تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838079904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرانرژی و پرکار


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: شلوغ، پرانرژی و پرکار؛‌ نه‌تنها از نقاشی کشیدن خسته نمی‌شود، بلکه دائم درحال تلاش، تکاپو و جست‌و‌جوست. این ساده‌ترین و مشهودترین ویژگی علی شیخی، نقاش معاصر است. نقاشی پرکار و پرتحرک که علاقه‌ای وافر به مضامین مذهبی دارد. ریشه چنین گرایشی را که خود نیز به آن معترف است، می‌توان در علاقه مرحوم پدرش و مداحی او دانست که فرزند را مکرر با خود به مجالس عزای امام حسین(ع) می‌برد. گوش و چشم و حس فرزند را از عشق اباعبدالله سیراب می‌کرده تا او سال‌ها بعد در آثار خویش به ترجمان آنها در عرصه فرم و رنگ و فضا بپردازد.



شیخی سال‌ها پیش در عرصه ساختار، روشی پیدا کرد که اگرچه در طول سالیان پس از انقلاب،‌ شاخص آثار اوست و آثار این نقاش را دارای شخصیت و کاراکتر کرد، محدودیت‌هایی نیز برای گسترش، تنوع در بیان و بروز خلاقیت‌های او فراهم کرده است. البته وی در سال‌های اخیر کوشش کرده است بر این سنت شخصی غلبه کند. اکثر آثار علی شیخی متعلق به ایام جنگ است و بخش مهمی از آنها ـ شاید اکثریت قریب به اتفاق آن ـ با المان‌ها یا نقش مایه‌هایی از نمادهای مربوط به عاشورا یا خطوطی مبین نام ائمه(ع) تزئین شده است. هرچند در این تمامیت‌خواهی او همواره نیم‌نگاهی به خیالی نگاری نقاشان قهوه‌خانه‌ای داشته است. آنچه آثار شیخی را قابل طبقه‌بندی می‌سازد، تنها عنایتی دائمی و رو به تزاید است که وی نسبت به اصلاح ساختار آثار خود داشته است. در این تلاش برای سامان دادن به ساختار و ترکیب‌بندی آن، او تجربه‌های موفق و ناموفقی داشته که خودانگیختگی و صداقت درونی‌اش اغلب به یاری او آمده و می‌رود که آثاری شاخص بیافریند. آنچه آثار پرگفت‌وگوی شیخی را همراهی می‌کند، خطوط تزئینی شبه بنایی، پنجه‌های سنتی منسوب به آل‌عبا(ع) یا حضرت فاطمه(س)، نوشته‌های ساده که اغلب به سادگی و راحتی کودکانه‌ای نوشته شده‌اند، فرم‌های آبستره، پرچم، خیمه، سرو و چهره‌هایی از رزمندگان و شمایل‌های مذهبی است، هرچند در میان فرم‌های مذکور و لابه‌لای آنها برای اصلاح کمپوزیسیون خود، انبوهی از فرم‌های هندسی و شبه‌هندسی را جای می‌دهد. در این میان معدل بسیاری از آثار شیخی، گویشی دلنشین از رنگ‌های سنتی دارد که به‌نوعی خاطره‌ای قومی ـ ملی و حتی دینی را درون مخاطب زنده می‌کند. شیخی تقریبا در طول بیش از سه دهه فعالیت بجز چند مسأله اخیر چندان دغدغه تکنیک نداشت، بلکه آنچه او را در روند خلق آثار مجذوب خود می‌کرد، بیان مفاهیم ارزشی مذهبی و انگاره‌هایی از جنگ بود. به همین دلیل برای نوع ترکیب‌بندی فرم و رنگ خود کمترین انرژی را صرف می‌کرد و با بی‌تکلفی فریم‌ها و کادرهایی را که معمولا درون آنها اشکال و فرم‌های مفهومی را جای داده بود، در کنار یکدیگر قرار می‌داد. در بسیاری از موارد نیز خطوط تیره به انگاره مهار همین کادرها اطرافشان کشیده می‌شد که هرچند به دلیل نا‌هماهنگی مواد با بدنه کلی آثار، مشکلاتی را برای بازتاب بصری نقاشی فراهم می‌ساخت، اما باعث پیوندی قابل رویت نیز می‌شد. باید افزود که این نوع تقسیم‌بندی پازلی و کادر به کادر، او را تا مدت‌ها از جست‌و‌جوهای بیشتر در اصلاح کمپوزیسیون آثارش بازداشته بود، زیرا تقریبا هرگونه چینش و همجواری عناصر در این روش مجاز شمرده می‌شود و هنرمند کمتر ناهمگونی احتمالی عناصر درون این کادرها را نسبت به هم درمی یابد. با این حال نقاش می‌رود که بر این تجدید ترکیب‌بندی غلبه کند و طرحی نو دراندازد. شاید این مطلب ارتباطی با آثار شیخی نداشته باشد، اما ویژگی روحی و اخلاقی وی مجالی فراهم ساخته تا او با فروتنی به انتقادها پیرامون آثارش گوش فرا دهد و با صبوری نیز پیشنهاد‌های دلسوزانه را نیز بپذیرد. به همین دلیل ویژگی ای که او ندارد، غرور و تکبر است که به نظر می‌رسد همین خصوصیت او را به سمت اصلاح ساختار آثارش بسرعت پیش می‌برد. به همین دلایل و افزون بر آن، پرکاری و ممارست در خلق و ارائه در سال‌های اخیر آثار شیخی را با تغییری جدی مواجه ساخته است؛ ترکیب فرم‌ها با جسارت بیشتر، شاهد تجربه‌های جدید و قابل تأمل شده و آبستراکسیون تعقلی‌تری به جای نگاه فیگوراتیو نشسته و تجربه‌های تازه‌ای از مواد و متریال و حتی کولاژ باعث عمق بیانی بیشتر آثار این نقاش معاصر شده است. مرتضی گودرزی (دیباج) مدیر تجسمی حوزه هنری





یکشنبه 9 آبان 1395 ساعت 04:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن