدید اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان انتخاب شد - ایسنا
متین منتظمی به عنوان دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان انتخاب شد به گزارش ایسنا در جلسه شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان متین منتظمی با اکثریت ارا به عنوان دبیرکل جدید این اتحادیه انتخاب شد وی سابق بر این به عنوان دبیر سیاسی اتحادیه مسئول کمیته اجرایی واحد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها