تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796912104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معرفی الگوهای عملی اقتصاد مقاومتی صفر تا ۱۰۰ راه اندازی کارگاه پرورش کرم ابریشم /ایجاد شغل با 2 میلیون تومان سرمایه اولیه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: معرفی الگوهای عملی اقتصاد مقاومتیصفر تا ۱۰۰ راه اندازی کارگاه پرورش کرم ابریشم /ایجاد شغل با 2 میلیون تومان سرمایه اولیه
خبرگزاری فارس: صفر تا ۱۰۰ راه اندازی کارگاه پرورش کرم ابریشم /ایجاد شغل با 2 میلیون تومان سرمایه اولیه
یک پرورش دهنده کرم ابریشم در بیرجند با سرمایه اولیه فقط 2 میلیون تومان توانسته است یک کارگاه پرورش کرم ابریشم تاسیس و برای خود و فرزندانش اشتغال‌ ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان بسیج سازندگی، فاطمه خطیبی درباره نحوه ورودش به عرصه پرورش کرم ابریشم، می گوید: «خراسان جنوبی استانی است محروم که آمار بیکاری در آن بالاست. در خانه ما هم چند نفر بیکار وجود داشت. مدت ها به دنبال یافتن شغل و و دست و پاکردن کاری برای خود و فرزندانم بودم اما کار مناسبی نیافتیم.  تا اینکه پدرم پیشنهاد تاسیس یک کارگاه پرورش کرم ابریشم را داد. پدرم زمانی که کشاورز و باغدار بود به صورت سنتی و محدود کرم ابریشم هم پرورش می داد و به همین دلیل به اصول پرورش آن آشنا بود.» کرم ابریشم یکی از انواع کرم پیله‌ساز است و از آن جهت اهمیت دارد که از آن ابریشم تهیه می‌شود. پیله از 300 تا 900 متر ابریشم اولیه تشکیل شده‌است. این الیاف بسیار نازک هستند. برای تهیهٔ حدود 500 گرم ابریشم 2 تا 3 هزار پیله مورد نیاز است.

طبق نقل مشهور تاریخی گونه اهلی کرم ابریشم که پرورش آن متداول است تقریباً در 4600سال پیش به طور اتفاقی توسط ملکه چین کشف شد. بر اساس این نقل، ملکه چین در هنگام قدم زدن در جنگلی با پیدا کردن پیله ای از روی درخت توت و تنیدن تارهای آن دور انگشت خود راز کرم ابریشم را کشف کرد. چینی‌ها راز تهیه ابریشم را سال‌ها مخفی نگاه داشتند تا تولید و صادرات انحصاری آن به اروپا و خاورمیانه را در اختیار داشته باشند، اما سرانجام چگونگی تولید ابریشم از طریق کرم ابریشم برای مردم دیگر کشورها نیز آشکار شد.

با این که عده ای از مورخین تاریخچه تولید ابریشم در ایران را به عبور جاده ابریشم از ایران مرتبط می دانند اما شواهدی در دست است که نشان می دهد قبل از این زمان نیز پرورش کرم ابریشم رواج داشته و پارچه ابریشمی از زمانهای بسیار قدیم در ایران بافته می شده است.

با وجود این که مدت هاست بشر تولید الیاف مصنوعی و پلاستیکی را آموخته اما ابریشم خالص و طبیعی به دلیل خواص فوق العاده اش همچنان از تقاضای زیادی برخوردار است و تولید ابریشم درآمدزایی مناسبی دارد. در حال حاضر پرورش کرم ابریشم یا همان «نوغان داری» با شدت و ضعف در برخی از نقاط کشور انجام می شود که البته با تقاضای بازار و ظرفیت اقتصادی بالای این محصول تناسبی ندارد.

خطیبی یکی از پرورش دهندگان موفق کرم ابریشم در بیرجند است که با سرمایه اولیه فقط 2 میلیون تومان توانسته است یک کارگاه پرورش کرم ابریشم تاسیس و برای خود و فرزندانش اشتغالزایی کند.

خطیبی درباره نحوه ورودش به عرصه پرورش کرم ابریشم، می گوید: «خراسان جنوبی استانی است محروم که آمار بیکاری در آن بالاست. در خانه ما هم چند نفر بیکار وجود داشت. مدت ها به دنبال یافتن شغل و و دست و پاکردن کاری برای خود و فرزندانم بودم اما کار مناسبی نیافتیم. تا اینکه پدرم پیشنهاد تاسیس یک کارگاه پرورش کرم ابریشم را داد. پدرم زمانی که کشاورز و باغدار بود به صورت سنتی و محدود کرم ابریشم هم پرورش می داد و به همین دلیل به اصول پرورش آن آشنا بود.»

وی افزود: «اوایل این پیشنهاد را چندان جدی نگرفتم اما با بررسی های که انجام دادم متوجه شدم که ظرفیت درآمدزایی و اشتغالزایی کار پرورش کرم ابریشم مناسب است. ضمن اینکه می توان پرورش آن را به صورت خانگی انجام داد و به وظایف خانه داری هم رسید. برای شروع کار نقدینگی لازم را نداشتم. به بسیج سازندگی شهرستان مراجعه و طرح پیشنهادی ام را ارائه دادم. آن ها هم با تخصیص وام اقتصاد مقاومتی سرمایه مورد نیاز برای شروع به کار را تامین کردند.»

این فعال اقتصاد مقاومتی خاطرنشان می کند: «در ایران تخم کرم ابریشم را باید از گیلان تهیه کرد. هر بسته تخم نوغان 22 هزار کرم ابریشم و 30 تا 40 کیلوگرم پیله می دهد. قیمت هر بسته هم نزدیک به 30 هزار تومان است. جالب است بدانید سود خالص حاصل از پرورش هر بسته تخم نوغان، نزدیک به یک میلیون تومان است. حدود 80 متر از وسعت 125 متری منزلم را به کارگاه پرورش کرم ابریشم تبدیل کردم و شوهر که جوشکاری بلد بود کار قفسه بندی را انجام داد. در اولین دوره 45 روزه پرورش، 125 هزار پیلیه ابریشم تولید کردم.»

خطیبی تاکید می کند: «کار پرورش کرم ابریشم را با سرمایه ای 2 میلیون تومانی می توان آغاز کرد و به مرور کار را گسترش داد. پرورش کرم ابریشم شرایط ویژه ای می طلبد و صرفا در فصل بهار انجام می شود. در فصول دیگر سال تنها در صورتی می توان کار تولید را ادامه داد که گلخانه ویژه کرم های ابریشم تاسیس شود. کرم ابریشم در برابر مورچه، زنبور و سایر حشرات بسیار حساس است و پایه قفسه ها باید در آب قرار بگیرد.»

وی درباره جزئیات پرورش کرم ابریشم خاطرنشان می کند: «خروج کرم ازتخم را تفریخ می گویند که در شرایط مساعد 13 روز طول می کشد. پس ازاینکه اولین آثار تفریخ مشاهده شد لازم است جهت تفریخ یکنواخت به مدت 48 ساعت دراتاقی کاملا تاریک با دمای 25 درجه سانتیگراد و 80 درصد رطوبت قرار بگیرد. رنگ تخم ها در ابتدا آبی روشن است که درست قبل از خارج شدن کرم ها ازتخم تیره رنگ می شود. این تولید‌کننده اظهار داشت: کرم ابریشم معمولا دارای پنج مرحله تغذیه و چهارمرحله پوست اندازی است که به هر مرحله از تغذیه «سن» و به هر مرحله از پوست اندازی «خواب» گفته می شود. می توان گفت که کرم ابریشم دارای 5 سن و 4 خواب است. سنین 1و2و3 را «کرم جوان» می گویند. سنین کرم جوان حدود 11 روزطول می کشد. کرم ها را برای پیله بستن می توان در پوشال تخم مرغ، خار و خاشاک و ساقه های برنج نگهداری کرد.»

خطیبی افزود: «سنین 4 و5 به «کرم بالغ» نامیده می شود که 15-16 روز به طول می انجامد. در پایان سن پنجم کرمها از اشتها افتاده واز تغذیه باز می مانند، جثه آنها کوچک می شود و به رنگ زرد و شفاف درمی آیند. دراین زمان با گذاشتن وسایل پیله تنی روی کرمها موجبات تنیدن پیله فراهم می شود.»

وی بیان داشت: «کرم ابریشم از برگ درخت توت برای تغذیه استفاده می کند و هیچ غذای دیگری نمی خورد. برگ های توت باید بلا فاصله بعد از بیرون آمدن کرم از تخم دراختیارش قرار بگیرد. خطیبی بیان داشت: برگهای تازه و لطیفی که مورد نیاز کرم جوان است دراوایل بهار در دسترس است. برگهای کهنه برای سه مرحله اول زندگی کرم ابریشم (کرمهای جوان) بسیارخشن است. این پرورش دهنده کرم ابریشم تصریح کرد: در دوره چهارم و پنجم زندگی، کرم های بالغ می توانند از برگهای سخت و خشن استفاده کنند. برگها باید عاری از مواد آفت کش باشند. بعد از جمع آوری مقدار زیادی از شاخه های درخت توت با برگ های تازه به عنوان ذخیره غذایی باید آنها را به مدت سه دقیقه در محلول گندزدا قرار داد. وی بیان داشت: سپس برگها باید در زیر شیر آب خوب شسته شود تا خوب پاک شود، زیرا آلودگی می تواند باعث کشته شدن کرم های ابریشم شود. با تکان دادن، باید آب اضافی برگها گرفته شده و در کیسه های پلاستیکی و جای خنک نگه داری شود.»

این فعال اقتصاد مقاومتی خاطرنشان می کند: «پیله، محصول خام برای تولید ابریشم است. دو تا سه روز بعد از تشکیل پیله کرم درون آن به شفیره تبدیل می شود و تقریبا بعد از دو هفته به صورت پروانه از پیله خارج می شود. باید توجه شود که طول رشته نخ ابریشمی یک پیله ممکن است تا 900 متر باشد و خروج پروانه از پیله این رشته نخ را تکه تکه می کند. وی بیان داشت: به همین دلیل پیله ها در برابر گرمای آفتاب یا داخل آب جوش می ریزیم تا کرم درون آن ها بمیرد و تبدیل به پروانه نشود. نگهداری از کرم ابریشم در روزهای نخست زمان زیادی لازم ندارد. اما در ده روز آخر به طرز باورنکردنی غذا می خورد. هر جعبه کرم ابریشم از روز تولید تا بستن پیله 800 تا هزار کیلوگرم غذا می خورد.»

خطیبی درباره مهمترین چالش پرورش کرم ابریشم در کشور، اظهار داشت: «ورود ابریشم مصنوعی و تقلبی که آغشته به پنبه است و به صورت قاچاق وارد کشور می شود، به تولید کنندگان ابریشم آسیب جدی می زند. اگر کار تولید نخل ابریشم از پیله ها را خودمان انجام دهیم و از خام فروشی پیله ها پرهیز کنیم سود حاصله چند برابر می شود. در حال حاضر هر کیلو نخ ابریشم 140 هزار تومان به فروش می رسد.» انتهای پیام/ب

95/04/20 :: 12:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن