تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802978804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مستمری بگیران نجومی با 40برابر مستمری کارگران!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مستمری بگیران نجومی با 40برابر مستمری کارگران!
يك منبع آگاه با بيان اينكه فيش‌هاي حقوقي برخي از بازنشستگان از 6 ميليون آغاز مي‌شود و به بيش از 35 ميليون نيز مي‌رسد، گفت: مديران نجومي‌بگير از طريق ترفندهاي غير‌اخلاقي و سوءاستفاده از قدرت و نفوذشان صندوق‌هاي بازنشستگي را تحت فشار قرار مي‌دهند تا بعد از بازنشستگي نيز فيش حقوقي آنها همچنان نجومي باقي بماند، بدين ترتيب در كشور برخي از مديران شاغل مي‌خواهند پس از بازنشستگي نيز نجومي‌بگير باقي بمانند و صندوق‌هاي بازنشستگي بايد حق بيمه حدود 40 مستمری‌بگیر یا دهها شاغل را به يك بازنشسته نجومي‌بگير تقديم كنند.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


يك منبع آگاه با بيان اينكه فيش‌هاي حقوقي برخي از بازنشستگان از 6 ميليون آغاز مي‌شود و به بيش از 35 ميليون نيز مي‌رسد، گفت: مديران نجومي‌بگير از طريق ترفندهاي غير‌اخلاقي و سوءاستفاده از قدرت و نفوذشان صندوق‌هاي بازنشستگي را تحت فشار قرار مي‌دهند تا بعد از بازنشستگي نيز فيش حقوقي آنها همچنان نجومي باقي بماند، بدين ترتيب در كشور برخي از مديران شاغل مي‌خواهند پس از بازنشستگي نيز نجومي‌بگير باقي بمانند و صندوق‌هاي بازنشستگي بايد حق بيمه حدود 40 مستمری‌بگیر یا دهها شاغل را به يك بازنشسته نجومي‌بگير تقديم كنند.
يك منبع آگاه كه نخواست نامش فاش شود به خبرنگار اقتصادي روزنامه «جوان» گفت: سال 94 دولت به صندوق‌هاي بازنشستگي در حدود 30هزار ميليارد تومان براي پرداخت مستمري ميليون‌ها  بازنشسته پرداخت كرد و پيش‌بيني مي‌شود اين رقم در سال 95 در حدود 45هزار ميليارد تومان باشد، بدين ترتيب بايد ديد علت بحران در صندوق‌هاي بازنشستگي چيست و در اين صندوق‌ها چه گذشته و چه مي‌گذرد.
وي با اشاره به فساد و تخلفات قابل ملاحظه‌اي كه در صندوق‌هاي بازنشستگي رخ داده است، تأكيد كرد:منابع و مصارف صندوق‌هاي بازنشستگي با هم همخواني ندارد و برخي تصور مي‌كنند همه مشكل آن است كه منابع ورودي صندوق كاهش پيدا كرده است و «بحران » در صندوق‌هاي بازنشستگي طبيعي است. اين در حالي است كه مشكل عمده صندوق‌هاي بازنشستگي موجود در كشور آن است كه مقوله نجومي‌بگيران بازنشسته نيز در صندوق‌هاي بازنشستگي رسوخ كرده است.
وي گفت: در شرايطي كه دستمزد ميليون‌ها كارگر و كارمند به يك ميليون هم نمي‌رسد،  فيش‌هاي حقوقي برخي از بازنشستگان از 6 ميليون آغاز مي‌شود و به بيش از 35ميليون نيز مي‌رسد.
این منبع آگاه گفت: البته بايد عنوان داشت كه برخي از بخش‌ها صندوق‌هاي بازنشستگي را تشكيل داده‌اند كه مديريت اين صندوق‌ها به نوعي تحت اختيار مديران نجومي‌بگير فعلي و مديران بازنشسته بانفوذ است و اين افراد براي خود، اطرافيان و نزديكاني كه در مجموعه دستگاه مورد نظر يا صندوق بازنشستگي فعاليت دارند يا بازنشسته اين مجموعه هستند حقوق‌هاي نجومي پرداخت مي‌كنند.
