تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798974489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اکران فیلمی با موضوع ناب تاریخ کشور


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
اکران فیلمی با موضوع ناب تاریخ کشور
اکران فیلمی با موضوع ناب تاریخ کشور ابوالقاسم طالبي در «يتيم‌خانه ايران» به درستي و در جايگاه يك قصه‌گو شرح مصائب كشوري را بيان مي‌كند كه اصلي‌ترين سبب ضربه خوردنش از كشورها و قدرت‌هاي ستمگر، نداشتن يك رهبر و پيشواي دلسوز و متعهد است كه امنيت و شأنيت مردم كشورش را به عنوان يك وظيفه سترگ بر عهده خود بداند.


به گزارش فرهنگ نیوز؛ «يتيم‌خانه ايران» از خيلي جهات فيلم قابل اعتنايي است و اگر نخواهيم از ساحت فرم و ساختار سينما آن را زير ذره‌بين ببريم، بايد اذعان كنيم كه از نظر محتوا حرف‌هاي ناب و دسته اولي را بيان كرده است كه صرف بيان شدنش در حوزه سينما و نمايش برپرده جادويي سينما فضاي گفتمان فرهنگي و حتي سياسي را در زمينه‌اي مهجور افتاده باز كرده است كه بيش از صد سال است در تاريخ كشور ما به عمد يا غير‌عمد به آن توجهي نشده است. موضوع بزرگ‌ترين قحطي تاريخ معاصر ايران كه در اواخر سده  13 هجري شمسي در ايران رخ داد و اكنون بعد از گذشت صد سال از اين ماجرا نقش برجسته دولت بريتانيا در شكل‌گيري آن ماجرا كاملاً مشهود و قابل استناد است.با اين حال چگونه است كه با وجود قدرت استناد و استدلال محكوميت انگليس در اين نسل‌كشي بزرگ تاريخي هنوز در هيچ‌كدام از كتاب‌هاي درسي تاريخي مقاطع مختلف تحصيلي كشورمان از آن صحبتي به ميان نيامده است، جاي پرسشي قابل تأمل دارد.
 
«يتيم‌خانه ايران» از اين منظر و در باب مطرح كردن يكي از مهجور‌ترين و در عين حال مهم‌ترين وقايع تاريخي كشورمان در حوزه سينما، فيلمي بسيار مهم به شمار مي‌رود، اما آنچه به عنوان سينما و جذابيت‌هاي بصري و نمايشي و همچنين استاندارد‌هاي سينما مطرح است درباره فيلم در جايگاه ديگري قرار مي‌گيرد. فيلم به‌رغم ظرفيت‌هاي با‌لقوه‌اي كه به لحاظ موضوعيت و بستر حادثه تاريخي در خود دارد، نتوانسته است از تماميت آنها در جهت با‌لفعل كردنشان بهره ببرد و در بعضي مباحث آن را ابتر گذاشته است و به تصوير كردن مصائب مردم ايران و صحنه‌هاي طاقت فرسا و جانگداز بسنده كرده است. اين يعني هدر دادن يك ظرفيت عظيم محتوايي و دراماتيك كه مي‌تواند به بهترين فرم تراژيك در تنوع خود منتج شود به صرف بيان كردن تصويري ديده نشده از يك بازه زماني تاريخي در ايران.
در عين حال باز بودن دست كارگردان در استفاده از امكانات سينمايي و نيز اختصاص بودجه به استفاده صحيح از آنها توقع بيننده را در كنار مشاهده موضوعي ناب از تاريخ كشورش از فيلم بسيار بالا مي‌برد كه متأسفانه برخي اشتباهات ناگزير و انتخابات تحميلي به كار تا حدي به آن ضربه زده است كه به عنوان نمونه مي‌توان به انتخاب بازيگر نقش اصلي يعني عليرام نورايي اشاره كرد كه به‌رغم اين مهم كه اين بازي بهترين و مهم‌ترين بازي اين بازيگر در طول دوران كاري‌اش است، انتخاب بسيار بدي براي فيلم بوده است كه بايد به عنوان اولين فاكتور براي جذب شدن به فيلم و همراهي با آن با شخصيت قهرمان فيلم همذات‌پنداري كند و با جذابيت‌هاي نهادينه شده در درون شخصيت قهرمان و شخصيت به داستان و محتوا برسد. اما در كنار مواردي از اين دست بايد به كارگرداني پراكنده و شلخته كار هم اشاره كرد كه باعث يكدست نشدن در فرم و ساختار نمايشي فيلم شده است.

به رغم اينكه يتيم خانه ايران نيز بهترين اثر در كارنامه كارگردانش محسوب مي‌شود و در بعضي صحنه‌ها همانند سقوط عليرام نورایي با اسب به درون رودخانه از پل، بسيار قوي ظاهر شده است، اما در تماميت اثر مي‌تواند دستاورد‌هاي خوبي را براي سينماي ايران مشاهده كرد كه به‌رغم فراهم‌كردن يك فضا و بستر مناسب براي گفتمان فرهنگي، سياسي و تاريخي بيننده را به آگاهي تاريخي مي‌رساند كه حتي از يافتن آن در ميان كتب درسي دوران تحصيلش نيز معذور است.

ابوالقاسم طالبي كه بعد از فيلم جنجالي «قلاده‌هاي طلا» ارادت و دغدغه خود را به مباحث نظام و ملي كشور ثابت كرده و نشان داده است از روي پرده آوردن مسائل حساس تاريخي و سياسي سينما ابايي ندارد، در يتيم خانه ايران به درستي و در جايگاه يك قصه‌گو شرح مصائب كشوري را بيان مي‌كند كه اصلي‌ترين سبب ضربه خوردنش از كشورها و قدرت‌هاي ستمگر، نداشتن يك رهبر و پيشواي دلسوز و متعهد است كه امنيت و شأنيت مردم كشورش را به عنوان يك وظيفه سترگ بر عهده خود بداند و از زير بار قبول آن شانه خالي نكند.

منبع: روزنامه جوان


95/7/5 - 08:22 - 2016-9-26 08:22:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن