محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846721155
از سوءظنها تا چالشها یک رویداد - ایسنا
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
دبیر اسبق جشنوارهی فیلم فجر دربارهی این جشنواره گفت: در بعضی دورهها رفتارهای تبعیضآمیز و نامناسب منجر به ایجاد سوءظنهایی شده است. بخصوص از دورهای جشنواره فجر انتظاراتی بیش از حد توانش را حمل میکند و سیاستمداران انتظار دارند برخی سیاستها در جشنواره اعمال شود. به گزارش خبرنگار ایسنا، چهارمین نشست پژوهشی مدرسهی ملی سینما (22تیر ماه) با موضوع ارزیابی و آسیبشناسی جشنوارهی فیلم فجر و باحضور علیرضا رضاداد، سیدمحمد بهشتی، منوچهر شاهسواری، ابوالحسن داوودی و علی مرتضویان برگزار و چالشهای جشنوارهی فیلم فجر بحث و بررسی شد. در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهدهی رامتین شهبازی (منتقد) بود حاضران به احترام زندهیاد عباس کیارستمی یک دقیقه سکوت کردند و در ادامه علی مرتضویان )پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران) که پژوهشی را در زمینهی جشنوارهی فجر انجام داده بود نتایج آن را برای حاضران ارائه کرد و گفت: بعد از انقلاب تعدادی از نهادهای فرهنگی و هنری در کشور نهادینه شدند که تعداد آنها بسیار محدود است و جشنوارهی فیلم فجر یکی از آنهاست و از این بابت نظر مرا جلب کرد تا پژوهشی دربارهی آن انجام دهم؛ پرسش اصلی این پژوهش نیز این بود که جشنوارهی فجر تا چه اندازه به استقلال و نهادینگی رسیده است؟ این پژوهشگر در ادامه بر اساس تحلیل محتوای 200 مقالهای که در 30 سال گذشته دربارهی این جشنواره منتشر شده است، عوامل کامیابی و ناکامی آن را از دید کارشناسان بیان کرد و افزود: بر اساس این مقالهها، دولتی بودن جشنواره، فاصلهی نسلهای فیلمسازان، نداشتن درک درست از نقد و جوزدگی جشنواره از مهمترین عوامل مشکلساز در این سالها بوده است و نفی تمرکزگرایی، برنامهریزی صحیح و پذیرش سیاستها از مواردی است که نویسندگان رعایت آن را به مسئولان توصیه کردهاند. مرتضویان در ادامه با ارائهی یک مدل پیشنهادی برای تحقیق دربارهی جشنواهی فجر، تحلیل اطلاعات را لازمهی ارزیای دقیق جشنواره دانست و خاطرنشان کرد: تقاضاها از جشنواره بالاتر از سطح توان آن است و این موضوع باعث به هم خوردن تعادل جشنواره و ایجاد مناقشات میشود اما همین نشان دهندهی اهمیت این رویداد در سینمای ایران و نشانهی پوستاندازی جشنواره است. این مناقشات را نباید با تندی و خشونت پاسخ داد زیرا موجب دوقطبی شدن فضای فرهنگی جامعه خواهد شد. سید محمد بهشتی (از مدیران سابق سینمایی) که در اوایل دههی 60 و از دور دوم جشنوارهی فیلم فجر به مدت 11 سال مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره فجر بوده است، با بیان اینکه از سال 62 که مسئولیت را برعهده گرفته، تولید را محور همهی برنامهها قرارداد، ادامه داد: در برنامهریزیهای ما همهچیز بر محوریت تولید بود و باید در نسبت آن معنا میشد به همین دلیل در ابتدای کار گفتیم که جشنواره یا نباید برگزار شود یا باید در همین راستا فعالیت کند. مسئلهی بعدی این بود که جشنواره چگونه میتواند به تولید کمک کند؟ بنابراین فکر کردیم جشنواره باید آغاز و پایان کار سینمای ایران و کارنامهی یکسالهی آن باشد. گرچه در طول سال فیلمها اکران و در گیشه ارزیابی میشوند اما در جشنواره جنبههای دیگری از فیلم مورد توجه قرار میگیرد که در اکران عمومی به آنها توجه نمیشود و جنبهی فرهنگی دارد و فیلمسازان میخواهند از این منظر هم دیده و سنجیده شوند. جشنوارهی فیلم فجر با چنین رویکردی شکل گرفت و طبیعتاً با رشد کمی و کیفی فیلمها انعکاس آن را در جشنواره دیدیم. این مدیر فرهنگی با بیان اینکه سیاست اصلی جشنوارهی فجر برپا کردن اقتصاد و صنعت سینمای ایران بوده است، گفت: مسائل فرهنگی و هنری در درجهی دوم اهمیت قرار داشت چون آن زمان مهم بود که صنعت سینمایی که بعد از انقلاب فروپاشیده بود، دوباره شکل بگیرد. اما از سال 65 به بعد ارتقاء کیفیت آثار را اصل قرار دادیم و به سمت حرفهای شدن وجوه صنعتی سینما رفتیم. در همین دوران صدابرداری سر صحنه باب شد و باعث تغییرات زیادی در سینما از جمله آمدن بازیگران تئاتر به سینما و شکلگیری حرفهها و تجهیزات جدید در سینما شد. هرقدر سینما وارد عرصههای جدیدتری شد، آن شاخهها در جشنواره هم مورد توجه قرار گرفت و جشنواره ترازویی برای سنجش کیفیت سینمای ایران شد. او محورهای دیگر برنامههای خود در زمان مدیریتش را سامان دادن به یک "زیباییشناسی جدید" در سینما و توجه به فرهنگ ایرانی برشمرد و افزود: این کار لازم بود تا سینما بتواند مسائل جدیدی را مطرح کند و هرکس وارد این عرصه میشد از جانب ما تشویق میشد تا بتواند زبان سینما را توسعه دهد. از سویی قبل از انقلاب سینمای ایران قبلهی دیگری داشت و از سینمای هند، مصر، ترکیه و کلاً جهان سوم تأثیر میگرفت بنابراین لازم بود تا از این منظر به استقلال برسیم. مدیرعامل اسبق بنیاد فارابی، با بیان اینکه جشنواره یک منظر بیرونی دارد و یک منظر درونی، اظهار کرد: در منظر بیرونی بعد از 34 سال میبینیم که هنوز استقلال هیئت داوران زیر سؤال است در حالی که از منظر درونی، سینماگرانی که عضو هیئت داوران بودهاند خود میدانند که هرگز هیئت داوران از کسی خط و دستور نگرفته است. با این حال در منظر بیرونی این جشنواره است که بر سرنوشت فیلمها و سینمای ایران اثر میگذارد و میبنیم که فیلمسازان با اینکه در حرفهایشان جشنواره را بیاهمیت عنوان میکنند اما تلاش میکنند فیلمشان را به جشنواره برسانند. سیدمحمد بهشتی در پایان با بیان اینکه در مسیر رشد جشنواره شاخههایی مثل سینمای کودک و نوجوان و جشنوارهی تخصصی آن از جشنواره منشعب و موجب رشد سینمای ایران شد، تأکید کرد: جشنواره فجر برای سینمای ایران کارکردهای زیادی دارد و بر این اساس، از منظر درونی و بیرونی باید تأثیر قابل ارزیابی باشد و توجه به این نکته از مقتضیات جشنواره است. او در پاسخ به سؤال یکی از حاضران دربارهی سیاستگذاریهای دههی 60 و تأثیر آنها گفت: ما مدیریت دولتی سینما را در مقامی نمیدیدیم که فیلم تولید کند و سینمای دنیا را "هدایت" کند؛ گرچه همیشه به این متهم بودیم اما در واقع چنین نگاهی نداشتیم. ما تلاش کردیم سینمایی ایرانی و مستقل و مبتنی بر مقتضیات فرهنگی خودمان داشته باشم مثل آنچه که عباس کیارستمی انجام داد و بر دنیا تأثیر گذاشت. علیرضا رضاداد(مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی) که شش دوره دبیری جشنواره فجر را بر عهده داشته است، با اشاره به پژوهشی که در ابتدای نشست ارائه شد، چالشهای جشنواره فجر را بیش از چیزی که در این پژوهش به آن اشاره شده دانست و ادامه داد: الان شکافی میان سیاستگذاری جشنواره و سیاستگذاری سینمای ایران وجود دارد؛ در دورههایی حضور فیلم در جشنواره و اکران عمومی همبستگی داشتند اما در دورههایی فیلمهایی در جشنواره اکران شده که به دلایل مختلف هرگز به نمایش در نیامده است. در دورههایی سیاستگذاری جشنواره فجر با سیاستگذاری کلی سینمای ایران نسبت مستقیم داشته اما در حال حاضر آنچه به عنوان سیاست برای سینمای ایران تعیین میشود و اساساً اینکه آیا میشود برای سینما سیاست تعیین کرد، محل مناقشه است. او ادامه داد: به عوان کسی که چهار دوره همزمان با مدیریت فارابی دبیر جشنواره فجر بودهام و دو دوره هم بطور مستقل دبیری جشنواره را برعهده داشتهام میگویم همبستگی میان سیاستهای سینما و سیاستهای جشنواره، در دورانی که مدیریت سینما و جشنواره همسو بوده، بیشتر بوده است. دبیر اسبق جشنواره فجر با اشاره به صحبتهای بهشتی درخصوص تفاوت منظر درونی و بیرونی جشنوارهی فجر و سوءظن عمومی نسبت به استقلال هیئت داوران اظهار کرد: فضایی که ایجاد میشود ریشه در رفتار برگزار کنندگان دارد. در بعضی دورهها رفتارهای تبعیضآمیز و نامناسب منجر به ایجاد این سوءظنها شده است. بخصوص از دورهای جشنوارهی فجر انتظاراتی بیش از حد توانش را حمل میکند و سیاستمداران انتظار دارند برخی سیاستها در جشنواره اعمال شود. او با اشاره به اینکه رابطهی سینماگران با جشنواره، تحت تآثیر رابطهی آنان با سیاستگذاران است، به دوران تعطیلی خانه سینما اشاره کرد و گفت: زمانی که رابطهی سیاست با سینماگران مختل بوده از جشنواره هم آنطور که باید استقبال نشده است و در همان دوران بلیتهای خارج از ظرفیت جشنواره توزیع میشد که نشان میدهد آن مسائل بنیادی در مسائل اجرایی جشنواره هم اثر میگذارد. علیرضا رضاداد در پایان با تأکید بر اینکه وقایع جشنواره بیش از آنکه به تغییر دولتها بستگی داشته باشد به گرایشهای درون سینما مربوط است، اظهار کرد: میتوان پژوهش انجام شده را به عنوان پژوهشی مقدماتی پذیرفت و به کمک مدرسهی ملی سینما آن را توسعه داد و به چالشها و مسائل دیگر سینما هم پرداخت. به گزارش ایسنا ، منوچهر شاهسواری (تهیهکننده سینما و عضو اسبق هیئت داوران جشنواره) در پنل دوم این نشست پژوهشی که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، سخنرانی کرد که بیشتر مطالب خود را به نقد و تحلیل پژوهش دکتر مرتضویان اختصاص داد. شاهسواری در سخنانش تأکید کرد: سینما، هم هنر است، هم صنعت و هم تجارت بنابراین خود به خود وارد عرصهی قدرت میشود و باید آن را بر اساس مناسبات قدرت مطالعه کرد. از این منظر میبینیم افراد زیادی در سینما بودهاند که خواستند از اسب سینما سواری بگیرند اما به سرعت زمین خوردهاند. او با بیان اینکه سینمای ایران بعد از انقلاب در یک نهاد دولتی تأسیس و سازماندهی شده است، گفت: زمانی دولت برای سینما شبیه پدر بود که مخارج آن را تأمین و مشکلاتش را رفع میکرد اما از زمانی به بعد دیگر دولت حکم پدربزرگی را پیدا کرد که دوست داشت بازهم پدری کند در حالی که سینما رشد کرده و نیازی به پدر ندارد و مشکل از همین جا شروع میشود. شاهسواری با اشاره به داوریها و حواشی و اینکه چرا جشنواره از درون و بیرون نمایی متفاوت دارد، ادامه داد: من در دورانی که داور بودم کوچکترین فشاری از جایی احساس نکردم. تنها گاهی ملاحظاتی بین خود داوران بوده که مثلاً به فلان هنرمند توجه بیشتری شود تا دیده شود؛ اینکه از مبانی حرفهای خارج شدهایم بحث دیگری است اما هرگز از قبل به داوران گفته نشده چه بشود یا نشود. گرچه از میان سینماگران همیشه تقاضاهایی وجود داشته اما این نقد متوجه خود ماست. ابوالحسن داوودی (کارگردان و عضو سابق هیئت داوران) نیز در سخنانش به چگونگی برگزاری جشنوارهی فیلم فجر در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: در طول این سالها جشنواره فجر، در شکل اجرایی بین جشنوارههای ردهی «الف» دنیا مانند کن، برلین، ونیز و... که یک جریان فکری و فرهنگی ثابت دارند و اسکار که توسط گروهی از متخصصان سینما و بر مبنای تصمیمات تخصصی پایه گذاری شده ، سرگردان مانده است. با این حال بخش مثبت جشنواره فیلم فجر با تمام چالشهایی که سینماگران با دولت، فضای اجتماعی و... دارند، تکیه بر تولید در سینماست. حجت الله ایوبی، علیرضا داوودنژاد، مجمود کلاری، منوچهر محمدی، خسرو دهقان و تعدادی از اهالی سینما و علاقهمندان در این جلسه حاضر بودند. انتهای پیام
سهشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
حکم اعضای شورای بازبینی فیلمها رسمی شد - ایسنا
اعضای "شورای بازبینی فیلمهای سینمایی "توسط دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از اعضای پیشین شورا احکام جدید شورا را صادر کرد به استناد تبصره ماده شش آییننامه نظاسفر بیش از 6000 دانشآموز چهارمحال و بختیاری به مناطق عملیاتی - ایسنا
مدیر کل آموزش وپرورش چهار محال وبختیاری گفت حدود دو هزار فرهنگی راوی و روحانی دانشآموزان را در اردوهای راهیان نور همراهی کردهاند به گزارش ایسنا بهروز امیدی با اعلام این خبر افزود اردوهای راهیان نور فرصتی مناسبی برای تقویت روحیه ایثار و از خود گذشتگی در میان دانشآموزان است وعباس کیارستمی در لواسان آرام گرفت - ایسنا
عباس کیارستمی در آرامستان لواسان به خاک سپرده شد به گزارش خبرنگار ایسنا مراسم خاکسپاری خالق خانه دوست کجاست در آرامستان لواسان پس از برگزاری آیین بدرقه مقابل کانون 20 تیر ماه برگزار شد و پیکر این هنرمند با همراهی خانوادهاش و هنرمندانی همچون فرامرز قریبیان اصغر فرهادیتکلیف وام عتبات امروز مشخص میشود - ایسنا
رییس سازمان حج و زیارت گفت تکلیف وام یک میلیون تومانی برای سفر عتبات عالیات عراق امروز مشخص میشود پس از تعلیق عمره توسط دولت ایران به دنبال کوتاهی عربستان در اجرای حکم دو مامور متعرض فرودگاه جده و انصراف برخی منتظران سفر عمره سازمان حج و زیارت با یکی از بانکها وارد مذاکره شوقتی کودکان طراح لباس میشوند - ایسنا
نخستین نمایشگاه گروهی طراحی لباس سنتی ملل کلاژ کودک و نوجوان در ایران برگزار میشود به گزارش ایسنا هنرمندان کودک و نوجوان این نمایشگاه در ردهی سنی ۷ تا ۱۵ سال هستند که تحت تعلیم آنیتا قدکساز با تکنیکهای نقاشی و تحقیق دربارهی لباس سنتی هر کشور و اجرای آن بهصورت کلاژ روی ببدترین شکل نوشتن تحمیل فکر نویسنده است - ایسنا
مجید قیصری معتقد است بدترین شکل نوشتن تحمیل فکر نویسنده در داستان است و بهترین شکل آن این است که نویسنده خود را در خدمت متن قرار دهد به گزارش ایسنا این داستاننویس در کارگاه داستانی که 21 تیرماه در حاشیه برگزاری چهاردهمین مهرواره شعر و داستان سوره در زنجان برگزار شد با محوریتبررسی فیشهای حقوقی جنجالی امشب از برنامه «پایش» - ایسنا
اولین قسمت از سری جدید برنامه پایش امشب 20 تیر ماه با موضوع بررسی فیشهای حقوقی نامتعارف برخی مسئولان به روی آنتن شبکه یک خواهد رفت به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شبکه یک در برنامه امشب دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیسجمهور و سخنگوی دولت آخرین اقدامات دولت درشهیدی: درخواست بنیاد شهید بررسی و رسیدگی نهایی به گزارش هیأت تحقیق و تفحص است - ایسنا
نماینده ولیفقیه معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن درخواست از مجلس شورای اسلامی در خصوص تسریع روند بررسی نهایی و تعیین تکلیف تحقیق و تفحص از بنیاد گفت بررسی دقیق و نهایی این موضوع و رسیدگی به تخلفات احتمالی توسط مراجع ذی ربط ضامن حفظ حرمت این نهاد مقدس خونصب دوربینهای مداربسته برای تنها اثر جهانی تهران - ایسنا
با هدف ارتقاء ضریب امنیتی و حفاظت عملیات نصب و راهاندازی سیستمهای دوربینهای مدار بسته و کنترل الکتریکی در مجموعه جهانی کاخ گلستان آغاز شد به گزارش ایسنا مسعود نصرتی مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با اعلام این خبر گفت نصب دوربینهای مدار بسته در قالب دوربینهای ثابتسیاهپوش شدن «هفت چنار» برای کیارستمی - ایسنا
آنهایی که گذرشان زیاد به خانه هنرمندان ایران میافتد این روزها شاهد منظرهای متفاوت در این مرکز فرهنگی هستند اثر هفت چنار ساخته عباس کیارستمی در سوگ خالقشان سیاهپوش شدهاند به گزارش ایسنا چیدمان هفت چنار یکی از تصویرهای آشنایی است که مراجعهکنندگان به خانه هنرمندان ایر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها