واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
«آلبرتو بارابادا» دبیر باسابقه جشنوارهی فیلم «ونیز» از مهمترین فیلمها حاضر در جشنواره امسال،کشف بزرگ امسال،رقابت با سایر رویدادهای سینمایی و همچنین شانس بزرگ اسکار امسال سخن گفت. به گزارش ایسنا، با اعلام فهرست فیلمهای هفتاد و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز، «آلبرتو باربارا» که چند سالی است دبیر قدیمیترین رویداد سینمای جهان است که به سبب حضور فیلمهای پرستاره و قدرتمند از کارگردانان موْلف در جشنواره از همه سال خشنودتر به نظر میرسد. از میان 55 فیلم حاضر در بخش رسمی جشنواره ونیز امسال، 51 فیلم اولین نمایش جهانی خود را تجربه میکنند که با توجه به قدرت فیلمها نقطه قوت ونیز 2016 محسوب میشود و تنها انیمیشن «زندگی مخفی حیوانات خانگی»، «شب تیره» ساخته «تیم سوتون» ، «هفت دلاور» به کارگردانی «آنتونی فوکوآ» و «مالاریا» از پرویز شهبازی 4 فیلمی هستند که پیش از ونیز در جشنوارههای سینمایی دیگر به روی پرده رفتهاند. نشریه اسکرین در مصاحبهای با «آلبرتو باربارا» به نقطه نظرات وی درباره مسائل گوناگون ونیز 2016 پرداخته است: در چند سال اخیر جشنواره فیلم ونیز میزبان اولین نمایش فیلمهای برنده اسکار چون «جاذبه» ، «مرد پرنده» و «اسپاتلایت» بودهاید، امسال چه فیلمی میتواند از دل جشنواره ونیز شانس کسب اسکار باشد؟ از نظر من فیلمی که بیشترین شانس را در جوایز اسکار خواهد داشت؛فیلم « لالالند» فیلم افتتاحیهی جشنواره است که یک فیلم آمریکایی کلاسیک و موزیکال در بهترین شکل ممکن است و از دوستاره بزرگ نیز به عنوان بازیگر بهره میبرد. آیا این یک تغییر رویکرد در آکادمی اسکار است که اکنون بسیاری از فیلمهای مهم آمریکایی از جشنوارهها میآیند؟ بله،شما میتوانید تاثیرات سه فیلم مهم اسکار را در سه سال اخیر مشاهده کنید. امسال ما دو فیلم از کمپانی سونی، دو فیلم از یونیورسال و همچنین فیلمهایی از دو کمپانی «لاینزگیت» و «دیزنی» در جشنواره داریم. در چند سال گذشته سفرهای بسیاری به لسآنجلس داشتهام و اگر ما در سه سال اخیر سه فیلم اسکاری و موفق «جاذبه»،«مرده پرنده» و «اسپاتلایت» را در جشنواره نداشتیم، امروز به جای آن که کارگردانان و تهیهکنندگان در پی ارائه فیلمهایشان به ما باشند باید خودمان برای نمایش آنها در جشنواره درخواست میکردیم. متاسفم که امسال کمپانی «برادران وارنر» که یکی از مهمترین شرکای ما در چند سال اخیر بوده است در جشنواره غایب است. برای آوردن فیلم «sulley» به جشنواره تلاش کردم اما حضور در ونیز برای آنها راحت نبود چرا که «کلین استیوود» به جشنواره نمیآمد و «تام هنکس» نیز مشغله کاری زیادی به سبب اکران فیلم «دوزخ» خواهد داشت، این بزرگترین و البته تنها افسوس امسال من است. کشف امسال چیست؟ فیلمساز مولفی که نمیشناسیم اما تماشای فیلم او را نباید از دست دهیم ؟ «مسیح نابینا» فیلم شیلیایی به کارگردانی «کریستوفر مورای» که یک فیلم اول شگفتآور است و متاثر از فیلمهای «پازولینی» است اما همچنان قدرت بیان فوقالعاده خودش را نیز دارد. استعداد «کریستوفر مورای» در ترکیب تصاویر فوقالعاده است و کیفیت روایی داستان نیز چیزی است که تاکنون نظیر آن را ندیدیم. او یک فیلمساز مولف است و همه او را خواهند دید. فیلم «هفت دلاور» ابتدا در جشنواره تورنتو و به فاصله چند روز بعد در جشنواره ونیز به روی پرده میرود، روابط شما با جشنواره تورنتو چگونه است ؟ از دو سال پیش بهتر است! زمانی که آنها برای رسیدن به اولین نمایش جهانی فیلمها با همه سر جنگ داشتند. هدف اصلی آنها جشنواره "تلورید" بود اما در این میانه ما هم وارد بازی شدیم. فکر میکنم اکنون به این درک رسیدهاند که آن یک استراتژی زیان بخش بود. آیا اولین نمایش جهانی فیلم، امروزه برای جشنوارهها اهمیت دارد؟ هیچ فیلمی زمان اکران خود را بر اساس زمان برگزاری جشنوارههای سینمایی تنظیم نمیکند. اما عکس آن اغلب صدق میکند و ما همواره فیلمها را بر اساس زمان اکران آنها انتخاب میکنیم. شما در کنفرانس خبری در مورد فیلمهای ایتالیایی اظهار کردید که به کمیت بیش از کیفیت بها میدهید اما شاید جشنواره کن رویکرد متفاوتی دارد؟ دقیقا همینطور است. فیلمها ایتالیایی سودای جشنواره کن در سر دارند و با عجله تلاش میکنند به جشنواره کن برسند اما معمولا شکست میخورند و باز هم درس نمیگیرند. برخی از فیلمهای بینالمللی از بیم آن که مبادا در جشنواره کن و در حضور فیلمهای قدرتمند دیده نشوند ترجیح دادند به کن نروند اما این موضوع درباره فیلمهای ایتالیایی صدق نمیکند. من دعواهای زیادی با افرادی داشتم که میگفتند به هر شکل ممکن به جشنوارهی کن میروم و مهم نیست فیلم در کدام بخش پذیرفته شود، البته این معمولا تصمیم کارگردانان نیست و حرف تهیهکنندگان و کمپانیهای فروش فیلم است. آیا فکر میکنید رقابت هنوز در جشنوارههای سینمایی حائز اهمیت است؟ امکان پذیر نیست که بتوان بخش رقابتی را از جشنوارههای چون ونیز حذف کنیم اما اگر خود من بخواهم یک جشنواره جدید از ابتدا ایجاد کنم غیر رقابتی خواهد بود. چه اهمیتی دارد که بگوییم که فیلم «گدار» از فیلم ساخته «لاو دیاز» بهتر است؟ جشنوارههای بزرگ سینمایی باید مروج سینما باشند اما همه هنوز فکر میکنند که جایزه به فروش فیلم آنها کمک میکند در حالی که ما میدانیم که همیشه این طور نیست. عدم توازن جنسیت در سینما را چگونه ارزیابی میکنید؟ (دو فیلم بخش رقابتی از کارگردانان زن است در حالی که از میان 73 فیلم بخشهای اصلی جشنواره ونیز تنها 10 فیلم ساخته سینماگران زن است) امروز زنان قدرت بیشتری دارند و تعداد بیشتری از آنها برای کارگردانی آثارشان و تغییر شرایط جنگ میکنند اما این یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و نیازمند زمان خواهد بود. آیا فیلمی به جشنواره اضافه خواهد شد ؟ احتمالا یک فیلم که در بخش غیر رقابتی خواهد بود. هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز به عنوان قدیمیترین رویداد سینمایی جهان از 31 اوت (10 شهریورماه) با نمایش فیلم «لالا لند» ساخته «دامین چازل» آغاز میشود و در تاریخ 10 سپتامبر (20 شهریورماه) به نمایش فیلم «هفت دلاور» به کارگردانی «آنتونی فوکوآ» به کار خود پایان میدهد. انتهای پیام
یکشنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]