واضح آرشیو وب فارسی:فارس: امیررضا معتمدی در گفتوگو با فارسآغاز ساخت «خاله قورباغه» در ۱۰ روز آینده/ «سلام بمبئی» در مرحله اصلاح رنگ و نور است/ «ارباب حلقهها» نساختیم پولتان را پس میدهیم
امیررضا معتمدی گفت: به تازگی از میان ۳ پروژه سینمایی که انجام میدادیم ۲تای آنها متوقف شد و سلام بمبئی به نتیجه رسید که در مرحله اصلاح رنگ و نور به سر میبرد.
خبرگزاری فارس_ گروه سینما و تئاتر: جلوههای بصری در سینمای ایران مدتی است که جان تازهای گرفته است اما به واقع نتوانستیم خود را به مخاطبین خود ثابت کنیم و نشان دهیم که میتوانیم آثار با کیفیتی در حد و اندازههای فیلمهایی سینمایی همچون «ارباب حلقهها» بسازیم. به واسطه ساخت چنین آثار سینمایی هالیوود و در رأس آن امریکا توانسته اندیشه خود را در ذهن نوجوانان و مردم دیگر نقاط تحمیل کند این روزها مردم جهان و حتی کشور خودمان ایران به واسطه استفاده درست آنها از جلوههای بصری در سینما قهرمان های مجازی آنها را بسیار بهتر از قهرمان های واقعی کشورمان میشناسند. گفتوگوی زیر با امیررضا معتمدی یکی از باسابقهترین طراحان جلوههای بصری در سینما است که در پی آمده است: امیررضا معتمدی که در حوزه جلوههای بصری در سینما کار میکند، در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در ارتباط با جدیدترین فعالیتش گفت: ما در سال جدید مشغول به کار انجام جلوههای بصری روی سه فیلم سینمایی بودیم که متأسفانه دو تا از این فیلمها متوقف شد؛ یکی از این آثار سینمایی به کارگردانی سیاوش اسدی بود و دیگری مربوط به آقای بنکداری بود. «سلام بمبئی» در مرحله اصلاح رنگ و نور وی در ادامه افزود: اما کاری که انجام شد و به مرحلههای نهایی رسید، فیلم سینمایی «سلام بمبئی»، به کارگردانی محمد قربانپور بود که البته کار ما در این فیلم به لحاظ انجام جلوههای بصری به پایان رسیده است و فیلم وارد اصلاح رنگ و نور شده است تا به اکران عمومی در بیاید. طراح جلوههای بصری فیلم سینمایی «عصر یخبندان» در ادامه صحبتهایش گفت: پروژه سینمایی دیگری که به تازگی به بنده پیشنهاد شده، به نام «خاله قورباغه»، است که تهیهکنندگی آن را فرشته طاهرپور و کارگردانیاش را مسعود کرامتی بر عهده دارد. این فیلم سینمایی قرار است طی 10 روز آینده فیلمبرداریاش آغاز شود و به مرحله تولید برسد. معتمدی در پاسخ در ارتباط با شرایط و کیفیت انجام جلوههای بصری در سینمای ایران، عنوان کرد: لذا تأکید میکنم به جای استفاده از کلمه جلوههای ویژه از جلوههای بصری استفاده کنیم. زمانی که در مورد ویژوال افکت و جلوههای بصری صحبت میکنیم باید به سوژه فیلم نیز دقت کنیم. دقت داشته باشید که ما در ایران فیلمهایی همچون «ارباب حلقهها» و یا «مرد عنکبوتی» نمیسازیم هر چند که اگر آنها را هم بسازیم با اطمینان خاطر میگویم پتانسیل و تواناییاش در داخل کشور وجود دارد. به نظرم یکی از دلایل انجام نشدنش نبود خلاقیت و رویاپردازی در میان نویسندگان و کارگردانهای ما است. یعنی کارگردانان ما بیشتر به سمت ساخت آثار سینمایی رئال (واقعی) میروند. توانمندی همکاری با پروژههای خارجی طراح جلوههای بصری فیلم سینمایی «ایران برگر» با اشاره به اینکه در این حوزه ما از توانمندی بالایی برخوردار هستیم، اظهار کرد: به لحاظ توانمندی و تسلط در این حوزه در جایگاهی قرار داریم که میتوانیم سفارشهایی را از خارج از کشور بگیرم و با کیفیت بسیار بالاتر و هزینه مقرون به صرفهتر برای دیگر کشورها و سینماها انجام دهیم. کما اینکه بسیاری از همکاران و دوستان ما چنین پروژههای مشترکی را انجام میدهند. معتمدی در ادامه افزود: فیلم سینمایی «سلام بمبئی» پروژهای نبود که خیلی نیاز به طراحی جلوههای بصری داشته باشد و طبق صحبتهایی که انجام شده است گویا قرار است «سلام بمبئی 2» دارای ویژوال افکتهای بیشتری باشد. ما نه تنها در این بخش میتوانیم کارهای این فیلم را در ایران انجام بدهیم بلکه میتوانیم جلب مشتری هم داشته باشیم. اتفاقاً بسیاری از شرکتهای هندی که کیفیت کار ما را دیدند و همچنین قیمت پایینتری که ما به آنها دادیم ترجیح دادند با ما همکاری داشته باشند حتی دوستانی در داخل کشور هستند که کارهای مشترک با سینمای اروپا انجام میدهند؛ البته بیشتر همکاریهایی که با اروپاییها شکل میگیرد، محدود به طراحی و مدلسازی است. معتمدی در ادامه صحبتهایش در پاسخ به این پرسش که آیا ما میتوانیم مدعی شویم که میتوانیم فیلمی در حد و اندازه یک اثر سینمایی همچون «ارباب حلقهها» و با همان کیفیت در داخل ایران بسازیم،گفت: از طرف من بنویسید که اگر تهیهکننده و کارگردانی به ما مراجعه کردند و ما نتوانستیم کارشان را انجام دهیم، کل بودجه فیلمشان را تقبل خواهیم کرد. متأسفانه این جسارت در کارگردانهای ما وجود ندارد. از طرفی بدنه فیلمسازی ما یک فیلمسازی قدیمی و کهنه است و در پارهای از مواقع کیفیت آثارمان برابر با آثاری در دهه 60 است. واقعاً در ساختار فیلمسازی همچنان قدیمی و سنتی است. اینکه به لحاظ جلوههای بصری فیلمهای ما بسیار ساده هستند ضعف سینمای ما است یکی از علتهایی که فیلمهای ما در سطح جهانی به فروش نمیرسد همین نکته است که از آن غافل هستیم. او همچنین افزود: ما نباید به دیده شدن آثارمان در جشنوارههای بینالمللی بسنده کنیم حالا اگر چند فیلم ما جایزه هم گرفت نباید برای ما ملاک شود. مردم جهان سلیقه خاص خود را برای دیدن فیلم دارند و ما برای آن مخاطبین در واقع کاری انجام نمیدهیم. به واقع ما سینمای کودک نداریم، سینمای اکشن هم نداریم و حتی باید با کمال تأسف بگویم سینمای علمی و تخیلی نیز نداریم. رؤیا و خیال در فیلمهای ما وجود ندارد. معتمدی نیز در ادامه در ارتباط با اتفاقات بصری که قرار است در فیلم سینمایی «خاله قورباغه» بیفتد، گفت: این فیلم یک اثر سینمایی عروسکی است و قرار است در یک استودیو ساخته شود و ما بنا داریم فضاهای باورپذیری را در پس این دکورها قرار دهیم تا آنها نیز واقعی به نظر بیایند. عروسکهایی که در این فیلم شاهد خواهیم بود با عروسکهای سنتی که پیش از این دیدهایم فرق خواهند کرد هنوز به صورت جدی تغییر مدلی برایشان لحاظ نکردهایم اما همچنان داریم روی این موضوع کار میکنیم. او در پایان خاطر نشان کرد: به نظرم در کشور ما کارگردان گمان میکند که باید بسیاری از کارها را در هنگام فیلمبرداری خودش انجام دهد. کارگردان میخواهد در همه چیز حضور داشته باشد، حضور لازم است اما نباید اینگونه باشد که فکر کند همه تصمیمات را خودش به تنهایی بگیرد. به نظرم این مسائل باعث میشود سینمای ما در نقطههای ابتدایی باقی بماند. انتهای پیام/ج
95/04/15 :: 14:51
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]