وي افزود: به طور نمونه روزي نيست كه به صندوق‌هاي بازنشستگي مثلاً صندوق بازنشستگي كشوري، افراد با‌نفوذ فشارهاي عجيب و غريب نياورند كه فلان شخصي كه در آستانه بازنشستگي است بايد بالاترين سقف حقوق بازنشستگي را از صندوق بازنشستگي دريافت كند و اين مديران در حقيقت نجومي‌بگيران شاغلي هستند كه مي‌خواهند در دوران بازنشستگي نيز نجومي‌بگير باقي بمانند.
وي تصريح كرد: صندوق‌هاي بازنشستگي يكي از بخش‌هايي هستند كه اصلاً مشخص نيست در اين صندوق‌ها چه گذشته و چه مي‌گذرد ‌و بايد پالايش و پايش و رصد اين صندوق‌ها به شكل آني باشد و افراد بازنشسته‌اي كه از اين صندوق‌ها حقوق‌ها‌ي 6 تا 35ميليون تومان دريافت مي‌كنند پرونده هايشان مورد بررسي قرار گيرد تا مشخص شود اصلاً اين افراد وجود خارجي دارند و اگر دارند بر چه اساسي صندوقي كه سالانه ده‌ها هزار ميليارد تومان جهت پرداخت حقوق بازنشستگي و مستمري و بودجه بيت المال، پول دريافت مي‌كند اين پول‌ها كجا مي‌رود.
دولت  سالانه ده‌ها هزار ميليارد تومان به صندوق‌هاي بازنشستگي كمك مي‌كند و مجلس شوراي اسلامي كه پرداخت اين منابع را تأييد مي‌كند و سازمان بازرسي كل كشور كه اين روند را نظاره مي‌كند، آيا يكبار از خود سؤال كرده‌اند كه ميزان كمكي كه دولت‌ها به صندوق‌هاي بازنشستگي مي‌كنند و حجم آن سال به سال در حال رشد است و از ميزان بودجه عمراني 30هزار ميليارد توماني هم عبور كرده است كجا مي‌رود چرا دولت تمامي صندوق‌هاي بازنشستگي موجود در ايران   را از هر حيث مورد تحقيق و تفحص قرار نمی‌دهند؟
با بررسي پرونده‌هاي بازنشستگان نجومي‌بگير در تمامي صندوق‌هاي بازنشستگي موجود در كشور بي‌شك موارد پنهاني و تخلفات گسترده‌اي بروز و ظهور خواهد كرد و اين نقد به نهادهاي نظارتي كشور وارد است كه چرا صندوق‌هاي بازنشستگي را كه سالانه به دليل كسري بودجه چند ده هزار ميليارد تومان از بودجه بيت‌المال دريافت مي‌كنند،  براي يكبار هم مورد پايش و پالايش قرار نداده‌اند.
البته بايد عنوان داشت كه عمده بازنشستگان و مستمري بگيران از صندوق‌هاي بازنشستگي كشور افراد حد‌اقل‌بگير هستند اما آن عده‌اي كه حقوق‌ها و مستمري‌هاي بازنشستگي از صندوق‌ها دريافت مي‌كنند فشار قابل ملاحظه‌اي را از منظر بودجه به صندوق‌هاي بازنشستگي وارد مي‌كنند كه حجم اين فشار آنقدر زياد است كه از صندوق‌هاي بازنشستگي بيرون زده و سر از بودجه عمومي و بيت‌المال در آورده است، حال چرا دولت هر ساله با چشم بسته به ميزان بودجه عمراني پول به صندوق‌ها مي‌دهد.
در حالي كه هم اكنون گفته مي‌شود ايران با بيكاري 3 تا 8ميليوني رو به رو است و ميليون‌ها نيروي كار، كارگر و كارمند نيز حقوقشان هنوز به يك ميليون تومان نيز نرسيده، دامنه فيش‌هاي نجومي به جايي رسيده است كه برخي از بازنشستگان نيز در اين دايره قرار مي‌گيرند و از مستمري‌هاي 6 تا 35ميليون تومان برخوردار هستند.
در حال حاضر نظام بازنشستگي ايران با مسائل و چالش‌هاي متعددي مواجه است اما آنچه بيش از ديگر مسائل ذهن سياستگذاران را به خود مشغول كرده، به مواردي چون ضعف مديريت در صندوق‌هاي بازنشستگي در ايران، قائل نبودن به شفافيت در صندوق‌هاي بازنشستگي، ارائه مستمري‌هاي نجومي به مديران بازنشسته بانفوذ، بدهي دولت به صندوق‌هاي بازنشستگي، عدم مديريت سرمايه‌گذاري كارآمد، كسري بودجه دولت و تأثير متقابل آن بر صندوق‌هاي بازنشستگي، ناهماهنگي در نظام توازن درآمد با هزينه ،  تحميل تعهدات هزينه‌زا به صندوق‌هاي بازنشستگي، تغيير شديد و پيوسته متغيرهاي اقتصاد كلان مانندركود اقتصادي، تحريم، كاهش بهاي نفت، رشد بهاي ارز، كاهش نرخ رشد اقتصادي، افت سرمايه‌گذاري و نرخ اشتغال، كاهش مستمر نرخ پشتيباني، انتقال جمعيتي در ايران، شوك سياسي بازنشستگي پيش از موعد، افزايش نسبت وابستگي سالمندي مربوط مي‌شود كه صندوق‌هاي بازنشستگي در ايران را با بحران جدي رو به رو كرده است.
  كمك 30 هزار ميلياردي دولت به صندوق‌هاي بازنشستگي در سال گذشته
در اين ميان، مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري در نشست «اقتصاد كلان و تأثير آن بر صندوق‌هاي بازنشستگي» كه شهريور ماه 95 برگزار شد به كمك 30 هزار ميليارد توماني دولت به صندوق‌هاي بازنشستگي در سال 94 اشاره كرد و گفت: اين رقم معادل بودجه عمراني كشور است و اميدواريم روند شتابنده كمك دولت به صندوق‌ها بتواند در سال‌هاي آينده ادامه يابد.
محمود اسلاميان كه اين روزها به شدت براي بر‌طرف كردن مشكلات صندوق بازنشستگي كشوري در حال فعاليت است با بيان اينكه هيچ كجا خارج از صندوق‌هاي بازنشستگي نمي‌توان علل مشكلات را بررسي و واكاوي كرد، گفت: اگر معضلاتي كه امروز صندوق‌هاي بازنشستگي با آن دست به گريبان هستند به صورت دقيق بررسي و ريشه‌يابي نشود در حل آن مشكل‌ها در آينده نيز ناتوان خواهيم بود بدين ترتيب نيازمند اصلاح ساختار و وضعيت صندوق‌هاي بازنشستگي هستيم.
بخش عمده‌اي از درآمد صندوق‌ها در ايران وابسته به دريافت حق بيمه‌هاست. در صندوق بازنشستگي كشوري 85 درصد منابع از محل كمك دولت، 10 درصد از محل حق بيمه‌ها و حدود 5 درصد از محل سود حاصل از سرمايه‌گذاري‌ها تأمين مي‌شود.
 كمك دولت به صندوق‌هاي بازنشستگي در سال 94 در حدود 30 هزار ميليارد تومان  بود كه پيش‌بيني مي‌شود كمك دولت به صندوق‌هاي مذكور در سال 95 به 40 هزار ميليارد تومان برسد و پيش‌بيني مي‌شود سال 96نيز اين ميزان به 65 هزار ميليارد تومان برسد. بر اين اساس دولت به سمتي مي‌رود كه ناچار شود در چند سال آينده كل بودجه عمومي كشور را بابت دستمزد كاركنان و كمك به پرداخت مستمري بازنشستگان در كشور صرف كند و عدم اصلاح اين روند بي‌شك در آينده به ناپايداري در اقتصاد  ايران، صندوق‌ها‌ي بيمه‌اي و بازنشستگي و بي‌ثباتي اجتماعي منجر خواهد شد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن