محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828036533
جلوی چشم اسرائیلیها پرچمشان را آتش زدیم
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
جلوی چشم اسرائیلیها پرچمشان را آتش زدیم کارگردان فیلم "ابوزینب" گفت:اینجا از طریق رسانه شما عنوان می کنم که تولید فیلم «ابوزینب» بدون هیچ کمکی از سوی دولت ساخته شد و متعلق به شرکت لبنانی «الارض» است که شریکش هم موسسه «بیان» متعلق به رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی است.
به گزارش فرهنگ نیوز، سینمای مقاومت پس از مدت ها با تولید و اکران فیلم «ابوزینب» جانی دوباره گرفته است. فیلمی که به دشواری و به دور از حمایت های دولتی و با تلاش تهیه کننده ای دغدغه مند چون مرتضی شعبانی و کارگردانی متعهد با نام علی غفاری شکل گرفت و این روزها به شکل مظلومانه ای به اکران درآمده است. از این رو لازم دیدیم تا با علی غفاری، نویسنده و کارگردان فیلم «ابوزینب» گفت و گویی داشته باشیم و این کارگردان که فیلم تحسین شده «استرداد» را به عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر در کارنامه دارد، در گفتگو گو با «سراج24» از شرایط ساخت اثری قابل اعتنا درباره مفهوم مقاومت گفت. اثری که به سفارش مجاهد گرانقدری چون سید حسن نصرالله ساخته شد و تنها فیلمی بود که دلنوشته ای از سوی سردار قهرمان قاسم سلیمانی داشت که برای فیلم «ابوزینب» چنین ستایش آمیز نوشت:
«بسمه تعالی
فدای این دستی که ماه را برکف گرفته و تقدیم به خالق ماه کرده است،می بوسم دستی را که ما را از روشنایی آن بهره مند نموده است؛چه زیباست این تصویر که بر کف، تمام اخلاص جای گرفته است؛گرد همه این دستان پاک»
با این نگاه متن گفت و گو با کارگردان اثر ارزشمند «ابوزینب» پیش رویتان قرار می گیرد.
آقای غفاری بعد از موفقیت فیلم «استرداد» با یک تامل به سراغ اثری حساس و دشوار در زمینه سینمای مقاومت رفتید. دلیل این انتخاب چه بوده است؟
برای من ساخت فیلم به هر صورتی مهم نیست و دنبال این هستم که فیلمی آبرومندانه با موضوعات مناسب بسازم. فیلم ساختن نیاز به وجود علاقه به موضوع دارد و اگر به فیلمی مانند «ابوزینب» باور نداشته باشید نمی توانید آن را بسازید.
به طور حتم کار کردن در منطقه جنگی لبنان و با بازیگران خارجی دشوار است. درباره شرایط فیلمبرداری و اتفاقات رخ داده بگویید.
همین طور است و ساخت «ابوزینب» دشواری های زیادی داشت. اما ما با چشم باز به سراغ این پروژه رفتیم و با یک پیش تولید مناسب و تحقیقات لازم سعی کردیم کاملا آماده برای اجرای کار باشیم. با مخاطرات تولید فیلم هم آگاه بودیم که مهم ترین بخش آن مربوط به فیلمبرداری سکانس های «ابوزینب» بود به این دلیل که اصرار داشتیم در نقطه ای واقعی فیلمبرداری کنیم که نقطه صفر مرزی اسرائیل و لبنان بود و در فاصله 20 متری ما سیم خاردار بود. سربازان اسرائیلی خیلی راحت ما را می دیدند و ایست و هشدار می دادند و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل هم آن جا بودند.
اسرائیلی ها مانع فیلمبرداری شما نشدند؟ به طوری که وقفه ای در زمان تولید ایجاد شود.
به دفعات این مساله پیش آمد. چرا که مثلا ما پایگاه اسرائیلی را که قبلا در آن جا وجود داشت را دوباره ساختیم و بعد هم آن را منهدم کردیم! ما جلوی چشم اسرائیلی ها پرچم شان را آتش زدیم و خودروهایشان را منفجر کردیم که همه این ها بازتاب داشت. از مرحله پیش تولید تا مرحله فیلمبرداری که حدود 15 روز بود کل منطقه تحت تاثیر حضور ما بود و شبکه 10 اسرائیل به صورت زنده برنامه داشت و درباره ما گزارش تهیه می کرد. جوسازی هایی می کردند که این ها نیروی مقاومت و نظامی هستند و بخشی از آن ها از ایران آمدند و تروریست های حرفه ای هستند که در قالب فیلمساز دارند موشک جابجا می کنند! سازمان ملل بارها به ما هشدار داد که امکان هرگونه درگیری توسط سربازان اسرائیلی وجود دارد. برای ضبط اولین سکانس هلی شات به محض این که هلی کوپتر چند متر پرواز کرد خاموش می شد و پایین می افتاد و بعدا فهمیدیم که آن ها فرکانس هایی می فرستند که توانیم کار کنیم و کارمان تعطیل می شد و دوباره مکاتباتی با سازمان ملل می کردیم و تعهداتی از ما می گرفتند و در نهایت با همه سختی ها کارمان را انجام دادیم.
فضاسازی در فیلم به دلیل انتخاب لوکیشنی واقعی گویا و با هویت است و با وجود دشوار بودن فیلمبرداری در منطقه جنگی لبنان انتخاب تاثیرگذاری داشتید.
ارزش فیلمبرداری در آن نقطه ایجاد حسی واقعی بود. ضمن این که لبنان کشوری کوهستانی است و آن جاده جای کفی است که همه به عنوان دروازه مطله می شناسند. لوکیشن مساله مهمی است و برایم اهمیت دارد. مثلا در «استرداد» هم همه به من می گفتند که غیرممکن است که روی پل اورست کار کنیم اما من اعتقاد داشتم که ارزش کار در آن مکان اهمیت دارد. همان فیلم اگر در یک ریل معمولی گرفته می شد ارزش چندانی نمی توانست داشته باشد. اتمسفر این گونه لوکیشن ها به فیلم منتقل می شود و برخی از فیلم های ایرانی در بازسازی برخی موقعیت های واقعی ناموفق هستند. این گونه موارد برای مخاطب اهمیت دارد و نیاز به رعایت آن ها جهت تاثیرگذاری است.
شما هم نشان دادید که فیلمساز سختکوشی هستید با سوژه هایی حساس و قابل توجه؛ دستگاههای فرهنگی و به خصوص وزارت ارشاد به دغدغهمندی شما در فیلم ابوزینب توجه کردند؟
ساخت فیلم ساده شهری یا آپارتمانی که کاری ندارد و هنر خاصی نیست. شما وقتی 2 سال از عمرت را پای فیلمی می گذاری ارزش دارد تا فیلمی که در چند جلسه محدود فیلمبرداری می شود. مسئولان ما باید به دنبال تولید موضوعات حساس کشور بروند نه این که هزاران مانع برای فیلمساز به وجود بیاورند. تازه هزاران سختی می کشیم و فیلم را تولید می کنیم اما به مرحله اکران که نهایت ظهور یک اثر می تواند باشد این گونه برخورد می کنند.
فیلم «ابوزینب» پس از مدت ها بلاتکلیفی به شرایط غریبانه ای در اکران این روزها مواجه شد!
همین طور است. در واقع انقدر رقابت نابرابر و ناجوانمردانه ای در سینمای ایران وجود دارد که دیگر به مسئولان سینمایی شک باید کرد که اگر در تولید فیلم کمکی نکردند در زمان توزیع هم می خواهند با فیلم های ارزشی برخورد کنند! سالن های محدود و سانس هایی در زمان نامناسب به فیلم می دهند تا نگذارند این فیلم دیده شود. من درباره شخصیت ها صحبت نمی کنم و فرقی نمی کند که یک مسئولی برود و شخص دیگری بیاید. ما باید نگاه مان را در حوزه فرهنگ تغییر بدهیم و انقدر مستاصل عمل نکنیم.
اینجا از طریق رسانه شما عنوان می کنم که تولید فیلم «ابوزینب» بدون هیچ کمکی از سوی دولت ساخته شد و متعلق به شرکت لبنانی «الارض» است که شریکش هم موسسه «بیان» متعلق به رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی است و یک سر سوزن کمک از طرف دولت در تولید انجام نشد و در زمان اکران فیلم هم می بینید که در این ساعت عصرگاهی که با هم حرف می زنیم در هیچ سالنی فیلم «ابوزینب» سالن ندارد و چند سانس در ساعات نامناسب به آن دادند. با این وضعیت نوع نگاه مسئولان فرهنگی دولت مشخص می شود که نمی خواهند چنین آثاری در سینمای ایران ساخته شود. همین اکران نصفه و نیمه هم با همت حوزه هنری انجام شد و تهیه کننده تصمیم گرفت به هر حال این فیلم را در این زمان اکران کند.
به نظر می رسد با این شرایط بهتر است به پخش جهانی فیلم فکر کنید!
خوشبختانه پخش جهانی فیلم در اختیار موسسه «الارض» است و آن ها برنامه ریزی برای اکران های جهانی می کنند. البته سنگ اندازی هایی از سوی صهیونیسم ها برای عدم اکران «ابوزینب» انجام می شود اما امیدواریم شرایط بهتر شود. چندی پیش در یکی از سالن های بزرگ بغداد اکران خوبی داشتیم و مسئولان عراقی به همراه مردم فیلم را دیدند و استقبال خوبی شد. امیدواریم برنامه اکران در کشورهای مراکش و اردن هم انجام شود و در حال برنامه ریزی برای اکران فیلم در کشور ترکیه هم هستیم.
در مسیر فیلمسازی تان دوست دارید در چه قالب و ژانری به کار خود ادامه دهید؟
من به سینمای کلاسیک خیلی علاقمند هستم و دنبال دورین روی دست و این گونه بازی ها نیستم. به نظرم صاحب سبک بودن به لحاظ ساختاری خوب است و همین باعث می شود تا به برخی از موضوعات بیشتر گرایش داشته باشم. البته امکان دارد در آینده فیلمی آوانگارد هم از من ببینید اما بستگی به موضوع آن دارد. گاهی ساخت یک اثر مستند شما را به سمت ساختار متفاوتی می برد و نیاز فیلم فرم آن را می طلبد. البته هیچ فیلمسازی دوست ندارد در یک قالب باقی بماند و من هم این گونه هستم اما به شدت به تاریخ معاصر علاقمند هستم. من در سمت های مختلفی در سینما در این گونه آثار فعالیت داشتم و فکر می کنم الان نیاز به ساخت فیلم هایی داریم که به تاریخ معاصر ما بپردازد.
اگر بخواهید مقطع خاصی از تاریخ کشورمان را برای ساخت فیلمی سینمایی مدنظر قرار دهید، کدام بخش خواهد بود؟
مقطع انقلاب اسلامی از جمله مواردی است که کمتر به آن پرداخت شده و من دوست دارم درباره آن دوران مهم تاریخ ایران کار کنم. چون عمده فیلم ها اشاره به پیش یا پس از انقلاب اسلامی دارد و خود موضوع انقلاب و دوران پُر فراز و نشیبی که آن روزها داشته است به زمین مانده است.
به نظرتان سینمای ایران به لحاظ سخت افزاری و بهره مندی از نیروهای فنی توان تولید آثار عظیم حماسی و تاریخی و فیلم هایی با پروداکشن گسترده درباره عملیات دفاع مقدس را دارد؟
به نظرم برای ساخت آثاری در زمینه دفاع مقدس و مقاومت نیاز به همتی برجسته است. مثلا برای ساخت فیلمی درباره فتح خرمشهر همه نهادها باید وسط بیایند. به طور حتم ما مشکل عوامل فنی در سینمای ایران نداریم و مساله مهم ایجاد امکانات است که اگر اتفاق بیفتد همه مسائل حل می شود. در دوران جنگ با همت و مشارکت همگانی پروژه های سینمایی شکل می گرفت در صورتی که حالا نمی توانید تصور کنید که فیلمی مانند «سجاده آتش» یا «حماسه مجنون» ساخته شود! امروزه اگر بخواهید چند قایق و تانک بگیرید کلی مشکل پیدا می کنید. فیلمساز که با دست خالی کاری نمی تواند بکند!
پرسش پایانی این که تماشای فیلم «ابوزینب» توسط خانواده آن شهید بزرگوار چه عکس العملی را در بر داشت؟
متاسفانه در اکران اخیر فیلم در بغداد نتوانستیم حضور خانواده ابوزینب را داشته باشیم و ویزای آن ها درست نشد و نتوانستند بیایند. اما پیش از این فیلم را همراه مردم در لبنان دیده بودند و خیلی استقبال کردند. یکی از نگرانی هایم این بود که خانواده این شهید از کیفیت فیلم راضی نباشند اما الحمدالله مورد قبول آن ها قرار گرفت و برادران ابوزینب دائم احساسات خانواده و مادر را به ما منتقل می کردند و خستگی ما در رفت. ضمن این که حمایت های معنوی سید حسن نصرالله و پیشنهادش برای ساخت این فیلم و یادداشت ستایش آمیز و همراه با لطف سردار بزرگوار قاسم سلیمانی برایمان انگیزه گرانقدری بود.
منبع: سراج24
95/8/16 - 11:21 - 2016-11-6 11:21:46
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]
صفحات پیشنهادی
دونده ۱۱۰ متر با مانع ایران: دوومیدانی جلوی چشم مسئولان می سوزد
دونده ۱۱۰ متر با مانع ایران دوومیدانی جلوی چشم مسئولان می سوزد دونده ۱۱۰ متر با مانع ایران گفت وضعیت دوومیدانی ورزش مادر در ایران اصلا خوب نیست و این ورزش جلوی چشم مسئولان در حال سوختن است میلاد سیار در گفتوگو با ایسنا درباره شرایط دوومیدانی ایران اظهار کرد به مانند سال هانسان هایی که مرگ را به چشم خود دیدند/زیباترین فرودگاههای جهان /وحشت مسافران پرواز میامی پس از آتش گرفتن هواپ
انسان هایی که مرگ را به چشم خود دیدند زیباترین فرودگاههای جهان وحشت مسافران پرواز میامی پس از آتش گرفتن هواپیما در این خبر پربازدیدترین تصاویر دست به دست شده در شبکه های اجتماعی را مشاهده می کنید به گزارش خبرنگارگروه اخبار داغ فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان اگر امروز موفق بهاز اسیدپاشی بر روی خودروهای لوکس در شیراز تا آتشسوزی یک انبار در چهارراه سرچشمه بهارستان + فیلم و تصاویر
از اسیدپاشی بر روی خودروهای لوکس در شیراز تا آتشسوزی یک انبار در چهارراه سرچشمه بهارستان فیلم و تصاویر به گزارش گروه شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در این بسته پربازدیدترین مطالب امروزی سرویس شهروندخبرنگار را برای شما آماده کردیم تا بتوانید به راحتی به آن11 رفتاری که نباید جلوی چشم کودکان انجام داد
11 رفتاری که نباید جلوی چشم کودکان انجام داد روز نو کودکان بسیار باهوش و در عین حال تاثیرپذیر بوده و از هر رفتار درست یا نادرست والدین خود الگو میگیرند و به تدریج عادتهایی در آنها نهادینه میشود والدین باید توجه داشته باشند که در مقابل چشم کودکان خود اقدام به رفتارهایی کنند ک28 سال پیش با همکلاسی هایم میز مدرسه را آتش زدیم+ اینستاپست
28 سال پیش با همکلاسی هایم میز مدرسه را آتش زدیم اینستاپست علی مسعودی عکسی در کنار همکلاسی های خود که 28 سال پیش در یک کلاس تحصیل می کردند در اینستاگرامش منتشر کرد به گزارش خبرنگار حوزه هنرمندان در فضای مجازی گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان علی مسعودی بازیگر اسآتش سوزی در سرچشمه تهران
خبرگزاری میزان در پی آتش سوزی گسترده در چندین مغازه مواد شوینده در خیابان مصطفی خمینی سرچشمه مامورین هشت ایستگاه آتش نشانی پس از حضور در محل به اطفاء حریق پرداختند که در پی این حادثه به این مغازهها خسارات شدیدی وارد شد &nطی ۶ شب در مجموعه فرهنگی سرچشمه مرحله فینال مسابقات تلویزیونی اسراء برگزار میشود
طی ۶ شب در مجموعه فرهنگی سرچشمهمرحله فینال مسابقات تلویزیونی اسراء برگزار میشود مرحله فینال مسابقات تلویزیونی اسراء از ۹ مرداد طی ۶ شب در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار میشود به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس مرحله فینال مسابقات تلویزیونی اسراء از 9 مرداد طیاقتدار دولت یازدهم در سازمان میراث فرهنگی/رشد چشمگیر گردشگری، صادرات صنایع دستی و استرداد اشیای تاریخی
اقتدار دولت یازدهم در سازمان میراث فرهنگی رشد چشمگیر گردشگری صادرات صنایع دستی و استرداد اشیای تاریخی تهران - ایرنا - افزایش 30 درصدی ورود گردشگران خارجی صادرات بیش از 440 میلیون دلاری صنایع دستی و استرداد چهار محموله بزرگ اشیاء فرهنگی و تاریخی از شاخص ترین عملکردهای دولت یازده«میهمانی درندگان» و سومین قسمت از «چشم شب روشن» روی آنتن می روند
دو خبر از شبکه ۴ سیما میهمانی درندگان و سومین قسمت از چشم شب روشن روی آنتن می روند شناسهٔ خبر 3805613 - سهشنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳ ۳۵ هنر > رادیو و تلویزیون jwplayer display inline-block; تله تئاتر میهمانی درندگان و سومین قسمت از برنامه چشم شب روشن روی آنتن شبکه ۴واکاوی روابط بین آدم ها در «معاشر»/ نقدی به دهه هفتادی ها زدیم
کارگردان نمایش معاشر واکاوی روابط بین آدم ها در معاشر نقدی به دهه هفتادی ها زدیم شناسهٔ خبر 3800587 - جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹ ۵۰ هنر > تئاتر jwplayer display inline-block; احسان حاجی پور با بیان اینکه این روزها روابط بین آدم ها دستخوش تحولاتی شده است از واکاوی ارتباط-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها