تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834194848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در نقد و بررسی مستندهای جعفری چه گذشت؟ - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: فیلم‌های «روزی دو سه دیگر هم»، «من نگویم شرح آن» و «بَرد» از ساخته‌های حمید جعفری در سالن سینما حقیقت مرکز گسترش نقد و بررسی شد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در ابتدای جلسه‌ی نقد و بررسی این آثار که  10 مرداد ماه برگزار شد، رامتین شهبازی به عنوان منتقد مهمان در آن حضور داشت، ناصر صفاریان، مسئول جلسه‌های نمایش فیلم و مجری برنامه با اشاره به این که فیلم‌های به نمایش درآمده، آشکارا برای مخاطب به معنای عام ساخته نشده، به استقبال قابل توجه تماشاگران از این فیلم‌ها اشاره کرد. وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود، از کارگردان این فیلم‌ها که به تازگی و پس از شرکت در جشنواره‌های «ویزیون دورئل» (در سوئیس) و «هات‌داکس» (در کانادا) به کشور برگشته، خواست تا تجربه‌ی اخیر خود از مواجهه با تماشاگران جشنواره‌های خارجی را با کسانی که به تماشای این فیلم‌ها آمده‌اند به اشتراک بگذارد. حمید جعفری در ابتدای صحبت‌های خود ضمن سپاس‌گزاری از حضور فوزیه مجد و خسرو دهقان به‌عنوان استادان خود در جلسه‌ی نمایش فیلم گفت: «همیشه سعی کرده‌ام کارم را همان‌طور که اعتقاد دارم انجام بدهم. در حقیقت، از کار خودم یک تصور دارم و سعی می‌کنم در مسیر شکل‌گیری همان کار هم قدم بردارم، اما در مورد توجه به سلیقه‌ی مخاطب عام باید بگویم توجه چندانی به این موضوع ندارم.» وی هم‌چنین با اشاره به واکنش تماشاگران جشنواره‌های خارجی از مستند «بَرد» گفت: «باید اعتراف کنم استقبالی که تماشاگران جشنواره‌های مورد بحث از این مستند داشتند، حتی از انتظار خود من هم بیش‌تر بود.» صحبت‌های رامتین شهبازی، بخش دیگری از جلسه‌ بود، او فیلم دوم این مجموعه (من نگویم شرح آن) را به تعریف کلاسیک و موجود از نمادگرایی نزدیک‌تر دانست و گفت: «البته از قرن هجدهم به این سو نگاه به مقوله‌ی تمثیل و نمادگرایی به قدری گسترده شده که هر اثر هنری، خصوصاً آن‌هایی که ریشه در متون ادبی دارند را می‌توان تمثیلی نامید. در حقیقت این آثار ریشه در عنصری دارند که باب تاویل و تفسیر درباره‌ی آن‌ها گشوده و باز است.» وی مستند «من نگویم شرح آن» را فیلمی با یک جهان نشانه‌گرا دانست و افزود: «این فیلم، ما (تماشاگران فیلم) را به حقیقت دیگری ارجاع می‌دهد و این نوع نگاه کاملاً در تقابل با فیلم سوم این مجموعه یعنی «بَرد» قرار می‌گیرد.» شهبازی در ادامه‌ی صحبت‌های خود موضوع هر سه فیلم به نمایش درآمده را زندگی دانست و گفت: «اگر مستند «من نگویم شرح آن» را یک اثر تمثیلی بدانیم باید اشاره کرد که در مقابل، فیلم «بَرد» یک اثر پدیدارشناسانه است. در این فیلم، سختی و زندگی یک زن به گونه‌ای به تصویر درآمده که تماشاگر از مواجه شدن با آن نوع سختی بتواند زندگی دشوار او را درک کند. به عبارتی دیگر وجه شاعرانه‌ای که ما را به تعریف موجود از نگاه تمثیلی نزدیک می‌کند در «من نگویم شرح آن» بیش‌تر دیده می‌شود تا آثاری نظیر «روزی دو سه دیگر هم» و «بَرد». در ادامه‌ی جلسه، ناصر صفاریان فیلم‌های به نمایش درآمده را تصویری از سه موقعیت متفاوت در زندگی، آن‌هم بدون نمایش جغرافیای محیط دانست و از سازنده‌ی این آثار خواست تا درباره‌ی تعمد احتمالی خود برای عدم نمایش محل زندگی شخصیت‌های خود توضیحاتی ارائه کند. حمید جعفری در پاسخ به این نکته گفت: «باید اشاره کرد که این فیلم‌ها اطلاع‌رسان نیستند و طبعاً پرداختن به جغرافیای زندگی شخصیت‌ها در آن‌ها متفاوت است. البته در انتهای فیلم «بَرد» یک کپشن استفاده شده که در آن به محل زندگی شخصیت اصلی فیلم اشاره می‌شود، اما در مجموع تلاشم این بود تا در این سه فیلم به مکان خاصی اشاره نکنم.» در ادامه‌ی جلسه، رامتین شهبازی با اشاره به پختگی مستند «بَرد» در مقایسه با دو فیلم دیگر، نحوه‌ی چینش سکانس‌های این فیلم را از جمله امتیازهای آن برشمرد و گفت: «تنها نکته‌ای که این سه فیلم را مثل یک نخ نامریی به هم وصل می‌کند، اشاره به زندگی است و البته تحمل سختی توسط بعضی از انسان‌ها در برخی شرایط خاص.» وی هم‌چنین در پاسخ به اظهار نظر یکی از تماشاگران حاضر در سالن با اشاره به تاثیرپذیری احتمالی فیلم‌سازان از برخی سینماگران قبل از خود گفت: «این نکته به خودی خود اشکال محسوب نمی‌شود و بیش‌تر یک بحث بینامتنی است که تاثیر آدم‌ها از پدیده‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد.» شهبازی سپس با اشاره به بحث بی‌مکانی در مستندهای به نمایش درآمده گفت: «این عناصر هر چه‌قدر هم که از فیلم‌ها حذف شده باشند باز هم وجه شاعرانه‌ی آن‌ها را بیش‌تر تقویت کرده و کاری می‌کنند تا ذهن تماشاگر به نکته‌ی خاصی ارجاع نداشته باشد.» در بخش دیگری از این جلسه حمید جعفری در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان درباره‌ی ارتباط فیلم‌های به نمایش درآمده با زندگی واقعی افراد گفت: «تمام صحنه‌های این فیلم واقعی است، اما معنای چنین حرفی این نیست که من دخالتی در صحنه‌ها نداشته‌ و چیزی را نچیده‌ام.» وی در توضیح این نکته گفت: «نوع مواجهه‌ی من با واقعیت این‌گونه نیست که هر آن‌چه در لحظه اتفاق بیفتد را ضبط کنم. در حقیقت مهم‌ترین تمهید من در این سه فیلم حذف کردن بود و این‌قدر این کار را ادامه دادم تا چیزی که دنبالش بودم بیش‌تر خودش را نشان بدهد.» بخش پایانی نقد و بررسی این مستندها به صحبت‌های رامتین شهبازی، منتقد مهمان جلسه اختصاص داشت. وی با اشاره به پررنگ‌ بودن وجه داستانی در فیلم «من نگویم شرح آن» گفت: «در این فیلم یک حرکت از جزء به کل دیده می‌شود و این خیلی شبیه کاری است که ما در زندگی انجام می‌دهیم تا به انتها برسیم.» این منتقد سینما سپس با اشاره به وجه کهن‌الگویی در یکی از صحنه‌های این فیلم گفت: «آن‌چه که در این فیلم به‌عنوان جزء انتخاب شده، در تفکرها و فرهنگ‌های مختلف هم دیده می‌شود و به دوخته شدن سرنوشت اشاره دارد.» شهبازی گفت: «در این فیلم، صاحب اثر آن‌قدر نشانه‌ها را در اختیار تماشاگر می‌گذارد تا او به درک تازه‌ای از شناخت اسطوره برسد. اما در این فیلم به یک کهن‌الگوی شناخته شده ارجاع داده می‌شود که زندگی در آن در حال بافته شدن و با شیبی آرام به‌ سوی پایانی به وسعت مرگ در حال حرکت است.» وی پس از اشاره به دید شاعرانه‌ی فیلم مورد بحث و ابراز خوشحالی از تماشای آثاری که به تعبیر او سازنده‌شان از یک نگاه ویژه برخوردار است گفت: «در میان این سه مستند، فیلم «بَرد» از یک انسجام نگاه برخوردار است که امتیاز آن به حساب می‌آید. به گمانم اگر سازنده‌ی این فیلم‌ها همین راه را ادامه دهد به فیلم‌ساز موفقی تبدیل خواهد شد.» انتهای پیام


دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۲۰:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن