تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819800757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسجد الاقصی؛ نماد وحدت و پایداری در جهان اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به بهانه روز جهانی مساجد مسجد الاقصی؛ نماد وحدت و پایداری در جهان اسلام تهران- ایرنا- حمله مسلحانه رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی در 21 آگوست 1969 میلادی سبب شد تا این تاریخ را روز جهانی مسجد نام نهند؛ روزی که در آن بر اهمیت نقش مسجد به عنوان نهادی وحدت آفرین در برابر جنایت و توطئه های کشورهای استکباری به ویژه رژیم غاصب اسراییل تاکید می شود.


موضوع فلسطین را می توان از جمله مهمترین مسایل مسلمانان جهان و در صدر توجه آنان دانست؛ سرزمینی که بیش از شش دهه مورد تجاوز رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و مسجدالاقصی به عنوان قبله نخست مسلمانان از درجه اهمیت بالایی نزد مسلمانان برخوردار است و همین میزان اهمیت چشمگیر آن باعث شد تا این مکان مقدس بارها مورد حمله نیروهای رژیم صهیونیستی قرار گیرد. البته این مکان مقدس بنا به دلایل گوناگون برای پیروان دین های مختلف ازجمله مسلمانان، مسیحیان و یهودیان حایز اهمیت است. مسلمانان بر این اعتقادند که مسجدالاقصی محل عروج پیامبر اسلام(ص) بود. مسیحیان آن مکان را محل به صلیب کشیده شدن مسیح(ع) می دانند و یهودیان نیز آن را ساخته شده بر فراز معبد سلیمان نبی(ع) می پندارند.نقش این بنای تاریخی در ایجاد وحدت و یکپارچگی جهان اسلام موجبات نگرانی دشمنان اسلام را فراهم کرده است. بدون شک، دشمنان اسلام از هر نماد و نهادی که سبب اجماع و تقویت مسلمان شود هراس دارند. مسجدالاقصی نیز به عنوان یکی از این نمادهای تاریخی و تاثیرگذار جهان اسلام، بر ترس دشمنان افزوده است.همین امر سبب شد تا نیروهای رژیم صهیونیستی با به آتش کشیدن مسجدالاقصی یکی از وحشیانه ترین رویدادهای تاریخ را به نام خود ثبت کنند. از این رو به مناسبت این رخداد غم انگیز،٢١ تا ٢٧ آگوست(30 مرداد تا ٦ شهریور) به عنوان «هفته جهانی مساجد» نامگذاری شده است. از آن واقعه به بعد، هر چه فشار صهیونیست ها بر مسلمانان این ناحیه بیشتر می شود، شاهد برپایی نماز جمعه هایی باشکوه تر از طرف مسلمانان در این مسجد هستیم.پژوهشگر گروه اطلاع رسانی به مناسبت روز جهانی مسجد با «اصغر شکری مقدم» استاد، نویسنده و کارشناس مسایل سیاسی به گفت وگو پرداخت. - در ادامه متن کامل گفت و گو آمده است:**ایرنا: چه عواملی موجب شد تا 21 آگوست به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شود؟ *** شکری مقدم: رژیم صهیونیستی از سال 1967 میلادی تا به امروز بارها به مسجدالاقصی حمله کرده است و این حمله ها هنوز هم ادامه دارد. یکی از مهم ترین حملات در 21 آگوست 1969 (30 مرداد 1348) اتفاق افتاد. در این حمله، مسجدالاقصی به وسیله یهودیان افراطی به آتش کشیده شد. این آتش سوزی نابودی منبری بسیار ارزشمند از چوب و عاج که «صلاح الدین» فرمانده مسلمان از آلپو آن را فرستاده بود، را به دنبال داشت. روز جهانی مسجد هم به دلیل همین حمله نام گذاری شد.**ایرنا: هدف رژیم صهیونیستی از حمله های مداوم به مسجدالاقصی چیست؟ *** شکری مقدم: حمله به مسجدالاقصی به تنهایی برای رژیم صهیونیستی هدف محسوب نمی شود بلکه هدف اصلی این رژیم تسلط تام و تمام بر مسجدالاقصی، تخریب همه نمادهای اسلامی این مسجد و تبدیل آن به مکانی مقدس برای صهیونیست ها است. برای درک علت های این دست اندازی ها و حمله های رژیم صهیونیستی، باید به چند مساله توجه کنیم که عبارتند از: نخست، روند تاریخی تشکیل رژیم صهیونیستی و دوم، جایگاه مسجدالاقصی برای ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت.**ایرنا: در ارتباط با نخستین دلیل یعنی روند تاریخی تشکیل رژیم صهیونیستی، این روند به چه شکلی انجام گرفت؟ *** شکری مقدم: نخستین دلیل دست اندازی و حمله رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، محدودیت ژئوپلتیکی(جغرافیای سیاسی) این رژیم با توجه به روند غاصبانه تشکیل آن است. با مهاجرت گسترده یهودیان به سرزمین های فلسطینی در طول سال های 1919 تا 1948 میلادی و با آسان سازی شرایط این مهاجرت از طرف بریتانیا که در آن زمان بر سرزمین های فلسطینی قیمومیت و سرپرستی داشت، رژیم صهیونیستی به وسیله شماری از رهبران یهودی بنیان نهاده شد. سازمان ملل متحد در 29 نوامبر 1947 میلادی طرح تقسیم سرزمین های فلسطینی به دو دولت فلسطینی و اسراییلی در کنار یکدیگر را تصویب کرد، طرحی که از همان ابتدا با موافقت فلسطینی ها همراه نبود و به این ترتیب زمینه ایجاد درگیری میان دو طرف فراهم شد. بر مبنای طرح یاد شده شهر استراتژیک(راهبردی) و کلیدی بیت المقدس که یهودی ها آن را اورشلیم می نامند، شهری بین المللی به شمار می رفت که زیر سلطه هیچ یک از دو طرف قرار نمی گرفت. به این ترتیب، 52 درصد از خاک فلسطین در اختیار صهیونیست ها و 48 درصد متعلق به مردم فلسطین بود. پس از آن درگیری های این رژیم و فلسطین شروع شد. درگیری های فزاینده از نوامبر 1947 تا می 1948 میلادی ادامه یافت، اما برتری تسلیحاتی رژیم اسراییل در کنار نیروهای کارآزموده آن ها که تجربه حضور در لشکرهای دولت های متفق(متفقین) در جنگ دوم جهانی را دارا بودند، سرانجام نتیجه جنگ را به نفع آن ها تغییر داد و همین امر زمینه نخستین پیروزی رژیم صهیونیستی را فراهم آورد.**ایرنا: درگیری های این رژیم در بدو پیدایش با دیگر کشورهای منطقه از جمله مصر چرا و چگونه شکل گرفت؟*** شکری مقدم: در 1956 میلادی رژیم صهیونیستی با پشتیبانی مستقیم بریتانیا و فرانسه، جنگی علیه حکومت «جمال عبدالناصر» در مصر آغاز کرد؛ جنگی که علاوه بر تصرف بسیاری از مناطق فلسطینی به تصرف صحرای بزرگ سینای مصر نیز منجر شد. نگرانی از اقدام های احتمالی جمال عبدالناصر و بهره گیری از خصومت ایجاد شده میان لندن و قاهره به دلیل ملی اعلام شدن کانال سوئز این رژیم را بر آن داشت تا به مصر حمله کند. فرانسوی ها و بریتانیایی ها مستقیما وارد نبرد شدند و نیروهای چتربازشان در کوتاه مدتی کانال سوئز را به اشغال درآوردند. البته تهدید شوروی مبنی بر حمله اتمی به لندن و پاریس تا میزانی موجب عقب نشینی دولت های مهاجم شد. با این حال و با وجود خصومت های صورت گرفته در خلال دو دهه پس از شکل گیری رژیم صهیونیستی، هم چنان شهر استراتژیک بیت المقدس دوپاره بوده و بخش شرقی آن در اختیار نیروهای فلسطینی (که تحت قیومیت دولت اردن بودند) و بخش غربی آن در اختیار صهیونیست ها قرار داشت. در 1967 میلادی و با ایجاد جنگ موسوم به جنگ شش روزه، صهیونیست ها به منظور پیش دستی به حمله احتمالی جمال عبدالناصر به صورت همزمان جنگی را علیه مصر، سوریه، اردن و لبنان آغاز و در کمتر از شش روز مناطقی وسیع از این چهار کشور را تصرف و شکست سنگینی را بر ارتش های عربی تحمیل کردند. در خلال جنگ فوق بیت المقدس شرقی که در کنترل اردنی ها و فلسطینیان بود به طور کامل به تصرف رژیم صهیونیستی درآمد و تا امروز اشغال این شهر مقدس ادامه داشته است.**ایرنا: آخرین تلاش های رژیم صهیونیستی برای الحاق قانونی بیت المقدس به خاک خود تصویب این طرح در پارلمان این رژیم بود. این امر چه نتیجه ای به دنبال داشت؟*** شکری مقدم: در سال 1980 میلادی پارلمان رژیم صهیونیستی با تصویب یک طرح، بیت المقدس را به طور رسمی جزیی از خاک این رژیم قلمداد کرد اما این اقدام هیچ گاه از طرف جامعه جهانی حتی آمریکا به رسمیت شناخته نشد. شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه 478 خواستار خروج رژیم صهیونیستی از بیت المقدس شرقی شد، امری که هرگز صهیونیست ها آن را قبول نکردند و موجب شد که با این تصمیم موافقت نکنند. با نگاه به تاریخ تشکیل رژیم صهیونیستی در می یابیم که یکی از اهداف این رژیم از حمله به مسجدالاقصی صهیونیزه کردن این مکان مقدس و دور کردن مسلمانان از آن بوده است. که به باور خود، با این کار از تنگناهای ژئوپلتیک خود کاسته و بر مهم ترین بخش از سرزمین فلسطین مسلط می شوند.**ایرنا: شما علت دوم حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی را بُعد تقدسی و اهمیت مذهبی این مکان عنوان کردید. این موضوع از چه درجه اهمیتی برای رژیم صهیونیستی برخوردار است؟*** شکری مقدم: همان طور که پیش تر اشاره شد، دلیل دوم حمله رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی اهمیت این مکان مقدس برای دین اسلام، مسیحیت و یهودیت است. مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان محسوب می شود که اعتقاد دارند عروج پیامبر در آنجا صورت گرفته است. مسیحیان معتقدند که پیامبرشان پس از به صلیب کشیده شدن در این مکان غسل داده شد. علاوه بر آن کلیسای مقدس مسیحیان (کلیسای قیامت) نیز داخل شهر کهن بیت المقدس قرار دارد. آن گونه که در بیشتر روایت های مسیحی آمده است، حضرت عیسی(ع) را همین مکان، در «جلجتا» یا تپه «کال وری»، به صلیب کشیدند، آرامگاه و رستاخیز او نیز همین شهر بوده است. شهر بیت المقدس در کنار صفاد، حبرون و طبریه جزو چهار شهر مقدس یهودیان محسوب می شود. صهیونیست ها جهت توجیه اشغال این مکان مقدس به وعده های داده شده در تورات مبنی بر آنکه این سرزمین در اختیار قوم بنی اسراییل است اشاره می کنند، در ضمن آنها مدعی اند که هزاران سال پیش دولت هایی در این منطقه به نام اسراییل و یهودا بنا شده بود که آنها ادامه دهنده راه این دولت ها هستند.افزون بر این، یک جریان مسیحی- صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که اعتقاد دارد ویرانی مسجد الاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان به جای این مسجد، شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و بدون ساخت معبد سوم، مسیح هرگز ظهور نمی کند. این جریان به ویژه گروهای تندرو صهیونیسیت وابسته به آن اعتقاد دارند که خرابه های معبد نخست و دوم سلیمان در زیر مسجد الاقصی است و برای ساخت دوباره این معبد راهی جز ویرانی قبله نخست مسلمانان وجود ندارد. با توجه به همین اعتقاد، پیروان این جریان صهیونیستی هزینه های هنگفتی را در سازمان های افراطی صهیونیستی مانند «عطیرات کوهانی» می کنند که یهودی کردن قدس و تخریب مسجد الاقصی هدف اعلام شده آنها است.رژیم صهیونیستی با توجه به دلایل گفته شده از زمان اشغال کامل بیت المقدس شرقی در 1967 میلادی تا امروز با اعمال تغییراتی گسترده در سطح شهر تلاش کرد با اخراج فلسطینی ها و ساخت شهرک های یهودی در قلب بیت المقدس شرقی زمینه ادغام آن با بیت المقدس غربی (اورشلیم) فراهم آمد. صهیونیست ها مدام از اورشلیم به عنوان پایتخت خود نام می برند و تلاش دارند با ایجاد تغییرات در شهر و انتقال وزارتخانه ها و سفارتخانه ها به آنجا به اقدام های خود مشروعیت بخشند.**ایرنا: آیا حمله به مسجدالاقصی می تواند نشانه هراس صهیونیست ها از این مکان به عنوان پیونددهنده مسلمانان جهان باشد؟***شکری مقدم: مسجدالاقصی برای همه مسلمانان در سراسر جهان اهمیت ویژه ای دارد و صهیونیست ها به هیچ عنوان تمایل ندارند با نخستین قبله مسلمانان و یکی از چند مکان مقدس آنان هم مرز باشند. در نظر رژیم غاصب اسراییل؛ فلسطین و مسجد الاقصی، نمادی بسیار قوی برای پیوند مسلمانان و اتحاد آن ها علیه این رژیم محسوب می شود. بنابراین، رژیم صهیونیستی نهایت تلاش خود را بکار بست که این نماد مقدس مسلمانان را به کلی از میان برده و نمادهای مقدس صهیونیستی را جایگزین آن کند.**ایرنا: ارتکاب چنین جنایتی از طرف صهیونیست های تندرو چه پیامدهایی برای این رژیم در پی داشت؟***شکری مقدم: حمله رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و در پی آن سوختن حدود یک سوم مسجد، باعث نفرت افکار عمومی از این رژیم غاصب در سطح جهان شد و این حمله به شکل گیری گروه های مبارز فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی انجامید و درگیری های بیشتری با این رژیم صورت گرفت. در سطح منطقه نیز برخی از دولت های محافظه کار عرب به سفاک(ستمگر) بودن این رژیم اعتراف کردند.**ایرنا: با توجه به اینکه سالروز این حمله وحشتناک روز مساجد نام گرفته است، کارویژه های مساجد در کشورهای اسلامی چیست و چگونه می توان از این موضوع بهره گرفت؟***شکری مقدم: مسجد از دیرباز در زندگی مسلمانان نقش محوری داشته و زیربنای شکل گیری تمدن اسلامی محسوب می شود. مساجد در نظام سیاسی ـ اجتماعی مسلمانان فقط کارکرد عبادی و مذهبی نداشته، بلکه دارای کارکردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و ... بوده اند. پیامبر اسلام (ص) پس از مهاجرت به مدینه نخستین کاری که انجام دادند ساخت مسجد بود. در زمان پیامبر مسجد نه تنها مکانی دینی بلکه مکانی اجتماعی و سیاسی نیز محسوب می شد. بسیاری از شور و مشورت های پیامبر (ص) با اصحاب خود در مسجد صورت می پذیرفت. در مجموع مساجد در کشورهای اسلامی دارای نقش ها و کارویژه های بسیاری است که از جمله مهم ترین آنها می توان به نقش نمادین مساجد در میان مسلمانان از زمان های نخست معرفی اسلام و ایجاد وحدت در جوامع اسلامی اشاره کرد. همچنین مسجد در ایجاد ارتباط اقشار مختلف جامعه با یکدیگر نقش کلیدی دارد؛ از مسجد می توان برای بهره گیری از حمایت ها و پشتیبانی ها بدون نیاز به دولت های حاکم استفاده کرد که این کارکرد را در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی می توان به روشنی دید. ایجاد فرهنگ، هویت مشترک و بسیج منابع عقیدتی و ارزشی از دیگر کارکردهای مساجد به شمار می رود. این نهادها می توانند در جامعه پذیری سیاسی نقش بسیار موثری ایفا کنند. یکی از ویژگی های مسجد که در انقلاب اسلامی نیز به صورت بارزی جلوه گر شد، این بود که تمامی اقشار جامعه از هر صنف و گروه، در مسجد حضور می یافتند و از برنامه های آن استفاده می کردند. در واقع مسجد از آنجا که خانه خداست و به هیچ گروه، طبقه و حزب خاصی بستگی ندارد، در آن همیشه به روی مردم باز است و هر فردی می تواند متناسب با نیاز خود از برنامه های مذهبی، سیاسی، آموزشی و ... آن استفاده کند. ورود به مسجد نه کارت عضویت می خواهد و نه هیچ ویژگی خاصی از جمله سن، جنس، سطح سواد، طبقه اجتماعی و ... این ویژگی منحصر به فرد باعث شد که مسجد در مقایسه با نهادهای سیاسی ـ اجتماعی مدرن از جمله احزاب، تشکل های سیاسی، اتحادیه های صنفی و ... از جذابیت بیشتری برخوردار شود و به عبارتی دسترسی ساده به آن بیشتر از سایر نهادها است.**ایرنا: مسلمانان جهان تاکنون از مساجد به عنوان مرکز وحدت اسلامی و تبلور اخلاق و زندگی اسلامی چه بهره هایی برده اند؟***شکری مقدم: یکی از مهم ترین پایگاه های وحدت مسلمانان مساجد هستند. مسجدالاقصی خود به نمادی برای وحدت مسلمانان علیه رژیم صهیونیستی تبدیل شده و سال ها است، فلسطینیان با محوریت مسجدالاقصی علیه این رژیم غاصب مبارزه می کنند. همین طور مسجدالاحرام باعث وحدت و گردهم آمدن تمام مسلمانان و بدنبال آن وحدت و خودسازی می شود؛ هرچند در بعضی از برهه های زمانی اقدام های آل سعود به این وحدت خدشه وارد می کند.*گروه اطلاع رسانی(مریم سیدان)پژوهشم**9368**9131



30/05/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن