تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820606230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تركيه با اين رشد اقتصادي نمي تواند جزو كشورهاي پيشتاز باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تركيه با اين رشد اقتصادي نمي تواند جزو كشورهاي پيشتاز باشد
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): آنكارا - " كمال درويش" وزير اقتصاد اسبق تركيه و رييس برنامه توسعه سازمان ملل متحد ( UNDP ) روز پنجشنبه در استانبول گفت: با روند فعلي در رشد قتصادي تركيه، امكان حفظ جايگاه اين كشور در بين كشورهاي درحال رشد و پيشتاز ممكن نخواهد شد.


به گزارش ايرنا، كمال درويش كه از اقتصاد دانان مشهور تركيه و به عنوان معمار رهايي تركيه از بحران اقتصادي سخت در سال 2000 ميلادي شناخته مي شود، اين مطلب را امروز در اجلاس شوراي عالي مشورتي انجمن كارفرمايان بزرگ تركيه (توسيعاد) در استانبول عنوان كرد.
وي كه به عنوان ميهمان افتخاري و سخنران به اين شورا دعوت شده است، ضمن تقدير از روند رشد اقتصادي تركيه در دوره 2006 - 2002 ميلادي گفت: از سال 2007 ميلادي به بعد سرعت رشد اقتصادي تركيه روبه كاهش گذاشته است .
رييس برنامه توسعه سازمان ملل در مقايسه اقتصاد تركيه با اقتصاد كره جنوبي، برزيل، چين و هندوستان گفت: در سال هاي 1980 ميلادي هندوستان رشد اقتصادي نزديك به تركيه داشت ولي از اواخر 1990اين رشد شتاب بيشتري گرفت و اين كشور توانست رشد اقتصادي خود را به بيش از 8 درصد برساند.
درويش با تاكيد بر نقش هندوستان در افزايش نسبت رشد اقتصادي جهان گفت: دنيا با ديو اقتصادي جديدي روبه روست كه اهميت اين ديو به لحاظ اين كه سال هاست با يك نظام مردم سالاري اداره مي شود، بيش از پيش افزايش مي يابد.
وي گفت: تركيه با رشد اقتصادي حدود چهار درصد نمي تواند جايگاه خود را بين كشورهاي پيشتاز درحال توسعه حفظ كند و حتما بايد به رشدي بيش از هفت درصد در سال برسد.
درويش با اشاره به فعاليت برنامه توسعه سازمان ملل در 134 كشور در زمينه مبارزه با فقر گفت: اين سازمان حدود شش ميليارد دلار منبع مالي دارد كه بخش مهمي از آن را به فقيرترين كشورها منتقل خواهد شد.
او با اشاره به اين كه چنين فعاليت وسيعي امكان تعقيب روند اقتصادي جهان را نيز به وي مي دهد، گفت: شاهد تحولات مهمي در اقتصاد جهاني هستيم و با يك نگاه بلند مدت مي بينيم دنيا از سال 1970 ميلادي به بعد با رشد تكان دهنده اي روبه رو شده است.
درويش در خصوص تحولات فعلي در اقتصاد جهاني نيز گفت: بانك هاي مركزي جهان با توجه به افزايش شديد قيمت نفت و مواد غذايي خود را مقيد به دادن اجازه موقتي براي رشد تورمي مي بينند.
وي در عين حال هشدار داد كه اگر در اين مسير كنترل از دست داده شود، موجب بروز انتظار تورمي مي شود كه اين زمينه را براي ورود به يك محيط تورمي جديد فراهم مي كند.
كمال درويش گفت: در غرب ركود ملموسي در اقتصاد ديده مي شود، ولي وي معتقد است هنوز مستندات قوي در خصوص كاهش رشد اقتصادي جهاني در دست نيست.
شوراي عالي مشورتي توسيعاد هر سال دو بار برگزار مي شود كه اجلاس استانبول نخستين اجلاس در سال جاري ميلادي است.
دعوت كمال درويش به اين اجلاس در شرايطي كه بحث هاي مربوط به تلاش نيروهاي غيرمنتخب براي به حاشيه راندن دولت منتخب تركيه بالا گرفته، موجب مطرح شدن سناريوهاي مختلفي در اين زمينه شده است.
كمال درويش كه پيشتر معاونت بانك جهاني را بر عهده داشت، در سال 2000ميلادي يعني زماني كه تركيه دچار شديدترين بحران اقتصادي تاريخ خود شده بود، از سوي " بلند اجويت " نخست وزير فقيد تركيه، براي مديريت اقتصاد اين كشور، به آنكارا دعوت شد.
در محافل اقتصادي و سياسي آنكارا چنين شايع شده است كه دعوت توسيعاد از كمال درويش در شرايط بحراني فعلي، تداعي كننده اقدام بلند اجويت در آن سال ها ست و گويا وي براي گشايش فصل جديدي در عرصه هاي سياسي به تركيه دعوت شده است.
گفته مي شود، اتحاديه بزرگ كارگري تركيه ( حق - ايش ) براي شركت در اجلاس شوراي مشورتي نيز در واكنش به شركت كمال درويش و نيت برگزار كنندگان در اين اجلاس شركت نكرده است .
توسيعاد در اجلاس عالي شوراي مشورتي خود در سال جاري با سنت شكني از " رفعت حصارجيكلي اوغلو" رييس اتحاديه اتاق ها و بورس هاي تركيه از سخنگويان پرقدرت سرمايه بخش آناتولي تركيه و همچنين از اتحاديه هاي مهم كارگري تركيه دعوت كرده بود تا در اين نشست كه فراخواني براي تشكيل قانون اساسي جديد براي تركيه است، شركت كنند.
ولي حصارجيكلي اوغلو به بهانه " داشتن برنامه كاري ديگري " در اين اجلاس شركت نكرد و " ترك - ايش " از مهمترين اتحاديه هاي كارگري نيز دعوت به تنظيم قانون اساسي جديد در شرايط فعلي سياسي تركيه را مغاير با نگرش هاي خود عنوان كرد و " حق - ايش " ديگر اتحاديه مهم كارگري نيز با بهانه مشابهي از شركت در اين جلسه خودداري كردند.
خاورم**2011**230**
 پنجشنبه 30 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن