تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813267813




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا دولت جنتي را از قطار كابينه پياده مي‌كند؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آيا دولت جنتي را از قطار كابينه پياده مي‌كند؟
در حالي‌كه تنها هشت ماه از عمر دولت باقي است، چند وقتي است خبرهايي مبني بر تغيير كابينه و به ويژه برخي تغييرات و جابه‌جايي‌ها در حوزه فرهنگ دولت به گوش مي‌رسيد...
نویسنده : جواد محرمي 


در حالي‌كه تنها هشت ماه از عمر دولت باقي است، چند وقتي است خبرهايي مبني بر تغيير كابينه و به ويژه برخي تغييرات و جابه‌جايي‌ها در حوزه فرهنگ دولت به گوش مي‌رسيد؛ هرچند این خبرها و واکنش‌ها می‌تواند نوعی مدیریت اخبار و بازی سیاسی باشد اما همین اخبار روز گذشته با واكنش سخنگوي وزارت ارشاد مواجه شد. نوش‌آبادي تغيير وزير ارشاد را قوياً رد كرد؛ «نه بحث كناره‌گيري و نه استعفا و نه حتي بركناري مطرح بوده است.»

سخنگوي وزارت ارشاد در پاسخ به اينكه عنوان مي‌شود بعد از ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني، بركناري وزير ارشاد كليد مي‌خورد و اين مبني بر اتفاقات رخ داده در شهر قم است، گفت: «حتي از سوي مجلس نيز چنين موضوعي تاكنون مطرح نشده است، فقط به‌واسطه اتفاقات رخ داده سه تن از نمايندگان قم نامه‌اي را در قالب يك بيانيه نوشته و از اتفاقات رخ داده ابراز ناخشنودي كرده‌اند.» نوش‌آبادي درباره بركناري مدير كل ارشاد قم نيز گفته است: «در اين مدت هم آقاي جنتي و هم ما در وزارت ارشاد پيگير موضوع بوديم و در مورد مراسمي كه مخاطبان آن با پوشش نامناسب و رعايت نكردن شئونات اسلامي حضور داشتند، توضيحاتي داديم. اين حواشي به وجود آمده در اين مراسم موجب نگراني شده بود كه در نهايت شخص مديركل استان قم هم عذرخواهي و استعفا کرد و وزير ارشاد امروز با اين استعفا موافقت كردند.»

بركناري مدير كل ارشاد قم پس از ماجراي مراسمي كه مورد اعتراض علما و جامعه روحانيت قرار گرفت، باعث شده كه گمانه‌زني‌ها درباره تغيير وزير ارشاد پس از تعطيلات تاسوعا و عاشورا قوت بگيرد. گفته مي‌شود رئيس‌جمهور از مديريت عرصه فرهنگ راضي نيست و بخشي از اين نارضايتي به عقب‌نشيني‌ها و سياست‌هاي يك بام و دو هواي فرهنگي مربوط مي‌شود.
  
انتقاد به عرصه فرهنگ از رهبر معظم انقلاب تا حاميان دولت
در اينكه وضعيت فرهنگ بسيار نابسامان است، اجماع زيادي در ميان اهالي فرهنگ وجود دارد. يكي از بي‌سابقه‌ترين مواضع را درباره وضعيت بد فرهنگي كشور رهبر معظم انقلاب اتخاذ كردند و به صراحت از نوعي ولنگاري فرهنگي سخن گفتند. اين انتقادها از زاويه‌اي ديگر بخش عمده‌اي از حاميان دولت را نيز شامل شد. پايين كشيدن فيلم «رستاخيز» با اين عنوان كه ممكن است مانع برگزاري به اصطلاح جشن هسته‌اي بشود، كارگردان اين فيلم را به يكي از جدي‌ترين منتقدان وزارت ارشاد بدل كرد و كار را به شكايت قضايي كشاند. در عرصه موسيقي نيز مديريت معاونت هنري اين وزارتخانه به شكلي است كه اين موضوع را به چالشي ملي تبديل و بخش عمده‌اي از وقت و انرژي اين وزارتخانه را صرف اين موضوع كرده است. حوزه كتاب نيز از ابتداي روي كار آمدن دولت يازدهم با مشكلات رو به رشدي مواجه بوده است.

روز گذشته نوش‌آبادي در پاسخ به سؤالي درباره فشارها براي استعفاي جنتي از وزارتخانه تأكيد كرده است: هيچ فشار و پيگيري‌اي براي استعفا و بركناري مطرح نيست. شايعات بركناري وزير ارشاد در همان روزي كه وزير ارشاد از همايش صنعت چاپ خارج مي‌شدند، مطرح شد كه ايشان اين استعفا را تكذيب كرد، اما اتفاقاتي كه چند روز گذشته افتاد در نهايت منجر به كناره‌گيري مدير كل قم شد. از آن برنامه نه وزير مطلع بود و نه مسئولان ارشد ارشاد، بلكه حواشي آن مراسم هم براي ما و همه مسئولان باعث تأسف و تأثر شد.
سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد با تأكيد بر اينكه شخص رئيس‌جمهور همواره تأكيد مي‌كند كه بايد يكسري مسائل و ملاحظات مدنظر قرار گيرد و رعايت شود، گفت: ايشان با اين تأكيدات همواره تصريح مي‌كنند كه ارتباط امروز دولت با علما، حوزه علميه و مراجع خوب و مناسب و قابل قبول است و ما اجازه نمي‌دهيم به اين روابط خوب و رو به تقويت كه بارها هم آقاي روحاني در ملاقات با مراجع آن را مطرح كردند، خدشه وارد شود.

نوش‌آبادي در بخش ديگري از سخنانش عملكرد وزارت ارشاد جنتي را موفق و مثبت دانسته است! «برخي اتفاقات نمي‌تواند دليل بر ناكارآمدي مدير ارشد دستگاهي باشد كه در ميان هزاران برنامه خوب و مثبت يك برنامه‌اي برگزار شود كه آن هم مخاطبان شئونات را رعايت نكنند. من به پاكدستي و پايبندي آقاي جنتي به احكام شرعي معتقدم و مي‌دانم ايشان معتقد به صرفه‌جويي و رعايت مسائل شرعي و ملي است. از اين جهت اين دليل نمي‌شود وزيري كه شبانه‌روز با پاكدستي كار مي‌كند، اين گونه بركنار شود.»
  
دستپخت شور ديپلمات‌ها در عرصه فرهنگ
حرف و حديث‌ها درباره بركناري علي جنتي از كرسي وزارت ارشاد موضوع تازه‌اي نيست و اين وزارتخانه از جمله دستگاه‌هايي محسوب مي‌شود كه عملكردش مورد انتقاد و گلايه شديد قرار دارد و حتي بسياري از افرادي كه خود را در روي كارآمدن دولت يازدهم سهيم مي‌دانند نيز به عملكرد يك بام و دو هواي وزير اعتراض دارند. جنتي خود نيز سال گذشته در سخناني به وضوح بر سختي و پيچيدگي عرصه فرهنگ اذعان و حتي به اين اشاره كرده بود كه كاش به جاي فرهنگ سكان وزارت كشور به او سپرده مي‌شد؛ اعترافي كه نشان از بي‌تجربگي و مناسبت نداشتن سابقه شغلي او با عرصه فرهنگ دارد.

بيان اين موضوع كه سپردن عرصه فرهنگ به دست ديپلمات‌ها دليل بروز مشكلات در اين عرصه است، بارها از سوي افراد مختلف شنيده شده است. محافظه‌كاري و نگاه امنيتي دو شاخصه مهم در امور ديپلماتيك است و علي جنتي با سابقه طولاني فعاليت در اين وادي پا به عرصه پيچيده فرهنگ و هنر گذاشت. مشكلات عرصه فرهنگ و بي‌تجربگي جنتي در يك برهه به قدري بروز پيدا كرد كه وي به ناچار براي وزارتخانه سخنگو انتخاب كرد تا تبعات بخشي از ابراز نظرات نسنجيده را كاهش دهد.

اما با آمدن نوش‌آبادي به عنوان سخنگو نيز از حجم انتقادها به اين وزارتخانه نه‌تنها كاسته نشد، بلكه اين انتقادها ابعاد تازه‌تري گرفت و حالا با واكنش تند و شديد جامعه روحانيت مبارز كه رئيس‌جمهور نيز يكي از اعضاي آن محسوب مي‌شود، به نظر مي‌رسد كه مديريت فرهنگي علي جنتي با چالش‌هاي جدي براي بقا مواجه شده است. بايد منتظر ماند و ديد كه پس از تعطيلات علي جنتي همچنان بر صندلي خود باقي مي‌ماند يا اينكه دولت يازدهم هشت ماه باقيمانده از عمر دولت خود را همراه با اين وزير نه چندان محبوب ادامه خواهد داد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن