تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820078548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از امام زادگان جعلی تا وظیفه فراموش شده ی اوقاف/ مسئولیتی که اعتقادات مردم را نشانه گرفته است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: از امام زادگان جعلی تا وظیفه فراموش شده ی اوقاف/ مسئولیتی که اعتقادات مردم را نشانه گرفته است
هرکجا از شهررا که می نگریم بقاع متبرکه و امام زادگان بسیاری را مشاهده می کنیم که بر خی از انها اصلا شناخته شده نبوده و شجره مدون و مستندی ندارند.


به گزارش خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از سفر اجباری امام رضا(ع) به ایران و ولایت عهدی ایشان برمامون عباسی، بسیاری از برادران و خواهران این امام بزرگوار برای دیدار و رساندن خود به امام(ع) وارد ایران شدند که برخی ازآنها به خاطر ظلم بنی عباس تحت تعقیب قرار گرفته ودر جای جای این سرزمین به شهادت رسیدند.


پس از شهادت امام رضا(ع) نیز بسیاری از شیعیان و عالمان با تقوا که مورد آزار حکومت وقت قرار می گرفتند برای گریز از عباسیان به سوی ایران رهسپار شدند که به دست مزدوران خلیفه به شهادت رسیدند.


به همین دلیل امام زادگان و بقاع متبرکه بسیاری در این سرزمین به وجود آمده که مأمنی برای زائران و تسلی خاطری برای گرفتاران هستند.


**یازده هزار بقعه و امام زاده در کشور؛


از انقلاب اسلامی تا کنون حدود یازده هزار امام زاده و بقعه متبرکه در کشور شناسایی شده و آمارها حاکی از 7 برابر شدن این اماکن هستند اما از این حدودتنها 2 هزارو هشتصد مکان دارای شجره نامه بوده و قابل استناد است.


بالغ بر8 هزار امام زاده و بقعه فاقد هرگونه مدرک برای تایید صحت و سقم موجودیت خود هستند.


این در حالی است که این امام زادگان بدون شجره نامه که گاهی تنها براثر دیدن یک خواب و یا سوء استفاده از جهل مردم به وجود آمده می تواند آثار مخرب فرهنگی، مذهبی و عقیدتی بسیاری را به جامعه تحمیل کند.


آثار مخربی که یکی از بارزترین آن توسل به خرافات و انحراف از دین را به دنبال خواهد داشت.


از امام زاده های جعلی کشور می توان به امام زاده دو دختر امام موسی کاظم در خوانسار اصفهان اشاره کرد که پس از یک حفاری برای احداث خط لوله گاز منطقه و جا به جایی یک قطعه سنگ پدید آمده است.


برخی مردم محلی و سود جویان با تایید جاری شدن خون از این سنگ به این ادعا دامن زده ودرحال حاضر برای این دوخواهر مقبره ساخته اند و بسیاری از مردم محلی به زیارت این بقاع جعلی می آیند، این در حالی است که سنگ مذکور در گوشه ای انداخته شده و در مقبره وجود ندارد.


مسئولیت برخورد با ایجاد چنین امام زادگان و بررسی صحت اسناد این بقاع بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است، اما از سال 88 تا کنون تنها واکنش این سازمان جلوگیری از نشر چنین گزارشات و به قولی شاخ و شانه کشیدن برای نویسندگان این گزارش ها بوده و جواب محکم پسندی بر چگونگی هفت برابر شدن این اماکن در سال های پس از انقلاب نداده اند.


**قطب فرهنگی کشور؛ 


چند سالی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور و مامور شدن سازمان اوقاف برای این امرمی گذرد اما هنوزگامی در این جهت برداشته نشده است.


برای اثبات این ادعا با برخی از شهروندان تهرانی مصاحبه کردیم.


خانم سعیدی از اهالی شمیرانات در خصوص امام زاده های مناطق مختلف تهران گفت: به غیر از امام زاده های محله شمیرانات مانند امام زادگان علی اکیر و اسمائیل چیذر، امام زاده صالح و امام زاده مطیب که در محل سکونت ما قرار دارند، امام زاده دیگری نمی شناسم.


آقای محب علی از اهالی کن-سولقان نیز در این خصوص گفت: به غیر از هشت امام زاده کن و سولقان که در نزدیکی ما قرار دارند نام چند امام زاده در شهر را شنیده ام اما تا به حال به زیارتشان نرفته ام و محل دقیق آن ها را نمی دانم.


از 11 هزار امام زاده در کشور تنها امام زادگانی که دارای شجره مستند و نسب نزدیک با امامان داشته اند برای مردم آشنا هستند و بیشتر امام زادگان را تنها اهالی همان محلات می شناسند .


برخی از امام زادگانی که قرار بود تبدیل به قطب فرهنگی کشور شوند حتی یک ضریح در شأن مقام خود ندارند، بسیاری از امام زادگان کشور که در مناطق روستایی و کوهستانی واقع شده اند به جای ضریح دارای صندوق های پارچه پیچیده شده، دیوار های کاه گلی بسیار قدیمی و بخش های تخریب شده ای هستند که نیاز به همت مسئولین و باز سازی دارند.


امیدواریم مسئولین سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هرچه زودتر به انجام وظیفه خود در قبال امام زادگان کشور که بعد معنوی ودیدگاه مذهبی مردم منطقه را رقم می زنند، جامه ی عمل بپوشانند و اهداف مقام معظم رهبری را عملی سازند.


این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی مسئولیت حفظ ، حراست و مستند سازی امام زادگان را وظیفه اوقاف می داند و خود را تنها مسئول امامزادگانی می داند که وظیفه مرمت و حفاظت از آن را برعهده گرفته که تعدادشان بسیار اندک است.





۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن