تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817191818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بلومبرگ: احساس فريب‌خوردن از برجام در ایرانیان شکل گرفته است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بلومبرگ: احساس فريب‌خوردن از برجام در ایرانیان شکل گرفته است
بلومبرگ با اشاره به برآورده نشدن انتظارات ايران از برجام و حضور گسترده چين در اقتصاد ايران در غياب اروپايي‌ها نوشت: يك «حس فريب خوردن» از غرب به آهستگي در حال پيدا شدن در ميان ايراني‌هاست.
به گزارش بلومبرگ، در ميان زمين‌هاي باتلاقي پر از مار در مناطق مرزي ايران با عراق، اتاق كنترل رصدكننده فعاليت‌ها در ميدان نفتي آزادگان شمالي تماما توسط تكنيسين‌هاي چيني اداره مي‌شود. در مركز تهران، صدها چيني در دفتر شركت هواوي در تهران كار مي‌كنند. در حال حاضر تعداد زيادي چيني در ايران حضور دارند، به نحوي كه به گفته برخي ناظران، تعداد آنها از تعداد اتباع همه كشورهاي ديگر در ايران بيشتر است.
يك دهه تحريم‌هاي غرب با هدف متوقف كردن برنامه هسته‌اي ايران، موجب شده چين به مهم‌ترين سرمايه‌گذار و شريك تجاري حاضر در بازار ايران تبديل شود. اكنون كه اين محدوديت‌ها به صورت رسمي برداشته شده، دولت عملگراي ايران تلاش دارد وابستگي‌اش به چين را كاهش دهد.

منصور معظمي كه قبلاً معاون وزير نفت ايران بوده و اكنون رياست سازمان توسعه و نوسازي صنايع ايران را بر عهده دارد در اين باره گفت: «چين به اندازه كافي در ايران سرمايه‌گذاري كرده است... ما فرصت‌ها و شانس‌هايي را براي ديگران فراهم خواهيم كرد.»
بسياري در امريكا از جمله دونالد ترامپ، كانديداي جمهوريخواهان، ايران را برنده بزرگ توافق هسته‌اي سال گذشته ترسيم مي‌كنند، زيرا بعد از تحريم‌ها شركت‌هاي اروپايي به سمت بازار دست نخورده و جذاب اين كشور هجوم برده‌اند اما در تهران، دولت به دليل ناتواني در مقابله با دشمني‌هاي همچنان پابرجاي غرب هدف حملات منتقدان قرار گرفته است.
سرمايه‌گذاران غربي بازگشتي كند به بازار ايران داشته‌اند و اين موجب شده ايران بار ديگر به دامان چيني‌ها برگردد. اين وضعيت به ويژه در بخش انرژي صادق بوده جايي كه فشار براي افزايش توليد نفت بالا بوده است. در ساير بخش‌ها، بانك‌هاي غربي به دليل نگراني از تحريم‌هاي پابرجاي دولت امريكا از همكاري با ايران امتناع مي‌ورزند و اين بدان معناست كه شركت‌های غربي نمي‌توانند براي پروژه‌هاي خود در ايران تأمين مالي فراهم كنند.

مقاماتي از جمله معظمي در حال نااميد شدن هستند. شركت دولتي تحت مديريت وي مي‌خواهد تا پايان سال آينده ميلادي، 10 ميليارد دلار براي پروژه‌هاي كشتي‌سازي و پتروشيمي سرمايه‌گذاري جذب كند. معظمي گفت: «ما به سرمايه‌گذاري نياز داريم. آنچه ما انتظار داشتيم هنوز محقق نشده و اين مشكلي است كه انتظار داريم امريكايي‌ها آن را حل كنند.» مشخص نيست كه آيا دستورالعمل‌هاي جديد دولت امريكا در زمينه تحريم‌ها كه روز هفتم اكتبر منتشر شد، وضعيت را تغيير خواهد داد يا نه.

به گفته لي گوفو، تحليلگر انستيتوي مطالعات بين‌المللي وزارت امور خارجه چين، يك «حس فريب خوردن» از غرب به آهستگي در حال پيدا شدن در ميان ايراني‌هاست. «چين مي‌داند كه ايراني‌ها در واقع گزينه‌هايي براي يك معاملات خيلي خوب ندارند.»
تحريم‌ها فرصتي مغتنم براي چيني‌ها بود، زيرا كشورهاي ديگر شركت‌هايشان را مجبور كردند تا از ايران خارج شوند. چين كه در دوران قبل از تحريم‌ها به اندازه نصف اروپا با ايران مبادلات تجاري داشت، تا سال 2014 مبادلات تجاري خود را به پنج برابر مبادلات اروپا با ايران رسانده است.
به گفته مجيدرضا حريري، معاون اتاق بازرگاني ايران و چين، از بخش نفت گرفته تا بخش خودروسازي و مخابرات، شركت‌هاي چيني وارد بازار ايران شده‌اند و اولين قراردادهاي بين‌المللي مهم خود را با ايراني‌ها منعقد كرده‌اند. براي مثال اپراتور موبايل هواوي تكنولوژيز در حال ايجاد ارتباطات زيرساختي در ايران است؛ كاري كه اگر چيني‌ها انجام نمي‌دادند، زيمنس آلمان بايد انجامش مي‌داد.





تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن