محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827099215
گفتوگوی فارس با شاعر کتاب «باغ وحش» همه در نوستالژی غربت این دنیا گرفتاریم/ میخواستم آدمها را تکان دهم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتوگوی فارس با شاعر کتاب «باغ وحش»همه در نوستالژی غربت این دنیا گرفتاریم/ میخواستم آدمها را تکان دهم
افسانه غیاثوند گفت: اگر بخواهم از زاویه دید مولانا نگاه کنم این دنیا به خاطر آن دوری، گرفتار غم است و نگاه من هم به آدمها غمگین است و ما همه در نوستالژی غربت این دنیا گرفتار هستیم.
خبرگزاری فارس- مهناز سعیدحسینی: کتاب «باغ وحش» افسانه غیاثوند که به تازگی توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده، صدای متفاوتی در میان کتابهای شعر امروز است. به خصوص از نظر موضوع و محتوا و پرداختن به مساله حیوانات که این موضوع کمتر سراغ یک مجموعه شعر را به صورت مستقل میگیرد. شاعر این مجموعه دغدغههای جالب و شنیدنی درباره دنیای حیوانات دارد و در کنار آن زیبایی شعرهایش باعث شد، گفتوگویی با او داشته باشیم که در ادامه میخوانید: *«باغ وحش» اولین کتابتان است؟ نه دومین کتابم است. اولین کتابم را پیش از این انتشارات سوره مهر منتشر کرده بود با نام «عشق ناگهان است». آن مجموعه هم در قالب شعر سپید بود. *من همه شعرهای کتاب شما را خواندم و اولین سوالی که به ذهنم رسید این بود که چرا این قدر شعرها غمگین است؟ منظورتان شعر باغ وحش است؟ **میخواستم آدمها را تکان دهم *نه کل مجموعه، مجموعه غمگینی است. دلیلش این است که وقتی چند سال پیش باغ وحش وکیل آباد مشهد رفته بودیم، جلوی یک قفس دو جوان سرباز برای اینکه اوقات فراغتشان را بگذرانند، به ببری که به پهلو خوابیده بود، سنگ پرت میکردند و میخندیدند! فکر نمیکنم کسی با دیدن این صحنه خوشحال شود. همه ناراحت میشوند. من هم ناراحت شدم. دیدن حیوانات در آن حالت وحشتناک واقعا ناراحتم کرد و جرقه این ایده را در ذهنم زد که چیزی بنویسم که حداقل آدمها را تکانی بدهد و به صرف اینکه مالکیت همه چیز را حتی دنیای وحش را برای خودشان دارند، خود را مجاز ندانند که دست به هر کاری بزنند و اینقدر خودخواهانه با حیوانات برخورد نکنند. قطعا نمیتوانستم به این مساله نگاه مثبتی داشته باشم و فضای شاد و مفرح ایجاد کنم. اصلا فکر نمیکنم کسی با دیدن باغ وحش فکر کند وقتش به خوشی گذشته است. بعد که یک سری از کارها را نوشتم، دیدم انگار یک فضای مشترکی بین دنیای ما و حیوانات وجود دارد. انگار یک درد مشترک داریم. انگار حال و هوای انسانها است و جداییشان از آنچه که باید و از آنجایی که شاید. نمیدانم چه قدر در توصیف این مساله موفق بودهام. **فضای مشترک بین انسانها و حیوانات *پس شعرهای شما توصیف باغ وحش است؟ چون بعضی جاها این گمان به وجود میآمد که این حیوانات استعارهای از آدمهایی هستند که خصوصیات مشترک با آدمها دارند. بله نگاه اولم این بود. از همینگوی پرسیدند هدفت از نوشتن کتاب «پیرمرد و دریا» چه بود؟ چون هر کس برای نهنگ و دریا و پیرمرد نمادی تراشیده بود اما همینگوی پاسخ داده بود من صرفا نهنگ، دریا و پیرمرد واقعی را وصف کردهام. من هم اولش همین هدفم بود. میخواستم از باغ وحش بگویم اما وقتی کارها را دیدم متوجه شدم فضای مشترکی بین حیوانات و آدمها وجود دارد و در یک شعر هم از این درد مشترک گفتهام: عادت کردهایم به اینکه هر روز ساعتها مقابل این میلهها صف بکشیم و به هم تعارف کنیم هوای تازهای را که نیست شده حتی گاهی بر سر لاشه دلتنگی با هم کنار بیاییم به این رفتار ما و آدمها هم زیستی مسالمت آمیز میگویند به نظرم هر کس از دید خودش نگاه میکند و گمان میبرد طرف مقابلش در قفس است. در واقع این یک حس مشترک است. **همه در نوستالژی غربت این دنیا گرفتاریم *پس درباره دنیای آدمها هم نگاه غمگینی دارید؟ اگر بخواهم از زاویه دید مولانا نگاه کنم که « هر کسی دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش» بله این دنیا به خاطر آن دوری، گرفتار غم است و نگاه من هم به آدمها غمگین است و ما همه در نوستالژی غربت این دنیا گرفتار هستیم. وگرنه اینکه فکر کنید آدم ناامیدی هستم یا نگاه منفی دارم، این طور نیست. *یک شعر دارید در کتاب با نام آوازهای سرزمین مادری. این شعرتان خیلی برایم سوال داشت اگر منظورتان از سرزمین مادری، وطن است، واقعا شعر توهین آمیز میشود. درباره شعر توضیح میدهید؟ منظورتان از سرزمین مادری، وطن حیوانات است؟ بله درباره وطن حیوانات است. این شعر را با دیدن یک عکس گفته بودم؛ در عکس یک اسب آبی با بچهاش بود. آنها توی برکه که نمیشود گفت، در چند وجب آب کز کرده بودند... این شعر را با دیدن آن عکس گفتم.
*چون شعرهایتان چند وجهی است، میتوان برداشتی از وطن هم از آن کرد، اما دیدم این برداشت به این مجموعه و نگاه شاعر نمیخورد اتفاقا من شدیدا ناسیونالیست هستم و وطنم را بسیار دوست دارم. * و نگاهتان به آینده کشورمان امیدوارانه است؟ بله. خیلی وطنم را دوست دارم و هیچ جایی را به اینجا ترجیح نمیدهم. واقعا منظورم اسب آبی و تصویری بود که به ذهنم آمد. **شعرها دو منظوره هستند *شعرهایتان جدای از فضای غمگینی که بر آن حاکم است به همان دلایلی که توضیح دادید، توصیفهای خیلی خوبی از خصوصیات حیوانات دارد که خیلی خوب هم از آب در آمده اند، آشنا زدایی کردهاند و حس شاعرانه قشنگی دارند. جدای برخوردی که با باغ وحش داشتید، خیلی با حیوانات سر و کار دارید؟ دوستشان دارید؟ درباره دنیایشان فکر میکنید؟ می خواهم بدانم این نگاه متفاوت به دنیای حیوانات از کجا آمده است؟ حیوانات را خیلی دوست دارم. البته به جز مورچه و مگس از همه حیوانات میترسم! اما واقعا دوستشان دارم. مثالی برایتان بزنم. چند روز پیش یکی از همکارانم کلاغ زخمی را داخل قفس گذاشته بود و من کلی در این باره صحبت کردم که اگر رهایش کند و در چرخه طبیعت به چنگ گربه بیافتد بهتر از این است که اسیر قفس باشد... به نظرم این لطف خداست که حیوانات را خیلی دوست دارم و به من انرژی داده که دربارهشان بنویسم. خودم سعی کردهام در کتاب طرح معما نشود، یعنی این طور نباشد که مخاطب شعر را بخواند و در آخر بفهمد آهان درباره آن حیوان است! قبلا شعرها اسم گذاری شده بود، بعد کلیتش را عوض کردم. طوری که دو منظوره باشد و هم به خصوصیات ما انسانها دلالت کند و هم به ویژگیهای حیوانات. *بیشتر حس میکنم شما یک نگرانی زیست محیطی را در این کتاب به زبان شاعرانه ابراز میکنید. درست است؟ بله هدف اولیهام این بوده که آدمها را تکان بدهم که کمی از خودخواهی خودمان کم کنیم و بعد چه بهتر که منظوری هم از بعد دیگر داشته باشد. **حیوانات هم منتظر منجی هستند *دو تا از شعرهایتان اصلا در فضای باغ وحش نیست و شعرهای آیینی هستند آن هم از زبان حیوانات. من خیلی خوشم آمد که در «روایت نا به هنگام» از زبان یک شتر از عاشورا گفتهاید و در شعر «کسی میآید» هم از انتظار فرج گفتهاید. بله چون حیوانات هم این حس فراگیری را که همه ما داریم و امیدواریم که منجی بیاید، دارند. یعنی باور دارم که حتی جمادات هم منتظر فرج هستند. *مثل کشتی نوح که تعدادی از حیوانات را هم با خودش نجات داد؟ بله. واقعا خیلی ممنون که این قدر نگاه دقیقی دارید. باورتان نمیشود من کتاب را به منتقدان برجستهای دادم و سوالهایی کردند که خیلی برایم عجیب بود. فکر میکردم نارسایی از فرستنده بوده است ولی الان امیدوارم میشوم که این قدر خوب روی نکات کلیدی انگشت میگذارید. *شعرهایتان به اندازه کافی گویا و خوب هستند. تعابیر جدید و قشنگی دارید. اسم گذاری شعرها هم جالب بود. اما یکی دو جا به نظرم اسمها به محتوا نمیخورد. مثلا در صفحه 33 شعر «مهربانی»، اسم آن شعر را نباید تنبلی میگذاشتید؟ آن شعر یک نوع تعریض است. وقتی آدمها میخواهند خیلی مهربان باشند از آن طرف بام میافتند، یک جور نقیضه گویی داشتهام که در رفتار ما آدمها است. گاهی آن قدر در مهربانی افراط میکنیم که نمیگذاریم حیوانات روند طبیعی غریزهشان را طی کنند. خودشان شکار کنند، خودشان جفتشان را انتخاب کنند و... و کاملا نقیضه گویی کردهام.
**مهربانی آدمها هم با خودخواهی است! *البته برداشت من عکس این بود. انگار در شعر کنایه به یک آدم خیلی تنبل میزنید... این آدم در درجه اول مخاطب شعر است. باغ وحش تهران که رفته بودم یک خرس به پشت خوابیده بود و با یک نایلون سرگرم بود. جفتش آن طرف در گرما له له میزد اما او توجهی نمیکرد. حرکات این خرس برای مردم خیلی جالب بود. خیلی فرق دارد که آدم حیوانات را در طبیعیت و در حال دویدن ببیند یا در این جای وحشتناک ببیند. خواستم بگویم مهربانی کردن آدمها هم با خودخواهی و به نفع خودشان است تا محیطی را برای حیوانات فراهم کنند. *با این اوصاف به نظرم اگر کتاب با یک تصویرگری از حیوانات همراه بود، خیلی بهتر میشد. موافقید؟ بله. خودم در نظر داشتم این کتاب را برای انجمن حمایت از حیوانات ببرم. چون مخاطب عام ممکن است آن طور که شما شعرها را میبینید، یا درکی را که مخاطب خاص از شعرها دارد، نداشته باشد و حس میکنم یک گره گشاییهایی لازم بود. مثلا تصویر اسب آبی کنار آن شعر بیاید و... *جدای از گره گشایی، مجموعه جالبتر میشود. مجموعه شعرهایی را دیدهام که تصویرگری هم دارند و تصویر هم چیزهایی میگوید و چون این مجموعه درباره حیوانات است با تصویر بهتر میشد. البته همین طوری هم شعرهای شما میتواند قوه تخیل مخاطب را به کار بیندازد. جدای از این مجموعه، شما فقط در قالب نو شعر میگویید؟ شعر کلاسیک هم دارم. اما فعلا کارهای نیماییام را جمع میکنم تا آنها را چاپ کنم. غزل و رباعی هم میگویم منتها به نسبتی که تمرکزم روی سپید و نیمایی است، کارهای کلاسیکم کمتر است. کارهای طنزم کلاسیک است. *پس شعر طنز هم میگویید؟ بله. * پس شاعر پرکاری هستید؟ نه آن قدر هم پرکار نیستم. خیلی هم سختگیرم. منتها سعی میکنم در هر حوزهای طبع آزمایی کنم و معمولا هم استقبال میشود و میگویند در هر دو قالب قوی کار می کنم نمیدانم چه قدر تعارف میکنند و چه قدرش واقعیت است. *من کتاب قبلی را ندیدهام اما این کتابتان انصافا شعرهایش خوب است و تعارفی در کار نیست. سوالی هست که من نپرسیده باشم و بخواهید دربارهاش صحبت کنید؟ یک کار نیمایی هم در این کتاب آمده است که برای شهدای تفحص گفتهام اما در این مجموعه آمده است. یعنی میخواستم از این مجموعه حذف شود و با شعرهای نیمایی چاپ شود که چون به روزهای نمایشگاه و شتابزدگیهایش خورد، دوستان فراموش کردند و شعر چاپ شد. **گرگ بودن از سر ناچاری *کدام شعر است؟ شعر «گورکن». دوست داشتم در کارهای نیمایی به شهدای تفحص تقدیم کنم که در این مجموعه چاپ شد. یک شعرم هم از قلم افتاد و خودم خیلی دوستش داشتم در مجموعه چاپ شود و خیلی تاسف خوردم که در مجموعه نیامد، اینجا برای خبرگزاری فارس میخوانم تا مجموعه با این مصاحبه کامل شود. درباره یک گرگ است و اسم شعر هم تکلیف: سالهاست زوزه نمیکشم و درک روشنی از شب و آتش ندارم تا نسبتم را با دریدن از یاد بردهام بی هیچ وحشتی تماشا کن من گرگی هستم از سر ناچاری انتهای پیام/و
95/04/22 :: 00:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]
صفحات پیشنهادی
کتاب «امین زبان و ادب پارسی» منتشر شد راهکارهای علمی و عملی رهبر انقلاب درباره گسترش زبان و ادبیات
کتاب امین زبان و ادب پارسی منتشر شدراهکارهای علمی و عملی رهبر انقلاب درباره گسترش زبان و ادبیات فارسی راهکارهای علمی و عملی حضرت آیت الله العظمیخامنهای مدّظّلهالعالی درباره پویش و گسترش زبان و ادبیّات فارسی با عنوان امین زبان و ادب پارسی منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارسآوا مشکاتیان در گفتوگو با فارس: پرویز مشکاتیان اجازه انتشار کتاب «آوای مهر آیین» را نداده بود/ از ط
آوا مشکاتیان در گفتوگو با فارس پرویز مشکاتیان اجازه انتشار کتاب آوای مهر آیین را نداده بود از طریق معاونت هنری ارشاد پیگیر هستیم آوا مشکاتیان گفت پرویز مشکاتیان اجازه انتشار کتاب آوای مهر آیین را نداده بود اما متأسفانه چندی پیش چاپ دوم این کتاب هم منتشر شد که از طریق معاونت هماهچهره خلیلی در گفتوگو با فارس: «رویای نیمه شب» را خواندم و هدیه دادم/ این اتفاق به داستانگویی د
ماهچهره خلیلی در گفتوگو با فارس رویای نیمه شب را خواندم و هدیه دادم این اتفاق به داستانگویی در سینما کمک میکند یکی از بازیگران تیزر سینمایی کتاب رویای نیمه شب گفت فکر میکنم این تیزر کاری که باید انجام دهد این است که مخاطب را جذب کتاب کند تا آن را پیگیری کند که حتما این کار«ساعت شانزده به وقت حلب» کتابی برای همه نسلها
ساعت شانزده به وقت حلب کتابی برای همه نسلها ساعت شانزده به وقت حلب عنوان کتابی است برای شناخت مردی که به شکلی بازگشای بسیاری از گرههای نظامی در سوریه بود گلعلی بابایی گرد آورنده کتاب ساعت شانزده به وقت حلب در مورد شکل گیری این کتاب به خبرنگار حوزه ادبیابیست و ششمین «شب شاعر» پاسداشت محمدجواد محبت حدادعادل: «محبت» از السابقون شعر انقلاب است/
بیست و ششمین شب شاعر پاسداشت محمدجواد محبتحدادعادل محبت از السابقون شعر انقلاب است سنگری ذریهپروری روش اوست رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت اگر میخواستم آیهای برای شروع سخن خود انتخاب کنم آیه السابقون السابقون را برمیگزیدم زیرا محبت از السابقون شعر انقلاب است به گزارعاشقانه ترین کتاب های دنیا
مجله فانی کول علیرغم چیزهایی که خیلی ها می گویند بیشتر کارهایی که مردم انجام می دهند به نام عشق است زیرا عشق می تواند دنیا را زیر و رو کند روی همه تاثیر بگذارد و حتی سرنوشت انسان را تغییر دهد در سرتاسر دنیا افغانستان ایتالیا آلمان و آرژانتین زنانی هستند که تشخیص دادند بدوندریاچه خلیج فارس به «آب و آتش» کشیده می شود
مسابقه تلویزیونی مهیج آب و آتش شبکه نسیم در مرحله تولید قرار گرفت به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سیما با تکمیل گروه سازندگان مسابقه تلویزیونی «آب و آتش» در لوکیشن دریاچه خلیج فارس کلید خورد این مسابقه مهیج در هر قسمت با حضور ٤ گروه شرکت کننده و درگفتوگوی تفصیلی با سعید تشکری به مناسبت سالروز کشف حجاب تلخ است کتاب یک کشتار خونین خوانده نشود/ من و آثارم سر
گفتوگوی تفصیلی با سعید تشکری به مناسبت سالروز کشف حجابتلخ است کتاب یک کشتار خونین خوانده نشود من و آثارم سر قرارمان هستیم جان میکَنَم تا ادبیات متعهد بنویسم نویسنده رمان پاریس پاریس گفت متاسفم با این تمایل به واقعه گوهرشاد اکنون بعد از سالها دارد کتابش معرفی میشود تلخ اسگفتوگوی تفصیلی فارس با محوریت طراحی صحنه در تئاتر/2 کمبود امکانات دلیل تخیل نکردن نیست/ طراحی صحنه در تئاتر ن
گفتوگوی تفصیلی فارس با محوریت طراحی صحنه در تئاتر 2کمبود امکانات دلیل تخیل نکردن نیست طراحی صحنه در تئاتر نمرده است در خصوصی سازی هم باید از کالای فرهنگی حمایت شود منوچهر شجاع گفت به تازگی صحبتهایی شنیده میشود مبنی بر اینکه طراحی صحنه در تئاتر مرده است با این جمله به شدتعصری با کتاب ویژه «پرانتزهای شکسته» ماجرای اشعار جنگی که ناشر حاضر به چاپ آنها نبود
عصری با کتاب ویژه پرانتزهای شکستهماجرای اشعار جنگی که ناشر حاضر به چاپ آنها نبود در نشست عصری با کتاب ویژه کتاب پرانتزهای شکسته اثر حمیدرضا شکارسری شاعر آن به ماجرای اشعار جنگی کتابش اشاره کرد که ناشر حاضر به چاپ آنها نبوده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس نش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها